Ang. LILLE og STORT motorcykelkørekort
Fra : Andrew

Dato : 08-08-02 12:59

Hejsa gruppe

Jeg er ved at tage kørekort til motorcykel. Jeg har allerede kørekort til
bil.

Da jeg er under 21 så kan jeg kun få lille kørekort. Dette bliver automatisk
konverteret til et stort mc-kørekort efter 2 år. Med et lille MCkort må man
KUN køre på mc'er med under 36 HK, og det er jo immervæk ikke meget. Så
lyder mit spørgsmål: Hvad ville der ske hvis jeg blev stoppet af politiet en
dag hvor jeg tilfældighvis lige var ude og prøve min fars Honda med 170
hk???
Mister man kortet? får man bøde? slipper man med en advarsel?

Mvh Anders

Fra : Jake

Dato : 08-08-02 13:03

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
> hk???
> Mister man kortet? får man bøde? slipper man med en advarsel?

Du får en bøde på 5000 kr for at have kørt et køretøj du ikke har kørekort
til. Desuden har forsikringen ret til at øve regres imod dig,
hvis der sker noget (dvs de dækker de skadesramte, MEN du får lov til at
betale bagefter). Du mister formodentligt ikke dit kort første gang.

mvh Jake

Fra : Michael Kristensen

Dato : 08-08-02 14:25

>Med et lille MCkort må man
> KUN køre på mc'er med under 36 HK.

25 kw ~34 hk og max 0.16 kw per kilo motorcykel.

Fra : Michael H.

Dato : 08-08-02 14:34

> [...]
> hk???
> Mister man kortet? får man bøde? slipper man med en advarsel?

Er dette ikke blevet diskuteret 1 gang eller 2 før herinde ?????))

Michael GSX-R 600 (til salg)

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 08-08-02 16:11

Du får lige den sædvanlige historie og reglerne omkring kørekort forklaret.

Fritz på 18 køber sig en nyere brugt CBR 600. Forsikrer den (As if!) og får
den indregistreret i eget navn. Endnu har han ikke gjort noget ulovligt selv
om den har 110HK og han kun må køre en 34Hk maskine (25Kw). Maskinen er
under 5 år gammel og skal ikke synes ved omregistrering.

Her kommer balladen:
Maskinen skal nu monteres med et droslingskit og den skal synes igen, hvor
man medbringer parpirene fra droslingskittet. Maskinen bliver nu synet og
opgivet som værende med 34HK i indregistreringsattesten. Fritz må nu gerne
køre på sin CBR fuldt lovligt.

Forsikringsselskabet vil meget gerne sælge en forsikring til Fritz, selv om
han ikke har kørekort til køretøjet. Ingen problemer der. De vil bare ikke
dække, hvis han bruger køretøjet, da han jo ikke har kørekort dertil.

Hvis man forestillede sig at Fritz, i et anfald af ungdommelig gåpå mod,
købte verdens dårligste CBR, der på trods af at være opgivet til 110Hk, kun
lavde 30HK på baghjulet før monteringen af droslingskittet da motoren var
defekt, må han stadig ikke køre på den, selv om han kunne fremvise en
rullefeltsmåling fra anderkendt forhandler. Det er hvor mange heste den er
opgivet til at yde på krumtappen fra fabrikken der tæller.

Hvis Frits til gengæld købte en GN 250 opgivet til 21HK, og derefter fik den
portet, blueprintet, større karbs, lettet krumtappen og fik monteret turbo
og fnisegas så den lavede 37HK på baghjulet, så vil han formodentlig aldrig
få en bøde for at føre et køretøj han ikke har kørekort til.

Fritz får monteret droslingskittet og hans CBR bliver synet som værende en
34HK model. Alt er i den skønnest orden og Fritz kører to dage. På treide
dagen er han er verdensmester og vil lære at stejle inde ved rådhuspladsen i
KBH. Fritz synes det er svært at stejle og giver de 34HK skylden.
Droslingskittet bliver afmonteret og CBR'en har nu 110HK. Fritz kan stadig
ikke stejle, men kører nu 250Km/t på motorvejen.

Fritz bliver stoppet af politiet med 185Km/t. Betjenten synes det er
mærkeligt en 34HK maskine kan køre 185Km/t (210km/t indikeret). Fritz bliver
kaldt til syn. Synsfolkene finder at droslingskittet er afmonteret. Fritz
får en bøde for at køre uden kørekort. Alm. bøde for at køre uden kørekort
er 5000kr. Da Fritz har kørekort til "lille MC" er det en formildende
omstændighed og bøden bliver nedsat til 3000kr.

Fritz kører stadig rundt på sin 110HK CBR. Fritz kører op bag i en
pensionist, kommer ikke selv til skade, men invaliderer enke fru Hansen.
Fritz får skylden. Fritz's motorcykel bliver undersøgt igen. Fritz får
dobbelt bøde (6000Kr) for stadig at køre uden kørekort. Fritz's
forsikringsselskab betaler 100.000kr for rep. at enke fru. Hansen's Polo og
1,2 Mill i erstatning til enke fru Hansen for invaliditet. Nu går det
rigtigt galt for Fritz. Forsikringsselskabet finder ud af Fritz ikke har
kørekort til det køretøj han førte under uheldet. Selskabet kører regres mod
Fritz, der ender med at skylde forsikringsselskabet 100.000kr rep af Polo,
1,2Mill for invaliditet og 100.000kr i sagsomkostninger. Fritz har nu ikke
råd til en Maxi "pollestyle".

