Æv - hvad mon det koster
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-08-02 20:15

LCD-skærmen er røget på tiBooken ved et hændeligt uheld, og jeg skal
have den til reparation. Nu vil jeg godt høre om der er nogen der har
nogen erfaringer.

1) Den er 9 måneder gammel. Dækker garantien, og hvis ikke - hvad
skal jeg forvente det kommer til at koste?

2) Når den alligevel er inde, kan man så med rimelighed (uden det
koster det blege) få opgraderet komponenterne? Jeg kunne fx godt
leve med en hurtigere processor til samme varmeforbrug, eller en
langsommere som ikke bliver så varm. Ditto med at få byttet
DVD-drevet ud med et combo.

3) Andre ting jeg ikke har tænkt på de kan trylle dernede i
Nederlandet?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 08-08-02 20:20

On 08/08/02 21:15, in article kkznvxupq9.fsf@mimer.null.dk, "Thorbjoern Ravn
Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> LCD-skærmen er røget på tiBooken ved et hændeligt uheld
Ren og skær (og utilstedelig) nysgerrighed:
Hvordan?

Med venlig hilsen
Poul Skovmand Thingholm

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-08-02 20:42

Poul Skovmand Thingholm <remove_skovmand@mac.com> writes:

> Ren og skær (og utilstedelig) nysgerrighed:
> Hvordan?

Et hårdt fald hvor den landede på hjørnet.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 08-08-02 21:06

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> Et hårdt fald hvor den landede på hjørnet.

Av! Den slags koster knaster. Bedst taenkelige argument for en
tillaegsforsikring, der daekker hvad som helst.

-j

--
18.07.02 - 20.07.02
København - Madrid - Sao Paulo - Santa Cruz - La Paz

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-08-02 21:22

Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> writes:

> Av! Den slags koster knaster. Bedst taenkelige argument for en
> tillaegsforsikring, der daekker hvad som helst.

Jah. Nu får vi se hvad der sker.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 08-08-02 21:24

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> Jah. Nu får vi se hvad der sker.

Ja, hvis det er en arbejdsmaskine er der vel god chance for at
forskringen betaler? Sidst jeg forhandlede forsikring med et selskab
fik jeg en forsirking der daekkede tab af komputere i WC'er og uden
selvrisiko.

-j

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-08-02 21:25

> [...]
> forskringen betaler? Sidst jeg forhandlede forsikring med et selskab
> fik jeg en forsirking der daekkede tab af komputere i WC'er og uden

Kan du sige "Det offentlige"?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 09-08-02 20:05

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> Kan du sige "Det offentlige"?

Ja, "Det offentlige". Hvad er det for en offentlig arbejdsgiver der
har betalt msakinen? Er det det der organ-register?

Der hvor jeg er nu er jeg forresten daekket en en forsiking som det
offentlige har forhandlet paa plads med Europaeiske. Her er ogsaa fin
daekning ved alverdens ulykker og det uden selvrisiko. Forleden dag
blev jeg overfaldet i en taxa af tre maend som stod i ledtog med
chauffoeren. Det lykkedes dem at fraroeve (ikke tjaele) min Palme,
hvoreftre de smakkede bildoeren i hovedet paa mig og loeb vaek, men
bilen sate i fart.

Jeg blev pissevred, hoppede ud af den koerende vogn og forfulgte en af
roeverne. Det lykkedes at fange roevren midt paa pradoen (Laes: En
sekssporet Aaboulevard), paakalde "Policia" og faa min Palm
igen. Bagefter laeste jeg, at forsikringen ville have daekket op til
30.000 uden selvrisiko (hvis blot roevriet blev opdaget og
"paaskreget" ojeblikkeligt) - og dermed havde der vaeret udsigt til en
opgraderet udgave af min m505. Men saa igen: Min m505 har nogle
dejlige personlige ridser og har nu en historie om en en gruppe
vaemmelige roevere. Og saa var det fanme sejt at fange svinet med egne
naever!

-j

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-08-02 19:38

> Ja, "Det offentlige". Hvad er det for en offentlig arbejdsgiver der
> har betalt msakinen? Er det det der organ-register?

Ja. Jeg har bedt om at få den repareret - min chef ville lige sætte
en undersøgelse igang angående hvorvidt der var forsikringsdækning
eller ej. Han blegnede lidt da jeg sagde det der med 1500 øvro.

> [...]
> dejlige personlige ridser og har nu en historie om en en gruppe
> vaemmelige roevere. Og saa var det fanme sejt at fange svinet med egne

Vivesebedler :)) TIllykke. Ens ting bliver man glad for.

Da jeg boede i Odense, var jeg jævnligt i København efter broen åbnede
og det er så dejligt nemt. Cyklen ind til banegården, toget afsted.

