[OTD] Fundatsændring til dk.videnskab.jura
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-08-02 11:59

Hej alle

Dette indlæg er sendt til dk.admin ,dk.admin.opslag og
dk.videnskab.jura. Der er sat fut til dk.admin (alle svar sendes
dertil).

Efter min mening er der i dk.videnskab.jura for meget løs snak og
for mange eksempler på at folk poster deres mening og gætterier
uden at det er juridisk funderet. Derfor vil jeg gerne have
fundatsen strammet op.

Der er foretaget kosmetiske ændringer i teksten til den gamle
fundats (pkt. 3), og så er der tilføjet de afsnit der står mellem
dobbeltlinjer med nummer.
Pkt. 4 (Begrundelse) er helt nyt.
Resten er uændret ud over at numrene er ændret i overensstemmelse
med den nyeste skabelon på Usenet.dk, og at jeg naturligvis står
som forslagsstiller.

1.Gruppenavn:
dk.videnskab.jura

2.Beskrivelse:
Juridiske emner.

3.Fundats:
Formålet med gruppen er, at få et samlet forum for diskussion af
juridiske emner, navnlig de problemer og spørgsmål som
anvendelsen af edb og internettet giver anledning til. Drøftelse
af andre juridiske problemstillinger er også velkomment. Nogle
spørgsmål (f.eks. om forbrugerjura) vil naturligt passe i både
denne og andre grupper (f.eks. dk.forbruger) hvilket må løses ved
i nødvendigt omfang at krydsposte kombineret med Followup-To
(fut) sat til den mest relevante gruppe.

Gruppens hierakiske placering under dk.videnskab er ikke udtryk
for, at gruppen skal (eller overhovedet behøver) omhandle
retsvidenskab på teoretisk plan.

===== 1 =====
   ; I den endelige version skal det følgende afsnit ikke
   ; adskilles fra det foregående
Det er således også relevant at stille spørgsmål om alle de
praktiske forhold omkring jura, retssystemet, politiets arbejde -
f.eks. hvordan en retssag foregår, rettigheder og pligter som
vidne, hvad der sker når man afgiver forklaring til politiet i
forbindelse med en sag osv.
===== /1 =====

Politisk prægede diskussioner (f.eks. hvorvidt ophavsretten som
sådan er rimelig) henvises til dk.politik. Ligeledes falder
egentlige diskussioner om juraens samfundsmæssige/sociale
betydning (f.eks. fængelsstraffens virkning) uden for gruppens
formål.

===== 2 =====
Indlæg baseret på personlige holdninger, moralske domme eller
egentlige gætterier er uønskede. Det er ikke nok at ens indlæg
har 'lidt med jura at gøre'. Det har jo alting. Filosofiske
diskussioner er ligeledes irrelevante.

Det er ikke meningen at afholde ukyndige fra at skrive, men hvis
man ikke ved noget konkret om jura, bør man begrænse sig til at
stille almindelige og uddybende spørgsmål.
Det er heller ikke meningen at afholde lægfolk fra at svare. Det
forventes blot at man begrænser sine svar til områder hvor man
har kendskab til juraen.
===== /2 =====

Egentlig kommerciel annoncering (f.eks. for advokatkontorer) er
ikke velset. Henvisninger til relevante artikler/web-sites (også
på kommercielle sites) er velset.

4.Begrundelse:
Der er mange indlæg der giver udtryk for personlige meninger og
gætterier uden nogen baggrund i juridisk viden.

5. Eksisterende trafik:
Gruppen findes allerede og fungerer.

6. Forslag til navn(e):
dk.videnskab.jura

7.Moderering:
Nej

8.Forslagsstiller:
Bertel Lund Hansen   nospam@lundhansen.dk

9. Debatperiode:
17/8 - 8/9

PS. Jeg kom i tvivl med hvad jeg skal gøre ved den gamle
begrundelse. Skal den bare forsvinde i glemselens tåger når der
kommer et ændringsforslag?

--
Bertel

Fra : Gunst

Dato : 18-08-02 16:47

Til Bertel L. Hansen

Godt initiativ.
Jeg finder netop, at gruppen efterhånden er blevet lidt useriøs og præget af
"menigmands jura" samt gætterier. Af hensyn til spørgeren og andre brugere
af gruppen er det ønskværdigt, at eventuelle svar er af kvalificeret art. Så
min fulde støtte!
Hopper til dk.admin.

/Jacob

Fra : N/A

Dato : 18-08-02 19:20

Fra : N/A

Dato : 18-08-02 19:20

Fra : N/A

Dato : 18-08-02 19:20

Fra : N/A

Dato : 18-08-02 19:20

Fra : N/A

Dato : 18-08-02 19:20

Fra : N/A

Dato : 18-08-02 19:20

Fra : Knud Thomsen

Dato : 18-08-02 19:20

> Men man kan ikke udtale sig om hvordan stemningen er i en gruppe
> hvis man ikke har læst deri.
>
> --

Man kan ikke udtale sig om en stemning før man har hørt ALLE - og det ville
måske endda være relevant at høre dem i den berørte gruppe - og ikke her.
Så er jeg i øvrirgt spændt på, hvordan du vil foretage en afstemning, som
giver et velafvejet resultat.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 18-08-02 19:20

"Knud Thomsen" <knud.thomsen@privat.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Man kan ikke udtale sig om en stemning før man har hørt ALLE - og det
ville
> måske endda være relevant at høre dem i den berørte gruppe - og ikke her.

Hmmmm....svarer du i NG´en (dk.videnskab.jura) på OTD´en, havner den her.

Så jeg kan ikke liiige se problemet i dit spørgsmål.

Hr. Bjørn

Fra : N/A

Dato : 18-08-02 23:52

Fra : N/A

Dato : 18-08-02 23:52

Fra : N/A

Dato : 18-08-02 23:52

Fra : N/A

Dato : 18-08-02 23:52

Fra : N/A

Dato : 18-08-02 23:52

Fra : N/A

Dato : 18-08-02 23:52

Fra : N/A

Dato : 18-08-02 23:52

Fra : N/A

Dato : 18-08-02 23:52

Fra : rea721

Dato : 18-08-02 23:52

Gerner wrote:

> Det bliver det ikke rigtigere af. En alm. billist skifter ikke til
> noget som helst andet når vedkommende bruger de nødregler der findes
> i færdselsloven.
-snip-
> Vedkommendes bil bliver heller ikke forvandlet til
> et udrykningskøretøj blot fordi der flages fra bilen så andre kan se
> der sker noget usædvanligt og de kan tage hensyn til kørslen.

Gerner, det er lige precis sådan et svar der IMHO er uønsket i
dk.videnskab.jura . Dit svar kan umiddelbart se meget autoritativt ud, men
hvis man læser Færdselsloven §7 stk 4 kan man bla læse:

[cut]...... som ikke tåler opsættelse, og som foran på køretøjet på
iøjnefaldende måde har anbragt en hvid dug, er under denne kørsel
ligestillet med udrykningskøretøj.......[cut]

> Bilisten har heller ikke ret til at køre hasaderet

_Ingen_ må køre hasaderet!

> eller over for rødt m.m.

.....jfr ovenstående... samme regler som for andre udrykningskøretøjer.

Men det er OT i dk.admin, så XFUT sat til Juragruppen

--
Rea721 AKA Leon Andrea leon@721.dk
Bevar Eskadrille 721 på Flyvestation Værløse

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-08-02 11:38

rea721 skrev:

>Gerner, det er lige precis sådan et svar der IMHO er uønsket i
>dk.videnskab.jura .

Bingo!

--
Bertel