Morale: "lad være med at snyde med forsikringen". Det koster rundt regnet
uendeligt hvis det går galt.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Hans L. Baldrian

Dato : 08-08-02 18:11

Hej Andrew

Hvis du bare venter og tager det helt roligt - tjaa så sker det jo helt af
sig selv at du når alderen til at køre på de store cykler - hvis ikke når du
den måske ikke!

Med fare for at lyde som et gammelt støvet rø.... - synes jeg alligevel at
jeg vil sige til dig, at jeg er MEGET glad for at jeg ventede med at tage
kortet til jeg var 38. Havde jeg haft kortet og kværnen som 18 årig er der
ikke den ringeste tvivl om, at jeg ikek havde siddet her idag. Jeg havde
ganske enkelt smadret mig selv, kværn og for flere tusinde kr. autoværn!

Du er stille og roligt på vej - og nyd det og tro mig - jo mere erfaring du
får des federe bliver det, når du om 2 (TO!) år kan købe en større cykel. Og
jeg kan fandeme godt huske hvordan min tålmodighed var for 22 år siden - men
det var værd at vente på! Nu ved jeg godt at 10 år er ca. 1/10 af dit liv og
1/20 del af mit - men alligevel!

Så!!! Som en "gammel" tør Jeronimus: Kør du bare glad videre på din cykel og
nyd at du nu kan køre MC! Og selvom etatens regler ofte synes ude af
propertion - så er der helt sikkert en mening med reglerne - og lige præcis
denneher kan jeg faktisk godt forstå - og det er kun fordi jeg var som dig -
og alle andre der er 19!

Og endelig - i denne lange morale - husk på at den cykel du har til enhver
tid er den fedeste ligenu! Joh, joh, alle de med Ducati, Dragstar, Harley
m.m. (eller hvad du drømmer om) er ikke spor anderledes end dig - de har
osse engang været på en skolecykel og mærket suset - og osse de er
formodenligt startet i det små... verden skal være lille før den kan blive
stor!

Tag en tur op ad strandvejen og nyd det (hvad enten du bor i KBH eller ej!)

Hans

Fra : Andrew

Dato : 08-08-02 21:21

Hej Hans

Jeg siger mange tusind tak for de kloge ord

Jeg tager det hele til mig. Jeg tror du har helt ret i at der er en dybere
mening i reglerne.
Det bliver fedt at få kortet, så man har det i hånden og VED at man har
retten til at kører MC. Jeg glæder mig virkeligt!

Mvh Anders

Fra : D@lby

Dato : 08-08-02 22:40

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> [...]
> "pollestyle".
>
> Morale: "lad være med at snyde med forsikringen". Det koster rundt

Det hele er rigtigt, lad være med at snyde..... men historien holder fandme
*LOL*

--
-=D@lby=-
Suzuki GS500E '98

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 08-08-02 20:26

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Mister man kortet? får man bøde? slipper man med en advarsel?

Tja, døm selv. Her er en artikel fra DR-online (fra 6. august):

Unge kender ikke ny kørekortlov
6. august 2002 11:33 Indland
Unge, der har fået kørekort indenfor de sidste to år, risikerer at
miste det prompte igen, hvis de kører for stærkt eller med sprit i
blodet. Det er konsekvensen af en ny lov om prøvekørekort, der trådte
i kraft 1. marts. Men de unge er aldrig blevet informeret om reglen.
Læs mere
http://www1.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=63302

Om denne nye lov også gælder hvis du 'bare' kører på for stor MC ved jeg
ikke - men jeg ville ikke risikere det hvis jeg var dig.

M.v.h.
Olav

Fra : Peter Ursin

Dato : 13-08-02 00:08

> [...]
>
> Om denne nye lov også gælder hvis du 'bare' kører på for stor MC ved jeg
> ikke - men jeg ville ikke risikere det hvis jeg var dig.

Er der nogle der ved hvor man kan læse noget mere udførligt om dette ?

mvh
Peter

Fra : mikkel \(CB 600 F\)

Dato : 08-08-02 22:27

> [...]
> hk???
> Mister man kortet? får man bøde? slipper man med en advarsel?

jeg ved ikke med MC, men med bil, hedder det:
første gang du bliver stoppet koster det 5000 kr.
anden gang du bliver stoppet koster det 7000 kr.
og tredje gang du bliver stoppet koster det kortet + 12000 kr.
(min fætter, er lige blevet stoppet tredje gang "han sidder de 24.000 kr af
i brummen + noget tid han har skrabt sammen gennem på forhånd" to bad for
him!!! )

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 09-08-02 09:58

forsikringen kan vel også kun gøre regres hvis man har opført sig groft
uagtsomt....og at køre en større cykel end man har kort til kan vel ikke
betegnes som groft-uagtsomt, da man jo har det lille kort ....med mindre man
har kørt cyklen groft uagtsomt....

Lasse
Mille

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 09-08-02 12:10

> forsikringen kan vel også kun gøre regres hvis man har opført sig groft
> uagtsomt.

Hej Lasse

Det er selvfølgelig et tænkt eksempel. Risikoen for at man ender med en
regning på et par mill er selvfølgelig lille, men at opfordre til at køre
stor MC på lille kort er ikke noget jeg gør.

Risikoen for at få en bøde på nogle 1000kr af politiet er dog meget reel.

At opforde begyndere til at starte på en let, mindre kraftig MC og da også
en god ide, synes du ikke?