Lugtgener kemitoilet
Fra : PHK

Dato : 07-08-02 13:16

Vi har haft lidt bøvl med vores toilet på vores ferie. Lugtgener. Kan man
gøre noget andet end at skifte den store pakning i kemitanken?

Hvilken funktion har ventilen i kemitanken?

Hvad kan man gøre af godt i forbindelse med tømning af kemitanken? Jeg har
fjernet dækslet, gjort pakningen rent, - men alligevel lugter det?

--
_
|_|

Fra : Jens

Dato : 11-08-02 10:43

Den lille ventil /trykknap) i modsat ende af tømme-studsen (på et indbygget
porta-porti) skal/kan aktiveres under tømning - dette forhindre at
"indholdet" skvulper og sprøjter når man tømmer - idet der nu tages luft ind
i modsat ende.

M.h.t. lugtgener har jeg aldrig haft problemer. Jeg anvender den BLÅ væske -
den synes jeg virker i længst tid. Har somme tider haft "skidtet" til at stå
i to-tre uger og stadig ingen lugt overhovedet.

Jeg plejer at rense alle pakningerne inden jeg stiller CV i vinterhi - og i
den forbindelse smører jeg alle gummiringe med lidt silikone - silikonen
gentages når jeg tager vognen i brug igen til foråret. Silikonen holder
pakningerne bløde (og dermed tætte)

Mvh

Jens

PHK <phk_STOPSPAM@esenet.dk> skrev i en news:aivm48$27n$2@sunsite.dk

Fra : PHK

Dato : 11-08-02 20:36

"Jens" <manden.selv@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> porta-porti) skal/kan aktiveres under tømning - dette forhindre at
> "indholdet" skvulper og sprøjter når man tømmer - idet der nu tages luft

Nja, men det er ikke den jeg mener. Der sidder en aflang dims med noget
fjederværk under, det kan være noget ventilationsnoget.

Jeg har set nogen sætte udluftning på - er det mon det hul man bruger?

--
_
|_|

Fra : Carsten Bo Laursen

Dato : 20-08-02 06:26

Det store hul - Ja det giver vel sig selv - Det er til "opfyldning" af
sumpen.

Den runde knap - er til at indtage luft under tømning - som rigtig skrevet.

Den aflange fjederbelastede knop er til automatisk at tage overtryk /
indtage luft ved afkøling om natten og dermed at undgå undertryk / vacum.

Ved overtryk - siger det puf og den liulle smule vand der næsten altid står
i dækslet sprøjter ved overtryk

ved undertryk kan det være meget svært at dreje håndtaget - og dermed
ødelægge mekanismen.

derfor er der denne aflange - fjederbelastede "tvangs - tryk udligner"

Venlig hilsen
C.B.L.

Fra : Poul Tyrrell

Dato : 23-08-02 23:04

> [...]
stå
> i to-tre uger og stadig ingen lugt overhovedet.

Jeg anvender også udelukkende den BLÅ væske. Det første år med CV brugte jeg
den grønne; men konen klagede over at der lugtede grimt i hele vognen. Da vi
skiftede til den blå, forsvandt problemet fuldstændig.
Har prøvet at glemme at få tømt potten, da vi kom hjem fra ferie. Efter en
måneds tid var der stadig ingen ubehagelig lugt.

> [...]
> den forbindelse smører jeg alle gummiringe med lidt silikone - silikonen
> gentages når jeg tager vognen i brug igen til foråret. Silikonen holder

God idé. Den vil jeg tage til mig

M.v.h.
Poul

Fra : Ris@ger

Dato : 25-08-02 08:56

> [...]
> Har prøvet at glemme at få tømt potten, da vi kom hjem fra ferie. Efter en
> måneds tid var der stadig ingen ubehagelig lugt.

Har nøjagtig samme dårlige erfaring med den grønne. Den blå har jeg aldrig
oplevet give lugtgener.

