/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
tilbagelevering af varer. (internet-handel~
Fra : agentmikie


Dato : 09-08-02 13:21

Hej gruppe. :)

Jeg kom desværre til at købe noget forkert edb-udstyr over internettet i
Juni måned i år.
Da jeg får pakken opdager jeg at jeg har bestilt forkert varer og 10 dage
efter returnerer jeg varene som rekommanderet pakke.Vedlægger en kopi af
fakturaen samt kopi kvittering og et brev forklarende hvorfor jeg returnerer
varene, givende udtryk for at det er jeg der har bestilt de forkerte vare og
"fejlen" er sket fra min side.
Varene er returneret indenfor de 14 dages tilbageleveringsfrist, samt pakken
er forsikret for op til 4800 kr. af Postdanmark som rekommanderet pakke.
Efter ca. 2 uger mailer jeg til det pågældende firma og høre om hvordan og
hvorledes jeg vil få mine penge igen. Jeg høre intet fra dem..
Jeg antager at det vel tager lidt tid for firmaet at bearbejde
tilbageleveringen, penge osv. så jeg venter 2 uger mere og mailer igen. Høre
stadig intet. Venter en uge mere, høre intet. osv.
Det skal siges at jeg på intet tidspunkt har taget telefonisk kontakt til
firmaet, da jeg helst vil have alt skrifteligt.
Efter at have sendt en mail igen d. 5 August og stadig ingen tilbagemelding
fået mister jeg tålmodigheden. Jeg kontakter Postdanmark for at høre om jeg
kan få dokumentation for hvem der hos det pågældende firma har kvitteret for
pakken, samt hvad dato. Det viser sig imidlertidigt at Postdanmark har
mistet pakken, så de vil efterspore den.
Mit spørgsmål er som følgende med hensyn til hvordan jeg skal forholde mig :

1) Hvor juridisk gyldig er en e-mail ?
- Jeg har jo kun mailet til firmaet, så kan en mail bruges som
dokumentation for at jeg har taget kontakt til firmaet ?
( Spørgsmålet er måske ikke direkte relateret til denne sag.)

2) Hvis Postdanmark finder min pakke, og returnerer den til firmaet, er den
så sendt indenfor de 14 dages ombytningsret ?
- Hvis så, hvordan skal jeg forholde mig, hvis firmaet nægter at
modtage pakken eller modtager pakken men ikke returnerer pengene ?
( Det skal siges at jeg nu ikke tror dette er tilfældet, men
firmaets manglende respons på mine adskillige mails skaber alligevel lidt
tvivl.)

3) Hvis Postdanmark ikke finder min pakke, hvordan skal jeg så forholde mig
?
( Når man laver en eftersporing af manglende post hos Postdanmark, kan
man vælge at blive kontaktet telefonisk eller skrifteligt. Jeg valgte at
blive informeret skrifteligt.)
( Pakken havde en værdi af 2812 kr. eksklusiv porto og emballage købt
hos Postdanmark (en standart pap-kasse), så værdimæssigt skulle den være
dækket ind.)
- Jeg har naturligvis kvittering på pakkens indhold, men er min påstand
om at de på kvitteringen lydende varer rent faktisk var i pakken ?

4) Af dokumentation har jeg følgende :
1. Postopkrævningskvittering på beløbet 2812 kr. dateret 14/06-2002
på det lokale posthus.
2. Faktura fra firmaet med vare-beskrivelse samt beløbet på 2812 kr.
dateret d. 07/06-2002
3. Postkvittering (indleveringsattest) med mig som afsender og firma
som modtager dateret 22/06-2002, hvor forsendelsesmåde er "rekommanderet
pakke".

Er disse 3 dokumter nok til at få mine penge igen hos enten Postdanmark
eller firmaet, og hvis ikke, hvad mangler jeg ?

5) Hvor går man hen hvis Postdanmark ikke kan finde pakken og nægter at
betale
eller
firmaet nægter at modtage varen eller nægter at refunderer beløbet ?

Da jeg er studerende er økonomien ikke lige til at ansætte en advokat, ej
heller er pakkens værdi høj nok.

Jeg er naturligvis klar over at ovenstående kan lyde en smule pessimistisk,
men vil gerne være forberedt på det værste :)
Samt måske få et par råd til hvorledes man rent juridisk dækker sig ind ved
internethandel.
For en ting er at have ret, en anden er at kunne bevise det.

Med venlig hilsen
og på forhånd tak.
Michael









 
 
Henning Makholm (09-08-2002)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 09-08-02 14:49

Scripsit "agentmikie" <agentmikie@agentmikie.dk>

> 5) Hvor går man hen hvis Postdanmark ikke kan finde pakken og nægter at
> betale eller firmaet nægter at modtage varen eller nægter at refunderer
> beløbet ?

En advokat.

> Da jeg er studerende er økonomien ikke lige til at ansætte en advokat, ej
> heller er pakkens værdi høj nok.

Har du en almindelig familieforsikring? Den vil ofte indeholde en
retshjælpsdækning. I den situation du beskriver vil det være hævet
over tvivl at du har ret til pengene, så det er usandsynligt at din
modpart vil være så stædig som du frygter. Skulle det alligevel ske,
behøver du sikkert ikke mere end vifte med en advokat for at få dem
til at give sig.

--
Henning Makholm "Nobody is going to start shouting
about moral philosophy on my bridge."

TGD (09-08-2002)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 09-08-02 15:35


"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse
news:yahlm7gcfco.fsf@pc-043.diku.dk...
> Scripsit "agentmikie" <agentmikie@agentmikie.dk>
>
> > 5) Hvor går man hen hvis Postdanmark ikke kan finde pakken og nægter at
> > betale eller firmaet nægter at modtage varen eller nægter at
refunderer
> > beløbet ?
>
> En advokat.

