Har vi nogen RagTime brugere her ?
Fra : B. Jakobsen

Dato : 14-08-02 07:25

Jeg leder efter lidt erfaringsudveksling hvad angår RagTime til brug for en
artikel.
Kh
Bjørn Smalbro

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 16-08-02 15:49

B. Jakobsen <studio@smalbro.dk> wrote:

> Jeg leder efter lidt erfaringsudveksling hvad angår RagTime til brug for en
> artikel.
Det ligger her på min harddisk og venter på at jeg skal skrive et eller
andet der bliver større end 5 sider, som jeg normlt bruger AppleWorks
til.
Det er version 5.6 private, dvs. gratisversionen.

hilsen
Sebastian

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 18-08-02 22:07

B. Jakobsen <studio@smalbro.dk> wrote:

> Jeg leder efter lidt erfaringsudveksling hvad angår RagTime til brug for en
> [...]

Jeg har hentet RagTime i dag og vil gerne give programmet en stor chance
- ikke mindst, fordi Word irriterer mig mere og mere. Det var mit første
program for 12 år siden. Det er imponerende at se, hvad der er sket i
mellemtiden. Det virker meget gennemtænkt - og meget originalt og
selvstændigt tænkt. Det virker, som om de omhyggeligt har distanceret
sig fra andres måde at gøre det på.
Hvor får man en dansk ordbog? Kan man bruge en 10 år gammel ordbog fra
RT-classic?
Håndtering af indholdsfortegnelse (?), register (?) og
standardtypografier (?) og smertefri konvertering til pdf tæller også,
hvis RagTime skal konkurrere med PageMaker.
Men det tæller også, at jeg har vedligeholdt interessen for Scot Joplin
og de andre RagTime-komponister lige siden, Sidste Stik blev vist første
gang.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-08-02 04:42

Hej Ove Steen

Ove Steen Smidt wrote:

> Jeg har hentet RagTime i dag og vil gerne give programmet en stor
> chance - ikke mindst, fordi Word irriterer mig mere og mere. Det var
> mit første program for 12 år siden.

Var det den gamle RagTime 1-2-3?

> Det er imponerende at se, hvad der er sket i mellemtiden.
> Det virker meget gennemtænkt - og meget originalt og
> selvstændigt tænkt. Det virker, som om de omhyggeligt
> har distanceret sig fra andres måde at gøre det på.

Det var også mit allerførste indtryk fra RT 3.1, da jeg fik den... - At alt
simpelthen er lavet med tysk grundighed og akkuratese, - men ligeledes som alt
godt tysk kram dengang - meeeget dyrt....

> Hvor får man en dansk ordbog? Kan man bruge en 10 år gammel ordbog fra
> RT-classic?

Nej, du kan end ikke bruge ordbøgerne fra en ver. 5.0.x eller 5.5x til en
RagTime Solo.

Du kan købe ordbøgerne i sæt (flere sprog) eller enkeltvis (enkelt sprog)
direkte fra B&E. Kig på deres hjemmesider, dér er der dels fortegnelser over
hvilke ordbøger, der kan leveres og hvordan man køber dem.

> Håndtering af indholdsfortegnelse (?), register (?) og
> standardtypografier (?) og smertefri konvertering til pdf tæller også,
> hvis RagTime skal konkurrere med PageMaker.

RT Solo har direkte eksportfunktion til PDF, - MEN det kræver, at du har mindst
Acrobat Destiller 3.0x. - Jeg har lige testet funktionen, og det virker
tilsyneladende efter hensigten.

> Men det tæller også, at jeg har vedligeholdt interessen for Scot
> Joplin og de andre RagTime-komponister lige siden, Sidste Stik
> blev vist første gang.

Ja, det er jo så en helt anden slags RagTime..., men ellers er jeg enig med
dig. Jeg har masser af RT musik og havde endda en hel del mange år før 'Sidste
Stik' kom i biograferne. Mine absolutte yndlingspianister her er Scott Joplin
selv og Joshua Rifkin. Ja, jeg har faktisk nogle indspilninger med Mr. Joplin
himself indspillet på ruller til selvspillende klaverer....

