/ Forside / Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet multimedie
#NavnPoint
refi 19159
Klaudi 13515
severino 5400
pallebhan.. 4553
molokyle 4203
o.v.n. 3762
tedd 3707
bentjuul 3670
transor 2817
10  miritdk 2644
Photoshop 5.5 - kant omkring billede??
Fra : hbs


Dato : 12-08-02 10:22

Spm 1:

Jeg har et rundt billede, hvor jeg vil have en transparant kant på ca. 0,5
cm omkring.
Hvordan gør man det...?

Jeg er sikker på det er rimelig nemt, men efter adskillige timer har jeg
givet op... Håber en eller anden kan hjælpe...


Spm. 2:
Hvis man har udskåret et billede, fx. en bil. Hvordan gemmer man billedet,
så det kun er bilen (konturen) der indsættes i et andet program og ikke også
baggrunden, der enten ikke skal være der eller skal være transparant.





 
 
KNL DtP (12-08-2002)
Kommentar
Fra : KNL DtP


Dato : 12-08-02 11:58

"hbs" <hbs1@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:3d577cd3$0$52994$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jeg har et rundt billede, hvor jeg vil have en transparant kant på ca. 0,5
> cm omkring.
> Hvordan gør man det...?

Image / Canvas size læg 0,5 cm til de dimensioner der står.



> Hvis man har udskåret et billede, fx. en bil. Hvordan gemmer man billedet,
> så det kun er bilen (konturen) der indsættes i et andet program og ikke også
> baggrunden, der enten ikke skal være der eller skal være transparant.

Med udskåret mener du så fritlagt, altså har klipper f.eks. bilen fri fra baggrunden?
Hvis du har klipper bilen fri, så din baggrund er gennemsigtig (grå og hvide tern i
PS), så vil den når du gemmer dem blive hvid. Hvis du ønsker en anden baggrund, så
opretter du blot et nyt lag og farver dette eller leget med transparent og gif.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk



hbs (12-08-2002)
Kommentar
Fra : hbs


Dato : 12-08-02 13:48


"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:aj84bn$4b5$1@sunsite.dk...
> "hbs" <hbs1@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:3d577cd3$0$52994$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> > Jeg har et rundt billede, hvor jeg vil have en transparant kant på ca.
0,5
> > cm omkring.
> > Hvordan gør man det...?
>
> Image / Canvas size læg 0,5 cm til de dimensioner der står.
>
>
Jeg har lige forsøgt det du skriver, men jeg mangler noget. Jeg er ude efter
en farve rundt i kanten af billedet, der er transparant så billedet ses bag
ved farven. Se evt. eksempel på www.vw.dk
Tak for hjælpen!
>
> > Hvis man har udskåret et billede, fx. en bil. Hvordan gemmer man
billedet,
> > så det kun er bilen (konturen) der indsættes i et andet program og ikke
også
> > baggrunden, der enten ikke skal være der eller skal være transparant.
>
> Med udskåret mener du så fritlagt, altså har klipper f.eks. bilen fri fra
baggrunden?

Ja.

> Hvis du har klipper bilen fri, så din baggrund er gennemsigtig (grå og
hvide tern i
> PS), så vil den når du gemmer dem blive hvid. Hvis du ønsker en anden
baggrund, så
> opretter du blot et nyt lag og farver dette eller leget med transparent og
gif.
>
> --
> MVH
>
> Kristian
> www.knl-dtp.dk
>
>



B. Sørensen (12-08-2002)
Kommentar
Fra : B. Sørensen


Dato : 12-08-02 14:07

"hbs" <hbs1@get2net.dk> wrote

> > > Jeg har et rundt billede, hvor jeg vil have en transparant kant
på ca. 0,5 cm

> > Image / Canvas size læg 0,5 cm til de dimensioner der står.

> Jeg har lige forsøgt det du skriver, men jeg mangler noget. Jeg er
ude efter
> en farve rundt i kanten af billedet, der er transparant så billedet
ses bag
> ved farven. Se evt. eksempel på www.vw.dk
> Tak for hjælpen!

Jeg var først i tvivl om hvad du egentlig var ude efter. Troede
umiddelbart at du havde flash export i tankerne for der er det netop
en klar fordel med en extra 1-2 pixels transparent kant rundt om
objektet (flash har det ellers med at "screw up" grafikkens
transparency)... men den sitegrafik du henviser til er jo ikke flash.

Disse runde bil ikoner er ikke transparente som sådan. Det er blot et
rundt-cropped billede af en bil med en low opacity kant lagt "uden på"
bilen. Er det dette du gerne vil vide hvordan man laver? Du kan også
sagtens gøre disse bil ikoner transparente /imod/ sitets baggrund
(hvis der altså er noget der kan "skinne igennem - ellers omsonst).

Hvad vil du vide dammit

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«



Madsen (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 12-08-02 12:10

hbs skrev:

> Spm 1:
>
> Jeg har et rundt billede, hvor jeg vil have en transparant kant på
> ca. 0,5 cm omkring.
> Hvordan gør man det...?

Du vil altså have billedet ind på en hjemmeside og der skal være
en rund eller oval transparent kant rundt om et element i billedet
eller hvad? Jeg er ikke helt med på hvad du mener.

> Spm. 2:
> Hvis man har udskåret et billede, fx. en bil. Hvordan gemmer man
> billedet, så det kun er bilen (konturen) der indsættes i et andet
> program og ikke også baggrunden, der enten ikke skal være der
> eller skal være transparant.

Kommer an på hvad det er for et program. Er det et program til at
lave hjemmesider i, så skal du bruge GIF- eller PNG-formatet da
disse to formater kan genkendes og vises af de fleste browsere,
og samtidig kan formaterne indeholde transparens.

