Bedste scanner til Mac OS X
Fra : Matthias Jarl Rasmus~

Dato : 18-08-02 21:02

Hejsa,

Jeg står og skal til at investere i en scanner, og tænkte at der måske
var nogen der kunne bidrage med nogle gode råd/erfaringer.

Scanneren skal koster under 2000,-, og skal hovedsageligt benyttes til
scanning af fotografier (ikke negativer, men selve fotografiet).
Jeg har hidtil fået scannet fotografier af Fuji i forbindelse med
fremkaldelsen, men er ikke tilfreds med kvaliteten - De virker både for
mørke og for uklare i forhold til papirudgaven.

Da jeg ikke har tænkt mig at printe billederne, da jeg jo scanner fra et
print, behøver scanneren vel ikke have en større maksopløsning en
computerskærmen (768x1024 i mit tilfælde) eller hvad? Er et billedet
scannet ved f.eks. 2400x2400 og formindsket til 1200x1200 bedre end et
billede der blot er scannet ved 1200x1200 og ikke er formindsket?
Er det korrekt forstået at antallet af bit handler om, hvor mange farver
scanneren kan gengive?

Jeg har kigget lidt på henholdsvis Epson Perfection 1650 og HP Scanjet
5400. Begge er 48 bit, førstnævnte har dog en maksopløsning på
1600x3200, mens HP'eren kan klare 2400x2400. Er der nogen praktisk
forskel mellem maksopløsningerne? (24x24 > 16x32 ??).

På forhånd tak for hjælpen.

MVH
Matthias Rasmussen