Konkurenceklausul
Fra : Lars Hult

Dato : 09-08-02 07:35

Hvis man har arbejdet i et firma, som konsulent og man ikke har lavet en
kontrakt med konkurenceklausuler,
hvor lang tid skal / må der gå før at man må kontakte kunder fra det
pågældende firma, efter at ens arbejde er udført for firmaet.

Jeg har fået fortalt at markedsførings loven, siger noget om 3 mdr??

Nogen der ved noget og hvor kan man evt. se noget desangående.

Hvis man kontakter kunder inden en evt. periode er udløbet, hvad kan
konsekvenserne blive.

hilsen Lars

Fra : the razz

Dato : 10-08-02 12:09

[snip]
> [...]
> hvor lang tid skal / må der gå før at man må kontakte kunder fra det
> pågældende firma, efter at ens arbejde er udført for firmaet.

[snap]
Hvis firmaet du har arbejdet for, har været så dum at ikke køre en eller
anden form for kontrakt med dig, som konsulent, så har de helt klart et
problem i deres omgang med konsulenter. For umiddelbart, er der ikke probs
med at du henvender dig til dets kunder.

Dog skal du overveje med dig selv, hvor smart det er, det kan meget hurtigt
udvise nogle dumme signaler.

[snip]
> Jeg har fået fortalt at markedsførings loven, siger noget om 3 mdr??
[snap]
Hvis du har været tilknyttet firmaet som ekstern konsulent, og du har
faktureret dem, altså at du er selvstændig - så skal du være opmærksom på at
du jo er dækket ind under bl.a. markedsføringsloven, hvad den siger på dette
punkt, aner jeg ikke - men slå det op... Kunne forestille mig at det er en
overskridelse af den normale markedsførings etik, at hendvende sig til anden
parts kunder.

[snip]
> Nogen der ved noget og hvor kan man evt. se noget desangående.
[snap]
Se evt. på:
http://www.retsinfo.dk eller:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20000069929-REGL

/the razz

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 10-08-02 12:13

"Lars Hult" <hult@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvor lang tid skal / må der gå før at man må kontakte kunder fra det
> pågældende firma, efter at ens arbejde er udført for firmaet.

Det kommer som jeg har fået det forklaret, an på hvordan du opsøger
kunderne. Da du ikke må bruge viden om kunder og priser som du har fået i et
ansættelses forhold i et andet, ansættelses forhold, kan du ikke bare
begynde at køre efter dit gamle kunde kartotek. MEN der er jo ingen der
forbyder dig at sidde med en telefonbog, eller købe en adresseliste fra en
branche organisation. Men hvis du udelukkende går efter dine gamle kunder så
er det en overtrædelse af loven (funktionærloven tror jeg nok)

Med venlig hilsen

Peter K. Nielsen

Fra : Peter G C

Dato : 11-08-02 09:34

Lars Hult skrev i news:HoJ49.8255$G3.1065560@news010.worldonline.dk

> [...]
> hvor lang tid skal / må der gå før at man må kontakte kunder fra det
> pågældende firma, efter at ens arbejde er udført for firmaet.

Det må du nok gerne. Det afhænger af, hvad du ved om din tidligere
arbejdsgiver.

> Jeg har fået fortalt at markedsførings loven, siger noget om 3 mdr??

Se Markedsføringslovens § 10:

§ 10. Den, der er i tjeneste- eller samarbejdsforhold til en virksomhed
eller udfører et hverv for denne, må ikke på utilbørlig måde skaffe sig
eller forsøge at skaffe sig kendskab til eller rådighed over virksomhedens
erhvervshemmeligheder.
Stk 2. Har den pågældende fået kendskab til - eller fået rådighed over -
virksomhedens erhvervshemmeligheder på retmæssig måde, må den pågældende
ikke ubeføjet viderebringe eller benytte sådanne hemmeligheder. Forbudet
vedvarer i 3 år efter tjenesteforholdets, samarbejdsforholdets eller
hvervets ophør.
Stk 3. Den, der i anledning af udførelsen af arbejde eller i øvrigt i
erhvervsøjemed er blevet betroet tekniske tegninger, beskrivelser,
opskrifter, modeller eller lignende, må ikke ubeføjet benytte sådant
materiale eller sætte andre i stand hertil.
Stk 4. Erhvervsdrivende må ikke benytte en erhvervshemmlighed, såfremt
kendskab til eller rådighed over den er opnået i strid med de ovenfor nævnte
bestemmelser.

> Hvis man kontakter kunder inden en evt. periode er udløbet, hvad kan
> konsekvenserne blive.

Bl.a erstatning.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Lars Hult

Dato : 11-08-02 22:07

> [...]
> eller forsøge at skaffe sig kendskab til eller rådighed over virksomhedens

Ja så er ?, hvad er en erhvershemmelighed.

Er det at man ved at visse kunder er utilfreds med behanlingen og sikkert
gerne ville skifte leverandør??.

hilsen Lars

Fra : Peter G C

Dato : 12-08-02 17:18

Lars Hult skrev i news:8mA59.9534$G3.1525224@news010.worldonline.dk

[klip]

> Ja så er ?, hvad er en erhvershemmelighed.

Karnov skriver: "Herunder falder hemmeligheder vedr kommercielle eller
driftstekniske forhold, VLD 1993-10-21 (as S 3135/92) ref i Fm 1994 28 og U
1996 1514 (kundejournaler). Beskyttelsen forudsætter, at forholdet kun er
kendt af en begrænset kreds inden for virksomheden mv. Der foreligger ingen
hemmelighed, når man benytter sig af det inden for branchen almindeligt
kendte, U 1960 236 og U 1931 775, eller de på virksomheden erhvervede
almindelige kundskaber."

> Er det at man ved at visse kunder er utilfreds med behanlingen og
> sikkert gerne ville skifte leverandør??.

Formentlig ikke.

Fra mine egne notater om emnet:

"
=> Ubeføjet viderebringelse/udnyttelse af erhvervshemmeligheder:

a.. ikke offentligt tilgængelige
b.. skal være specielle hemmeligheder
c.. skal have betydning for virksomhedens konkurrenceevne (og en
hemmelighed ikke alle kan få fat på). Skal kunne påvirke konkurrenceevnen
eller økonomi.
d.. Her tænkes f.eks. på:
- økonomi

- regnskaber

- priskalkulationer

- kundekartoteker

- produktfremstilling / udvikling

- særlige aftaler / rabatter

- kan informationerne skade virksomheden – måske det vigtigste
kriterium.

- Udenfor falder ”kendt viden” – f.eks. fra fagbøger.

Hvornår (grænse for) må man benytte det man har lært ctr. ”udnyttelse af
erhvervshemmeligheder” (s. 658):

a.. hvis ikke produktudvikling er mulig efter fratræden = da udnyttet
ubeføjet. Hvis F ikke selv kunne have nået dette.
b.. realistisk at nå at produktudvikle
c.. tidsmæssigt muligt at produktudvikle
d.. Udnytte et forspring fra tidligere beskæftigelse.

Ex.1.: U 1975.1049H, ”Skibsradiodommen (p. 658)”: F havde nydt fordel og
fået et forspring, § 10.

Ex.2.: U 1983.105H, ”Maskiningeniørdom” : Slipmiddel stort set identisk med
A’s produkt => fogedforbud i et år.

Kundekontakt:

a.. Generel henvendelse er OK
b.. Konkret henvendelse til A’s kunder, leverandører etc (med mulighed for
at udnytte viden om priser etc.) er ikke OK.
c.. Speciel viden om A’s kundekreds: § 10, stk. 2: ej ok.

Generelt:

a.. Forbud gælder tre år, jf. § 10, stk. 2 fra opsigelsesvarslets udløb.
b.. Tegninger/opskrifter må F ikke ubeføjet udnytte. Må heller ikke sætte
andre i stand til det, jf. § 10, stk. 3
c.. En ny A, må (heller) ikke benytte F’s viden, jf. § 10, stk. 4.
d.. Nedlægge forbud, § 13."

/Peter

--
Ovenstående udgør ikke juridisk rådgivning. I sager af betydning anbefales
det at søge professionel juridisk bistand. Ovenstående indlæg er udelukkende

Fra : Lars Hult

Dato : 13-08-02 13:42

Hej Peter

Tak for svaret, jeg må sige at det var virkelig fornemt.

Hilsen Lars