Hilsen Torben

Fra : Knut Grøneng

Dato : 18-09-02 19:42

Ved kassett utgaven kan det monteres avtrekksvifte, en av de bedre er
beskrevet på http://www.sog-dahmann.de/

Knut

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 19-09-02 08:16

> Har nøjagtig samme dårlige erfaring med den grønne. Den blå har jeg aldrig
> oplevet give lugtgener.
>
> Hilsen Torben

Jeg er ny i faget, da jeg først har fået CV, inkl. Thetford toilet, i april i
år. Med CVen fulgte en lille prøveflaske med den blå. CV-forhandleren fortalte,
at den ikke kunne købes i DK - kun den grønne. Har herefter prøvet den grønne
flydende, og er i øjeblikket igang med den grønne granulat. Umiddelbart virker
det som om, at den blå var den bedste. På den anden side brugte jeg den, da
temperaturen ikke var så høj.
Spørgsmålet er: Kan den blå købes i DK, eller har min CV-forhandlere ret.

Hilsen
Peter Marlau Knudsen

Fra : Tommy Hansen

Dato : 19-09-02 12:20

Hej Peter.

"Peter Marlau Knudsen" <pmk@tst.dk> skrev i en meddelelse
> Spørgsmålet er: Kan den blå købes i DK, eller har min CV-forhandlere ret.

Mine erfaringer er også, efter at have prøvet alle mulige og umulige væsker,
at Thetford's blå væske langt overgår alle de andre på markedet. Den er både
mere effektiv og meget drøj i brug. Det er sikkert derfor at de fleste
turistbusser udelukkende bruger denne.

Den kan godt købes her i landet hos www.hks-camping.dk .

Jeg køber den hos HKS på postordre og det fungerer perfekt.

Tommy Hansen

http://home13.inet.tele.dk/kth
- Om campinglivet...

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 19-09-02 13:40

Tommy Hansen wrote:

> Den kan godt købes her i landet hos www.hks-camping.dk .
>
> Jeg køber den hos HKS på postordre og det fungerer perfekt.

Hej Tommy

Tak for info. Det vil jeg få fat i på postordre.

Hilsen

Peter Marlau Knudsen

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 19-09-02 15:48

Thu, 19 Sep 2002 13:19:50 +0200, skrev "Tommy Hansen"
<tommy.hansen@post.tele.dk> :

>Den kan godt købes her i landet hos www.hks-camping.dk .

Det var da dejligt !!
Vi købte en flaske af den blå væske i Italien i sommers, da den
medbragte grønne slap op, og vi var da også positivt overraskede over
hvor meget mere effektiv den blå var.
Vi handler i forvejen engang imellem hos HKS, så det er alletiders, at
vi kan få det hos ham !!

--
Gitte Sørensen news@gittes.dk

Besøg min hjemmeside med galleri (tegning & akvarel), fotos,
rejser og madopskrifter http://home.worldonline.dk/~cgsorens

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 09-08-02 19:24

Dette er IKKE et ekspertsvar, men en anden nybegynder erfaring. - i håb om
at det kan hjælpe.

Til trods for at jeg har sejlet i årevis, så har jeg aldrig før haft et
kemisk toilet. Nu har jeg så købt en CV med et porta potti toilet.

Jeg blev helt vildt overrasket over hvor lidt (godt) det lugtede. Jeg fulgte
nøje vejledningerne for dosering af de to kemiske vædsker (den grønne ned
til "sumpen" og den lyserøde til skylle vandet).

Jeg er ikke helt sikker på hvilken ventil du snakker om, men der er :
1: "ventilen" i det store hul. Den skal jo lukkes når man ikke "bruger"
toilettet. Mine børn var lidt slemme til at bruge for meget papir og det kom
ofte i klemme i denne "ventil". Dog uden at det fik toilettet til at lugte.
2: En lille knap med en ventil til at "pifte" toilettet. jeg tror den er til
at tage trykket af inden man åbner for anvendelse, så ikke man får et lille
sprøjt op. - hvis der er tryk i tanken som følge af varme eller gæring.

Jeg tror (men det er kun en "tro") at vejen til lugtfrihed gå gennem korrekt
anvendelse af kemikalierne.

/Bjarke