Et spørgsmål ang. konfiskering af knallert~
Fra : Klaus G.

Dato : 08-08-02 21:50

Hej.

Her er lige et par spørgsmål som en af mine venner gerne vil have svar på:

Hej, jeg vil lige høre om følgende er rigtigt:

1) Hvis man bliver taget på en tunet/ulovlig scooter 3 gange inden for 2 år
må de konfiskere den!
2) Men de gange man bliver taget, gælder datoen da fra den dag man bliver
taget, eller fra den dag sagen afsluttes?

Jeg står nemlig i følgende situation....Jeg blev d. 26 Juli 2000 taget af
politiet på en tunet scooter, de tog så tundelene og jeg fik scooteren med
hjem. I November 2001 bliver jeg så taget endnu en gang på en tunet scooter,
de tager tundelene og jeg får scooteren med hjem. Men så d. 7 August 2002
bliver jeg taget for tredje gang på en ulovlig scooter, denne gang vil de
konfiskere hele scooteren da de siger det er inden for 2 år jeg er blevet
taget 3 gange, men det passer jo ikke, det er jo i løbet af 2 år og 1 måned
jeg er blevet taget 3 gange! Betjenten siger så at den først gang jeg blev
taget afsluttede de først sagen i oktober 2000, altså er det inden for 2 år!
Hvad siger I? Passer det virkeligt? Hvis det gør kunne jeg jo i teorien bare
trække denne sag ud så det overskrider 2 år!

Håber der er nogen som kan svare

--
Klaus G. / Seth-Enoch

klaus_godt@hotmail.com

Fra : Per Tolbøll

Dato : 08-08-02 22:18

Tjaah, dette link nævner ingen tidsfrist overhovedet:
http://www.teori.dk/loven/bodetaksteripolitisager.htm.

Jeg mindes heller ikke noget sådant fra de glade dage med Puch 3-gear,
Tomos og hvad det nu hed altsammen...

/Per

Fra : Emilio

Dato : 09-08-02 00:00

> Tjaah, dette link nævner ingen tidsfrist overhovedet:
> http://www.teori.dk/loven/bodetaksteripolitisager.htm.

Dette link er jo forældet... Alle mulige bøder som politiet udsteder ligger
nu på minium 500,- kr. Du kan finde et uptodate færdselslov på
www.retsinfo.dk -> Tryk på Retsinformation -> Søgning -> under Populærtitel
skriver du Færdselsloven...

Mvh

Emil

Fra : Klaus G.

Dato : 09-08-02 00:04

> [...]
ligger
> nu på minium 500,- kr. Du kan finde et uptodate færdselslov på

§ 133 a. Ved særlig grove eller gentagne overtrædelser af færdselsloven kan
der ske konfiskation af det ved overtrædelsen anvendte motorkøretøj, såfremt
det må anses for påkrævet for at forebygge yderligere overtrædelser af
færdselsloven, og såfremt konfiskationen ikke er urimelig.

Den siger ikke noget om udløbsdato...?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

klaus_godt@hotmail.com

Fra : Emilio

Dato : 09-08-02 00:28

> Den siger ikke noget om udløbsdato...?

Sakset fra www.retsinfo.dk: "Meddelelse om sanktionspåstande i
færdselssager" om gentagne overtrædelser cirka 7/8 nede på siden.

Sakset fra Retsinfo
"Gentagelse

Det bemærkes, at gentagelsesvirkningen i disse sager ifølge fast retspraksis
ophører, når der før den nye handling blev begået er forløbet 2 år fra den
seneste afgørelse."
Klip

Desuden finder du oplysninger om knallerter og sanktioner ved ulovligheder
cirka 3/4 nede på siden.

Alt ovennævnte finder du på www.retsinfo.dk -> Retsinformation -> Tryk
søgning, i feltet Søgning i alle felter, skriver du "sanktionspåstande".
Tryk vis dokumentliste, vælg første dokument/link.. Der finder du alle
relevante oplysninger om knallerter, og gentagelsesvirkninger....

Håber det er til at finde rundt?

Mvh

Emil

Fra : Klaus G.

Dato : 09-08-02 15:23

> [...]
retspraksis
> ophører, når der før den nye handling blev begået er forløbet 2 år fra den
dvs. at min kammerat bare skal trække sin sag i 1mdr. så går beholder han
sin knallert?

> [...]
> Tryk vis dokumentliste, vælg første dokument/link.. Der finder du alle
> relevante oplysninger om knallerter, og gentagelsesvirkninger....

Den side er altså bare rigtig stor, men jeg prøver da :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

klaus_godt@hotmail.com

Fra : Emilio

Dato : 09-08-02 17:32

> retspraksis
> dvs. at min kammerat bare skal trække sin sag i 1mdr. så går beholder han
> sin knallert?

Nej, det hjælper ikke at trække nuværende sag i langdrag, da det er
gerningstidspunktet som er afgørende.

> Den side er altså bare rigtig stor, men jeg prøver da :)

Siden er godt nok rigtig stor, men det var den eneste fyldestgørende side
jeg kunne finde...

Mvh

Emil

Fra : Klaus G.

Dato : 09-08-02 18:07

"Emilio" <emil@jensen.tf> wrote in message

> Nej, det hjælper ikke at trække nuværende sag i langdrag, da det er
> gerningstidspunktet som er afgørende.

Dvs. at strisserne godt må trække sagen ud, og at den dato man bliver nuppet
ikke gælder, fordi de ikke har afsluttet sagen? For det er det de påstår,
altså at selv om man bliver nuppet x dato, så gælder de 2år, først fra den
dato sagen bliver afsluttet.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

klaus_godt@hotmail.com

Fra : Emilio

Dato : 09-08-02 18:37

> [...]
> altså at selv om man bliver nuppet x dato, så gælder de 2år, først fra den

Jeg er ikke jurist og engang ikke studerende på dette område. Jeg læser blot
hvad der står skrevet, og tænkte nøjagtigt samme tanke som dig. Men mon ikke
det er fordi man "bliver dømt skyldig" når sagen afsluttes, og at det derfor
tæller derfra? Det må en som har mere forstand indenfor området svare på...

Mvh

Emil