Udkradsning af fuger i mur ?
Fra : Giro

Dato : 16-08-02 15:47

Jeg har ca 6 kvadratmeter gulstensmurværk ( fra 1937 ), som oprindeligt er
fuget med bakkemørtel - en meget svag en ! - og tilsyneladende på et eller
andet tidspunkt senere repareret med strandmørtel - heller ikke for stærk.
Jeg ved godt, at fugemørtel ikke må være _for_ stærk, men når den er for
svag er det altså heller ikke godt.

Mit spørgsmål
Hvordan fjerner jeg bedst et par centimeter eller tre fra samtlige fuger, så
jeg efterfølgende kan fylde fugerne med korrekt mørtel og ved samme
lejlighed vandskure/sækkeskure muren ?
Og forresten: Skal murstenene forbehandles på nogen måde før man vandskurer
(af hensyn til vedhæftningen ?) Kan nyfugning og skuring foregå i samme
arbejdsgang ?

Jeg har planer om på et eller andet senere tidspunkt at gennemgå hele mit
ret store hus med fugefornyelse, så jeg har sådan set ikke noget mod at
investere i en eller anden maskine til formålet, men hvilken skal man bruge
? Roterende eller "stødende" ? Trykluft eller el ? Vådt eller tørt ?

Jeg er blevet anbefalet at bruge min højtryksspuler, og selv om jeg er ret
overbevist om at den vil være meget velegnet til jobbet, vil jeg dog nødigt
tænke på det svineri, det vil medføre. Så det udelukker jeg næsten på
forhånd.

Mvh

Bo

Fra : Bo Velschow

Dato : 16-08-02 20:23

Hej Bo

> Hvordan fjerner jeg bedst et par centimeter eller tre fra samtlige fuger,

> jeg efterfølgende kan fylde fugerne med korrekt mørtel og ved samme
> lejlighed vandskure/sækkeskure muren ?

Jeg brugte med stor succes en fugefræser til min vinkelsliber, da jeg
fræsede fugerne ud på vores ene skorsten - det sviner selvfølgelig noget,
men ikke nær så meget, som jeg havde ventet (frygtet!). Sikkerhedsbriller,
støvmaske og høreværn er dog en god idé

Murstenene tog ikke nævneværdig skade af behandlingen, og fugen var
efterfølgende frisk og jomfruelig og lige til at fuge op igen (efter en gang
forvanding)!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Giro

Dato : 16-08-02 20:45

> [...]
>
> Murstenene tog ikke nævneværdig skade af behandlingen, og fugen var
> efterfølgende frisk og jomfruelig og lige til at fuge op igen (efter en

Hej navnebror

Hvad er det nærmere for en fugefræser, du taler om ? Er den en indsats i en
helt almindelig vinkelsliber - og hvad hedder den så hos en værktøjshandler
? - Hvor længe holder den, og kan man måske alligevel bruge den med en slags
vandstråle på, så svineriet kan begrænses til afløbsvandet ?

Ved du noget om det ?

Mvh

Bo

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 16-08-02 21:03
Fra : Giro

Dato : 16-08-02 21:19

> http://www.sydvesta.dk/tools.asp?kategori_id=12
>
> http://www.hojbo.dk/shop/data/joranside.htm

Hej Andreas

Det var da egentlig flovt at jeg ikke selv havde fundet dine fine
henvisninger.
Nu viser de ganske vist kun forskellige tools fra firmaer, som gerne vil
sælge, men det er alligevel langt mere end jeg vidste på forhånd.

Meeeehhhnnn. Jeg mener, at jeg har set at de folk, som hulmursisolerede mit
hus, brugte en slags maskinelle stemmejern - dvs. stødende og ikke
roterende - til at udtage sten og fuger rundt omkring..,

Har du nogen praktisk erfaring med forskellen mellem de to forskellige
principper ?

Mvh

Bo

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 16-08-02 22:39

> Har du nogen praktisk erfaring med forskellen mellem de to forskellige
> principper ?

Jeg har selv sådan en Joran fugefræser, og har da indtil nu omfuget hele min
garage for et par år siden, terassemuren står nu for tur næste forår -
legeledes er jeg de sidste par uger blevet plaget på mit arbejde af en flok
professionelle fugefolk som reparerer fuger i den bygning jeg sidder i - de
bruger samme slags fræser - det larmer infernalsk, også og i særdeleshed
inde i huset, skulle jeg hilse og sige!!

Det apparat du har set brugt er nok en elmejsel, som man jo kan bruge når
man skal have mejslet en hel sten ud af muren, så er det jo ikke kun fugen
man skal have fjernet, men al mørtlen omkring hele stenen - til dette formål
anvender jeg nu en almindelig mejsel og hammer.

mvh

Andreas M. Hansen.

Fra : Bo Velschow

Dato : 17-08-02 20:57

Hej Bo

> [...]
slags
> vandstråle på, så svineriet kan begrænses til afløbsvandet ?

Min fugefræser er vist også en Joran, som andre har beskrevet - og som blot
spændes på vinkelsliberen helt som en skæreskive el.lign. Dimsen koster ca.
250,- - 300,- i byggemarkedet. Jeg tror bestemt, den skal bruges "tør"!

