'Demo' vogn - hvad dækker det?
Fra : Claus

Dato : 11-08-02 18:29

Er blevet opfordret fra dk.fritid.bil til at smide spørgsmålet her:

Hvad forstår i ved en 'demo' vogn fra en forhandler?

Har netop købt én af slagsen for at senere konstatere at den kommer fra
køreteknisk anlæg. Om forhandleren så lejer dem ud eller køber dem tilbage
igen ved jeg ikke - men det er ikke lige det jeg havde forestillet mig ved
'demo'. Den har kørt 29000km.

Men er jeg helt galt på den?

Claus

Fra : Peter G C

Dato : 11-08-02 18:31

Claus skrev i news:3d569ebb$0$43915$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

> Er blevet opfordret fra dk.fritid.bil til at smide spørgsmålet her:
>
> Hvad forstår i ved en 'demo' vogn fra en forhandler?

Hvis de ikke ved det i dk.fritid.bil så må dén NG da nedlægges straks

> [...]
> dem tilbage igen ved jeg ikke - men det er ikke lige det jeg havde
> forestillet mig ved 'demo'. Den har kørt 29000km.

Du har ret i, at det ikke er en demovogn. Det er mangel i juridiske
forstand.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Claus MC

Dato : 11-08-02 18:42

> Du har ret i, at det ikke er en demovogn. Det er mangel i juridiske
> forstand.

Det synes jeg også, men hvor finder man definitionen på en demovogn ?

Hvis man nu forestiller sig, at kørelærer-foreningen ønsker at afprøve
Peugeot som mulig kravlegårdsbil. De får en i udvalg, bruger den i et halvt
år og finder ud af, at Peugeot er noget lort (hehe). De meddeler herefter
forhandleren, at de ikke ønsker at afgive ordren på de 12 biler.

Har ovennævnte bil så ikke været en "demo-bil" ?

Mvh

Claus

Fra : TGD

Dato : 11-08-02 18:42

"Claus MC" <clausmc@FJERNDETTEofir.dk> skrev i en meddelelse
> "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det synes jeg også, men hvor finder man definitionen på en demovogn ?

Iflg. www.fs.dk dur generelle betegnelser ikke længere så demobil burde
ingen juridisk værdi have.

<KLIP>

Fra : Peter G C

Dato : 11-08-02 18:44

TGD skrev i news:Fkx59.9424$G3.1487983@news010.worldonline.dk

[klip]

> Iflg. www.fs.dk dur generelle betegnelser ikke længere så demobil
> burde ingen juridisk værdi have.

Hvor i alverden har du fået det fra?

Jeg anmoder om et præcist link.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : TGD

Dato : 11-08-02 18:49

<KLIP>
> Hvor i alverden har du fået det fra?

sakset fra www.fi.dk
Forside > Ret > Køb > Ny købelov i 2002 > 'Solgt som beset' duer...
'Solgt som beset' duer ikke mere
2001-12-20

Ifølge den nye købelov kan sælger ikke længere sælge en vare med mere eller
mindre ukonkrete og generelle forbehold.

Det er især på brugte varer, fx biler, at der tages den type forbehold.
Tidligere kunne sælgeren forringe køberens ret til at klage over mangler,
ved at tage forbehold for varens tilstand.
Det kan han ikke mere. Sælger kan dog stadig tage konkrete forbehold.

'Solgt som beset' på auktion
Hvis man handler på en auktion, må brugte varer gerne sælges med et generelt
forbehold som fx 'solgt som beset'. Det er dog en forudsætning, at der er
tale om brugte varer, og at køberen har haft mulighed for at være til stede
ved auktionen. Man kan derfor ikke sælge varer med generelle forbehold på en
internetauktion.

Eksempel på 'solgt som beset'

> Jeg anmoder om et præcist link.

Din anmodning godtages: http://www.fi.dk/ret/koeb/nykoebelov/solgtsombeset/
i håb om at din skjorte ikke krymper mere.

Fra : Peter G C

Dato : 11-08-02 18:54

TGD skrev i news:7rx59.9428$G3.1489302@news010.worldonline.dk

[klip]

> Ifølge den nye købelov kan sælger ikke længere sælge en vare med mere
> eller mindre ukonkrete og generelle forbehold.

Det er jo ikke et forbehold, men en beskrivelse af bilen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : TGD

Dato : 11-08-02 19:19

<KLIP>

> Det er jo ikke et forbehold, men en beskrivelse af bilen.

Og vil du være venlig at forklare forskellen, ligeså at udlæge den gængse
opfattelse af en demovare.

Betegnelse, beskrivelse og forbehold der er vist ingen tvivl om hvad man

Sakset fra www.fs.dk
Bla. bla. bla.

Nævnet lagde til grund, at cykelhandleren på købskvitteringen havde oplyst,
at cyklen havde en værdi på 29.998 kr. og blev solgt med rabat for 16.000
kr., da der var tale om en demonstrationsmodel. Ved at udlevere en
specifikation over cykeldele fandt nævnet, at forbrugeren med rette havde
kunnet forvente, at cyklen havde haft den angivne værdi og var monteret med
de angivne dele. Under de omstændigheder, hvorunder komponentlisten var
udleveret, måtte det påhvile cykelhandleren at føre bevis for, at de anførte
dele var et tilbud på en helt anden cykel og ikke en specifikation over
monterede dele på den købte cykel. Cykelhandleren havde efter nævnets
opfattelse ikke løftet sin bevisbyrde herfor.

På baggrund af det oplyste, herunder navnlig den sagkyndiges oplysninger om
cyklens værdi, fandt nævnet, at cykelhandleren i sin markedsføring havde
anvendt urigtige, vildledende eller urimeligt mangelfulde angivelser, der
var egnet til at påvirke efterspørgsel eller udbud af varer, når cyklens
reelle værdi viste sig at svare til den pris, der var betalt for cyklen.

Nævnet fandt derfor, at cyklen var behæftet med mangler efter købelovens §
76, stk. 1, nr. 1) og 2), idet cyklen ikke svarede til den betegnelse,
hvorunder den var solgt, og cykelhandleren ved købet havde givet urigtige
eller vildledende oplysninger, som havde haft betydning for forbrugerens
bedømmelse af cyklen.

Fra : Peter G C

Dato : 11-08-02 19:28

TGD skrev i news:8Tx59.9446$G3.1493956@news010.worldonline.dk

[klip]

> Bla. bla. bla.

Utrolig megen snak uden relevans.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : TGD

Dato : 11-08-02 21:07

<KLIP>
> Utrolig megen snak uden relevans.

Ja selvfølgelig hvem ellers skulle det komme fra, mr. seriøs jeg mente dette
var en jura gruppe så istedet for at komme med OT indlæg burde du holde dig
til fundatsen.

Fra : Padre

Dato : 11-08-02 22:36

> [...]
dette
> var en jura gruppe så istedet for at komme med OT indlæg burde du holde

Hans indlæg er ikke så meget OT, idet han gør opmærksom på (på en
upædagogisk og måske ikke helt høflig måde - men det er jeg vist ikke den
rette til at klandre ham for) at din argumentation ikke holder.

Han mener med andre ord, at du ikke har bevist, at han tager fejl, og det må
da siges at være On Topic

Padre

Fra : Allan Olesen

Dato : 14-08-02 01:51

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> wrote:

>Betegnelse, beskrivelse og forbehold der er vist ingen tvivl om hvad man

For mig er der i hvert fald ingen tvivl:
"Demobil" signalerer noget i retning af "naesten ikke brugt".
Altsaa snarere et loefte end et forbehold.

Saa det er mig en gaade, hvordan du kan faa dig selv til at
sammenligne med "koebt som beset".

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Peter G C

Dato : 11-08-02 18:42

Claus MC skrev i news:aj67e7$r8m$1@sunsite.dk

[klip]

> Det synes jeg også, men hvor finder man definitionen på en demovogn ?

