Ny web/database server? Hvad kan I anbefal~
Fra : tdn

Dato : 08-08-02 12:58

Hej,
Jeg står og skal indkøbe ny webserver/database server.
Hvad vil I anbefale af hardware?
Serveren kommer til at fungere som webserver med Apache med PHP.
Samtidigt skal den bruges som database server for SQL databaser.
Styresystemet bliver formentlig Debian Linux(med en 2.4 kerne).
På nuværende tidspunkt er det svært at sige meget om hvordan loadet bliver
på den.
Budgettet er desværre ikke så stort. Derfor skal det gerne være så billigt
som muligt.
Jeg har kig på denne
http://www.euro.dell.com/countries/dk/dan/bsd/products/model_pedsc_3_pedge_5
00sc.htm
Har I nogen erfaringer med denne?

Mvh
Thomas

Fra : Troels Arvin

Dato : 09-08-02 08:18

On Thu, 08 Aug 2002 13:58:12 +0200, tdn wrote:

> Budgettet er desværre ikke så stort. Derfor skal det gerne være så
> billigt som muligt.

Efter min mening sælger Proconsult servere, der giver overordentlig god
ydelse pr. krone; desværre er Proconsults logistik-styring ikke altid i
top (kan finde på at sende en CPU, men glemme at vedlægge et krævet,
tilhørende strømkabel).

Fra : Henning

Dato : 09-08-02 16:13

>Budgettet er desværre ikke så stort. Derfor skal det gerne være så billigt
>som muligt.

Hvordan med oppetid? Er budgettet så stort, at du har råd til at mange
(?) mennesker ikke kan arbejde, fordi systemet er nede? Den omtalte
server har ikke redundant PSU, raid er en option... Billigt i den ene
ende kan hurtigt blive dyrt i den anden!

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : tdn

Dato : 09-08-02 23:02

> [...]
> server har ikke redundant PSU, raid er en option... Billigt i den ene
> ende kan hurtigt blive dyrt i den anden!

Ja, ok.
Vi har p.t. ikke råd til at købe UPS, så det lejer vi os til.
Hvad mener du med redundant PSU?
Er det nødvendigt hvis den er bag ups?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-08-02 13:27

"tdn" <merlin@sprex.dk> wrote in message

> Ja, ok.
> Vi har p.t. ikke råd til at købe UPS, så det lejer vi os til.
> Hvad mener du med redundant PSU?
> Er det nødvendigt hvis den er bag ups?

PSU = Power Supply Unit (Putterens strømforsyning)
Redundant = Flere af slagsen
Egentlig overkill hvis man ikke kører med Raidset - imho

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Henning

Dato : 10-08-02 19:18

>PSU = Power Supply Unit (Putterens strømforsyning)
>Redundant = Flere af slagsen
>Egentlig overkill hvis man ikke kører med Raidset - imho

Hvorfor? Står strømforsyningen af, går computeren ned, ligemeget om du
kører raid eller ej

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-08-02 20:11

"Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote in message

> Hvorfor? Står strømforsyningen af, går computeren ned, ligemeget om du
> kører raid eller ej

Skal man køre redundant så gælder det hele vejen rundt, ellers er det jo
kædens svageste led der sætter dagsordenen
Jeg ville hellere bruge penge på Raid end redundant PSU

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 10-08-02 20:14

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> writes:
> Skal man køre redundant så gælder det hele vejen rundt, ellers er det jo
> kædens svageste led der sætter dagsordenen
> Jeg ville hellere bruge penge på Raid end redundant PSU

Hvis man ser bort fra IBM 75GXP serien, har jeg mistet flere PSUer end
harddiske.

Desuden får du ikke meget RAID for en redundant PSU.
--
Lars Balker Rasmussen                  "S.M.R.T."

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-08-02 20:43

"Lars Balker Rasmussen" <lars@balker.org> wrote in message

> Hvis man ser bort fra IBM 75GXP serien, har jeg mistet flere PSUer end
> harddiske.

Jeg har mistet flere diske end PSU'ere, såehh

Og hvis jeg ikke havde kørt med Raid 5, så havde jeg haft en restore opgave
Nu tog min hotspare over og jeg skulle bare bestille en ny disk

> Desuden får du ikke meget RAID for en redundant PSU.

Det er jeg klar over, det var mere princippet

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 10-08-02 21:49

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote:

>Det er jeg klar over, det var mere princippet

Jeg forstår ikke helt din tankegang. Hvorfor skal man ikke bruge et
par tusinde kr. på en ekstra PSU fordi man ikke vil bruge adskilleige
tusinde kr. på RAID? Serveren kører ikke hvis den ene strømforsyning
står af, RAID eller ej.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-08-02 22:12

"Lars Kim Lund" <lkl@fabel.dk> wrote in message

> [...]
> par tusinde kr. på en ekstra PSU fordi man ikke vil bruge adskilleige
> tusinde kr. på RAID? Serveren kører ikke hvis den ene strømforsyning

Udgangspunktet var at en navngiven Dell box ikke havde redundant PSU, og det
skulle være en mangel
Køberen har et særdeles skrabet budget at gå i gang med

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 10-08-02 13:34

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> writes:
> PSU = Power Supply Unit (Putterens strømforsyning)
> Redundant = Flere af slagsen
> Egentlig overkill hvis man ikke kører med Raidset - imho

Det er muligt, men PSU og harddiske ER de to ting der går i stykker
oftest, så redundans på begge er den bedste sikring mod nedetid.
--
Lars Balker Rasmussen                  "S.M.R.T."

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 10-08-02 23:09

On Sat, 10 Aug 2002 00:02:03 +0200, "tdn" <merlin@sprex.dk> wrote:

>Vi har p.t. ikke råd til at købe UPS, så det lejer vi os til.

Er det noget, du skal have ind i et hostingcenter, siden du kan
leje dig ind på en UPS?

I så fald, og hvis du skal have betalende kunder på systemet: Husk
at hvad der er sparet i første omgang kan komme til at koste dyrt.
Jeg vil i hvertfald anbefale dig at lave et setup med RAID og i
det hele taget tænke i kvalitetskomponenter. Ligeledes kan service-
aftaler og/eller tilgængelighed på reservedele være en vigtig
parameter.

>Hvad mener du med redundant PSU?

At der sidder to strømforsyninger i maskinen.

>Er det nødvendigt hvis den er bag ups?

Hvis strømforsyningen brænder af, ja. Det giver desuden frihed mht.
til fysisk administration - arbejde der normalt ville kræve at
strømkablet skal rives ud pga. flytning el. lign. behøver således
ikke at koste oppetid, men kan ordnes blot ved at flytte et kabel
af gangen.

Daniel Stjernholm Andersen - maria@hirse.dk
http://maria.hirse.dk

Fra : tdn

Dato : 12-08-02 20:29

Tak for de mange svar.
Jeg synes dog jeg mangler et konkret på et bud på hvilken server løsning jeg
så kan vælge som har de ting som den jeg foreslog mangler.
Jeg har jo et meget skrabet budget, så der vil nok være et par af tingene
jeg ikke kan få med.