Nybegunder søger råd
Fra : Inger

Dato : 09-08-02 10:24

Hej NG

Jeg skal til at starte med at tabe mig.Det er ikke så meget der skal væk,
små 10 kg. Jeg ved godt det ikke er meget set i forhold til nogle andre
herinde, men det er alligevel svært!

Nu læser jeg i en del indlæg at det at tælle kalorier er sagen. Okay, tænker
jeg og studerer de små klistermærker og etiketter på varerne. Men jeg kan
ikke finde ud af det!
Der er noget der hedder cal. og noget der hedder Kcal. Hvad er det? Og hvad
er det for nogle jeg forbrænder? Der er også noget der hedder kilojoule,
ikke?

HJÆÆÆLP!!!

Findes der ikke en tabel hvor man kan se hvor meget forskellige typer mad,
f.eks. en skive lyst franskbrød, indeholder? Der er nemlig temmelig mange
varer hvor det ikke står på, da det jo (desværre) ikke er lovpligtigt at
skrive det...

Hilsen Inger

Ps. Dyrker også motion, men vil gerne have kosten ordentligt med.

Fra : Brier

Dato : 11-08-02 00:17

> [...]
> herinde, men det er alligevel svært!
> Ps. Dyrker også motion, men vil gerne have kosten ordentligt med.

Glem alt om kalorierne og kig i dit køleskab i stedet. Køber du fedtfattige
produkter, ost, fromage frais, pålæg, dressing osv. Når du kigger på
tabellerne, så tjek fedtindhold pr. 100 g. Er der for eksempel ca 30 gram
fedt pr. 100 gram, ja så er 1/3 af det du indtager rent fedt. Kig på pakken
og mål 1/3 af med hånden, så kan man bedre forstå det.
Søg efter opskrifer på www.hel.dk for at få ny inspiration, men gør det til
en livsstil at ændre dine vaner allerede i supermarkedet, fyld flere
grøntsager i kurven og beslut dig for at få dem spist. At tabe sig er en
beslutning om en livsstilsændring, men den behøver ikke være så stor hvis
man kan ændre nogle få men vigtige vaner. De sidste 10 kg er forøvrigt de
sværeste at tabe, så motion er en nødvendighed, men med et fornuftigt mål,
kan det være en spændende udfordring, hvorefter det pludselig bliver en vane
med plads til alt fra Mac Donalds til chocolade.
Kunsten er ikke at stoppe med at spise det man kan lide, men at trappe sit
forbrug ned til at spise mindre mængder af det usunde og gøre det mere
sjældent. Hav tålmodighed, giv dig selv mindst et halvt år.Da du ikke har så
meget at tabe, vil det være sværere og hvis det sker i løbet at et stykke
tid, kan du være helt sikker på at det er fedt og ikke væske du taber.

Held og lykke
Hilsen fra
Katrine

Fra : Girlie

Dato : 11-08-02 07:49

"Brier" <k-woel@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
pakken
> og mål 1/3 af med hånden, så kan man bedre forstå det.

Når man skærer ned på fedt skærer man automatisk også ned på kalorierne. Men
kalorierne er MEGET vigtige...der er mange fedtfattige varer, der er
kaloriebomber - bare tænk på cola!
I sidste ende handler dem om at indtage færre kalorier (energi) end man
forbrænder. Tjek på iform.dk hvad du skal indtage/forbrænde dagligt for at
tabe dig.

Fra : Inger

Dato : 11-08-02 13:01

Tusind tak for alle de gode indlæg, svar og gode råd! Sidstnævnte bliver nu
printet ud og hængt på opslagstavlen, så jeg dagligt har det for øje...

Inger

Fra : kemoBille

Dato : 09-08-02 13:05

Cal = kalorier
kcal = kilo kalorier= 1000 cal (ligesom kg= 1000g)
Joule = 4,184 cal
kilojoule = 1000*4,184 cal = 4184 cal

Fra : Inger

Dato : 09-08-02 14:41

"kemoBille" <kim_bille@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Cal = kalorier
> kcal = kilo kalorier= 1000 cal (ligesom kg= 1000g)
> Joule = 4,184 cal
> kilojoule = 1000*4,184 cal = 4184 cal

Okay det var jo en god start, tak for det!
Så er det jo at jeg skal vide hvor mange hvad for noget man forbrænder...

Og altså om der ikke findes en tabel, så man kan se hvad forskelligt mad
indeholder...

Inger

Fra : Marianne

Dato : 09-08-02 15:29

> Og altså om der ikke findes en tabel, så man kan se hvad forskelligt mad
> indeholder...

Jo

www.madprocenter.dk

Tast 'tomat' i søgefeltet, og vupti.

Energiindholdet får du ved at klikke på ?-tegnet til højre (du skal
registrere dig som bruger. det er gratis)

mvh
Marianne

Fra : jørgen

Dato : 09-08-02 17:58

> Okay det var jo en god start, tak for det!
> Så er det jo at jeg skal vide hvor mange hvad for noget man forbrænder...

Her er nogen steder hvor du kan udregne hvor meget energi du forbrænder :

http://www.madogsundhed.dk/16_leksikalt/energibehov.htm

http://www.vildu.dk/din_livssituation_01.asp?page_id=256

jørgen.

Fra : hejhej

Dato : 09-08-02 19:32

hej

jeg kiggede på http://www.madogsundhed.dk/16_leksikalt/energibehov.htm
og kan ikke forstå at kampsport har en faktor på 10 , mens arobic kun ligger
på 6-7

kan det passe?

hygge

Mette

Fra : mae

Dato : 16-08-02 06:53

Hejsa Inger!

Man kan vist købe forskellige tabeller med kalorier i, og ja, det er
lidt forvirrende. Kcal, cal. og kJ er en betegnelse for den energimængde
der er i mad, og den energimængde man forbrænder, bare i forskellige
enheder. Ligesom at vi i Danmark vejer os i kilogram og i England i
pund. En gennemsnitlig person skal vist nok (og jeg er langt fra sikker)
spise for 2000-2500 kalorier om dagen.
Jeg er begyndt på vægtvogternes pointsystem, hvor de har regnet kalorier
om til point. Jeg må (afhængigt af vægt) spise for 22 point om dagen, og
med programmet følger en butiksguide med 4500 dagligdagsvarer omregnet
til point. Så det er så dejligt nemt. Så det kan jeg anbefale. Jeg har
valgt at købe brevkurset, hvor butiksguiden følger med. Egentligt er
vægtvogterne ikke en slankekur, men det er et redskab, du kan bruge til
at spise sundt og fornuftigt. Man kan også vælge at tage til møderne og
få opbakning fra ligestillede. Men jeg kan i hvert fald anbefale det. Er
dog kun lige startet, så jeg kan ikke melde om vægtreduktion endnu, men
det skulle gå stille og roligt på denne måde, og det er jo også den
måde, hvorpå det er bedst.
Men ellers...held og lykke

Mvh. Majbritt

http://www.kandu.dk/