Prøv at spørge din forhandler eller forbrugerstyrelsen. Definitionen ligger
jo i selve ordet. Bilen har været brugt til demonstration.

Næppe i gængs forstand.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : alexbo

Dato : 11-08-02 21:02

Peter G C <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Hvis de ikke ved det i dk.fritid.bil så må dén NG da nedlægges straks

dk.fritid.bil er blevet en ren sludregruppe.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leif Poulsen

Dato : 11-08-02 18:40

"Claus" <claus@*remove*kjerkegaard.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad forstår i ved en 'demo' vogn fra en forhandler?

-snip-

Normalt forstås en ny vogn som er indregistreret til en forhandler og bruges
til at potentielle købere kan få sig en prøvetur.

Vognene har som oftest kun kørt ganske få tusinde KM.

Ved køb af en sådan vogn skal man være opmærksom på at man nok ikke kan få
"nyværdierstatning" hvis man totalskader bilen i det 1. år man har den !

Jeg mener ikke at det er "demo"-vogn du har købt !

Leif

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 11-08-02 21:02

On Sun, 11 Aug 2002 19:28:39 +0200, "Claus" <claus@*remove*kjerkegaard.dk>
wrote:

> [...]
>igen ved jeg ikke - men det er ikke lige det jeg havde forestillet mig ved

Det er heller ikke lige min opfattelse af en "demo" bil. Men når det er sagt, så
under forudsætning af at bilens km-stand var oplyst før du købte, så er jeg ikke
sikker på hvor du vil hen?

En "demo" bil køres af mange forskellige personer og ikke alle behandler den
lige pænt. En "kravlegårdsbil" køres også af mange (urutinerede), men grundet
anlæggenes indretning gåes der vel ikke meget til stålet?!

Spørgsmålet er så om du kan påstå at du har fået et ringere produkt end der var
stillet dig i udsigt, og det tvivler jeg på (stadig under forudsætning af at du
fik km-standen oplyst før købet).

Venlig Hilsen/Kind Regards

Kim Kolmorgen
Homepage: http://home19.inet.tele.dk/kimkolmorgen/
Spamprotection: "From" address may change without prior notice. Delivery delays to be expected.

Fra : Allan Olesen

Dato : 14-08-02 01:55

Kim Kolmorgen <kk1@privat.dk> wrote:

>En "kravlegårdsbil" køres også af mange (urutinerede), men grundet
>anlæggenes indretning gåes der vel ikke meget til stålet?!

Hvor mange igangsaetninger, gearskift m.m. bliver en
kravlegaardsbil udsat for paa 29.000 km? Jeg gaetter paa flere,
end en normal bil bliver i hele sin levetid.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-08-02 20:59

Kim Kolmorgen <kk1@privat.dk> wrote in

> En "kravlegårdsbil" køres også af mange (urutinerede), men grundet
> anlæggenes indretning gåes der vel ikke meget til stålet?!

Kravlegård != køreteknisk - Køreteknisk er da glatbanen ikke ?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : alexbo

Dato : 11-08-02 21:02

Claus <claus@*remove*kjerkegaard.dk> skrev

> Hvad forstår i ved en 'demo' vogn fra en forhandler?

En vogn der har været indreg. af forhandleren, til demonstrationsbrug.
evt. en vogn der ikke har været indreg. men brugt til det samme.

Hvis den har været reg. af andre f.eks personale er det ikke en demo.
Hvis den har været udlånt til andre i længere tid, f. eks køreteknisk anlæg
er det ikke en demo.

Hvis din bil har været brugt på køreteknisk anlæg, så forlang handlen hævet.
I morgen melder du dig ind i FDM, og så lader du dem tage affære.

mvh
Alex Christensen

Fra : Claus

Dato : 12-08-02 08:39

> Hvis din bil har været brugt på køreteknisk anlæg, så forlang handlen
hævet.
> I morgen melder du dig ind i FDM, og så lader du dem tage affære.

Er gjort - så bliver det spændende at se hvad det medfører :-/ ....

Claus