Styrdæmper - Hva' er den dog til ?
Fra : Poul Tyrrell

Dato : 08-08-02 20:24

Hej,

Jeg har købt en Moto Guzzi California III, hvor der er monteret en
styrdæmper. Hvad er egentlig ideen med en sådan?
Cyklen er fra 1989, og der er absolut ingen dæmpning tilbage i "dimsen"; men
jeg ville nu gerne vide, om det er umagen værd at skifte den ud med en ny,
før jeg lukker møllene ud af tegnedrengen.

M.v.h.
Poul Tyrrell
Moto Guzzi California III
Ford Sierra 2.0 GT
Ford Sierra 1.6 Laser
Motobecane (det er en trædecykel)
Løbehjul og rulleskøjter
Så er der vist ikke noget, jeg har glemt - der er åbenbart en tradition her
på siden, at man nævner alle sine køretøjer

Fra : mikkel \(CB 600 F\)

Dato : 08-08-02 22:32

man montere en styr demper, hvis styret er meget uroligt. det er tit anvendt
på sidevogns cykler, da de oftes kan være en smule urolige

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-08-02 23:33

mikkel (CB 600 F) <silverfox@email.dk> skrev i en
> man montere en styr demper, hvis styret er meget uroligt. det er tit
anvendt
> på sidevogns cykler, da de oftes kan være en smule urolige

Og på større maskiner, så de ikke tager magten fra én.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : jesper

Dato : 09-08-02 07:20

På min dæmper kan man justere dæmpningen, ved at dreje på en stor omløber
(ca24mm) prøv lige det

Jesper
Leman III

Fra : Poul Tyrrell

Dato : 14-08-02 19:00

Hej Jesper,

Du har reddet min dag. Du har helt ret i, at min styrdæmper kan justeres.
Har nu prøvet at stramme den kraftigt til, og det har helt forandret
stabiliteten af cyklen ved motorvejskørsel. Før virkede den meget urolig,
allerede ved 120 km/h. Jeg troede, at det var min store vindskærm, der
drillede; men unoderne kunne faktisk fjernes vha. styrdæmperen.
Til gengæld har jeg nu fået strammet den for meget, så den er noget drilsk
at styre rundt i svingene; men mon ikke der er en kompromis-indstilling, der
virker.

Tak for hjælpen

M.v.h.
Poul
Moto Guzzi California III

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-08-02 20:50

> "jesper" <ja@dynomet.dk> wrote in message

Jesper, jeg kan ikke se dine indlæg.
Kan det tænkes at din news-klient indsætter Sv: foran subject istedet for
Re: ?
Patch til at rette for OE ligger på dk.binaer.motor

Rittig

Fra : Poul Tyrrell

Dato : 15-08-02 21:10

> [...]
> Re: ?
> Patch til at rette for OE ligger på dk.binaer.motor

Hej Rittig,

Ved ikke hvad årsagen er, men på, men Jespers indlæg har "Re" i subject.

M.v.h.
Poul Tyrrell
Moto Guzzi California III

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-08-02 14:07

> Ved ikke hvad årsagen er, men på, men Jespers indlæg har "Re" i subject.

Jep, Jesper og jeg har sludret om det, vi kan ikke lige finde en forklaring,
men jeg hælder til at det nok er TDC der fumler igen.

Rittig

Fra : Rasmus Buchwald

Dato : 09-08-02 11:25

Fyr din Moto Guzzi 110 % af på motorvejen, og du vil opdage hvad ideen med
en styr-dæmper er, hvis du er uheldig!
Styret kan gå i selvsving ved høje hastighedder, en styrdæmper dæmper
selvsvinget så du ikke mister kontrolen over cyklen.

Mvh.
Rasmus Buchwald
(Suzuki DR650 (uden styrdæmper da den alligevel ikke køre specielt hurtigt))

Fra : Poul Tyrrell

Dato : 09-08-02 19:13

Tak for info-en. Jeg tror, at jeg hellere må investere i en ny.
Cyklen virker også noget levende allerede ved 120-130 km/h. Det vil
styrdæmperen måske også kunne hjælpe på?

M.v.h.
Poul Tyrrell
Moto Guzzi California III