Da jeg så kom hjem en søndag aften kunne jeg se at cyklen var flyttet
lidt, men tænkte ikke umiddelbart over det. Da jeg så opdagede at
wirelåsen der bandt den fast til selve stativet var klippet over, men
at Basta-låsen på hjulet var intakt, kunne jeg udlede at de havde
klippet wiren, taget cyklen, opdaget den var låst, og SAT DEN NED
IGEN!

Det var en god dag :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 11-08-02 00:27

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> Vivesebedler :)) TIllykke. Ens ting bliver man glad for.

"Vivesebedler"?

> [...]
> stativet var klippet over, men at Basta-låsen på hjulet var intakt,
> kunne jeg udlede at de havde klippet wiren, taget cyklen, opdaget

Fantatisk. Det er jo naermest poesi. Smukt!

-j
(som i dag har vaeret paa bjergvandring i en slags maanedal, hvor han
savede og skar i trae med sin leatherman)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-08-02 00:34

> "Vivesebedler"?

Fynsk lydskrift. Der anmodes om URL'er til fotografier fra det
fremmede.

> Fantatisk. Det er jo naermest poesi. Smukt!
>
> -j
> (som i dag har vaeret paa bjergvandring i en slags maanedal, hvor han
> savede og skar i trae med sin leatherman)

Var det nødvendigt at save og skære i træ?

Billedbevis! Ellers tror vi bare du har siddet og kævet kaffe på
internjetkafeen!

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 12-08-02 00:36

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> Fynsk lydskrift. Der anmodes om URL'er til fotografier fra det
> fremmede.

Skal ske saa snart jeg 1) finder et sted hvor de fremkalder i
anstaendig kvalitet, saa jeg har noegt papir at sacne fra (kedelige)
eler 2) faar fingrene i et digitalkamera. Overvejer kraftigt et Sony
P31 eller P51. Skal lige tjekke op paa, om der findes bedre tilbud fra
en forhandler som gider sende hertil.

> Var det nødvendigt at save og skære i træ?

Ikke strengt noedvendigt, men ganske skaegt. Var sammen med seks
ungeri alderen to til syv aar som elskede det. Og saa er det altid en
fornoejelse at bruge min nyindkoebte Wave. Bruger den oftere end min
PowerBook paa disse kanter. Overvejer at distribuere min
"Leatherman-dagbog - den foerste maaned med Wave" paa min
Bolivia-mailingliste<tm>.

> Billedbevis! Ellers tror vi bare du har siddet og kævet kaffe på
> internjetkafeen!

Jaja.. skal nok. Tror altsaa at digitalkameraet er den mest farbare
vej. Skal bare lige beslutte mig for hvilken model og maerke jeg skal
have (Sony virker mam, men MemorySticks er cirka dobbelt saa dyre sm
konkurrende medier). Budgettet siger 3500 kr (excl. moms, som vist
ikke skal betales for pakker til Bolivia) og det skal spille med OSX
og Linux. Forslag?

-j

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-08-02 01:03

On 12 Aug 2002 01:36:03 +0200, Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> [...]
> konkurrende medier). Budgettet siger 3500 kr (excl. moms, som vist
> ikke skal betales for pakker til Bolivia) og det skal spille med OSX

Canon Ixus 300/330, Ixus V2 (hvis det skal være småt) eller er
udløbsmodel som A40 (hvis det skal være billigt, og du gider
batteribøvl og kan leve med størrelsen)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-08-02 10:46

Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> writes:

> konkurrende medier). Budgettet siger 3500 kr (excl. moms, som vist
> ikke skal betales for pakker til Bolivia) og det skal spille med OSX
> og Linux. Forslag?

Næh. Læs på hvilke kameraer der er understøttet under de to systemet
og kig i fællesmængden.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : thomas tomcat

Dato : 09-08-02 22:27

Sejt (især: hoppe ud af den kørende vogn)

Fra : Jan Jonasen

Dato : 25-08-02 14:58

In article <lzy9bfc0pd.fsf@ymer.netcetera.dk>, Janus Sandsgaard
(janus@janus.dk) wrote:
> Og saa var det fanme sejt at fange svinet med egne
> naever!

Janus Bond

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-08-02 20:40

In article <kkznvxupq9.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> 1) Den er 9 måneder gammel. Dækker garantien, og hvis ikke - hvad
> skal jeg forvente det kommer til at koste?

Hvis du har knækket skærmen eller lignende, så dækker garantien ikke. En
rep vil ligge i omegnen af 10K.

mere tekst

og lidt til

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-08-02 20:44

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Hvis du har knækket skærmen eller lignende, så dækker garantien ikke. En
> rep vil ligge i omegnen af 10K.

Æv.

Spørgsmålet er så om man skal få den repareret eller se efter hvad man
kan få for de samme penge med en anden maskine.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-08-02 20:48

In article <kkn0rxuodi.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Æv.

Skal du selv betale?

> Spørgsmålet er så om man skal få den repareret eller se efter hvad man
> kan få for de samme penge med en anden maskine.

Ellers skal du lede efter en TiBook hvor noget andet end skærmen er
brændt af.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-08-02 20:51

> Skal du selv betale?

Nej. Men jeg ville meget hellere bruge pengene på noget andet.

> Ellers skal du lede efter en TiBook hvor noget andet end skærmen er
> brændt af.

Nah. Det bliver bare afsted med den til Nederlands. Jeg håber bare
de er kortere tid om det end sidst (3 uger).

Jeg har godt nok været glad for den.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : NH

Dato : 09-08-02 10:25

Næste gang du handler var det vel en IDE at handle et sted hvor du kan købe
en tillægs forsikring den dækker nemlig

Niels

P.s jeg håber du for en OK pris på den.

http://www.edlich.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 09-08-02 14:40

NH <nhufjerndette@c.dk> wrote:

> Næste gang du handler var det vel en IDE at handle et sted hvor du kan købe
> en tillægs forsikring den dækker nemlig

Øh, er det ikke hos Apple Danmark at man skal tegne sådan én? Og jeg
mener at have fået at vide, at det man indtil maskinen passerer et-års
dagen for købet? Altså indenfor det første år?

Eller har jeg misforstået noget?

Det håber jeg sandelig ikke, ofr jeg overvejer at tegne sådan en
forsikring på min TiBook .....

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 09-08-02 15:55

On 09/08/02 15:40, in article
1fgnna5.khvohwqf3gruN%mich.ottosen@post5.tele.dk, "Mich. Ottosen"
<mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Øh, er det ikke hos Apple Danmark at man skal tegne sådan én? Og jeg
> mener at have fået at vide, at det man indtil maskinen passerer et-års
> dagen for købet? Altså indenfor det første år?

fra apple.com/dk:
This product (dvs. applecare) must be purchased prior to the expiration of
your one year limited warranty.

jeg regner osse med at købe den ekstra garanti til min iBook.

Med venlig hilsen
Poul Skovmand Thingholm

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 09-08-02 16:25

Poul Skovmand Thingholm <remove_skovmand@mac.com> wrote:

> [...]
> your one year limited warranty.
>
> jeg regner osse med at købe den ekstra garanti til min iBook.

Vil det sige at hvis jeg taber min puter inden for det første år, så
dækker apple de samme situationer som de ville hvis man havde applecare?
Og er det ikke sådannogle som at tabe den?

anr

"[To Start Press Any Key] Where's the ANY key?"
-Homer Simpson

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-08-02 06:08

Andreas N Rasmussen <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote:

> [...]

Det kan man få masser af steder. Det er typisk radioforhandlere, der har
den slags forsikringsordninger. Da jeg købte min iMac hos Fredgaard,
mener jeg da bestemt, at de prøvede at sælge mig en fire års forsikring.
Fidusen ud over den lange løbetid er, at den dækker stort set alt.
Garantien dækker kun fabrikationsfejl. Da vi købte fjernsyn forrige år,
prøvede butikken også at sælge en ordning. De tjener jo godt på de
forsikringer, for jeg formoder, at flertallet aldrig bruger dem. De skal
vist tegnes ved købet eller indenfor fjorten dage eller deromkring.

> Vil det sige at hvis jeg taber min puter inden for det første år, så
> dækker apple de samme situationer som de ville hvis man havde applecare?
> Og er det ikke sådannogle som at tabe den?

AppleCare er en forlænget garanti med telefonsupport og diagnose-cd. Jeg
mener ikke, det er en forsikring. Den dækker altså kun, hvis computeren
går i stykker af sig selv. Det vil sige pga. fabrikationsfejl. Den
dækker ikke tab, brand, tyveri og den slags, som radiobranchens
forsikringer gør. Det er i hvert fald sådan, jeg forstår betingelserne
på Apples hjemmeside.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 11-08-02 15:11

> [...]
> dækker ikke tab, brand, tyveri og den slags, som radiobranchens
> forsikringer gør. Det er i hvert fald sådan, jeg forstår betingelserne

Hmmm, nå men tak for svaret. Jeg regner nu ikke med at købe hos
Fredgaard (foretrækker en sælger der ved hvad han snakker om), så jeg må
vel se hvad forhandleren kan tilbyde til sin tid. Jeg skal ihvertfald
ikke ha' applecare i så tilfælde.

anr

"When you think about it, mud is nothing but wet dirt."
-Homer Simpson

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-08-02 16:51

> [...]

> Fredgaard (foretrækker en sælger der ved hvad han snakker om), så jeg må
> vel se hvad forhandleren kan tilbyde til sin tid.

