Andet multimedie
bentjuul 3670
Scanner/Photoshop farver
Fra : Tine Müller

Dato : 18-08-02 15:43

Jeg har et problem. Jeg skal scanne en bogforside ind som er orange på min
SnapScan 1212u, men når jeg åbner i Photoshop 6 så er forsiden rød?

KH
Tine Müller

e-mail: tinem@email.dk
homepage: http://tine_muller.homepage.dk/

Fra : Kim Jensen

Dato : 18-08-02 22:47

Tine Müller wrote:
> Jeg har et problem. Jeg skal scanne en bogforside ind som er orange
> på min SnapScan 1212u, men når jeg åbner i Photoshop 6 så er forsiden
> rød?

Farvelighed er (desværre/heldigvis) én af forskellene på en god og en
dårlig scanner.

Har du mulighed for at lave en eller anden form for kalibration i
scannersoftwaren?

Kim Jensen
litewerx.com // kelvin8.com // newscaster.dk

Fra : Tine Müller

Dato : 22-08-02 08:14

Tak for svaret.

Jeg prøvede at scanne bogen ind fra en anden scanner, og her var bogen
orange som den skulle være, når jeg bagefter så den i explorer. Men da jeg
åbnede samme fil på min egen computer, var denne fil samme røde farve som
den forrige og altså ikke orange, som den skulle være.
Vil det så sige, at det er min computer, som skal indstilles? Jeg har lige
fået helt ny computer og ved ikke rigtig hvordan man indstiller farver m.m.

Fra : Kim Jensen

Dato : 22-08-02 12:58

> [...]
> den forrige og altså ikke orange, som den skulle være.
> Vil det så sige, at det er min computer, som skal indstilles?

Det lyder sådan.

> Jeg har lige fået helt ny computer og ved ikke rigtig hvordan man
indstiller farver m.m.

Du fortæller ikke hvilken computer der er tale om, men generelt kan det
siges:
- vær sikker på, at du viser "ægte farver" / "true color" / "millioner af
farver" / 24 bit (kært barn...
- indstil (om muligt) RGB-kanalerne på din monitor, således at grå farver
har så lidt farvestik som muligt (det er nemmest med et måleinstrument, men
er det på et privat-budget kan du ogspå finde gratis software på nettet, der
kan hjælpe)

mvh
Kim Jensen