Tips om PCMCIA kort efterlyses...
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 08-08-02 21:43

Tips om PCMCIA kort efterlyses

Jeg har købt et eMagic PCMCIA adapterkort til SmartMedia
hukommelseskort, det skal bruges til at overføre og lagre billeder fra
mit digicam på en PowerBook.

Det virker også næsten, for der er nogle ulemper.

1). Hvis PCMCIA adapterkortet uden et SmartMedia kort isat sidder i
Mac'en, så får jeg en busfejl ved opstart.

2). Når PCMCIA adapterkortet og SmartMedia kortet i nævnte rækkefølge
isættes efter at Mac'en er startet, så funger det fint, kortet kommer op
som en "disk" på skrivebordet, men når jeg så vil ha' SmartMedia kortet
ud af adaptoren, så er der flg. problemer.

2a). Hvis jeg aktiverer den lille knap på PCMCIA adapterkortet så
SmartMedia kortet kan udtages, så får jeg den velkendte dialog om disken
virkelig skal fjernes, og at den vil bilve vist igen ved genstart, den
løsning har den ulempe, at når jeg putter et andet SmartMedia kort i
adaptoren, så bliver det ikke vist på skrivebordet.

2b). Hvis jeg så vælger at trække "disken" i skraldespanden, så smider
den hele adaptorkortet ud af PCMCIA slotet, og så er adaptorern låst så
jeg ikke kan aktivere den lille knap og få SmartMedia kortet ud af
PCMCIA adapterkortet.

Så det er noget rigtig "ged", det vil jo kræve at jeg genstarter for
hvert SmartMedia kort der skal overføres, så jeg vil høre om der er
nogen der kender nogle bedre løsninger.

Fra : Ben Knudsen

Dato : 09-08-02 08:11

info@niels-ebbesen.net writes:
>Så det er noget rigtig "ged", det vil jo kræve at jeg genstarter for
>hvert SmartMedia kort der skal overføres, så jeg vil høre om der er
>nogen der kender nogle bedre løsninger.

Det _lyder_ som om du har en adapter, der er en tak mere fancy end godt er

Jeg har en, der ikke har nogen pop-ud knap (billigste model). Jeg smider
disken i papirkurven, hiver adapteren ud, sætter et nyt smartmediakort i.
Alternativt kan du jo købe en ekstern USB-adapter. Sådan en har jeg på
job, og den er lidt lettere at arbejde med, hvis man skal skifte kort ofte.

Ben

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-08-02 09:28

Ben Knudsen wrote:

> [...]
> Jeg har en, der ikke har nogen pop-ud knap (billigste model). Jeg
> smider disken i papirkurven, hiver adapteren ud, sætter et nyt

Min PCMCIA adapter er også billigste model ca. 300 kr., jeg er iøvrigt
temmelig sikker på, at der kun er en producent, og at de forskellige
firmaer der sælger adapteren får påsat deres egen label.

Jeg har fundet ud af at jeg kan gøre flg.:

Jeg smider disk-symbolet i papirkurven, og hele PCMCIA adapter kortet
kommer ud af slottet, hvis jeg så aktiverer den knap der skubber
SmartMedia kortet ud, når jeg igen skubber PCMCIA adapteren ind i
Mac'en, så får jeg hukommelseskortet ud samtidig med at jeg sætter
adapteren i Mac'en. Det viker men er lidt besværligt, og jeg synes det
er fjollet at man skal udtage adapteren for hvert kort der skal
indlæses. Dem der producerer PCMCIA adapteren har nok ikke overvejet, at
der er nogen som har mange SmartMedia kort.

PCMCIA adapteren gør at SmartMedia kortet er en ATA-enhed, derfor har
jeg tænkt på, at jeg skal bruge en "dims" der kan mounte ATA enhedder,
ligesom SCSI-Probe der kan mounte SCSI-enhedder.

> Alternativt kan du jo købe en ekstern USB-adapter. Sådan en har jeg
> på job, og den er lidt lettere at arbejde med, hvis man skal skifte
> kort ofte.

Jeg har en extern USB-kortlæser på min stationære Mac, og det funker
rigtig godt, men den gamle PowerBook har ikke USB, og en PCMCIA adapter
fylder og vejer mindre.