Copyright på billeder fra nettet?
Fra : RB

Dato : 13-08-02 18:12

Hej

Hvad sker der hvis min oploader 10 billeder i en binaer gruppe hvor der er
copyright på
og det bliver politianmeldt og man ikke har hørt noget først fra dem ?

MVH

RB

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 13-08-02 18:14

"RB" <qqqqrb_sjqqqq@get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad sker der hvis min oploader 10 billeder i en binaer gruppe hvor der er
> copyright på
> og det bliver politianmeldt

Så kommer de efter dig (formodentlig).

> og man ikke har hørt noget først fra dem ?

Hvad mener du med det..?

Hr. Bjørn

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 13-08-02 21:17

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> skrev:

> Så kommer de efter dig (formodentlig).

Politiet? Sådan noget beskæftiger de sig ikke med medmindre der er tale
om børneporno og noget i den dur.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 13-08-02 21:19

KLIP

> Politiet? Sådan noget beskæftiger de sig ikke med medmindre der er tale
> om børneporno og noget i den dur.

Vi ved i sagens natur ikke, hvilke billeder vor ven har lagt op.....eller
ved du det..?

Hr. Bjørn

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 13-08-02 21:32

> Vi ved i sagens natur ikke, hvilke billeder vor ven har lagt
> op.....eller ved du det..?

Nej og som skrevet er udgangspunktet, at politiet ikke tager sig af
sager om krænkelser af ophavsret dette følger af følgende § i Lov om
ophavsret

§ 81. Overtrædelser, som omfattes af § 76, stk. 1, § 77, stk. 1, eller
§ 79, påtales af den forurettede.

Hvis de afbillede motiver er "ulovlige", og her kan jeg kun komme på
børnepornografisk materiale, så har politiet mulighed for at gribe ind,
da der så er tale om en decideret straffelovsovertrædelse, der er
underlagt offentlig påtale.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-08-02 12:17

On Tue, 13 Aug 2002 20:31:59 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> [...]
>børnepornografisk materiale, så har politiet mulighed for at gribe ind,
>da der så er tale om en decideret straffelovsovertrædelse, der er

Bilder af militære hemligsteder, eller andre statshemligheder, vil det
ikke også være politiet der tager sig af det?

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 13-08-02 21:54

KLIP

> § 81. Overtrædelser, som omfattes af § 76, stk. 1, § 77, stk. 1, eller
> § 79, påtales af den forurettede.

klip.....

Ok.

Hr. Bjørn

Fra : Claus Sørensen

Dato : 14-08-02 10:58

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> børnepornografisk materiale, så har politiet mulighed for at gribe ind,
> da der så er tale om en decideret straffelovsovertrædelse, der er

Der kan vel også være tale om spionoptagelser inden for folks privatssfære.

Hvis jeg f.eks. tager et billede af genboen og hans elskerinde i fuld gang
med erotiske udføjelser på genboens græsplæne, så må jeg da ikke
offentliggøre dette (endsige tage fotografiet overhovedet).

Eller en billedserie af den lokale bank.

Eller militære installationer.

De herligste hilsner

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-08-02 12:18

On Wed, 14 Aug 2002 11:57:32 +0200, Claus Sørensen <cs@chbs.dk> wrote:

>Hvis jeg f.eks. tager et billede af genboen og hans elskerinde i fuld gang
>med erotiske udføjelser på genboens græsplæne, så må jeg da ikke
>offentliggøre dette (endsige tage fotografiet overhovedet).

Hvis du tager det fra din egen første salg, for at kunne se dem for
hækken, så må du nok ikke, men hvis du kan tage bildet med kæmaeret i
hovedehøjde over havelågen, så kan jeg ikke se noget ulovligt i det.

Fra : RB

Dato : 14-08-02 07:05

> Vi ved i sagens natur ikke, hvilke billeder vor ven har lagt op.....eller

Det er ikke børneporno, jeg har forhørt mig hos ham at det er er nogle
erotiske billeder som er blevet poste i den danske binaer gruppe.

Fra : RB

Dato : 13-08-02 18:40

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "RB" <qqqqrb_sjqqqq@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Så kommer de efter dig (formodentlig).

Og hvad koster det ? hvis der kan sættes pris på det.

> Hvad mener du med det..?

Skal ens udbyder ikke meddel at man har gjort noget man ikke må,
for de får jo at vide fra dem som har copyright at der er en som har gjort
noget de ikke måtte. De har jo ens ip så de kontakter vel først udbyderne.

MVH

RB

Fra : Jakob Paikin

Dato : 13-08-02 18:42

On Tue, 13 Aug 2002 19:39:48 +0200, "RB" <qqqqrb_sjqqqq@get2net.dk>
wrote:

>Og hvad koster det ? hvis der kan sættes pris på det.

Afhænger helt af billedernes art mv. Udover bøden kan der nemlig blive
tale om at betale erstatning - og den afhænger af ophavsmandens mulige
indtjening på billederne.

>Skal ens udbyder ikke meddel at man har gjort noget man ikke må,
>for de får jo at vide fra dem som har copyright at der er en som har gjort
>noget de ikke måtte. De har jo ens ip så de kontakter vel først udbyderne.

Nej - du har ikke krav på noget som helst forvarsel. Men politiet
(eller rettighedshaveren) skal typisk have en retskendelse før de kan
få oplyst navnet bag en IP-adresse, men det vil ikke medføre at du får
noget at vide.

--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine.

Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning.

Ovenstående indlæg er i øvrigt min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.