Andet multimedie
bentjuul 3670
Sommerferiebilleder - program til opsætnin~
Fra : Marianne

Dato : 17-08-02 19:55

Hej
Jeg har en masse billeder, som jeg gerne vil sætte pænt op á la fotoalbum (i
A4). Indtil videre har jeg brugt MSWord til det, men det er lidt svært at
styre billedernes placering - og det bliver ualmindelig tungt at arbejde
med.

Hvilket (helst lille) program kan jeg bruge til dette ?

mvh
Marianne

Fra : Peter Loumann

Dato : 17-08-02 20:26

"Marianne" <hoyen@lundbak.dk> skrev:

>Hej

Hej Marianne

>Jeg har en masse billeder, som jeg gerne vil sætte pænt op á la fotoalbum (i
>A4).

Til skærm, print eller begge dele? Med eller uden tekster?

>Indtil videre har jeg brugt MSWord til det, men det er lidt svært at
>styre billedernes placering - og det bliver ualmindelig tungt at arbejde
>med.

Ja, det lyder bøwlet.

>Hvilket (helst lille) program kan jeg bruge til dette ?

3 vidt forskellige forslag:

http://www.picmeta.com/
det er mest til printning af fotos. Det er udmærket til at styre
placering og størrelse, du kan også få filnavn på og s.vj.h. og tekst.
Lille, shareware.

http://www.ragtime-online.com/
det er et temmelig avanceret dtp-program, men ret intuitivt og med
tutorial indbygget. Det er ret stort (50 MB download) og rørende
gratis.

en text-editor -> html. Det behøver ikke at være så bøwlet, som det
måske umiddelbart lyder.

--
hilsen pl
se mine fotos

Fra : Marianne

Dato : 18-08-02 19:22

> Til skærm, print eller begge dele? Med eller uden tekster?

Primært til print (derfor A4). Og med tekster.

> [...]
> gratis.
>
> en text-editor -> html. Det behøver ikke at være så bøwlet, som det

Tusind tak for dine forslag. Jeg prøver først med rag-time'n.

mvh
MArianne

Fra : Peter Loumann

Dato : 18-08-02 19:37

>Primært til print (derfor A4).

Ja, det trænkte jeg nok. Men der er alligvel rigtig mange, der angiver
cm-mål til skærm-brug

>Tusind tak for dine forslag. Jeg prøver først med rag-time'n.

Velbekomme, og held og lykke med det!

Hvis du af en eller anden grund ikke kan enes med den <uhørlig
hvisken> er ms publisher måske også mere nærliggende end word - men
lad det endelig blive mellem os to </hvisken>.

--
hilsen pl
se mine fotos

Fra : Marianne

Dato : 18-08-02 21:45

Rag-time er speldid! (Kan MS Publisher det samme ?)

mvh
Marianne

Fra : Peter Loumann

Dato : 18-08-02 22:05

"Marianne" <hoyen@lundbak.dk> skrev:

>Rag-time er speldid!

Hvis: speldid = splendid, så: Ja, det er også mit indtryk, men jeg har
ikke fået leget så meget med den.

>(Kan MS Publisher det samme ?)

(Njaeh - den er osse et dtp- eller sidelayout-program, men med ms'
typiske guides eller wizards, sådan mere for folk, der vil holdes i
hånden)

--
hilsen pl
se mine fotos

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 21-08-02 21:19

Marianne skrev:

> Jeg har en masse billeder, som jeg gerne vil sætte pænt op á la fotoalbum (i
> A4).

> Hvilket (helst lille) program kan jeg bruge til dette ?

Jeg har et forslag, som du sikkert kan bruge:

Ved at bestille noget (gratis) materiale fra HP-billedskole, får
du bl.a. tilsendt en cd-rom med nogle ganske udmærket programmer.

Et af programmerne, ACDsee 3.1, kan det du er ude efter. Selve
hovedvinduet ligner stifinder. Ved at klikke på en billedmappe kan
du se dine billeder som thumbnails. Men inde i programmet findes
også et fotoalbum. Her kan du vælge mellem forskellige templates i
A-4, og indsætte de fotos som du ønsker. Billederne kan justeres i
størrelse, lys, kontrast og farve - og du kan yderligere sætte en
tekst under.

Programmet kan altså det du vil - og så er det ret let at bruge.

Klik på: <http://www.hp-hjemme.dk/bestil.php3>

Sæt hak i: "Velkommen i hp billedskole ..." og udfyld div.felter.
Så modtager du få dage efter materialet.

--
Venlig hilsen
Svend Erik