Jeg forstår dig godt, og jeg er også selv meget i tvivl om, hvor jeg vil
købe. Jeg har en idé om, at AppleStore kun sælger de nyeste maskiner.
For eksempel vil jeg tro, at alle Mac købt efter d. 24/8 er med Mac OS X
10.2. Det kan man ikke være sikker på hos en anden forhandler og da slet
ikke hos Fredgaard. De har tit ret gamle maskiner stående. Omvendt var
de i hvert fald her i byen længe om at sætte iMac kr. 1.000,- op her i
foråret.
På den anden side, så synes jeg også, det er noget værd, at der
er et sted, hvor almindelige mennesker i stort set alle byer kan gå ind
fra gaden at se og evt. købe en Mac. De "rigtige" Apple-forhandlere
findes jo kun i de tre-fire største byer, mens der er en Fredgaard alle
steder. Det kan måske få lidt flere til at købe en Mac i stedet for en
pc. De kan se den i levende live og se, hvor smart den er. Vi er jo alle
interesserede i, at der er mange Mac-brugere, så vi lettere kan
argumentere for at få netbank og den slags.
Hvis ikke Fredgaard sælger nogle Mac, gider de vel ikke blive
ved med at være forhandler. Hvis den enkelte butik aldrig sælger en Mac,
gider sælgerne vel heller ikke sætte sig ind i det. Derfor vil jeg sådan
set gerne støtte Fredgaard. Jeg er da ligeglad med, om sælgeren ved
noget. Det er ikke der, jeg henter mine oplysninger om Mac alligevel.

> Jeg skal ihvertfald ikke ha' applecare i så tilfælde.

Jeg er ikke ekspert i AppleCare, så jeg bryder mig ikke om, hvis du
afstår fra at købe det pga. mit udsagn. Vil du ikke lige selv undersøge
sagen for en sikkerheds skyld?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 11-08-02 18:11

> [...]
> ikke hos Fredgaard. De har tit ret gamle maskiner stående. Omvendt var
> de i hvert fald her i byen længe om at sætte iMac kr. 1.000,- op her i

Tror jeg du har ret i. Netop derfor vil jeg gerne handle med en der kan
garantere mig at jeg får hvad jeg beder om. På den anden side var jeg
absolut villig til at give 159,- for Jaguar, hvis jeg så kunne få en
billigere maskine.

> [...]
> interesserede i, at der er mange Mac-brugere, så vi lettere kan
> argumentere for at få netbank og den slags.

Absolut. Det er jo skridtet før en Applestore (som vi dog næppe
nogensinde får), og jeg tror da de fleste først beslutter sig efter at
have set 'dyret' i levende live. Jeg skal da ihvertfald altid lige hen i
en Fredgaard og savle når jeg har muligheden.

> [...]
> set gerne støtte Fredgaard. Jeg er da ligeglad med, om sælgeren ved
> noget. Det er ikke der, jeg henter mine oplysninger om Mac alligevel.

Så er du mere idealistisk end jeg - eller også har du en større
pengepung. Hvis jeg kan få en airport-basestation for det jeg sparer ved
ikke at handle hos Fredgaard ville jeg nok vælge det.

> Jeg er ikke ekspert i AppleCare, så jeg bryder mig ikke om, hvis du
> afstår fra at købe det pga. mit udsagn. Vil du ikke lige selv undersøge
> sagen for en sikkerheds skyld?

Kan ikke få pdf'en ned, men i oversigten står der bare at alle
reperationer udføres af autoriserede apple værksteder i de 3 år.
Mon ikke de ville skrive hvis den også galt 'dumheder' ?

Jeg har desuden fundet ud af, at jeg sandsynligvis slet ikke får brug
for min fremtidige TiBook ude på DTU alligevel, så oddsne for at den
bliver ødelagt er (forhåbentlig) også minimale.

anr

"I can't believe it! I'm still not among the hundred most popular
billionaires! I'm behind Adam Sandler, for god's sake!
-Montgomery Burns

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-08-02 21:57

> [...]

> garantere mig at jeg får hvad jeg beder om. På den anden side var jeg
> absolut villig til at give 159,- for Jaguar, hvis jeg så kunne få en

Det er klart, at man skal se på prisen. Jeg kan da sagtens lokkes til at
købe en gammel model, hvis prisen er i orden. Man skal bare være vågen,
og især steder som Fredgaard. Jeg tror såmænd ikke, de prøver at snyde
en. De ved simpelthen ikke, at der er kommet en ny model. Vi ved det
allerede på aftenen for keynoten ved en Expo. Fredgaards ekspedienter
ved det først, når modellen er kommet til Danmark, når Apple Danmark har
sendt en meddelelse til Fredgaard centralt, og når Fredgaard så har
sendt en meddelelse ud til de enkelte butikker. Det er ikke en måned
siden, jeg var inde hos vores Fredgaard. Der stod stadig en 400 MHz G4.
Det er vist noget siden, den var en gangbar model. Jeg har overvejet, om
jeg skulle prøve at få den billigt. Jeg mener, den stod til 11-12.000,-,
så jeg ved ikke rigtigt. Det er jo uden skærm, højttalere eller
programmer.