Hvis det er et sideombrydningsprogram ala Quark, InDesign eller
PageMaker, så skal du have lavet en såkaldt klippesti eller
fritskrabningskurve, som det så flot er blevet oversat til i den
danske version af Photoshop. I InDesign 2.x kan du indsætte *.PSD-
filer direkte, og da programmet forstår hvad lag i en *.PSD-fil
er for noget, så behøver du nødvendigvis ikke at lave en klippesti.
Et element på et transparent lag er nok til at InDesign ved at
det transparente ikke skal vises.

Uanset hvad du gør, kan du ikke opnå at baggrunden ikke er der.
Et billede vil altid være firkantet, men du kan snyde det program
billedet skal vises i, så dele af billedet ikke bliver vist og
dermed får en effekt af at være rundt f.eks.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

hbs (12-08-2002)
Kommentar
Fra : hbs


Dato : 12-08-02 13:39


"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns926885FDD8308copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk...
> hbs skrev:
>
> > Spm 1:
> >
> > Jeg har et rundt billede, hvor jeg vil have en transparant kant på
> > ca. 0,5 cm omkring.
> > Hvordan gør man det...?
>
> Du vil altså have billedet ind på en hjemmeside og der skal være
> en rund eller oval transparent kant rundt om et element i billedet
> eller hvad? Jeg er ikke helt med på hvad du mener.

Ja, der skal være en transparent kant der følger billedet. Se evt. eksempel
www.vw.dk

> > Spm. 2:
> > Hvis man har udskåret et billede, fx. en bil. Hvordan gemmer man
> > billedet, så det kun er bilen (konturen) der indsættes i et andet
> > program og ikke også baggrunden, der enten ikke skal være der
> > eller skal være transparant.
>
> Kommer an på hvad det er for et program. Er det et program til at
> lave hjemmesider i, så skal du bruge GIF- eller PNG-formatet da
> disse to formater kan genkendes og vises af de fleste browsere,
> og samtidig kan formaterne indeholde transparens.
>
> Hvis det er et sideombrydningsprogram ala Quark, InDesign eller
> PageMaker, så skal du have lavet en såkaldt klippesti eller
> fritskrabningskurve, som det så flot er blevet oversat til i den
> danske version af Photoshop. I InDesign 2.x kan du indsætte *.PSD-
> filer direkte, og da programmet forstår hvad lag i en *.PSD-fil
> er for noget, så behøver du nødvendigvis ikke at lave en klippesti.
> Et element på et transparent lag er nok til at InDesign ved at
> det transparente ikke skal vises.
>
> Uanset hvad du gør, kan du ikke opnå at baggrunden ikke er der.
> Et billede vil altid være firkantet, men du kan snyde det program
> billedet skal vises i, så dele af billedet ikke bliver vist og
> dermed får en effekt af at være rundt f.eks.
>
Tak for det!

> --
> Med venlig hilsen
> Madsen.



Madsen (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 12-08-02 13:47

hbs skrev:

> Ja, der skal være en transparent kant der følger billedet. Se evt.
> eksempel på www.vw.dk

Det bliver jeg ikke meget klogere af, så her må andre tage over.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Peter Loumann (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter Loumann


Dato : 12-08-02 13:55

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

>> Ja, der skal være en transparent kant der følger billedet. Se evt.
>> eksempel på www.vw.dk

>Det bliver jeg ikke meget klogere af

Nej, det kan jeg da godt forstå.

--
hilsen pl
se mine fotos
http://huse-i-naestved.dk

Tomasz (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Tomasz


Dato : 12-08-02 14:32

Hej
Det runde gennemsigtig?
Prøv at lave det i Illustrator.

1. Du importere billede.
2. Lægger en cirkel rund om den og kopiere den en gang
3.Clip mask
4. Set den kopieret cirkel og gør fylden usynlig samt stregen fx 10 pt tyk
og gør den gennemsigtig
Nu skal du bare eksportere det som fx gif eller png hvis det er til Internet
brug

Mange hilsner
Tomasz




Kurt Lund (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Kurt Lund


Dato : 12-08-02 14:17

"hbs" <hbs1@get2net.dk> skrev

> Ja, der skal være en transparent kant der følger billedet. Se evt. eksempel
> på www.vw.dk

Du laver en cirkulær markering på et nyt lag over billedudsnittet.
Derefter optegner du med din omridsfarve langs markeringen med
omrids indvendig.
[Rediger/Optegn langs markering]
Så sætter du opaciteten på det aktuelle lag til ex. 85%.
Sammenkopiér, inverter markeringen og slet alt andet.

Det er én måde ...

--
Kurt Lund


hbs (12-08-2002)
Kommentar
Fra : hbs


Dato : 12-08-02 18:35


>
> Du laver en cirkulær markering på et nyt lag over billedudsnittet.
> Derefter optegner du med din omridsfarve langs markeringen med
> omrids indvendig.
> [Rediger/Optegn langs markering]
> Så sætter du opaciteten på det aktuelle lag til ex. 85%
> Sammenkopiér, inverter markeringen og slet alt andet.
>
1000 tak, det fungerer!
Tak for alle svar.

Mvh.
H. Sørensen

> Det er én måde ...
>
> --
> Kurt Lund
>



Madsen (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 12-08-02 13:58

Madsen skrev:

> Det bliver jeg ikke meget klogere af, så her må andre tage over.

Glemte lige at nævne grunden og det er at de runde billeder på
siden ikke har et transparent omrids. Der er blot lave en effekt så
det ser ud som om at de har det. Der er formentlig lavet en border
som er fyldt med en vis procentdel hvid, så det ser ud som om at der
er et transparent omrids på, i retning af dette billede:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/hvidt_omrids.jpg

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408848
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste