Hvem skal sigtes ?
Fra : Claus MC

Dato : 10-08-02 15:38

Jeg faldt lige over § 50 i færdselsloven:

§ 50. Barn under 6 år må ikke cykle uden at være under ledsagelse og kontrol
af en person, der er fyldt 15 år.

Skal forældrene sigtes og have bøden i sådanne tilfælde ? Den 5-årige og den
14-årige kan i sagens natur ikke sigtes.

En sag for de sociale myndigheder ?

Mvh

Claus

Fra : Reino Andersen

Dato : 10-08-02 15:49

"Claus MC" skrev:

> [...]
kontrol
> af en person, der er fyldt 15 år.
>
> Skal forældrene sigtes og have bøden i sådanne tilfælde ?

Ja, eller den der er ansvarlig for barnet på pågældende tidspunkt.

> En sag for de sociale myndigheder ?

Uden tvivl

--
Reino

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 10-08-02 15:54

"Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> skrev:

> Ja, eller den der er ansvarlig for barnet på pågældende tidspunkt.

Børn er normalt ansvarlige for egne handlinger fra 4-5 års alderen, så
der er ingen, der kan sigtes og det er barnet, der skal have en evt.
bøde.

I øvrigt vil jeg stille mig stærkt tvivlende overfor, at forældrene
nogensinde skulle kunne sigtes på grund af barnets handlinger såfrem
disse ikke er foranlediget af forældrene.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Claus MC

Dato : 10-08-02 16:30

> I øvrigt vil jeg stille mig stærkt tvivlende overfor, at forældrene
> nogensinde skulle kunne sigtes på grund af barnets handlinger såfrem
> disse ikke er foranlediget af forældrene.

Nemlig ! Er der andre bud ?

/Claus

Fra : Padre

Dato : 11-08-02 00:13

> "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

Uden iøvrigt at have læst på §en - den kan pr. definition ikke rette sig mod
andre end forældrene, idet den omhandler børn under 15, dvs. personer som
jf,
straffelovens § 15 ikke kan straffes

"§ 15. Handlinger foretagne af børn under 15 år straffes ikke."

Da man næppe har lavet bestemmelsen bare for at tale, har meningen med den
vel netop været at kunne holde forældrene ansvarlige, for hvem skulle den
bestemmelse ellers rette sig imod ?

padre

Fra : Claus E Beyer

Dato : 11-08-02 16:02

"Padre" <spirito_santo@nospam.yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> jf,
> straffelovens § 15 ikke kan straffes
>
> "§ 15. Handlinger foretagne af børn under 15 år straffes ikke."

Betyder det at børn under 15 ej heller kan få bøder for at køre uden cykellygte,
gå over for rødt lys m.v.?

Claus

Fra : Claus MC

Dato : 11-08-02 17:41

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Betyder det at børn under 15 ej heller kan få bøder for at køre uden
cykellygte,
> gå over for rødt lys m.v.?

Ja.

/Claus

Fra : Reino Andersen

Dato : 11-08-02 08:26

"Morten Bjergstrøm" skrev:

> Børn er normalt ansvarlige for egne handlinger fra 4-5 års alderen, så
> der er ingen, der kan sigtes og det er barnet, der skal have en evt.
> bøde.

Man kan ikke få en bøde uden at blive sigtet.

I øvrigt har Jacob og Padre svaret på på resten.

--
Reino

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 11-08-02 08:32

> Man kan ikke få en bøde uden at blive sigtet.

Kan du angive en §, der hjemler, at man straffer forældre for deres
børns handlinger?

Som jeg skrev er børn ansvarlige for egne handlinger fra 4-5 års
alderen.

> I øvrigt har Jacob og Padre svaret på på resten.

Nej.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Reino Andersen

Dato : 11-08-02 08:45

"Morten Bjergstrøm" skrev:

> Kan du angive en §, der hjemler, at man straffer forældre for deres
> børns handlinger?