Så har man masser af penge, mon ikke at et en start hos www.fs.dk er at
overkomme.


<KLIP>



Henning Makholm (09-08-2002)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 09-08-02 17:13

Scripsit "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk>

> Så har man masser af penge, mon ikke at et en start hos www.fs.dk er at
> overkomme.

Jeg ved ikke helt hvad du mener Forbrugerstyrelsen skal foretage sig
når skylden er uomtvistelig og det bare drejer sig om at få kradset
pengene ind.

--
Henning Makholm "First chapter, the plot advances,
second chapter, Ayla makes a discovery that
significantly enhances Palaeolithic technology, third
chapter, Ayla has sex with someone, and repeat ad infinitum."

B. Sørensen (09-08-2002)
Kommentar
Fra : B. Sørensen


Dato : 09-08-02 19:01

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote

> > Så har man masser af penge, mon ikke at et en start hos www.fs.dk
er at
> > overkomme.

> Jeg ved ikke helt hvad du mener Forbrugerstyrelsen skal foretage sig
> når skylden er uomtvistelig og det bare drejer sig om at få kradset
> pengene ind.

Yder FS ikke juridisk bistand for varer/ydelser >500 kr.?

En "venlig henstilling" fra FS ville sikkert få forhandleren på andre
tanker.

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«



B. Sørensen (09-08-2002)
Kommentar
Fra : B. Sørensen


Dato : 09-08-02 19:05

"B. Sørensen" <.@.> wrote

> En "venlig henstilling" fra FS ville sikkert få forhandleren på
andre
> tanker.

Beklager ovenstående udtalelse.
Darn

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«



TGD (09-08-2002)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 09-08-02 15:43


"agentmikie" <agentmikie@agentmikie.dk> skrev i en meddelelse
news:aj0c2s$p3j$1@sunsite.dk...
<KLIP>
> 1) Hvor juridisk gyldig er en e-mail ?
> - Jeg har jo kun mailet til firmaet, så kan en mail bruges som
> dokumentation for at jeg har taget kontakt til firmaet ?
> ( Spørgsmålet er måske ikke direkte relateret til denne sag.)

Jeg ved ikke hvor gyldig den er på en skala fra 1-10 men den har skam en
juridisk værdi, dog er der det med at bevise at den er afleveret det kan
blive svært.

> 2) Hvis Postdanmark finder min pakke, og returnerer den til firmaet, er
den
> så sendt indenfor de 14 dages ombytningsret ?

Ja det er indleveringstidspunkt på posthuset der tæller.

> - Hvis så, hvordan skal jeg forholde mig, hvis firmaet nægter at
> modtage pakken eller modtager pakken men ikke returnerer pengene ?

De skal returnere dit tilgodehavende, nægter de kontakt www.fs.dk

> ( Det skal siges at jeg nu ikke tror dette er tilfældet, men
> firmaets manglende respons på mine adskillige mails skaber alligevel lidt
> tvivl.)

Gem alt korrespondance klager du til FS er det godt at have alt
korrespondance.

> 3) Hvis Postdanmark ikke finder min pakke, hvordan skal jeg så forholde
mig
> ?

Kræve pakken erstattet, i tilfælde af at de ikke anerkender dit krav kontakt
www.fs.dk.

<KLIP>

> 4) Af dokumentation har jeg følgende :
> 1. Postopkrævningskvittering på beløbet 2812 kr. dateret
14/06-2002
> på det lokale posthus.
> 2. Faktura fra firmaet med vare-beskrivelse samt beløbet på 2812
kr.
> dateret d. 07/06-2002
> 3. Postkvittering (indleveringsattest) med mig som afsender og
firma
> som modtager dateret 22/06-2002, hvor forsendelsesmåde er "rekommanderet
> pakke".
>
> Er disse 3 dokumter nok til at få mine penge igen hos enten
Postdanmark
> eller firmaet, og hvis ikke, hvad mangler jeg ?

Hvis du har en attest på at du har indleveret en rekommanderet pakke så og
den ikke er leveret til modtager så er det postdanmark der hænger på den og
ikke firmaet.


> 5) Hvor går man hen hvis Postdanmark ikke kan finde pakken og nægter at
> betale
> eller
> firmaet nægter at modtage varen eller nægter at refunderer beløbet ?

www.fs.dk men postdk yder erstatning hvis de har smidt pakken væk, nægter
firmaet at modtage pakken kan du henvise til købeloven, idet det er
indleveringstidspunktet på posthuset der gælder.

> Da jeg er studerende er økonomien ikke lige til at ansætte en advokat, ej
> heller er pakkens værdi høj nok.

Det ville også være at skyde gråspurve med kanoner, www.fs.dk kan hjælpe
dig.

> Jeg er naturligvis klar over at ovenstående kan lyde en smule
pessimistisk,
> men vil gerne være forberedt på det værste :)

Det lyder pessimistisk

> Samt måske få et par råd til hvorledes man rent juridisk dækker sig ind
ved
> internethandel.

Handel som du ville i en anden forretning.

> For en ting er at have ret, en anden er at kunne bevise det.
Gem alt korrespondance.




agentmikie (10-08-2002)
Kommentar
Fra : agentmikie


Dato : 10-08-02 14:19

Tak for de mange svar :)

Jeg afventer og ser hvad der sker.
Nu ved jeg ihvertfald hvordan jeg skal forholde mig, uanset hvordan denne
"sag" udarter sig.
Samt henvende mig hvis eventuelle problemer skulle opstå.

/michael







Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408605
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste