Hvilke gratisprogrammer (antivirus/firewal~
Fra : Annie & John

Dato : 08-08-02 09:14

Min veninde har en G4 - og er netop kommet på intetnettet. Men hun har ikke
noget antivirusprogram eller nogen firewall, hvilket jeg syntes er
nødvendigt, når hun er koblet op med ADSL.

Har gruppen nogen gode link/råd til gratisprogrammer hun kan downloade.

Jeg er almindelig PC-bruger og har "mit på det tørre", men jeg ved ikke, om
de samme programmer kan bruges til en MAC - det er et Antivir
antivirusprogram samt en Zone Lab firewall.

Vil være taknemlig for gode råd - og gerne flere....

Venlig hilsen
Annie

Fra : Karl Antz

Dato : 08-08-02 09:54

Annie & John <inni@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> de samme programmer kan bruges til en MAC - det er et Antivir
> antivirusprogram samt en Zone Lab firewall.

Hvis hun kører OS X, har hun allerede en firewall - den er indbygget i
systemet, da OS X er Unix, og i modsætning til de fleste andre Unix'er
er den per default lukket for alt undtaget det nødvendige.

Hvad angår virus-progammer (eller rettere anti-virus er det ikke nær
så stort et problem for Mac som for PC - og såvidt mig bekendt findes
der endnu ikke et eneste virus for OS X.

Hun kan sådan set godt uforvarent komme til at få et PC-virus som hun
kan give videre - men det kan ikke anrette skade på hendes maskine.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 08-08-02 17:04

> [...]

> noget antivirusprogram eller nogen firewall, hvilket jeg syntes er
> nødvendigt, når hun er koblet op med ADSL.

Det er det ikke. Der er ingen forskel på om hun er på via modem, ISDN,
ADSL eller den infrarøde port. I det øjeblik hun forbinder sig til
omverdenen, er der reelt set en mulighed for at komme ind i en computer.

Imidlertid er det yderst vanskeligt at hacke en Mac og med hensyn til
vira er det også meget sjældent. Mac OS X har i øvrigt en indbygget
Firewall.

Prøv at kigge her:

http://www.avalonia.dk/html/profil/hvorformacintosh.dna

> Har gruppen nogen gode link/råd til gratisprogrammer hun kan downloade.

Nej og lad vær med det. Det er kun et irritationsmoment at hver gang man
putter en CD i dyret, så kører Virex......... gab.

> Jeg er almindelig PC-bruger og har "mit på det tørre", men jeg ved ikke, om
> de samme programmer kan bruges til en MAC - det er et Antivir
> antivirusprogram samt en Zone Lab firewall.

Som PC bruger er du altid ca. en måned bagud, da patches først laves
efter at du HAR fået virus.

Det hedder en Mac. MAC er en protokol på både Mac og PC.

> Vil være taknemlig for gode råd - og gerne flere....

Jeg synes du skal vise din veninde denne URL:

http://www.gylling.net/macsoup/

Så kan hun selv blive en del af dk.edb.mac

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 09-08-02 12:54

Man kan altid starte med at sikre sig at arkivdeling er slået fra.
Det skader i hvert fald ikke.

Fra : Jimmy Selgen

Dato : 09-08-02 14:09

On Thu, 08 Aug 2002 18:03:35 +0200, [2900] Jesper Haaber Gylling wrote:

> Imidlertid er det yderst vanskeligt at hacke en Mac og med hensyn til
> vira er det også meget sjældent. Mac OS X har i øvrigt en indbygget
> [...]

Hmmm... OS X er baseret på FreeBSD, og må derfor jo altså lide af de samme hu
ller som FreeBSD.
Den graf du nok så flot fremviser er jo altså kun over _kendte_ sikkerheds h
uller, og den stiger jo altså i takt med antallet af brugere på det e
kelte OS.

IMHO er OS X hverken mere eller mindre sikker end FreeBSD, Linux o.s.v.
En af OS X's store styrker er dog at den default kommer med _alle_
"unødvendige" porte lukkede, således at nye brugere er rimeligt sikrede!

> Nej og lad vær med det. Det er kun et irritationsmoment at hver gang man
> putter en CD i dyret, så kører Virex......... gab.

Til gengæld er det så også et rimeligt irritations momemt, som Windows br
ger, gentagne gange at få tilsendt virus fra en eller anden "HAHA jeg kan
ikke få virus" Mac bruger!

> Som PC bruger er du altid ca. en måned bagud, da patches først laves
> efter at du HAR fået virus.
Norton Antivirus opdaterer ugentligt.. patches til mange af "de store" er
typisk 12-24 timer undervejs!

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-08-02 19:08

Jimmy Selgen <jsn@linux.local> writes:

> Hmmm... OS X er baseret på FreeBSD, og må derfor jo altså lide af de
> samme hu ller som FreeBSD.

Nej. Sammenlign selv kildekoden.

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewss@gen-v.net - ICQ: 11413721
irc://irc.netc.dk/%23Macintosh

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-08-02 22:55

Jimmy Selgen <jsn@linux.local> wrote:

> Til gengæld er det så også et rimeligt irritations momemt, som Windows br
> ger, gentagne gange at få tilsendt virus fra en eller anden "HAHA jeg kan
> ikke få virus" Mac bruger!

Tænker du på de søde og sympatiske "HAHA, I kan bare ikke få det her
spil, den her ordbogs-cd og hjemmebankt til jeres Mac" Windowsbrugere?
Ih, hvor ville jeg dog være ked af at komme til at genere dem
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Annie & John

Dato : 11-08-02 08:50

Kære Gruppe,

Tusind tak for de mange gode svar og link!

Det var dejligt at blive lidt klogere på Mac - og dens lyksaligheder.

Venlig hilsen
Annie