Færdselslovens § 50! Det kræver naturligvis, at forældrene (eller de
ansvarlige) har handlet uagtsomt.

--
Reino

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 11-08-02 09:04

> Færdselslovens § 50!

Det står der intet om i §en.

> Det kræver naturligvis, at forældrene (eller de
> ansvarlige) har handlet uagtsomt.

Som jeg efterhånden har skrevet så mange gange er børn ansvarlige for
egne handliger fra 4-5 års alderen dette ændrer Færdselslovens §50 ikke
på.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 11-08-02 11:53

Morten Bjergstrøm skrev i news:Xns9267665DD460.miljokemi.dk@172.16.16.111

[klip]

> Som jeg efterhånden har skrevet så mange gange er børn ansvarlige for
> egne handliger fra 4-5 års alderen dette ændrer Færdselslovens §50
> ikke på.

Du taler om erstatningsansvar. Her taler vi om strafansvar.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 11-08-02 13:14

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Du taler om erstatningsansvar. Her taler vi om strafansvar.

Hvilken forskel gør det? Bliver forældrene straffet for børnenes
strafbare handlinger når de er under den kriminelle lavalder?
Det har jeg ihvertfald aldrig hørt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 11-08-02 13:26

Morten Bjergstrøm skrev i news:Xns926790D2E82F4.miljokemi.dk@172.16.16.111

[klip]

> Det har jeg ihvertfald aldrig hørt.

Se i det hele Reino Andersens og Padres svar i denne tråd.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : jacob nielsen

Dato : 11-08-02 11:53

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Som jeg efterhånden har skrevet så mange gange er børn ansvarlige for
> egne handliger fra 4-5 års alderen dette ændrer Færdselslovens §50 ikke
> på.
Og som også har skrevet til dig er det i _erstatningsretlig_ henseende, at
børn under 15 år kan gøres ansvarlige for skadegørende handlinger. Det
fremgår af erstatningsansvarsloven §24a. I retspraksis er undergrænsen så
lagt ved ca. 4 år. Straffelovens §15 fastslår i utvetydige vendinger, at
handlinger foretager af personer 15 år ikke straffes, så der er ikke det
barn under 6 år, der i strid med færdselsloven cykler uden ledsagelse, der
skal have en bøde. Overtrædelse af færdselsloven §50 straffes med bøde jf.
§118. Da vi nu har slået fast, at ungen ikke kan straffes, er der to
muligheder:

1) Den person over 15 år, der på det pågældende tidspunkt havde ansvaret for
ungen får bøden, hvis det kan tilregnes vedkommende som uagtsomt, eller
2) lovsjusk. §50 må ved en fejl være medtaget i §118.

Vælg selv.

Mvh.
Jacob

Fra : jacob nielsen

Dato : 10-08-02 16:51

> [...]

> Børn er normalt ansvarlige for egne handlinger fra 4-5 års alderen, så
> der er ingen, der kan sigtes og det er barnet, der skal have en evt.
I erstatningsretlig henseende kan børn være ansvarlige for deres egne
handlinger fra 4-5 års alderen, men ikke i strafferetlig henseende jf. strl.
§15, der sætter 15 år som minimumsalderen.

> I øvrigt vil jeg stille mig stærkt tvivlende overfor, at forældrene
> nogensinde skulle kunne sigtes på grund af barnets handlinger såfrem
> disse ikke er foranlediget af forældrene.
Forældrene eller pågældende, der har ansvaret for barner, har vel en
opsynspligt.