> [...]
> have set 'dyret' i levende live. Jeg skal da ihvertfald altid lige hen i
> en Fredgaard og savle når jeg har muligheden.

For de fleste mennesker er computere lig med Windows. Det gælder både
begyndere samt mange nørder. For dem er Mac kun noget, man har hørt en
lille smule om. Og det kan vist KUN bruges til noget med grafik. Det er
jo derfor, banker, forlag og alle andre kun laver Windowsversioner af
tingene. Beslutningstagerne bruger selv Windows. Alle de kender, bruger
Windows. OK, reklamebureauet bruger vist Mac, men det viser jo netop, at
Mac kun kan bruges til grafisk arbejde. Det er derfor meget vigtigt, at
der står Mac i butikkerne, så folk kan se, at den kan det samme som alle
andre computere.
Det, Apple har arbejdet hårdt på med de sidste mange kampagner,
er ikke så meget at vise, at Macintosh er bedre. Det kan man jo strengt
taget ikke sige, den er. Den har nogle andre fordele og ulemper end en
pc. Det er mere at få folk til at regne med Macintosh på linie med
Windows. Så når folk skal beslutte sig for en ny computer, er en Mac med
i processen sammen med et par pc-mærker. Det er derfor meget vigtigt, at
folk ser, at Apple findes og laver computere med mange fortrin.

> Så er du mere idealistisk end jeg - eller også har du en større
> pengepung. Hvis jeg kan få en airport-basestation for det jeg sparer ved
> ikke at handle hos Fredgaard ville jeg nok vælge det.

Så idealistisk er jeg heller ikke. Jeg vil da ikke give overpris. Det er
nu heller ikke mit indtryk, at Fredgaard er dyrere end mange andre incl.
Apple selv. Jeg vil da gerne købe hos Fredgaard, hvis prisen er den
samme, eller de har en udgået model til den rigtigt pris. Da jeg i sin
tid købte min iMac, var Fredgaar billig med både RAM og Virtual PC. Jeg
tror simpelthen ikke, han havde undersøgt, hvad det skulle koste. Jeg
har da også svært ved at forestille mig, at Fredgaard skulle være dyrere
end Apple med RAM.
Hvor finder du egentligt priser, der er lavere end Fredgaards?
Det er da hverken hos Apple, Computerstore eller Officeline, er det vel?

> Jeg har desuden fundet ud af, at jeg sandsynligvis slet ikke får brug
> for min fremtidige TiBook ude på DTU alligevel, så oddsne for at den
> bliver ødelagt er (forhåbentlig) også minimale.

Jeg har også altid holdt mig fra alle de ekstraforsikringer, man bliver
tilbudt. Jeg er sikker på, at man sparer penge i sidste ende. Man skal
bare ikke klynke, den dag det går galt, og man selv skal betale kr.
10.000,-. Så må man bruge af alle de penge, man har sparet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-08-02 00:41

On Sun, 11 Aug 2002 22:57:18 +0200, Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> [...]
> jeg skulle prøve at få den billigt. Jeg mener, den stod til 11-12.000,-,
> så jeg ved ikke rigtigt. Det er jo uden skærm, højttalere eller

Du må ikke give mere end det halve for sådan er sag - desuden støjer
den som en i hel....

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-08-02 01:23

> Du må ikke give mere end det halve for sådan er sag - desuden støjer
> den som en i hel....

Jeg har heller ikke forfulgt sagen yderligere. Skærmen koster vel fuld
pris. Styresystemet er sikkert gammelt. Der er ikke nær så mange
programmer med som på en iMac. Der er ingen højttalere. Der er kun 128
MB RAM. Selv om man fik den ned på en rimelig pris, ender den hurtigt på
det, en iMac koster. Og jeg har ikke brug for udvidelsespladser. Jeg vil
hellere have en lydløs computer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 12-08-02 08:57

> [...]
> en. De ved simpelthen ikke, at der er kommet en ny model. Vi ved det
> allerede på aftenen for keynoten ved en Expo.

I flere tilfælde endda _før_ keynoten.

> [...]
> jeg skulle prøve at få den billigt. Jeg mener, den stod til 11-12.000,-,
> så jeg ved ikke rigtigt. Det er jo uden skærm, højttalere eller

Hvis den kunne fås rigtig billigt ville det vil være et fint skridt
fremad. Men så skal det nok også være rigtig billigt, og så kunne det
vil ligeså godt betale sig at købe en brugt.

> [...]
> i processen sammen med et par pc-mærker. Det er derfor meget vigtigt, at
> folk ser, at Apple findes og laver computere med mange fortrin.

Kan vi da kun være enige om. Jeg frygter dog bare lidt, at de uvidende
ekspedienter (ok fair nok, jeg har kun været ude for et par stykker i
Fredgaard men jeg kommer der heller ikke så tit) nogle gange skader
platformen. Var der ikke en her i gruppen der fortalte en kunde, at en
mac ikke kunne bruges til et eller andet basalt, hvorefter han selv
fixede det på 2 min. ? (David?)

