[DVD] Hvad skal man vælge ved dobbeltsidet~
Fra : Izeqb

Dato : 17-02-01 22:07

Hej gruppe...
Jeg har købt Murder at 1600 på DVD.
Det er en dobbeltsidet DVD, på den ene side er filmen i 16:9 format, mens
den på den anden er i 4:3 format.

Når jeg har et ganske alm. TV, hvilket format skal jeg så vælge?

Jeg ville gætte på 4:3 format, men "skærer" det så ikke noget af filmen væk,
eller "strækker den" ?

// - Hjalte

Fra : CybaMerc

Dato : 17-02-01 23:26

A long time ago in a galaxy far, far away....
Izeqb wrote:

> [...]
>den på den anden er i 4:3 format.
>
>Når jeg har et ganske alm. TV, hvilket format skal jeg så vælge?

16:9... hvis dit TV ikke har en 16:9 funktion, bør din DVD-afspiller
kunne konvertere signalet.

[snip]

Fra : HKJ

Dato : 18-02-01 10:05

Det kommer an på hvad du vil se.
16:9 svarer til billedet i biografen, men indeholder sorte striber i top og
bund.
4:3 viser et udsnit af billedet, dette udsnit kan sommetider indeholde noget
som IKKE var vist i biografen (afhænger af hvordan filmen er filmet), men
vil altid mangle noget af siderne.

Den bedste demonstration af 16:9 kontra 4:3 jeg er set er på Terminator 2
(Region 1) filmen.

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 18-02-01 10:17

Jeg _tror_ du har misforstået. Enten er en film i 4:3 pan&scan - d.v.s. det
væsentligste i bredformatsbilledet er indrammet så det kan være i 4:3. Den
anden mulighed er open matte. D.v.s. filmen er optaget i "fullscreen" - her
er top og bund blot er dækket af i biograferne for at give et
widescreenbillede (instruktøren har selvfølgelig holdt det væsentligste
inden for widescreen-rammen), når filmen så kommer på video bliver billedet
så afdækket, og publikum har mere end de fik i biografen. Ved denne metode
går der ikke noget tabt i siderne. Et klassisk eksempel på dette er Eyes
Wide Shut.
Hvis det var lidt kluntet forklaret, så kig på www.thedigitalbits.com, de
har en guide til widescreen som vistnok forklarer fænomenet.

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : HKJ

Dato : 18-02-01 11:41

Må jeg anbefale dig at se demonstration af 16:9 kontra 4:3 på Terminator 2
(Region 1) filmen.

En 4:3 pan&scan med open matte er ikke altid så simpel. Hvis biografilmen er
1.85:1 vil den typisk kunne laves på den måde, men en 2.35:1 er for bred,
der vil komme for mange mikrofoner med.

Fra : Keld Petersen

Dato : 18-02-01 12:02

Jeg erinderer ikke lige at have fundet en sådan sammenligning på T2
DVD'en... kan nogen venligst vise mig vejen? På forhånd tak...

Fra : HKJ

Dato : 18-02-01 12:21

T2 ultimate edition disk 2 (Eller side 2):
Data hub
Interrogation...
Tryk 6 gange på op tasten

Fra : Keld Petersen

Dato : 19-02-01 07:22

Takker og bukker

Fra : Jens Thomsen

Dato : 23-02-01 11:48

HKJ <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:96o8rn$ess$1@news.cybercity.dk...

> [...]
er
> 1.85:1 vil den typisk kunne laves på den måde, men en 2.35:1 er for bred,

Mikkel har ret i sin forklaring, men det er rigtigt at formatet 2.35:1 (som
idag faktisk er 2.39:1) byder på ekstra udfordring. Traditionelt skydes det
med anamorfiske linser, som presser billedet sammen på filmstrimlen.
Teknikken kaldes cinemascope, og hvis den skal overføres til 4:3, kan man
selvsagt ikke benytte sig af tricket med at fjerne/undlade maskeringen (open
matte), fordi der slet ingen maskering er. Hele framen på strimlen optages
jo af relevant (sammenpresset) billedinformation, og derfor er eneste
mulighed at projicere filmen igennem en anamorfisk linse (og strække den
ud), for derefter at p&s den i telecineoverførslen.

Alternativt kan man optage i Super-35 (hvilket bl.a. James Cameron
foretrækker). Her skyder man filmen i fullframe, og først i kopieringen vil
den blive presset sammen igennem en anamorfisk linse. Det giver visse
produktionstekniske fordele. Dels er anamorfiske linser dyre at leje, dels
er de mere lyskrævende og har en dårligere dybdeskarphed end sfæriske
linser. Til gengæld mister man "opløsning" (populært sagt) i forhold til
cinemascope, fordi man naturligvis bruger et væsentligt mindre billedområde
af hver frame på filmstrimlen. Når en Super-35 film skal overføres til 4:3,
vil man normalt blot kunne åbne maskeringen. MEN indeholder filmen CGI, får
man et lille problem. CGI leveres nemlig i filmens releaseformat (altså her
2.39:1), og indeholder derfor ikke billedinformation i toppen/bunden, der
kan afdækkes (modsat liveoptagelserne, der jo er optaget i fullframe). Her
må man altså også have gang i scanneren for at finde et relevant
billedudsnit af sin "liquid metal terminator" osv.

Keine hexerei.

MVH
Jens Thomsen

Fra : HKJ

Dato : 23-02-01 19:33

"Jens Thomsen" <v1707@groenjord.dk> wrote in message

> [...]
> må man altså også have gang i scanneren for at finde et relevant
> billedudsnit af sin "liquid metal terminator" osv.

God forklaring, men en 2:35 film er altså for bred til "bare" at åbne
masken, også selvom den ikke indeholder CGI, det eksempel jeg henviser til
indeholder faktisk intet computergrafik.

Hvis det skal gøres simpelt vil man normalt tage noget af siderne og
inkluderer mere i højden.
Dette betyder også at TV udgaver (4:3) af film har flere synlige mikrofoner
i toppen end biograffilm.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 27-02-01 00:11

HKJ <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:976ach$foe$1@news.cybercity.dk...

> God forklaring, men en 2:35 film er altså for bred til "bare" at åbne
> masken, også selvom den ikke indeholder CGI, det eksempel jeg henviser til
> indeholder faktisk intet computergrafik.

Det kommer nu stadigt an på fotografens komposition. Men da majoriteten af
film i 2.35:1 skydes med anamorfiske linser (og derfor SKAL scannes) er det
næsten en teoretisk diskussion. Super-35 kan stadigt sætte sindene i kog i
de mere profesionelle, amerikanske produktions-NG'er, fordi mange fotografer
synes, at kvaliteten simpelthen er for ussel.

> [...]
> inkluderer mere i højden.
> Dette betyder også at TV udgaver (4:3) af film har flere synlige

Jeg kender kun meget få eksempler på synlige mikrofoner i biografen, og hvis
du nogensinde ser det, er det med 99% sikkerhed operatøren, der ikke har
indstillet maskeringen ordentligt (bl.a. set i CineMaxx). Mikrofoner kan
stadigt fra tid til anden spottes på tv og video, men det bliver mere og
mere sjældent, fordi alle nyere kameraer har en markering med et safe-area,
som fotografen skal tage hensyn til i sin billedkomposition.

MVH
Jens Thomsen