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 19-08-02 22:10

> Hej Ove Steen

> Var det den gamle RagTime 1-2-3?

Når man købte SE-30 Education ca. 1990, så var det RT Classic, der
fulgte med som standard. Det var først flere år efter, da jeg skulle til
at samarbejde med et professionelt trykkeri, at jeg blev belært om, at
Word og PageMaker, var det eneste rigtige.

> RT Solo har direkte eksportfunktion til PDF, - MEN det kræver, at du har
> mindst Acrobat Destiller 3.0x. - Jeg har lige testet funktionen, og det
> virker tilsyneladende efter hensigten.
Ja, den er god nok.

Et lille minus: når jeg vil printe med Adobe PS, er printervinduet længe
om at blive synligt med alt indhold. Man sidder længe og kigger på en
tom grå firkant. Med LW8 går det hurtigt.

Et stort plus: RT kan læse Word 2001 uden at tage fejl af manuelt
linieskift. Det er her PageMaker 7 fejler. Det har vi talt om for ikke
så længe siden.

> [...]
> Scott Joplin selv og Joshua Rifkin. Ja, jeg har faktisk nogle
> indspilninger med Mr. Joplin himself indspillet på ruller til

Hvis man prøver selv at spille nogle af de andre RagTime-komponister,
opdager man, at Joplin er i en klasse for sig selv. Det er bedre
melodier, bedre harmonier, bedre håndværk. Med få undtagelser er de
andre ragtimekomponisters værker fulde af tomgang og stor ståhej for
ingenting.

Sådan er det også med en del programmer. Word indeholder meget
blændværk, som ikke er til megen nytte og som forstyrrer og hæmmer
brugen af programmet.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Mikael Kern

Dato : 14-08-02 12:22

Har brugt RagTime siden 1990, som regel med stor fornøjelse. Dengang med RT
2.1 Classic på en Classic.

mvh Mikael Kern

--
Arbejde søges - gerne noget med video, foto, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/OB/SNG Rentals

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)

Fra : Mikael Kern

Dato : 14-08-02 19:33

> Jeg leder efter lidt erfaringsudveksling hvad angår RagTime til brug for en
> artikel.

Ku du venligst uddybe?

mvh Mikael Kern

--
Arbejde søges - gerne noget med video, foto, streaming, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-08-02 03:24

Hej Bjørn

Jeg har flere versioner af RagTime - 3.1/7, 3.2, 4.0, 5.01+, 5.5.2 og 5.6.1.

Jeg har mest brugt ver. 3.2 og 5.5.2 og udelukkende til tekst. Har arbejddet i
tekstdokumenter på op til ca. 20 sider

Jeg finder den hurtig og ganske effektiv. Nem i tekstredigering og
udskrivning. Jeg har ofte brugt den, hvis jeg skulle eksportere dokumenter til
PC brugere fremfor at bruge Word 98 eller 2001, da jeg synes, at de filtre,
som er med i RT er bedre til at beholde formatteringen, fremfor Words
eksportmuligheder.

Jeg tror dette hænger sammen med, at RT stadig er 100% kompatibelt med Claris
XTND System, og det giver langt flere og bedre afprøvede filformater end
Words.

Jeg har desværre ikke haft tid eller materiale til at afprøve alle de unikke
layout muligheder, der jo også er i RT, men udfra det, jeg har set andre lave
med den, og ved de forskellige omtaler af dens muligheder, så tror jeg nok,
jeg kan sige, at den kan klare langt de fleste opgaver på en endda særdeles
god måde. Flere af dem, jeg kender, der bruger RT hævder helt seriøst, at i
layoutfaciliteterne er den endda selv Adobe Illustrator overlegen, hvilket jeg
ikke er helt utilbøjelig til at give dem ret i. (AI 9 mod RT 5.6).