> [...]
> tror simpelthen ikke, han havde undersøgt, hvad det skulle koste. Jeg
> har da også svært ved at forestille mig, at Fredgaard skulle være dyrere

Det er der vidst ingen der er.

> Hvor finder du egentligt priser, der er lavere end Fredgaards?
> Det er da hverken hos Apple, Computerstore eller Officeline, er det vel?

Nu er det lidt tid siden jer har sammenlignet priser, og efter en hurtig
gennemgang kan jeg da også se at Fredgaard såmend er billigere end
MacXpres på de store iMac modeller, og har den samme pris som Apple for
dem. Men nu var det også mere generelt, at jeg forstod dig som om, du
'helst' ville købe hos Fredgaard pga. Mac'ernes tilstedeværelse for de
almindelig dødelige - og så kom prisen i anden række.

anr

"It's crap-tacular."
-Bart Simpson

Fra : Christian Bech

Dato : 12-08-02 23:07

anrNOTPART@OFMAILmac.com (Andreas N Rasmussen) skrev:

>Tror jeg du har ret i. Netop derfor vil jeg gerne handle med en der kan
>garantere mig at jeg får hvad jeg beder om.

Jeg har sørgeligt nok oplevet langt mere kompetent vejledning hos
Fredgaard end hos Officeline i Århus. Det gjaldt både da jeg købte min
5300 hos Officeline og ved senere besøg. Udover at være inkompetente
var de også særdeles ligeglade med at kunden følte sig dårligt
behandlet og jeg er vel at mærke ikke den eneste, der har oplevet det.
Det er ganske vist nogle år siden og de kan have forbedret sig, men på
et tidspunkt får en butik bare ikke flere chancer.
--
Christian

Fra : Christian Bech

Dato : 09-08-02 22:30

"NH" <nhufjerndette@c.dk> skrev:

>Næste gang du handler var det vel en IDE at handle et sted hvor du kan købe
>en tillægs forsikring den dækker nemlig

Er det offentlige ikke selvforsikret? Eller er det kun i staten, der
er de forhold?
--
Christian

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 09-08-02 23:46

Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Er det offentlige ikke selvforsikret? Eller er det kun i staten, der
> er de forhold?

Statslige uddannelsesinstitutioner er omfattet af Statens
Selvforsikring.

Et meget sigende navn for selvrisikoens størrelse...

--
Thomas Tvegaard
<http://homepage.mac.com/tvegaard/> (Så længe det varer!)

Fra : Christian Bech

Dato : 12-08-02 23:07

tvegaard@mac.com (Thomas Tvegaard) skrev:

>Statslige uddannelsesinstitutioner er omfattet af Statens
>Selvforsikring.
>
>Et meget sigende navn for selvrisikoens størrelse...

He. Vi får også nogle meget fine låse til de bærbare.
--
Christian

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 13-08-02 21:22

Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> He. Vi får også nogle meget fine låse til de bærbare.

Ja, der bliver virkelig kælet for de ansatte

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-08-02 10:21

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Hvis du har knækket skærmen eller lignende, så dækker garantien ikke. En
> rep vil ligge i omegnen af 10K.

Med de nuvaerende europriser bliver det 12.000 plus moms. Urgh.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-08-02 10:33

In article <kkit1vpcea.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Med de nuvaerende europriser bliver det 12.000 plus moms. Urgh.

Fy for den lede. Ryger den så til rep, eller skrotter du den?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-08-02 10:47

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Fy for den lede. Ryger den så til rep, eller skrotter du den?

Den bliver repareret.

Maskinen ioevrigt har det fint, og kunne sagtens koere som bordmodel.
Lige nu sidder jeg og funderer over hvor meget hurtigere en Linux PC
virker end en Mac.

Det er deprimerende at at en Pentium III 866 MHz loeber i cirkler om
en Mac.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-08-02 15:08

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> Det er deprimerende at at en Pentium III 866 MHz loeber i cirkler om
> en Mac.

Ja. Nu ved jeg ikke hvordan det er med en ny Mac med 10.2 og sager,
men der har altid vaeret slaaende forskel paa hastigheden, hvormed man
browser websider paa en MAc og og en PC. Har du gjort dig dine egne
erfaringer? Hvad har du brugt til at maale med?

-j

--
Janus Sandsgaard
Celle Crespo 20, 3B - Sopocachi - La Paz

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-08-02 17:30

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> writes:

> [...]
> browser websider paa en MAc og og en PC. Har du gjort dig dine egne
> erfaringer? Hvad har du brugt til at maale med?

Ingen konkrete maalinger. Jeg kan bare konstatere at der er meget
mere "smæld" i en ikke-helt-ny Linux PC med et gammelt Voodoo 3 kort,
end der er i min PowerBook på pinden.

