/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Ansvarsforsikring (Bil) Hvad dækker den?
Fra : Pernille Lauridsen


Dato : 15-08-02 23:12

Kort spørgsmål:
Kan en almindelig ansvarsforsikring på en bil, dække for en passagers
ejendele, hvis bilen bliver stjålet?

Lang forklaring:
Min svoger og hans kammerat var en tur Østersøen rundt i kammeratens bil.
Turen var planlagt til at gå gennem Sverige, op til Nordkap, gennem Finland,
sejle til Estland, køre videre gennem Letland og Lithaun, og her gik det
galt. De forlod bilen en time, og væk var den. med mobiltelefoner, tøj,
kamera, nøgler (Til lejligheder).
De meldte det selvfølgelig til det lokale politi, og da de kom til DK igen,
også til dansk politi. Og begge steder har de selvfølgelig fået at vide at
de aldrig ser bil og/eller indhold igen.
Men:
(Ikke et ord om at de er nogen idioter) Bilen var kun ansvarsforsikret. Og
min svoger var så smart at han ikke har hverken indboforsikring eller
rejseforsikring. Så han kan ikke få noget erstattet. Dvs. een af hans venner
mener at bilens ansvarsforsikring kan dække min svorgers ting, da han var
passager i bilen.
Jeg stiller mig ret tvivlende til dette, men er der nogen herinde der kan
be- eller afkræfte om det skulle ha' noget på sig (Det var mit kamera)

--
Venlig hilsen
Pernille Lauridsen
http://praxis-it.dk



 
 
Lars Ladingkaer (15-08-2002)
Kommentar
Fra : Lars Ladingkaer


Dato : 15-08-02 23:43

"Pernille Lauridsen" skrev:
> Kan en almindelig ansvarsforsikring på en bil, dække
> for en passagers ejendele, hvis bilen bliver stjålet?

Ikke umiddelbart. Ansvar dækker skade - udøvet på andre og andres ting.

Dvs. den dækker hvis han kører en anden ned, hvis man laver en bule i en
anden bil osv. Men uden kasko har man ingen umiddelbar dækning overfor ting
der sker med ens egen bil eller dens indhold.

Men det altafgørende er hvad policen siger (?)

Mvh, Lars



MAndersen (16-08-2002)
Kommentar
Fra : MAndersen


Dato : 16-08-02 09:23


> Ikke umiddelbart. Ansvar dækker skade - udøvet på andre og andres ting.

Rigtigt, bilens ansvarsforsikring dækker skade på andre ting eller andre
personer
end føreren som bilen forvolder, altså er passagerer i en bil altid dækket
for
de personskader de får som passager i bilen.

> Dvs. den dækker hvis han kører en anden ned, hvis man laver en bule i en
> anden bil osv. Men uden kasko har man ingen umiddelbar dækning overfor
ting
> der sker med ens egen bil eller dens indhold.
>
> Men det altafgørende er hvad policen siger (?)

Nej, det er ikke afgørende hvad en police siger, for en ansvarsforsikring
vil
ALDRIG dække den/de omtalte skader/tab.

mvh
MAndersen
Forsikringsmægler





Peter G C (16-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 16-08-02 10:59

"MAndersen" <doggy@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3d5cb66a$0$33562$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

[klip]

> Nej, det er ikke afgørende hvad en police siger, for en ansvarsforsikring
> vil
> ALDRIG dække den/de omtalte skader/tab.

Det afgørende må nu en gang være policens ordlyd.

/Peter



MAndersen (16-08-2002)
Kommentar
Fra : MAndersen


Dato : 16-08-02 20:23


>
> > Nej, det er ikke afgørende hvad en police siger, for en
ansvarsforsikring
> > vil
> > ALDRIG dække den/de omtalte skader/tab.
>
> Det afgørende må nu en gang være policens ordlyd.
>
> /Peter

Ikke i dette tilfælde. Hvis policen skulle sige noget om at dække
ting/bilen, er det ikke en ansvarsforsikring men en kombineret ansvars og
tingforsikring. En forsikring der skulle dække bilens ansvar og ting i bilen
findes ikke på det danske forsikringsmarked, og skulle policen dække
bilen er det en kombineret ansvars- og kasko/brandforsikring.

Derfor er det forkert at henvise til policens ordlyd.

mvh
MAndersen



TGD (16-08-2002)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 16-08-02 21:46


"MAndersen" <doggy@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3d5d50f1$0$33504$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
<KLIP>
> Derfor er det forkert at henvise til policens ordlyd.

Der findes "lovpligtig ansvarsforsikring" det må være minimum for at køre
med sin bil, men så kunne der vel også findes en lidt udvidet
ansvarsforsikring - ligesom der findes hundeansvar og hundeansvar udvidet
.

Så Peter har ret.



MAndersen (18-08-2002)
Kommentar
Fra : MAndersen


Dato : 18-08-02 21:06



> Der findes "lovpligtig ansvarsforsikring" det må være minimum for at køre
> med sin bil, men så kunne der vel også findes en lidt udvidet
> ansvarsforsikring - ligesom der findes hundeansvar og hundeansvar udvidet
> .
>
> Så Peter har ret.

Som jeg skrev, der findes ikke en sådan ansvarsforsikring på det danske
marked.

Den udvidede hundeansvarsforsikring er også blot en udvidelse af ansvaret,
og
overhovedet ikke andet.

MAndersen



Leif Poulsen (16-08-2002)
Kommentar
Fra : Leif Poulsen


Dato : 16-08-02 18:27


"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:ajii9t$pl3$1@tux.netsite.dk...
> "MAndersen" <doggy@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:3d5cb66a$0$33562$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> [klip]
>
> > Nej, det er ikke afgørende hvad en police siger, for en
ansvarsforsikring
> > vil
> > ALDRIG dække den/de omtalte skader/tab.
>
> Det afgørende må nu en gang være policens ordlyd.
>
> /Peter


Enig !!!

Policens ordlyd er afgørende, men det skal dæl'me være en meget speciel
police hvis den skal dække den skete skade

Leif





Pernille Lauridsen (15-08-2002)
Kommentar
Fra : Pernille Lauridsen


Dato : 15-08-02 23:49

>Men det altafgørende er hvad policen siger (?)<

Ja, det er det. men problemet er at min svoger og hans kammerat er blevet
uvenner efter turen, så min svoger vil helst kun kontakte ejeren af bilen,
hvis han har noget at komme efter.

Vh pernille






Pernille Lauridsen (15-08-2002)
Kommentar
Fra : Pernille Lauridsen


Dato : 15-08-02 23:25

>(Ikke et ord om at de er nogen idioter)<
Altså min svorger og hans kammerat

--
Venlig hilsen
Pernille Lauridsen
http://praxis-it.dk



alexbo (15-08-2002)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 15-08-02 23:55


Pernille Lauridsen <pl@praxis-it.dk> skrev ...
> Kort spørgsmål:
> Kan en almindelig ansvarsforsikring på en bil, dække for en passagers
> ejendele, hvis bilen bliver stjålet?

Nej, bilens ansvarsforsikring dækker de trafikskader "bilen" påfører andre.

Hvis hverken svoger eller kammerat har indboforsikring er der ingen måde de
kan få noget dækket.
Den manglende kasko, kunne have meget dyrere, jeg mindes tilfælde hvor
bestjålne bilister har fået et toldkrav, den stjålne bil kan regnes som
indført i "tyverilandet" når den ikke udføres igen.
Dette toldkrav dækkes af en kasko.

Jeg skal prøve at finde noget papir på det.


mvh
Alex Christensen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408908
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste