Hvem må forbyde?
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 07-08-02 21:34

Og hvad betyder et forbud? En straf for at gå imod forbuddet?

Jeg tænkte på dette, da jeg læste teksten på en spraydåse: "Rygning
forbudt". Hvis nu røg alligevel, og den eksploderede og overlevede, ville
firmaet sende mig en bøde, eller retsforfølge mig?

Eller som nogle butikesejere skriver: "Parking af cykler forbudt!". Har de
ret til at udstede bøder?

Kan jeg sætte et skilt op i min lejlighed "Prutning forbudt". Og så straffe
bryderne?

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-02 21:43

Jesper Nielsen wrote:
> [...]
> forbudt". Hvis nu røg alligevel, og den eksploderede og overlevede, ville
> firmaet sende mig en bøde, eller retsforfølge mig?

Jeg tror ikke de kan forbyde dig at ryge dåsens indhold, men de kan
anbefale dig ikke at gøre det.

> Eller som nogle butikesejere skriver: "Parking af cykler forbudt!". Har de
> ret til at udstede bøder?

Nej, det har de ikke, hvis du her tænker på gågader, du kan faktisk som
passerende kræve skiltet nedtaget, da de opsætter forbud for noget som
de ikke har retten til i kraft af at gågaden mange steder tilhøre komunen.

Men det afhænger helt klart af hvem der ejer arealet foran butikken. Er
det butikkens ejendom, kan de sagtens forbyde det, men det skal være
mærkedt tydeligt.

> Kan jeg sætte et skilt op i min lejlighed "Prutning forbudt". Og så straffe
> bryderne?

Ja, det kan du godt da det er din lejlighed. Du kan lave regler for
stort set alt inden for dit område, så længe det ikke er til gene for
omverdenen.

René Madsen --- reneZZXQ@schultzconsult.com remove ZZXQ
Schultz Consult --- http://www.schultzconsult.com
Din IT Leverandør --- tlf. 64 73 35 45

Fra : TGD

Dato : 07-08-02 22:15

"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@REMOVEschultzconsult.com> skrev i en
meddelelse news:3d518630$0$87293$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jesper Nielsen wrote:
<KLIP>
> Men det afhænger helt klart af hvem der ejer arealet foran butikken. Er
> det butikkens ejendom, kan de sagtens forbyde det, men det skal være
> mærkedt tydeligt.

Blander du ikke ejerskab og rydningspligt sammen?

<KLIP>

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-02 08:52

TGD wrote:

> Blander du ikke ejerskab og rydningspligt sammen?
Det skal jeg ikke helt kunne sige. Butikken har i visse kommune pligt
til at ryde området foran deres butik, men de har ikke retten til at
forbyde parkering af cykler etc.

Jeg har for noget tid siden svjh læst noget om en dom, om at specielt
det med forbud mod cykel parkering, ikke skulle være tilladt fra
butikkens side, men jeg kan ikke lige finde siden.

Fra : Jeppe Møller

Dato : 08-08-02 10:00

> Ja, det kan du godt da det er din lejlighed. Du kan lave regler for
> stort set alt inden for dit område, så længe det ikke er til gene for
> omverdenen.

Jeg bor på kollegie,
kan 'køkkenet' da vedtage fællesregler og uddele (mindre) bøder hvis en
person ikke er med til at udføre sine køkkenpligter?

/Jeppe M;

Fra : Dennis Lange

Dato : 08-08-02 13:49

Jeppe Møller wrote:
> Jeg bor på kollegie,
> kan 'køkkenet' da vedtage fællesregler og uddele (mindre) bøder hvis
> en person ikke er med til at udføre sine køkkenpligter?

Nej, kun hvis du er med i en fælles aftale om at det skal fungere sådan.

--
Mvh. Dennis Lange
-Bruger du Sv: istedet for Re: ? Så kan ikke alle læse dit indlæg...

Fra : Jeppe Møller

Dato : 08-08-02 15:43

Dennis Lange <dblng@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aitp5v$f3h$1@sunsite.dk...

> Nej, kun hvis du er med i en fælles aftale om at det skal fungere sådan.

Det bliver vel en fælles aftale hvis den bliver vedtaget på et møde?
(Proceduren her på kollegiet er at kollegiets administration godkender
køkkenets nye regler)

/Jeppe

Fra : Jeppe Møller

Dato : 08-08-02 15:43

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-08-02 08:15

Scripsit "Jeppe Møller" <jeppem@groenjord.dk>

> Det bliver vel en fælles aftale hvis den bliver vedtaget på et møde?