Mozilla kører i tjære på Mac i forhold til Linux. Java vil jeg slet
ikke snakke om.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-08-02 20:50

> [...]

> mere "smæld" i en ikke-helt-ny Linux PC med et gammelt Voodoo 3
> kort, end der er i min PowerBook på pinden.

Jeg har samme oplevelse, og mine uvidenskabelige teste begraenser sig
til at sammenligne hastigeheden paa optegninger~e af diverse websites
i MacOS 9.x og 10.1 over for Mozilla og Konquer paa Linux paa en
halvslatten PC (Celeron-400, 128 mb ram). Sammenligningen var
bemaerkelsesvaerdig, graensende til det rystende.

-j

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-08-02 20:52

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> Java vil jeg slet ikke snakke om.

Jo, kom. Jeg vil gerne hoere det. Troede faktisk at Jave koerte OK
under 10.2. Det er jo ligesom en del af Apple prioriteringer.

-j

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-08-02 21:27

> Jo, kom. Jeg vil gerne hoere det. Troede faktisk at Jave koerte OK
> under 10.2. Det er jo ligesom en del af Apple prioriteringer.

Nu ved jeg ikke om du har fulgt med her i gruppen det sidste stykke
tid, men 1) min Mac er til reperation, og 2) jeg er principient imod
at jeg skal opgradere operativsystemet for at få en Java 1.4 at rode
med (helt præcis at der skal BETALES for det).

De hyler stadig på java-dev listen hos Apple, så det haster vist
ikke.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-08-02 21:44

> [...]

> at jeg skal opgradere operativsystemet for at få en Java 1.4 at rode
> med (helt præcis at der skal BETALES for det).

Du skal vel heller ike koebe en 10.2 for at faa ny Java. Kan du ikke
installere den paa anden vis? Ellers maa du faa en konto paa min PII
naar jeg kommer hjem. Den skal koere noget Java-sjov til min bror.

> De hyler stadig på java-dev listen hos Apple, så det haster vist
> ikke.

Hyler over pris eller performance?

-j

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-08-02 07:54

> [...]

> installere den paa anden vis? Ellers maa du faa en konto paa min PII
> naar jeg kommer hjem. Den skal koere noget Java-sjov til min bror.

Nejda. Java 1.4 kraever OS 10.2. Saadan er det.

Maskiner har vi nok af - tricket er at det er smart det koerer paa den
baerbare man har paa skoedet i sofaen.

> Hyler over pris eller performance?

Det hele. Apples forstaaelse af hvad Java bruges mest til, er vist
lidt ... underlig.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 29-08-02 20:53

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> Nejda. Java 1.4 kraever OS 10.2. Saadan er det.

"Nederen", som man siger i hovedstadsomraadet.

> Maskiner har vi nok af - tricket er at det er smart det koerer paa
> den baerbare man har paa skoedet i sofaen.

Den er jeg med paa. Det var nu ogsaa mest for at spille flink. Har du
ikke en fast forbindelse af en slags derhjemme? Da maa du jo kunne
etablere net fra sofaen og arbejde med Java paa en konto paa mimer
eller lignende.

> Det hele. Apples forstaaelse af hvad Java bruges mest til, er vist
> lidt ... underlig.

Hvad bruges Java mest til, og hvorledes er Apple opfattelse underlig?

-j

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-08-02 21:30

> "Nederen", som man siger i hovedstadsomraadet.

Skod som vi siger i provinsen.

> [...]
> ikke en fast forbindelse af en slags derhjemme? Da maa du jo kunne
> etablere net fra sofaen og arbejde med Java paa en konto paa mimer

Joh, det har jeg da. Maskinkraft mangler vi som sagt ikke, og Mimer's
Java gik kaput da den blev BSD'et. Det er også lige meget - det der
er ønsket er at have det på maven.

> Hvad bruges Java mest til, og hvorledes er Apple opfattelse underlig?

Server-side udvikling (JSP og EJB med venner) - her er der to ting der
er vigtige - 1) at det overholder Java specifikationen, og 2) det
kører så hurtigt som muligt. Det vil selvfølgelig være rart med
GUI-værktøjer der ser smarte ud, men det er egentlig ikke nødvendigt.
Lidt ligesom at LaTeX sagtens kan skrives i notepad, bare at
"latex"-fortolkeren sparker derudaf.

Apple bruger en MASSE krudt på at få det til at ligne alt det andet
Aqua-tamtam, og det betyder at server-side udviklingen ikke får så
meget opmærksomhed som det behøver.

Sådan er der så meget.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jonas Voss

Dato : 30-08-02 15:41

On 29 Aug 2002 22:30:05 +0200, Thorbjoern <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Skod som vi siger i provinsen.

