Genudlejning v. fraflytning
Fra : Davidsen

Dato : 14-08-02 17:43

Jeg er netop fraflyttet en lejlighed, og venter nu på (hele?) mit depositum,
samt forudbetalt leje.

I forbindelse med opsigelsen 1. juli, talte jeg med ejendomsselskabet, hvor
jeg (desværre kun mundtligt) fik at vide at jeg ikke skulle regne med
genudlejning foreløbig, da hende der står for det er på ferie...(!)
Jeg kender folk, der er på venteliste hos det pågældende selskab, og som
endnu ikke har hørt fra dem. Desuden har jeg aldrig set en annonce eller
lignende der bekendtgør at de har lejligheder til leje.

Spørgsmålet er nu:

1. Kan jeg kræve min forudbetalte leje helt eller delvist tilbagebetalt,
jvf. Lejelovens § 86 Stk. 3. ("Fraflytter lejeren inden opsigelsesvarslets
udløb, skal udlejeren bestræbe sig på at genudleje det lejede. Hvad
udlejeren indvinder eller burde have indvundet ved genudlejning, skal fragå
i hans krav over for lejeren.") ?

2. Har jeg, i forbindelse med ovenstående, krav på nogen form for
dokumentation på udlejers forsøg på genudlejning?

På forhånd tak - og med venlig hilsen

Davidsen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 14-08-02 19:03

Davidsen wrote:
> [...]

> genudleje det lejede. Hvad udlejeren indvinder eller burde have
> indvundet ved genudlejning, skal fragå i hans krav over for

Hvis opsigelsesvarslet er tre måneder, betyder det at udlejeren har krav
på husleje i de tre måneder, hvis boligen ikke lejes ud inden da. Kun
hvis den lejes ud før udløbet af de tre måneder, kan man som fhv. lejer
blive holdt skadesløs og få sine penge retur.

Et eksempel; du ønsker at flytte bolig den 1. juni - du opsiger
lejligheden den 15. maj til fraflytning den 1. juni - den 1. juni er du
aktuelt ude af lejligheden, har skrevet under på diverse papirer vedr.
måleraflæsning, afleveret nøgler m.v. inden kl. 12 på fraflytningsdagen.

Nu står der i kontrakten at du har tre måneders opsigelse til den 1. -
det vil sige, du er pligtig til at skulle udrede husleje i maximalt tre
måneder.

Nu udlejer udlejeren boligen for ´den nye lejer den 1.juli - da du jo
har betalt tre måneder forud (som er det almindeligste ved en
indflytning) fradrager udlejeren husleje for 1 måned og tilbagebetaler
de to måneder med fradrag for evt. gæld fra din side (varme - el -
vedligeholdelsesudgifter (hvis der har været håndværkere i lejligheden
f.eks.)

Vi kan også forestille os at udlejeren først får lejet boligen ud efter
de tre måneder, og det betyder at du så skal betale husleje i de tre
måneder, og du får intet tilbage -du kan endda risikere en efterregning
for istandsættelse, hvis der er behov for det - hvis du er utilfreds med
det kan du naturligvis gøre vrøvl, gå via retssystemet m.v.

Hvis udlejeren har sat den ledige lejlighed op internt, har han
"bestræbt" sig på at udleje lejligheden - men du kan også maximalt komme
til at hæfte for huslejen i den periode der er aftalt eller som er
nedfældet i loven.

> 2. Har jeg, i forbindelse med ovenstående, krav på nogen form for
> dokumentation på udlejers forsøg på genudlejning?

Nej, det har du ikke - men hvis du ikke mener at udlejer
forsøger/bestræber sig derpå, kan du naturligvis indklage ham for
boligretten.

--
ahw

Fra : Davidsen

Dato : 14-08-02 23:19

"Arne H. Wilstrup" <karl@smart.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis opsigelsesvarslet er tre måneder, betyder det at udlejeren har krav
> på husleje i de tre måneder, hvis boligen ikke lejes ud inden da.

Tak for svaret.
Jeg er helt med på de 3 måneders opsigelse osv., men var i tvivl om hvad
udlejeren 'burde have indvundet ved genudlejning'.
Efter min mening har jeg i princippet krav på tilbagebetaling af mindst én
måneds husleje, idet ejendomsselskabet utvetydigt tilkendegav - omend kun
mundtligt - at de ikke havde i sinde at foretage sig noget som helst i hele
juli måned.

Som en sidebemærkning kan jeg nævne at jeg, for første gang i mit liv, har
oplevet at få synet en lejlighed, uden andet end positive bemærkninger og
med løfte om tilbagebetaling af hver en krone af mit depositum. Den slags
kan åbenbart også finde sted...

tak for hjælpen
Davidsen