Jeg fræsede alle fuger i min skorsten (15-20 skifter høj; 3 x 3½ sten i
tværmål); de steder, hvor mørtlen stort set bare var sand (al kalk for
længst udvasket), gik det nemt og hurtigt - men dér, hvor man havde anvendt
bastardmørtel (dvs. mørtel iblandet cement), tog det en del længere tid og
sled hårdt på fræseren! Jeg vil mene, at den faktisk er slidt ned (selvom
den får lov til at prøve kræfter med vores havemur, før jeg går ud og
investerer i en ny!).

NB! Jeg vil anbefale dig hellere at købe en fræser, der er lidt for lille
(f.eks. 8 mm), end én, der er for stor (10 eller 12 mm) - de steder, hvor
fugen er trang (f.eks. nogle af de lodrette fuger), har du ikke en chance
for at komme til med en stor fræser (ihvertfald ikke uden at smadre
stenene!).

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Giro

Dato : 17-08-02 22:02

> [...]
ca.
> 250,- - 300,- i byggemarkedet. Jeg tror bestemt, den skal bruges "tør"!

Hej igen

Fint tip - jeg farer til Silvan/Bauhaus/Carl R. mandag.

Jeg har selvfølgelig kun min - livlige - fantasi at holde mig til, men mon
ikke en målrettet vandstråle kunne dæmpe støveriet ??

Hvis jeg efter afprøvningen synes at det med vandstrålen er en fordel, vil
jeg lige give besked har i gruppen,. Ellers ikke.

Mvh

Bo

Fra : Mari

Dato : 18-08-02 08:53

"Giro" <Please@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har selvfølgelig kun min - livlige - fantasi at holde mig til, men mon
> ikke en målrettet vandstråle kunne dæmpe støveriet ??

Det er for risikabelt at bruge vand sammen med elektriske apparater.
Du ville vel heller aldrig røre ved en vandhane eller radiator mens
du f.eks. støvsuger - vel.
Og her skal du så svare NEJ.......... for det vidste du godt.

Håndbogen for sikkerhedsgruppen
Bygge & Anlæg:

http://barbyg.edimag.dk/index.htm

Mari

Fra : Jens Petersen

Dato : 18-08-02 10:32

On Sun, 18 Aug 2002 09:52:40 +0200, "Mari" <alohaloh@min.sol.dk>
wrote:

> [...]
>du f.eks. støvsuger - vel.
>Og her skal du så svare NEJ.......... for det vidste du godt.

Hvad skulle der ske ved det? Støvsugeren er dobbeltisoleret så jeg har
svært ved at se risikoen.

Dobbeltisoleret = ligemeget hvad der går galt i maskinen er den aldrig
strømførende.

--
Jens

But then again, I like cold toilet seats.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-08-02 01:08

Jens Petersen <jp@c.dk> skrev i en

> [...]
> svært ved at se risikoen.
>
> Dobbeltisoleret = ligemeget hvad der går galt i maskinen er den aldrig

Man skal aldrig sige aldrig.

Jeg ville bruge en hjemmelavet lang tynd spids mejsel, eller bruge en
boremaskine man 'trækker' gennem fugerne. Men kun hvis det er løst og
stykket er overkommeligt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 19-08-02 06:54

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:3d603763$0$94751$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jeg ville bruge en hjemmelavet lang tynd spids mejsel, eller bruge en
> boremaskine man 'trækker' gennem fugerne. Men kun hvis det er løst og
> stykket er overkommeligt.

Sådan en mejsel hedder en krydsmejsel (har tværstillet skær) og kan købes.

Et kraftigt søm i enden af et stykke kraftigt rundstok er også glimrende til
fuger som er lidt løse.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-08-02 22:21

"Giro" <Please@nospam.dk> wrote in message

> Jeg har selvfølgelig kun min - livlige - fantasi at holde mig til, men mon
> ikke en målrettet vandstråle kunne dæmpe støveriet ??

Hmm, jeg ville ikke udsætte en vinkelsliber for vand
Der er noget med 220V og så'n

Du kan få en fugefræsesål med udtag til støvsuger...

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Giro

Dato : 17-08-02 22:58

> Du kan få en fugefræsesål med udtag til støvsuger...

Jamen det vidste jeg heller ikke. Ved du hvor eller i hvilket prisleje ? For
jeg HAR en værkstedsstøvsuger i forvejen.

Mvh
Bo

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-08-02 17:14

> Jamen det vidste jeg heller ikke. Ved du hvor eller i hvilket prisleje ?
For
> jeg HAR en værkstedsstøvsuger i forvejen.

Jeg bruger Google en del til at finde oplysninger etc
Jeg vidste det heller ikke før jeg svarede på dit indlæg
http://www.google.com/search?sourceid=navclient&q=fugefr%E6ser+joran

Fra : Giro

Dato : 19-08-02 21:43

Ja men nu har jeg i dag købt en komplet fugefræser med hele 3
fugefræserspidser. støvsugeraggregat/føringsslæde OG en vinkelsliber (
Bosch ) i kuffert for 1200 kr hos Carl Rasmussen. Først havde jeg kun købt
slæden og en enkelt fræserspids for 800 kr. , men på vej ud af butikken så
jeg det utroligt langt bedre tilbud og byttede naturligvis. Og nu har jeg
fræset mine fuger så det var en drøm. Tak for alle de gode råd.

P.S. Støvsugertricket virkede nu fint nok de første 5 minutter, men så var
filtret i støvsugeren TOTALT tilstoppet. Da jeg havde renset filter 2 gange
på 10 minutter fræsede jeg videre uden støvsuger, men MED støvmaske. Det er
vist den eneste praktisk anvendelige metode ?

Mvh

Bo