Mvh.
Jacob

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 11-08-02 13:14

"jacob nielsen" <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> skrev:

> [...]
> ansvaret for ungen får bøden, hvis det kan tilregnes vedkommende
> som uagtsomt, eller 2) lovsjusk. §50 må ved en fejl være medtaget

Helst ikke

Det ville være lidt bedre at få det endelige svar om det er enten 1 el.
2, der er tilfældet. Som udgangspunkt hælder jeg mest til 2, som de
fleste nok har gættet, men hvis det er forkert vil jeg meget gerne have
rettet min opfattelse,.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Reino Andersen

Dato : 11-08-02 13:31

"Morten Bjergstrøm" skrev:

> [...]
> 2, der er tilfældet. Som udgangspunkt hælder jeg mest til 2, som de
> fleste nok har gættet, men hvis det er forkert vil jeg meget gerne have

Det er jo det vi har prøvet på lige fra starten

Prøv at kigge i:

http://www.politi.dk/PUBL/Rigsadvokaten/RM_4-2000_Boedekatalog_faerdsel.pdf

--
Reino

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 12-08-02 16:13

"Claus MC" <clausmc@FJERNDETTEofir.dk> skrev:

> Ja.

Da jeg gik i folkeskolen var der adskillige elever, der fik bøder for
at køre uden cykellygte.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Claus MC

Dato : 12-08-02 16:50

> Da jeg gik i folkeskolen var der adskillige elever, der fik bøder for
> at køre uden cykellygte.

Jeg var 17 da jeg forlod folkeskolen, så det er ikke usandsynligt.......

Dem under 15 år har ikke fået en bøde, men deres forældre har fået et lille
brev fra embedet, hvor der gøres opmærksom på, at deres små poder har kørt
uden lys

/Claus

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 10-08-02 17:00

> I erstatningsretlig henseende kan børn være ansvarlige for deres
> egne handlinger fra 4-5 års alderen, men ikke i strafferetlig
> henseende jf. strl. §15, der sætter 15 år som minimumsalderen.

Og du mener, at den kriminelle lavalder medfører, at forældrene bliver
sigtet og straffet for de strafbare handlinger deres børn måtte
foretage?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : jacob nielsen

Dato : 11-08-02 11:55

> Og du mener, at den kriminelle lavalder medfører, at forældrene bliver
> sigtet og straffet for de strafbare handlinger deres børn måtte
> foretage?
Har jeg givet udtryk for det?

Mvh.
Jacob

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 11-08-02 13:11

> Har jeg givet udtryk for det?

Det var delvist sådan jeg læste dit udsagn om tilsynspligt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : jacob nielsen

Dato : 11-08-02 15:09

> Det var delvist sådan jeg læste dit udsagn om tilsynspligt.

Ja, se det var jo ikke meningen I tilfældet med færdselslovens §50 er
det efter min opfattelse ikke barnets handlinger, der er strafbare, men
derimod forældrenes manglende handling/opsyn, og derfor er det dem, der skal
straffes. Bortset fra tilfælde som dette skal forældre naturligvis ikke
straffes for deres børns handlinger.

Mvh.
Jacob

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 11-08-02 13:28

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Se i det hele Reino Andersens

Jeg har besvaret Reinos indlæg og jeg mener stadig ikke, at det er
sandsynliggjort, at strafansvaret tilfalder forældrene.

> og Padres svar i denne tråd.

Jeg læser ikke Padres indlæg.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 11-08-02 13:32

Morten Bjergstrøm skrev i news:Xns92679327DCCDB.miljokemi.dk@172.16.16.111

[klip]

> Jeg læser ikke Padres indlæg.

De er ellers gode og sjove

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 11-08-02 13:34

"Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> skrev:

> Det er jo det vi har prøvet på lige fra starten

Og nu lykkedes det

> Prøv at kigge i:
>
> http://www.politi.dk/PUBL/Rigsadvokaten/RM_4-2000_Boedekatalog_faerdsel.pdf

Tak skal du have mere klart kan det jo næsten ikke stå.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 12-08-02 17:13

"Claus MC" <clausmc@FJERNDETTEofir.dk> skrev:

> Dem under 15 år har ikke fået en bøde, men deres forældre har fået
> et lille brev fra embedet, hvor der gøres opmærksom på, at deres
> små poder har kørt uden lys

Det er sikkert ikke helt umuligt, at det er sådan det er foregået.

--
Morten http://miljokemi.dk