Trække et filnavn fra stifinder/explore ti~
Fra : Michael [2800]

Dato : 16-08-02 03:19

Delphi 4

Hvad gør jeg hvis jeg vil give en bruger mulighed for at trække et filnavn
fra stifinderen og til en ListBox? Lige som bl.a. WinAmp giver mulighed for.

På forhånd tak!

/md

Fra : Juno

Dato : 15-08-02 18:45

Michael [2800] skrev i
> Delphi 4
>
> Hvad gør jeg hvis jeg vil give en bruger mulighed for at trække et
> filnavn fra stifinderen og til en ListBox? Lige som bl.a. WinAmp
> giver mulighed for.

Der findes vist nogle forskellige komponenter der kan det.

Her er list cut/copy/paste fra et af mine programmer:

interface
type
TForm1 = class(TForm)
procedure FormCreate(Sender: TObject);
private
protected
procedure WMDrop( var Mes: TWMDropFiles); message WM_DROPFILES;
end;

implementation
{ protected }

procedure TForm1.WMDrop(var Mes: TWMDropFiles);
const
GETNUMFILES = $FFFFFFFF;
var
i,
numFiles: Integer;
PfName: array [0..MAX_PATH-1] of Char;
fName: string;
begin
// sæt denne form i forgrunden.
SetForeGroundWindow( Handle);

// find antallet af filer der er blevet trukket og sluppet.
numFiles := DragQueryFile( mes.Drop, GETNUMFILES, nil, 0);
if numFiles < 1 then Exit;

for i := 0 to numFiles - 1 do
begin
// find stien til objekt.
DragQueryFile( mes.Drop, i, PfName, SizeOf(PfName));
// konverter fra PChar til string. Sikkert ikke nødvendigt !
fName := PfName;
// smid navnet i ListBox1
ListBox1.Items.Add( fName);
end;
DragFinish( mes.Drop);
mes.Result := 1;
end;

{ published }
procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
begin
// Accept drag - drop ops
DragAcceptFiles( Handle, True);
// Lav en tilsvarende i FormDestroy, blot med (Handle, False);
end;

Håber at det kan bruges til noget.

--
*/*
jUno

Fra : Juno

Dato : 15-08-02 18:51

PS.
Jeg tror at der er noget galt med dit ur. Jeg har lige svaret på et
indlæg du først sender i morgen !

PPS.
Den kode jeg sendte er utestet, i den form den har her. Det kan godt
være at du skal rode lidt med den, for at få den til fungere...

--
*/*
jUno

Fra : Michael [2800]

Dato : 16-08-02 05:38

Hej Juno,

> PS.
> Jeg tror at der er noget galt med dit ur. Jeg har lige svaret på et
> indlæg du først sender i morgen !
Jeg har har altid været hurtig, men bortset fra det så er det vist dit ur
der er en håndfuld timer bagud, med mindre du har svaret før jeg sendte min
mail

> PPS.
> Den kode jeg sendte er utestet, i den form den har her. Det kan godt
> være at du skal rode lidt med den, for at få den til fungere...
Jeg kigger på den i morgen, men det ser interessant ud og du skal havde
mange tak.

/md

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-08-02 21:06

Din computer er indstillet til USA's vestkyst. Det er problemet. Derfor
ser alle indlæg forkert ud for dig. Lidt lige som ham, der kører i den
forkerte vejbane på motorvejen !

Fra : Michael [2800]

Dato : 16-08-02 21:53

> Din computer er indstillet til USA's vestkyst. Det er problemet. Derfor
> ser alle indlæg forkert ud for dig. Lidt lige som ham, der kører i den
> forkerte vejbane på motorvejen !

Ups!
Du har sgu' ret, det er hermed fikset.

/md

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-08-02 23:34

Næsten, nu er du 24 timer foran

Fra : Michael [2800]

Dato : 16-08-02 09:03

> Næsten, nu er du 24 timer foran
I er svære at gøre tilfredse

Og i næste uge skal vi lære at bruge stifinderen.....

God weekend!

/md