Climate skruer og trykimprægneret træ
Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 08-08-02 19:59

Hej

Jeg er i færd med at opføre en tilbygning i træ, hvor yderbeklædningen er
lodret 1 på 2 i trykimprægneret træ. Jeg havde egentlig tænkt mig at skrue
denne beklædning fast med climate skruer, som er til udendørs brug. Det
skulle være skruernes svar på de varmgalvaniserede søm. Grunden til, at jeg
vil anvende skruer er, at udtrækningsstyrken for skruer er betydelig større
end for søm. Det er godt nok dyrere, og det tager længere tid, men det er
et "gør det selv" projekt, så tiden spiller mindre rolle.

Nu får jeg imidlertid at vide, at climateskruer ikke kan holde til de
salte, som træ trykimprægneres med nu til dags. Skruerne skulle begynde at
ruste! Og det er jeg selvfølgelig ikke intereseret i på mit pæne nye gule
hus.

Er der nogen her der kan be- eller afkræfte ovenstående?

Venlig hilsen
Lars

Fra : Jakob Bock

Dato : 08-08-02 22:27

Lars M. Pedersen skrev:

> [...]
> ruste! Og det er jeg selvfølgelig ikke intereseret i på mit pæne nye gule

Du kan jo med fordel skrotte det trykimprægnerede træ. Se f.eks.:

http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/presse/11160000.htm

og:

http://www.top.dk/

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 08-08-02 20:59

Det er fuldstændig rigtigt, du skal bruge rustfaste skruer, det samme gælder
i øvrigt også ved lærketræ.

Hilsen Thorleif

Fra : Martin Christiansen

Dato : 09-08-02 21:30

Lars M. Pedersen skrev i meddelelsen ...
> [...]
>lodret 1 på 2 i trykimprægneret træ. Grunden til, at jeg
>vil anvende skruer er, at udtrækningsstyrken for skruer er betydelig større

Hvad skal du bruge denne større udtrækningsstyrke til i din 1 på 2
beklædning.?

Man har anvendt søm til beklædninger, udhæng, sternbrædder, vindskeder mv.
altid, og det har da altid kunne holde. Og så er det meget pænere end en
skruekærv.

Mvh - Martin

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 10-08-02 09:19

"Martin Christiansen" <xmc@city.dkx> wrote in

> Hvad skal du bruge denne større udtrækningsstyrke til i din 1 på 2
> beklædning.?

Sådan en beklædning arbejder jo, og jeg har set beklædninger, hvor sømmene
havde arbejdet sig et lille stykke ud, og det var det, jeg gerne ville
undgå.

> Man har anvendt søm til beklædninger, udhæng, sternbrædder, vindskeder
> mv. altid, og det har da altid kunne holde. Og så er det meget pænere
> end en skruekærv.

Nu er skruerne godt nok købt Men jeg går alligevel tilbage til
varmgalvaniserede søm henset til dit og de andre svar jeg har fået.

Tak for hjælpen.

med venlig hilsen
Lars

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 10-08-02 10:18

On Sat, 10 Aug 2002 08:19:11 +0000 (UTC), "Lars M. Pedersen" <Lars@NOSPAMtyf.dk>
wrote:

>Sådan en beklædning arbejder jo, og jeg har set beklædninger, hvor sømmene
>havde arbejdet sig et lille stykke ud, og det var det, jeg gerne ville
>undgå.

Det har at gøre med årringene i træet. Så hut jeg visker, er reglen at årringene
med tiden vil forsøge at "rette sig ud", så man skal sørge for at den side af
træet der har været nærmest midten af stammen vender ud af. Eller også er det
lige omvendt, men ellers er den go' nok, og med lidt søgning kan du sikkert
finde en mere autoriseret forklaring end min.

Venlig Hilsen/Kind Regards

Kim Kolmorgen
Homepage: http://home19.inet.tele.dk/kimkolmorgen/
Spamprotection: "From" address may change without prior notice. Delivery delays to be expected.

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-08-02 10:18

"Kim Kolmorgen" <kk1@privat.dk> skrev i en meddelelse news:q6m9luc66d99v1j1ep30v3luumjpe8iugn@4ax.com...

> [...]
> lige omvendt, men ellers er den go' nok, og med lidt søgning kan du sikkert
> finde en mere autoriseret forklaring end min.

Kernesiden skal vende udad, men det har også noget at gøre med at netop
kernesiden er mindre tilbøjelig til at få overfladerevner.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 10-08-02 17:46

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> wrote in

> Kernesiden skal vende udad, men det har også noget at gøre med at
> netop kernesiden er mindre tilbøjelig til at få overfladerevner.

og det er jeg netop osse meget omhyggelig med. Når træet tørrer vil
kanterne presse indad mod underlaget, når de bliver vendt som beskrevet.

De første brædder er sat op. Jeg hentede ca 20 kg varmgalvaniserede søm i
formiddags....

Fortsat god weekend
Lars

som lige holder en pause. Vi fik sg* regnvejr!

Fra : Jimmy Kolinger

Dato : 08-08-02 21:37

Jeg har for 5 år siden lavet et plankeværk med climate skruer, og de er
rusten nu.
Mvh. Jimmy