Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvad er .vec- formatet?
Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-08-02 11:26

Jeg skal vektorisere noget grafik, som skal leveres videre til en
CNC-fræser.

Fræsermanden bruger et format, der hedder .vec, som jeg sandt at sige aldrig
har hørt om før.
Er der nogen der kender til det?

Jeg bruger Illustrator, og kan levere videre til ham i DXF-format herfra,
men hvis jeg selv kan konvertere direkte til vec-formatet vil jeg hellere
det.

/Per

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 19-08-02 12:23

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev i en meddelelse
> Fræsermanden bruger et format, der hedder .vec, som jeg sandt at sige
aldrig
> har hørt om før.
> Er der nogen der kender til det?

Har heller aldrig hørt om det, og det har http://filext.com/ heller ikke.
Hvis jeg var dig ville jeg spørge indenfor CNC-branchen. Kig efter
leverandører eller brancheforeninger. Har du prøvet at søge på .vec? Her er
et link der ligner noget fornuftigt: http://www.kkai.com/rstuuuu.html

M.v.h.
Olav

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-08-02 13:16

"Olav M.J. Christiansen" <omjc@nospampleasee-kontor.dk> wrote in message

> [...]
> Hvis jeg var dig ville jeg spørge indenfor CNC-branchen. Kig efter
> leverandører eller brancheforeninger. Har du prøvet at søge på .vec? Her

Ja jeg har søgt (også på whatis.com), men der dukker så mange hits op, som
tydeligvis ikke har nået med dette at gøre, så det er en næsten umulig
opgave at gå dem igennem.
Jeg har nu gravet lidt i det hos fræsemanden, og han bruger et
grafik/CAD/CAM program som hedder Pictures by PC fra Schott-systeme
(www.schott-systeme.de).
Ind til videre er mit bedste bud så at det er et format som anvendes af
dette program alene.

/Per

Fra : B. Jakobsen

Dato : 19-08-02 13:30

Umiddelbart ville jeg tro du skal være forsigtig med selv at ville lave data
til en CNC fræser. Den arbejder jo i 3D og hvor store er dine chancer for at
du kan arbejde korrekt med diametre på fræsehoveder og deslige?. Nu er
chancerne nok ikke så store for at du kan konvertere direkte anyway - blot
lidt 25 øres visdom herfra.

Kh
Bjørn

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-08-02 13:37

"B. Jakobsen" <studio@smalbro.dk> wrote in message
> [...]
> du kan arbejde korrekt med diametre på fræsehoveder og deslige?. Nu er
> chancerne nok ikke så store for at du kan konvertere direkte anyway - blot

Jeg forstår til fulde dine betænkligheder, normalt går jeg også ind for, at
lade fagfolk ordne fagarbejde.
Men lige i denne situation er der tale om et udviklingsprojekt, som skal
foregå i tæt samarbejde med fræsermanden.
Det er faktisk derfor jeg er interesseret i hviket filformat han anvender,
og hvordan der konverteres til det. Så kan jeg jo altid senere afgøre
hvilken fremgangsmåde der er den bedste.

Det er altså et forsøg på at afgøre hvor konverteringen ligger bedst: hos
mig eller hos fræseren for a undgå fejl og upsere. Alt andet lige vil jeg
nok have de bedste forudsætninger for at kunne se hvis noget er galt.

Og fræsningen er nærmest 2D fordi den kun defineres som en outline, og
dybden vil ligge på mellem 1 - 1.4 mm.

Spørgsmålet om fræsehoveder og deres udformning klares manuelt efter
konverteringen.

/Per

Fra : Kim Larsen

Dato : 19-08-02 14:29

> [...]
> dybden vil ligge på mellem 1 - 1.4 mm.
>
> Spørgsmålet om fræsehoveder og deres udformning klares manuelt efter

Det program de bruger hos "fræsermanden" kan det ikke importere andre
filformater, eller er det kun den ene type fil den kan arbejde med ?

Kim Larsen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-08-02 14:39

> Det program de bruger hos "fræsermanden" kan det ikke importere andre
> filformater, eller er det kun den ene type fil den kan arbejde med ?

Jo det kan importere dxf og ai. Han kan så efterfølgende konvertere til vec,
så der er ingen panik.
Mine erfaringer fra konverteringer gør bare, at jeg gerne ville prøve at
have fat i denne del også, bla andet for at teste forskellige
konverteringsmodeller (ai -> vec, ai -> dxf -> vec), og forskellige
indstillinger. Vec kan enten omkode til bittesmå liniære stykker, eller
beholde bezierkurver, og den proces er interessant at grave lidt i. Det
har/kan have betydning for fræsningens resultat, og for den tid der vil gå
med fræsningen (og tid er i denne sammenhæng fuldstændig lig med penge).

Men jeg må nok indstille mig på, at levere en ai eller dxf, og så tage
konverteringen sammen med ham.
Godt nok er Picture by PC et prisbilligt program, men der er ikke oceaner af
penge i dette projekt.

/Per