Skippe vandhullet....
Fra : Karen Aggerholm

Dato : 08-08-02 08:22

Hej igen,

Vi har en dreng på 10 måneder og et stort vandhul på 26 meter i omkreds. Det
varer nok ikke alt for længe før han kan gå, og så må vi igang med at finde
ud af, hvad vi kan gøre for at sikre at han ikke falder i vores vandhul. Vi
kan jo altid dække vandhullet med hegn, men...

vores vandhul er ikke noget vi selv har valgt at få lavet. Det er kommet
efter al den regn i årenes løb. Vi bor nemlig i en bakkedal, og der samler
vandet sig så og bliver til et vandhul.... Vi har også tænkt på at dække
hele vandhullet med sten og jord, men hvad så med regnvandet ? Er der en
mulig løsning på dette problem ?

Venter spændt på svar / foreslag fra andre....

Mvh.

Karen

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 08-08-02 21:36

"Karen Aggerholm" <quinde@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mulig løsning på dette problem ?
>
> Venter spændt på svar / foreslag fra andre....

En mulighed kunne jo være at lære ham at man ikke går ned til vandhullet
alene?
Og når han bliver 4-6 år og gør det alligevel, lær ham at svømme.

Henrik

Fra : PUK

Dato : 08-08-02 21:52

Henrik B. Larsen skrev:

> En mulighed kunne jo være at lære ham at man ikke går ned til vandhullet
alene?
Og når han bliver 4-6 år og gør det alligevel, lær ham at svømme.

Har du selv børn?
Børn drages af vand...og det er trods alt ikke alt, som man kan lære en
1-årig.

/Dorte

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 08-08-02 21:58

"PUK" <dhaslev@nospamworldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Har du selv børn?
> Børn drages af vand...og det er trods alt ikke alt, som man kan lære en

Nej du har ret, undskyld mit lidt kyniske svar.
Men alligevel. Jeg voksede op på landet og der var altså ingen der hegnede
mejetærskeren ind, fjernede trappen til loftet, slukkede det elektriske
hegn, dækkede mergelgraven til, aflivede hunden, fjernede alt hvad der hed
bensin og tændstikker, eller spærrede vejen for biler for den sags skyld. Og
gæt hvad?
Jeg overlevede.

Henrik

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-08-02 22:18

"Henrik B. Larsen" <henrik@gsx.dk> skrev i en meddelelse news:3d52db70$0$87283$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> bensin og tændstikker, eller spærrede vejen for biler for den sags skyld.

Dit svar var ikke så kynisk endda.

Vi bor i et område med lukket stisystem hvor såvel børn som voksne færdes
uden tanke for anden færdsel, og når man nogle gange ser fodgængere og
cyklister på vejene, undres man over at så få dræbes og lemlæstes, sådan
som de færdes. De voksne kan måske omstille sig fra stisystemet til vejene,
men børnene lærer det kun når de skal færdes udenfor kommunen, og da er
det måske for sent.

Med dette mener jeg at den megen overbeskyttelse som lukkede stisystemer
indebærer, opdrager vi vores børn til at de ikke behøver passe på sig selv
når de færdes i trafikken, og til at de ikke behøver tage vores fælles færdsels-
regler alvorligt (som jo netop er skabt for at trafikken skal glide uden uheld).

Der er mange andre helt parallelle eksempler på denne overbeskyttelse, vand-
hullet er kun et. Tog, sprut, narko, druk, fremmede med underlige tilbøjeligheder,
alt kan være farligt. Alligevel må vores børn lære at omgås det hele for at overleve.
Er det ikke bedre at de lærer det tidligt fremfor når de først er flyttet hjemmefra?
Bevares, det kræver da en indsats at lære børn den fornødne respekt for deres
omgivelser, og det er en indsats som forældrene må tage på sig. Det starter
tidligt, og i hjemmet (hus & have!).

Desværre er der forældre som ikke gider, og som hellere vil spærre deres børn
inde (eller ude).

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-08-02 07:54

> [...]
at overleve.
> Er det ikke bedre at de lærer det tidligt fremfor når de først er flyttet

Man bruger betegnelsen Curlingbørn. Det er børn, hvor alt farligt eller
ukendt fjernes fra deres vej gennem barndommen. De har voldsomme problemer
med at komme i skole og senere med at klare sig, fordi de ikke har lært de
små ting først.