"Negeren", som vi siger på det alleryderste Frederiksberg, dog uden en
snert af racistiske undertoner.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-08-02 07:21

On Wed. d. 28 Aug. 2002 kl. 20:27 GMT, Thorbjoern wrote:

> De hyler stadig på java-dev listen hos Apple, så det haster vist
> ikke.

De få java programmer jeg bruger lader til at køre langt "mere smooth"
under 10.2. Om det er java VM'en der er hurtigere, quartz der er
hutrigere, eller det er fordi fordi serializations problemet fra 10.0/10.1
er løst i darwin 6 kernen, ved jeg dog ikke.

- jeg vil gerne benchmarke java på min aldrænde G4 hvis du
fortæller mig hvad jeg skal gøre.

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-08-02 07:55

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> - jeg vil gerne benchmarke java på min aldrænde G4 hvis du
> fortæller mig hvad jeg skal gøre.

Takker, men det kan jeg ikke lige. De ting jeg bruger, kraever saa
meget skrammel smidt efter at jeg ikke vil ulejlige andre med det.

Pyt, jeg bestiller nok bare en 10.2, hvis min maskine overlever
reperationen.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Peter Kiil

Dato : 08-08-02 20:42

in article kkznvxupq9.fsf@mimer.null.dk, Thorbjoern Ravn Andersen at
thunderbear@bigfoot.com wrote on 08/08/02 21:15:

> [...]
> nogen erfaringer.
>
> 1) Den er 9 måneder gammel. Dækker garantien, og hvis ikke - hvad
> skal jeg forvente det kommer til at koste?

Det kommer meget an på hvordan den ser ud. Er der en synlig grund til den
ikke virker? Hvis det er fordi den er revnet eller knækket eller uheldet på
anden måde bærer præg af "vold" skal du ikke regne med at få den dækket af
garantien.

Mht. til pris på reparation uden for garanti opererer apple med faste
priser. Taksten for PowerBook G4 er som følger:

Rep. af maskine med intakt LCD: 800 Euro
Rep. af maskine med ødelagt LCD: 1500 Euro

(Dette er priserne pr. 1/7-01, men jeg mener ikke de er ændret, og har ikke
lige prislisten for 2002 i nærheden)

> [...]
> leve med en hurtigere processor til samme varmeforbrug, eller en
> langsommere som ikke bliver så varm. Ditto med at få byttet

Nej. Apple udfører ikke opgraderinger.

> 3) Andre ting jeg ikke har tænkt på de kan trylle dernede i
> Nederlandet?

Tossetobak?

--
/peter

"Diplomacy is the art of saying 'Nice doggy',
while searching for a rock." -- Talleyrand

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-08-02 20:48

Peter Kiil <spam@kiil.net> writes:

> [...]
> anden måde bærer præg af "vold" skal du ikke regne med at få den dækket af

Bagpladen er splintret. Billigt bras. Hvorfor bruger de ikke noget
plastik i stedet for det der glas noget.

> Mht. til pris på reparation uden for garanti opererer apple med faste
> priser. Taksten for PowerBook G4 er som følger:
>
> Rep. af maskine med intakt LCD: 800 Euro
> Rep. af maskine med ødelagt LCD: 1500 Euro

Bum bum. Det var en slat.

Hvor har du tallet fra?

> Nej. Apple udfører ikke opgraderinger.

Dumt af dem.

> Tossetobak?

Hmmm... Interessant!

De kunne godt fylde det hele op :)) Så får man noget for pengene...

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Peter Kiil

Dato : 08-08-02 20:56

in article kkit2luo7t.fsf@mimer.null.dk, Thorbjoern Ravn Andersen at
thunderbear@bigfoot.com wrote on 08/08/02 21:47:

> Bum bum. Det var en slat.
>
> Hvor har du tallet fra?

Ja det er ikke billigt. Arbejder hos en forhandler så priserne er fra Apple.

Ingen forsikring der kan dække?

--
/peter

"All right, let's not panic. I'll make the money by selling one of my
livers. I can get by with one."
Homer Simpson.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-08-02 21:21

> Ja det er ikke billigt. Arbejder hos en forhandler så priserne er
> fra Apple.

Tjah.

> Ingen forsikring der kan dække?

Det er en arbejdscomputer. Jeg ville bare lige forhøre mig inden jeg
gik igang.

Tak skal du have. Det var en kedelig omgang.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 08-08-02 21:09

> Hmmm... Interessant!

En dag skal jeg fortaelle dig, hvorfor en af mine venner er saa glad
for Pismo'ens bay-system.

-j

Fra : Peter Kiil

Dato : 08-08-02 21:10

in article lzk7n15d0d.fsf@ymer.netcetera.dk, Janus Sandsgaard at
janus@janus.dk wrote on 08/08/02 22:09:

> En dag skal jeg fortaelle dig, hvorfor en af mine venner er saa glad
> for Pismo'ens bay-system.

Say no more!
--
/peter

"When the President does it, that means that it's not illegal."
Richard Nixon.