Endnu et LOTR spørgsmål (Med spoiler)
Fra : Magnus Pedersen

Dato : 16-08-02 02:55

Da Gandalf får grumme klø af Sauroman og bliver kastet op på taget af
Sauromans tårn mister han sin kæp (Sauroman tager den jo fra ham). Når man
ser ham oppe på taget mangler han stadig sin kæp og da han hopper ud fra
tårnet og ned på den store fugl er det stadig uden kæp. Min konklusion er at
Sauroman har gemt hans kæp et godt sted. Men senere, så vidt jeg husker, da
rådet er samlet og diskutere hvad der skal ske med Ringen har Gandalf sin
kæp igen, og da han stopper Balrog har han den helt sikkert. Er det mig der
har misset noget ?

--
Magnus Pedersen

Fra : Keld Landin-Petersen

Dato : 16-08-02 16:11

"Magnus Pedersen" <mgpeder(remove)@hotmail.com> wrote in message news:<3d5c5b56$0$87311$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
> kæp igen, og da han stopper Balrog har han den helt sikkert. Er det mig der

Måske han finder sig en ny?

Fra : Martin Sjøstrand

Dato : 16-08-02 17:00

> Måske han finder sig en ny?

Haha, du mener måske lige han runder Netto, og finder en i den der afdeling,
hvor der er tilbud på nye varer hver uge )

Mvh Martin Sjøstrand

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 16-08-02 20:44

"Martin Sjøstrand" <sjoestrand@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Haha, du mener måske lige han runder Netto, og finder en i den der
afdeling,
> hvor der er tilbud på nye varer hver uge )

Eller også gik han sig en tur i skoven. Det er jo for pokker blot en stykket
træ!

Joakim

Fra : Devast8or

Dato : 17-08-02 01:12

Blot et stykke træ? Gandalf ville forvandle dig til en tudse for at sige
sådan ;). Båda Gandalfs og Saruman's stave er magiske.

Hvor let sådan en så er at erstatte ved jeg ikke, men personligt tror jeg at
Peter Jackson ikke helt har tænkt sig om da han lod Gandalf have sin hat og
stav på da de tager afsted fra Rivendell.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 17-08-02 10:30

On Sat, 17 Aug 2002 02:12:07 +0200, "Devast8or" <No@no.blowme> wrote:

>Blot et stykke træ? Gandalf ville forvandle dig til en tudse for at sige
>sådan ;). Båda Gandalfs og Saruman's stave er magiske.

Er de nu også det?
Det er længe siden jeg har læst bogen så jeg kan tage fejl, men jeg vil
mene at de bruger stavene til:

a) kanalisere magi
b) støtte sig til :)

Den behøver ikke være magisk selv for at kunne blive brugt til at
kanalisere magi.

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/

Fra : Devast8or

Dato : 17-08-02 14:12

Jeg er næsten 100 på at der stod et sted i The Two Towers at Sarumans stav
er magisk. Jeg mener også at have set det samme om Gandalfs men jeg kan ikke
lige huske hvorhenne.

Men hvis Gandalfs stav ikke er magisk, bør han vel ikke få problemer i
kampen mod Saruman (i filmen) efter at Saruman har taget hans stav, men det
har han. Han gør intet der har med magi at gøre efter han har mistet sin
stav i den kamp.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 17-08-02 13:27

"Devast8or" <No@no.blowme> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> har han. Han gør intet der har med magi at gøre efter han har mistet sin

For det første vil jeg lige påpege at vi diskuterer magi her, ok? Det er
lidt svært at gøre på en saglig objektiv måde. Dernæst, hvordan ved vi
hvordan magi fungerer? Hvis en troldmand er så afhængig af sin stav, så er
det da yderst sandsynligt at han har en eller flere i reserve. Men det er
også værd at overveje hvad der gør en "kæp" magisk. Er det måske stenen der
sidder i den og ikke sleve kæppen? Eller kan man (som troldmand) igennem en
proces gøre en hvilken som helst "pind" til en magisk stav? Måske er magiske
kæppe slet ikke sjældne? Måske kan de købes hos en hver velasorteret
marskandiser eller måske kun i diverse magibutikker?