Ja, hvis alle er med til mødet og alle er enige. Hvis der er et
mindretal, kan flertallet ikke aftalebinde dem, med mindre der *i
forvejen* er en gyldig aftale der tillægger mødet beslutningskraft.

(Og så behøver du i øvrigt kun sende dine indlæg en gang).

--
Henning Makholm "Hele toget raslede imens Sjælland fór forbi."

Fra : Jeppe Møller

Dato : 09-08-02 12:04

Tak for svar

Fra : Jeppe Møller

Dato : 08-08-02 15:43

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-08-02 15:40

"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@REMOVEschultzconsult.com>
wrote in news:3d518630$0$87293$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

> Nej, det har de ikke, hvis du her tænker på gågader, du kan
> faktisk som passerende kræve skiltet nedtaget, da de opsætter
> forbud for noget som de ikke har retten til i kraft af at
> gågaden mange steder tilhøre komunen.

Dvs. de skilte man ser på mange containere "parkering foran
containeren forbudt" er ikke "gyldige" da containerfirmaet ikke ejer
vejen den står på ?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 08-08-02 10:24

On 07.08.2002 22:34, in article
3d518421$0$88377$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Jesper Nielsen"
<jesniel@yahoo.com> wrote:

> Og hvad betyder et forbud? En straf for at gå imod forbuddet?

Det afhænger af hjemmelen for forbudet. Overtrædelse af nogle forbud er
belagt med straf.

> Jeg tænkte på dette, da jeg læste teksten på en spraydåse: "Rygning
> forbudt". Hvis nu røg alligevel, og den eksploderede og overlevede, ville
> firmaet sende mig en bøde, eller retsforfølge mig?

Nej, som en anden har skrevet er det et godt råd til dig. De skriver det
sandsynligvis af den omvendte grund. Nemlig for ikke at pådrage sig et
ansvar, hvis du røg og dåsen eksploderede.

> Eller som nogle butikesejere skriver: "Parking af cykler forbudt!". Har de
> ret til at udstede bøder?

Nej.

> Kan jeg sætte et skilt op i min lejlighed "Prutning forbudt". Og så straffe
> bryderne?

Nej - straf er noget politiet og domstolene tager sig af. Det kan du ikke
som privatperson.

/kristian

Fra : Chevy Power

Dato : 08-08-02 13:41

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:B978053B.AE11%

<cut>

> Kan jeg sætte et skilt op i min lejlighed "Prutning forbudt". Og så
straffe

> Nej - straf er noget politiet og domstolene tager sig af. Det kan du ikke
> som privatperson.

Der er vel ikke noget i vejen for at opkræve en afgift for
udluftning/varmetab/gener som følger af en 'prut' ?

--
Brian Sørup
Chevy Camaro 454

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 08-08-02 16:38

On 08.08.2002 14:41, in article aitp1r$172ip0$1@ID-149180.news.dfncis.de,
"Chevy Power" <camaropower454@hotmail.com> wrote:

> Der er vel ikke noget i vejen for at opkræve en afgift for
> udluftning/varmetab/gener som følger af en 'prut' ?

Helt sikkert ikke, men det er jo ikke straf - det er netop en afgift. Eller
skal vi kalde det et "duft-gebyr"...

/kristian

Fra : Peter G C

Dato : 08-08-02 17:02

Kristian Storgaard skrev i

[klíp]

> Helt sikkert ikke, men det er jo ikke straf - det er netop en afgift.

Det er vel en bod. En forudbestemt erstatning.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 08-08-02 17:33

On 08.08.2002 18:01, in article aiu4l7$qvq$1@tux.netsite.dk, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

> Det er vel en bod. En forudbestemt erstatning.

Det kræver vel, at det er aftalt. Det er muligt at det kan kvære en
kvasidisposition, at når man går ind i rummet - hvor der er markeret at
bevidst udslip af tarmgasser vil medføre en bod for forureneren - så
accepterer man disse vilkår.

/kristian

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 08-08-02 16:46

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> skrev:

> [...]
> "Rygning forbudt". Hvis nu røg alligevel, og den eksploderede og
> overlevede, ville firmaet sende mig en bøde, eller retsforfølge

Naturligvis ikke. Det er en advarsel, der fortæller noget om indholdets
brandfarlighed.

> Eller som nogle butikesejere skriver: "Parking af cykler
> forbudt!". Har de ret til at udstede bøder?

