Hvad fejler min tomatplante?
Fra : Poul F. Andersen

Dato : 13-08-02 18:06

Jeg har i dk.binaer lagt en scanning af et tomatblad (titel:Tomat), med
opfølgning (FUT) hertil.
Hvad fejler tomatplanten?

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 13-08-02 20:18

Poul F. Andersen <paogba@oncable.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d593c40$0$33563$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg har i dk.binaer lagt en scanning af et tomatblad (titel:Tomat), med
> opfølgning (FUT) hertil.
> Hvad fejler tomatplanten?

Sålænge tomatplanten yder tilstrækkelig mange tomater, så mener jeg ikke der
er grund til bekymring.

Hvis du mener at den burde yde flere tomater, så kan blade der begynder at
blive gule, være tegn på mangel på gødning.

Mine tomatblade plejer også at krølle og blive lidet gule, uden at ydelsen
af den grund bliver for lav.

--
mvh.
Klaus Eriksen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-08-02 20:32

On Tue, 13 Aug 2002 19:05:57 +0200, "Poul F. Andersen"
<paogba@oncable.dk> wrote:

>Jeg har i dk.binaer lagt en scanning af et tomatblad (titel:Tomat), med
>opfølgning (FUT) hertil.

Et ualmindeligt godt billede vil jeg endda mene.

>Hvad fejler tomatplanten?

Nu skriver du ikke rigtig noget om hvilke af bladene det er som ser
sådan ud. Om det er alle, eller kun de ældste.

Det ligner noget næringsmangel.

Jeg kunne godt forestille mig at det kun er de ældste blade som ser
sådan ud, og at det simpelthen er fordi planten er ved at smide disse.
Kan det passe?

Sådan har mine tomater i hvert fald ind imellem gjort.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 13-08-02 21:28

Poul F. Andersen <paogba@oncable.dk> skrev i en
> Jeg har i dk.binaer lagt en scanning af et tomatblad (titel:Tomat), med
> opfølgning (FUT) hertil.
> Hvad fejler tomatplanten?

Det er magnesiummangel, der ofte optrædr på
ældre blade. Senere bliver de gule partier mellem
bladnerverne brunlige pga svampeangreb.
Magnesiummangel kan opstå hvis der enten
mangler magnesium eller hvis man har gødet kraftigt
med kalium ( kaliuminduceret magnesiummangel).
Man ser tit Mg-mangel i det tidlige forår og senere på
året - når temparaturen bliver lavere. Men på nuværende
tidspunkt må der være en reel mange i jorden.

Per A. Hansen

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 14-08-02 13:48

"Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> året - når temparaturen bliver lavere. Men på nuværende
> tidspunkt må der være en reel mange i jorden.

Det er næsten alle bladene, der ser sådan ud.
Magnesiummangel? Det er måske nok rigtigt. Den har indimellem fået
en håndfuld alm. havegødning ned i potten (en 10 l spand med huller i
bunden).
Jeg burde måske hellere bruge en speciel drivhusgødning?
Udbyttet er moderat. Planten står på en overdækket terrasse, helt i læ.

Til de nysgerrige:
Jeg er selv meget godt tilfreds med billedet. Men der er IKKE brugt kamera!
Bladet er simpelthen lagt ind i min scanner. Dette er også en god ide med
friske blomster, hvis man f.eks.selv designer lykønskningskort.

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 15-08-02 19:08

> "Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

-klip-

> [...]
> Jeg burde måske hellere bruge en speciel drivhusgødning?
> Udbyttet er moderat. Planten står på en overdækket terrasse, helt i læ.

Flot billede.
Man kan få blandingsgødninger med et vist Mg-indhold.
Dolomitkalk indeholder også magnesium.
Man kan købe rent magnesiumsulfat og gøde med det -
det ville være en billig løsning at prøve sig lidt frem.
Magnesium er for planternes klorofyl som jern er for blod.
Ved mangel falder mængden af grønkorn.
Men det er ikke givet, at man får noget særligt stort merudbytte
af at tilføre ekstra magnesium, hvis der er rimelig med bladgrønt
på planten.

Per A. Hansen