Måske er det dig og ikke Jackson, der ikke har tænkt sig helt nok om?

Joakim

Fra : Devast8or

Dato : 17-08-02 14:53

Jamen det er da absolut muligt at jeg tager fejl. Som sagt ved jeg ikke hvor
let tilgængelige magiske stave er i middle-earth. Men det er stadig et
faktum at Gandalf ikke bruger magi i kampen mod Saruman efter at han har
mistet sin stav (og at Saruman bruger Gandalfs egen stav imod ham), og at
Gandalf hat på mystisk vis dukker samtidig med at han har en stav der ligner
den første mistænkelig meget.

Men hvis jeg husker rigtigt sidder der ingen sten i Gandalfs stav da han
kæmper mod Saruman, så jeg tror ikke det har har noget med den at gøre. Mit
gæt er at stenen (som ligner noget krystal af en art) kun kan bruges som
lyskilde.

Devast8or

Fra : hobnobs

Dato : 22-08-02 09:39

> [...]
og
> stav på da de tager afsted fra Rivendell.

....Eller da han noget umotiveret klistrede Gandalf og Sarumans gæsteoptræden
i Tekken 3 ind i en eller rigtig respektfuld filmatisering. Er jeg den
eneste der studser over den scene?

- hobnobs

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 22-08-02 16:16

> ...Eller da han noget umotiveret klistrede Gandalf og Sarumans
gæsteoptræden
> i Tekken 3 ind i en eller rigtig respektfuld filmatisering. Er jeg den
> eneste der studser over den scene?

Hmm...nej egentlig ikke, selv åd jeg den bare uden at stille spørgsmål. Nu
hvor du bruger ordet Tekken begynder jeg så dog at tænke...

Nej, jeg æder den stadig uden at blinke. De har bare gang i en fed gang
slagsmål og inspirationen kunne muligvis stamme fra computerspil. Og hva'
så? Tolkien beskrev aldrig hvordan Saruman fik nakket Gandalf, men Jacksons
fortolkning passer da ok ind i filmens øvrige action (synes jeg).

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 16-08-02 07:15

Det har været diskuteret før, og jeg tror essensen var at han havde fået
lavet sig en ny troldmandskæp (af samme udseende, tilsyneladende).

Anden teori var at han havde fået fat i den igen af magisk vej. Troldmænd er
en underlig størrelse i Tolkiens univers, og kæppen kan anses for en
uadskillelig del af den udødelige troldmand, hans materialiserede prana så
at sige. (Prana = indisk ord der skal betyde livsenergi.) Saruman har taget
den fra ham ved at nakke ham og idet Gandalf undslipper Sarumans magiske
greb, kommer kæppen igen.

Igen kan man tænke sig at det er en god gammeldags (og for filmen ellers
sjælden) bommert af Peter Jackson. Slåskampen mellem Gandalf og Saruman er
ikke med i bogen, forræderiet bliver blot forklaret af Gandalf ved mødet i
Kløvedal (= Rivendell). Peter J. har så glemt at tænke over måske at give
Gandalf en anderledes udseende stok efter hans shakedown med Saruman.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 16-08-02 15:22

der er jo osse spørgsmålet ang. hans hat der osse forsvinder på mystisk vis
eller er der noget jeg har misset?... nogle gode teorier?

sniper_Nolight

Fra : Michael Bruun Peters~

Dato : 16-08-02 16:59

C. H. Engelbrecht wrote:

> Det har været diskuteret før, og jeg tror essensen var at han havde fået
> lavet sig en ny troldmandskæp (af samme udseende, tilsyneladende).

De er faktisk lidt forskellige. Hvis man lægger mærke til toppen, er det ret
tydeligt, at han har fået sig en ny model.