Men for at vende tilbage til vandhullet, så lad du det bare være. Lad
knægten lege ved det, og lad ham roligt falde i. Især sådan en kold
efterårsdag - det er MEGET lærerigt. Og der sker altså ikke noget ved at han
bliver våd, kun hvis han ikke kan komme op igen. Men så er du der jo.

Mvh Maria

Fra : Calle.

Dato : 08-08-02 22:45

Henrik B. Larsen wrote:
> [...]
> elektriske hegn, dækkede mergelgraven til, aflivede hunden, fjernede
> alt hvad der hed bensin og tændstikker, eller spærrede vejen for

Ja os fra landet, blir/blev sgu ikke pakket ind i vat. Nej fingrene kom i
klemme, geden stangede, og løb du ud foran traktoren, fik du en ordentlig
remse, så det skete kun få gange, så havde du lært det.
Lær barnet at omgås de farlige ting, så har de lært det fra starten, og
skal ikke først til det senere i livet.

Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-08-02 16:36

On Thu, 8 Aug 2002 23:44:59 +0200, "Calle." <Calle@jyde.dk> wrote:

>Ja os fra landet, blir/blev sgu ikke pakket ind i vat. Nej fingrene kom i
>klemme, geden stangede, og løb du ud foran traktoren, fik du en ordentlig
>remse, så det skete kun få gange, så havde du lært det.

Du glemmer at nævne el-hegnet. Det var et man _meget_ hurtigt fik
respekt for

http://www.gartneriet.dk

Fra : Calle.

Dato : 09-08-02 19:35

Mads Lie Jensen wrote:

> Du glemmer at nævne el-hegnet. Det var et man _meget_ hurtigt fik
> respekt for

Ja, det lærte jeg åbenbart så hurtigt, at jeg allerede havde glemt det igen,
nu er det jo bare en selvfølge, selv i en ordentlig brandert kan man undgå
at pisse på det. >

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Mai-Brit

Dato : 08-08-02 21:54

klip
> En mulighed kunne jo være at lære ham at man ikke går ned til vandhullet
> alene?
> Og når han bliver 4-6 år og gør det alligevel, lær ham at svømme.
>
> Henrik

Det kan jeg kun tilslutte mig. Jeg synes sjældent, man hører om uheld med
folks egne børn, for de har lært at omgås vand med respekt. Tilsvarende, de
børn som vokser op ved en befærdet vej, får et helt andet forhold til
biler/trafik end børn, som vores datter, der er vokset op i lukket område
primært med cykelstier.
Jeg ville beholde bassinet og lære dit barn respekten for et sådant.
Mange sommerhilsner
Mai-Brit

Fra : Thïngmand

Dato : 08-08-02 11:06

> Er der en mulig løsning på dette problem ?

I kunne jo dræne det...

Fra : Maeng / Tjornehoj

Dato : 11-08-02 22:22

Kære Karen

Det var da en flok nedladende svar. Jeg kender da til mindste een branddam
hvor der blev plantet MEGET tæt omkring i et bredt bælte og formanet - men
hvor GÅRD-folkene ikke havde ro i sjælen før ungerne var store... Og igen
før børnbørnene var store ...

Så ærlig talt ... det var da nogen tåbelige svar

Så til problemet:

1) I Australien lærer de deres børn at svømme ind til en kant (af et svømme
bassin) stort set så snart de kan gå. De går til en svømningsdisciplin, hvor
de bliver smidt ud i vandet med et stort plask - og de derefter lærer at
padle sig ind til land. Almindelig svømning er ikke nok - for får de et
chock over at falde i vandet så er det ikke sikkert at de kan finde land -
eller kommer op uden for meget vand i lungerne.... SÅ undersøg den nærmeste
svømme klub og sæt dem under "forhør" med dit problem...

eller

2) hegning??? (Højt - ikke kravlbart (Du kender selv dit barn ---Hvor meget
der skal til)

3) dræning ???

4) hvad med at flyde med sten eller andet som vandet kan "stå imellem" ?

Helt ærligt nu må I som rent faktisk ved hvad der er at gøre komme på
banen - hvordan slipper man af med så meget vand?

Men jeg synes I skal efterlade så meget - gerne lavvandet, at I kan have
frøer og andet kravl af den gode slags. Måske i en form, så I kan over dække
det med ribo jern eller andet. Ellers er vores natur jo igen blevet for
ringet. Og når jeres unger er store - så ville naturen sætte pris på et
fornyet vandhul - det er jeg <sikker på

mvh
Gitte Tj.