Granguirlande
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-08-02 08:02

Hej

Her kommer lige et spørgsmål der er lidt uden for sæsonen, men jeg
håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Her i november skal jeg lave en granguirlande på 20 meter, jeg har
desværre ingen maskine, så den skal bindes i hånden. Den skal kunne
ses på en brun gavl på 30 meters afstand. Nu er spørgsmålene bare:

Hvilke gran skal den bindes i? Jeg havde selv tænkt rødgran.
Er det nemmeste ikke at binde over et tykt reb?
Hvor store grene skal der bruges?

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-08-02 08:55

On 08 Aug 2002 09:02:19 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>ses på en brun gavl på 30 meters afstand. Nu er spørgsmålene bare:
>
>Hvilke gran skal den bindes i? Jeg havde selv tænkt rødgran.

Rødgran er fint. Og billigt. Normansgran kan også bruges, det koster
bare lidt mere, men er til gengæld lidt mere behageligt at binde med.
Det stikker ikke.

>Er det nemmeste ikke at binde over et tykt reb?

Jo, spænd det ud mellem et eller andet. Vi bandt den ene ende i et træ
og den anden i en traktor. Så kunne vi også stramme rebet lidt op, for
efterhånden som der kom gran på begyndte det at hænge.

>Hvor store grene skal der bruges?

Vi brugte de her bundter som man køber, uden at dele grenene. De er vel
50-60 cm lange. Det gik fint - og hurtigt

http://www.gartneriet.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-08-02 09:04

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> writes:

> Rødgran er fint. Og billigt. Normansgran kan også bruges, det koster
> bare lidt mere, men er til gengæld lidt mere behageligt at binde med.
> Det stikker ikke.

Prisen er sådan set underordnet, vi har rigeligt med gran af
forskellig slags selv, så det er kun typen der er interessant. Grunden
til at jeg overvejede rødgran, er at selvom nålene er lidt kortere, så
"stritter" de mere end normannsgran gør.

> Vi brugte de her bundter som man køber, uden at dele grenene. De er vel
> 50-60 cm lange. Det gik fint - og hurtigt

Det er også den størrelse vi klipper i, så det passer fint. Jeg tror
jeg skal hjem og eksperimentere lidt med det.

Hvor lang tid tager det? Jeg har kun bundet kranse, men med en
guirlande er det ikke så vigtigt at alt grannet ligger rigtigt, så det
går vel lidt hurtigere?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-08-02 10:21

On 08 Aug 2002 10:04:29 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>til at jeg overvejede rødgran, er at selvom nålene er lidt kortere, så
>"stritter" de mere end normannsgran gør.

Begge slags gran giver en fin guirlande.

>Hvor lang tid tager det? Jeg har kun bundet kranse, men med en
>guirlande er det ikke så vigtigt at alt grannet ligger rigtigt, så det
>går vel lidt hurtigere?

Det går ret hurtigt, især hvis man er to - en som holder grangrenene på
plads og en som vikler tråd omkring.

Mener vi bandt 30 meter på en halv times tid, incl. opsætning af rebet.

http://www.gartneriet.dk