Har man ikke stadig hævd på sit Efternavn ~
Fra : KG

Dato : 08-08-02 15:41

Undskyld hvis dette ikke er den rette gruppe men
spørgsmålet er :

Har man ikke stadig hævd på ens Efternavn - Familienavn
og hvem kan i øvrigt oplyse om ret til brug af samme ... ?

Det er mig - personligt der har opdaget at en person anvender
Vores Familienavn. Som er købt af min Far i 1946 - idet han
dengang hed Rosendahl Jensen og ikke kunne få lov til at
smide Jensen .... og derfor købte Gydum.

Hvilken instans skal jeg henvende mig til og kan man i dag
blot smide sit Efternavn og som min Far i 1946 forsøgte at
få navnet Rosendahl ... ?

Hvor går jeg hen .... ?

Med venlig hilsen
Keld Gydum
Frederikshavn

Fra : Sander

Dato : 08-08-02 16:08

"KG" <kg@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken instans skal jeg henvende mig til og kan man i dag
> blot smide sit Efternavn og som min Far i 1946 forsøgte at
> få navnet Rosendahl ... ?
>
> Hvor går jeg hen .... ?

Du skal henvende dig i det sogn, hvor du er blevet døbt. Du kan gratis
skifte til et efternavn, som er i familien, på din mors eller fars side. Så
hvis din far, har heddet Rosendahl, burde det være gratis for dig, at
skifte, til dette efternavn. ( og smide dit nuværende efternavn ).
Derimod, hvis du vil hedde F.eks. Sørensen eller et andet efternavn, som
ikke er i nærmeste familie, skal du betale for det. ( Ca. 3000 Kr. ), så
vidt jeg husker.
Men som sagt, henvend dig, hvor du er døbt og spørg der.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 15-08-02 12:13

"Sander" <Sander@tjekmig.dk> wrote in message
Rosendahl ... ?

> [...]
> vidt jeg husker.
> Men som sagt, henvend dig, hvor du er døbt og spørg der.

Nej du kan aldrig komme til at hedde sørensen jensen eller noget som helst
andet efternavn medmindre du har en gyldig ret til at bruge det, altså to
led tilbage i din familie kan bevise det har været brugt. Det med at købe
sig til et nyt navn kan kun lade sig gøre hvis det er et helt nyt og
godkendt navn, eller hvis det er dit fornavn du vil skifte..

/F

Fra : Jan

Dato : 15-08-02 22:24

> [...]
> sig til et nyt navn kan kun lade sig gøre hvis det er et helt nyt og
> godkendt navn, eller hvis det er dit fornavn du vil skifte..

Jeg har skiftet efternavn gratis uden problemer

....og nej, jeg blev ikke gift !

/Jan

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 16-08-02 08:42

"Jan" <jan@ingenmail.dk> wrote in message

> Jeg har skiftet efternavn gratis uden problemer
>
> ...og nej, jeg blev ikke gift !

Hvem har også snakket om at det koster penge at skifte efternavn?

Fra : Jan

Dato : 16-08-02 17:13

> Jeg har skiftet efternavn gratis uden problemer
> ...og nej, jeg blev ikke gift !
> Hvem har også snakket om at det koster penge at skifte efternavn?

Citat :

?

Fra : ram2

Dato : 08-08-02 16:53

"KG" skrev d. 08-08-02 15:41 dette indlæg :
> [...]
> Keld Gydum
> Frederikshavn
>
> Hej Keld. Du skal hernvende dig i Statsamtet, som for dit vedkommende
ligger i Ålborg. Det er dem der tager sig af sådanne sager - de vil
kunne hjælpe dig.

Hilsen
Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : KG

Dato : 08-08-02 20:10

Hej Sander og Ram2 ...

Tak til Jer begge for svaret ... jeg vil kontakte
Statsamtet i Ålborg kan ikke tænke mig at folk
blot kan gå ind og tage et Familienavn som er
købt ...

Men hvem ved det er nye tider på alle områder.

Med venlig hilsen
Keld Gydum

Fra : Arne Feldborg

Dato : 08-08-02 23:25

"KG" <kg@lite.dk> skrev Thu, 8 Aug 2002 16:41:29 +0200

>Har man ikke stadig hævd på ens Efternavn - Familienavn
>og hvem kan i øvrigt oplyse om ret til brug af samme ... ?

Hævd kommer nok ikke på tale her. Gydum har du jo allerede ret til at
kalde dig. Og Rosendahl kan du jo næppe have hævd på, når din far kun
har haft det som mellemnavn og allerede 1947 opgav at bruge det.
(Både Gydum og Rosendahl er registreret som forbeholdte navne).

>Det er mig - personligt der har opdaget at en person anvender
>Vores Familienavn. Som er købt af min Far i 1946

Hvis du vil gøre noget ved den sag, så er det faktisk en
politianmeldelse der skal til. Vedkommende vil så, i værste (eller
bedste..) fald blive tiltalt for at bruge et navn han ikke har ret til
at bruge.

Dog kun hvis vedkommende uberettiget bruger det som egentligt efternavn,
feks. står opført i telefonbogen under det navn. Hvor meget politiet så
vil sætte ind på sagen er jo en anden historie.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : KG

Dato : 09-08-02 06:46

Hej Arne Feldborg ...

Først TAK for en meget uddybende forklaring og så lige
et spørgsmål til dit svar :

> (Både Gydum og Rosendahl er registreret som forbeholdte navne).

Hvor kan man se de oplysninger og ja vedkommende bruger
efternavnet i forbindelse med Telefon - netop derfor fandt
jeg pludselig ud af det ...

Et check på www.jubii.dk - oplysningen - Krak - og TDC ...

Endnu engang TAK for oplysningerne ...

For mig er det naturligvis bla. for at sikre at navnet kun kan
føres videre af min Søn - som er den eneste jeg ved der kommer
i lige linie fra min Far - bror og jeg - min bror har ingen børn jeg
PT kender til ...

Med venlig hilsen
Keld Gydum
--
Stenbakkevej 37 2.th. 9900 Frederikshavn
Mobiltelefon: 29449509 - E-Mail: gydum@mail.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-08-02 08:50

"KG" <kg@lite.dk> skrev Fri, 9 Aug 2002 07:46:08 +0200

>Hvor kan man se de oplysninger og ja vedkommende bruger

http://www.retsinfo.dk/ -> Retsinformation -> Søgning

Søgning i alle felter: forbeholdte navne

Du skulle nu gerne få oplyst at der er 49 dokumenter, tryk Vis
Dokumentliste, og læn dig tilbage i stolen.

Når listen er på skærmen vil du få henvisning til alle forbeholdte navne
indtil 1987 sorteret efter begyndelsesbogstav. Længere nede kommer så de
nyere navne sorteret efter årstal.

>For mig er det naturligvis bla. for at sikre at navnet kun kan
>føres videre af min Søn - som er den eneste jeg ved der kommer

Prøv evt. at skrive et venligt brev til vedkommende, forklar hvordan du
ser sagen, og find ud af med hvilken begrundelse han bruger netop dette
navn.
Det kunne jo tænkes, at han mener at have ret til at bruge det.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Martin Schultz

Dato : 09-08-02 08:50

Arne Feldborg wrote:
> [...]
> har haft det som mellemnavn og allerede 1947 opgav at bruge det.
> (Både Gydum og Rosendahl er registreret som forbeholdte navne).
Et mindre spørgsmål af ren interesse: Hvis man nu er nordmand eller svensker
eller noget helt andet og fx. hedder Gydum til efternavn og flytter til
DK, har man så ikke ret til at bruge sit efternavn?

Martin
--
Besøg http://adsltips.cjb.net for guider til ADSL
og opsætning af CISCO router.

Fra : Klaus

Dato : 09-08-02 09:07

"Martin Schultz" <mbox@linuxfreemail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller noget helt andet og fx. hedder Gydum til efternavn og flytter til
> DK, har man så ikke ret til at bruge sit efternavn?

Jo, for det er et navn man har og ikke et man ønsker at antage.
Klaus

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-08-02 09:11

Martin Schultz <mbox@linuxfreemail.com> skrev Fri, 09 Aug 2002 09:49:54
> [...]

>eller noget helt andet og fx. hedder Gydum til efternavn og flytter til
>DK, har man så ikke ret til at bruge sit efternavn?

I lovens § 18 står: "Regeringen kan indgå overenskomst med andre stater
om forholdet mellem dansk og fremmed rets regler om personnavne,
herunder om navnebeskyttelse. Overenskomsten finder anvendelse her i
landet efter bekendtgørelse i Lovtidende".

Men om (og i givet fald i hvilken udstrækning) sådanne aftaler er
indgået ved jeg ikke.

--
mvh, A:\Feldborg