Hjælp til testamente
Fra : Peter G C

Dato : 08-08-02 16:55

Hejsa

Lige et spørgsmål.

Kæresten og jeg har købt en fast ejendom i lige sameje. Vi skal ikke giftes.
Vil vil gerne lave et testamente således, at længstlevende arver friværdien
i den afdødes ideelle anpart.

Hvordan gør man det? Og hvad kaldes det?

Tak.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : ram2

Dato : 08-08-02 18:13

"Peter G C" skrev d. 08-08-02 16:55 dette indlæg :
> [...]
friværdien
> i den afdødes ideelle anpart.
>
> Hvordan gør man det? Og hvad kaldes det?

Jeg vil råde dig/jer at gå til en advokat. Arveloven er så snørklet, at
men kan komme grueligt galt afsted, hvis men laver hjemmestrikkede
"testamenter".

Hilsen
Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter G C

Dato : 08-08-02 18:57

ram2 skrev i news:dxx49.7674$G3.989230@news010.worldonline.dk

[klip]

> Hej Peter G.C.

Hej

> Jeg vil råde dig/jer at gå til en advokat.

LOL - det er ikke aktuelt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter G C

Dato : 08-08-02 18:58

Peter G C skrev i news:aiu48t$qk7$1@tux.netsite.dk

[klip]

> Hvordan gør man det? Og hvad kaldes det?

Jeg skal helst bruge en god formulering.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter Hansson [7950]

Dato : 08-08-02 19:00

> Peter G C skrev i news:aiu48t$qk7$1@tux.netsite.dk
>
> [klip]

> Jeg skal helst bruge en god formulering.

Jeg har et udkast til et helt testamente mellem ugifte samlevende. Måske kan
du finde inspiration i det.

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 08-08-02 19:07

pgc@fjerndettenospam.dk writes:

>Jeg skal helst bruge en god formulering.

Jeg havde et par unge mennesker inde, der gerne ville sikre hinanden, og
jeg fik vores advokat til at udarbejde et testamente. Kan du bruge det
evt. ved at rette det til, så det passer til dig.

Mellem * er kommentarer til det ovenstående afsnit
Gensidigt testamente

Idet undertegnede NN og XX, boende ADRESSE, erklærer,
at   ingen af os er gift,
at   vi lever sammen i et papirløst forhold
at   ingen af os har børn, eller børn fra tidligere ægteskaber, herunder
adoptivbørn,
at   ingen af os tidligere har oprettet testamente,
at   hovedsigtet med dette testamente er at sikre hinanden mest muligt i
forbindelse med, at den ene af os dør før den anden.

   Vi bestemmer herefter som vores sidste vilje følgende:

§ 1
Det er NNs ønske, at XX efter mig skal arve mest muligt, hvorfor det er
mit ønske, at alt hvad jeg måtte efterlade mig tilfalder XX.

§ 2
Det er XXs ønske, at NN efter mig skal arve mest muligt, hvorfor det er
mit ønske, at alt hvad jeg måtte efterlade mig tilfalder NN.

§ 3
Såfremt vi måtte dø samtidig er det vores ønske, at det vi hver i sær
efterlader os, skal tilfalde vores arvinger, i henhold til den til enhver
tid gældende arvelovgivning.

*Denne passus er medtaget såfremt begge parter fx omkommer i et biluheld,
hvis dette sker og der ikke er nogen børn, så falder deres formue i arv
til deres forældre som udgangspunkt. Dvs. den almindelige arvelovgivning
træder i kraft.*

§ 4
Såfremt vi ophæver vores papirløse samlivsforhold, skal nærværende
testamente bortfalde.

*Det kan god være, at man skal uddybe i hvilke situationer, man anser
samlivsforholdet for slut*
§ 5
Nærværende testamente opretter vi for notaren i to enslydende eksemplarer,
hvoraf det ene begæres opbevaret i notorialkontorets arkiv, således at en
udskrift heraf altid skal have gyldighed som originaleksemplaret.

BY, den

      NN

      XX

      Identitetsvidne

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Padre

Dato : 09-08-02 08:19

> [...]
giftes.
> Vil vil gerne lave et testamente således, at længstlevende arver

Hvordan forholder det sig med arveafgift for længstlevende, er den lige så
fordelagtig som v. ægteskab ?

padre

Fra : Peter G C

Dato : 09-08-02 09:20

"Padre" <spirito_santo@nospam.yahoo.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvordan forholder det sig med arveafgift for længstlevende, er den lige så
> fordelagtig som v. ægteskab ?

Jep. BAL § 1. Samlevende.

/Peter