Nej og skiltet har som undgangspunkt ingen juridisk gyldighed. Det er
Færdselslovens regler, der regulerer spørgsmålet. I en vis udstrækning
har kommune og politi ret til at iværksætte diverse forbud, men private
har ikke noget at komme efter.

> Kan jeg sætte et skilt op i min lejlighed "Prutning forbudt".

Du kan godt sætte skiltet op.

> Og
> så straffe bryderne?

Det kommer an på, hvordan du vil straffe dem.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 10-08-02 10:57

"Peter Sepstrup" <sepstrup@privat.dk> skrev:

> Hvis man har hængt et skildt op med "cyckler fjernes uden ansvar"
> og vi så er enige om at man ikke kan bliver dømt for at flytte den
> lidt, men kan man fralægge sig ansvaret hvis der sker nogen med
> cyklen, det kunne være man væltede den eller noget, mens man
> flyttede den?

Selvfølgelig kan du ikke det.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Lars Overgaard

Dato : 09-08-02 22:58

In article <Xns9264B4A84E9F8.miljokemi.dk@172.16.16.111>, Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> Færdselslovens regler, der regulerer spørgsmålet. I en vis udstrækning
> har kommune og politi ret til at iværksætte diverse forbud, men private

Hvis nu butiksejeren sætter et af de sædvanlige skilte op, hvor der står
"Cykler fjernes uden ansvar". Kan han/hun så knaldes for tyveri, når man
efterfølgende står og glor forgæves efter sin cykel?

--

Lars
lars@linuxnet.dk

Fra : jacob nielsen

Dato : 10-08-02 00:15

"Lars Overgaard" <lars@linuxnet.dk> wrote in message

> Hvis nu butiksejeren sætter et af de sædvanlige skilte op, hvor der står
> "Cykler fjernes uden ansvar". Kan han/hun så knaldes for tyveri, når man
> efterfølgende står og glor forgæves efter sin cykel?

Det kommer an på, hvad vedkommende gør med cyklen. Tyveri er en
berigelsesforbrydelse, så det er kun, hvis butiksejeren fx tager cyklen med
det formål at beholde den selv, give den væk eller sælge den, at der er tale
om tyveri. Hvis han bortskaffer cyklen - altså flytter den langt væk eller
ligefrem smider den ud - er der tale om hærværk. Hvis det er et offentligt
sted, kan butiksindehaveren efter min bedste overbevisning højst flytte
cyklen lidt, hvis den står i vejen.

Mvh.
Jacob

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 10-08-02 07:57

"jacob nielsen" <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> skrev:

> Hvis det er et offentligt
> sted, kan butiksindehaveren efter min bedste overbevisning højst
> flytte cyklen lidt, hvis den står i vejen.

I princippet har han vel ikke lov til så meget som at rykke cyklen en
cm.
Hvis cyklen står parkeret i strid med Færdselsloven så må det være op
til politiet at tage stilling til "sagen" ellers må der formentligt
være tale om en overtrædelse af Straffelovens §294 ("selvtægt")?

I praksis ser tingene nok lidt anderledes ud.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 10-08-02 08:55

Morten Bjergstrøm skrev i news:Xns92665AFAB7891.miljokemi.dk@172.16.16.111

[klip]

> I princippet har han vel ikke lov til så meget som at rykke cyklen en
> cm.

Din formulering er ikke så skråsikker

Jeg er nok heller ikke enig med dig. Man må *vel* gerne flytte cyklen lidt -
eller helt væk.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : jacob nielsen

Dato : 10-08-02 09:38

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> [...]
> til politiet at tage stilling til "sagen" ellers må der formentligt
> være tale om en overtrædelse af Straffelovens §294 ("selvtægt")?
Tjaaa. Så vidt jeg husker omhandler §294 kun ulovlig selvtægt, så det er
implicit forudsat, at der også findes lovlig selvtægt. Om det er ulovlig
selvtægt at flytte en cykel, der er parkeret i strid med færdselsloven lidt,
tør jeg ikke sige på stående fod, men jeg har mine tvivl.

> I praksis ser tingene nok lidt anderledes ud.
Som det så ofte er tilfældet. Hvis nogen havde parkeret en cykel lige foran
min butiksdør, ville jeg ikke tænke to gange, før jeg flyttede den til et
andet synligt sted uden politiets mellemkomst. Jeg har ikke fantasi til at
forestille mig, at jeg i praksis ville ifalde ansvar af hverken den ene
eller den anden slags. Først hvis den var lænket til min butiksdør el.
lign., ville jeg ringe til politiet og få dem til at fjerne den.

Mvh.
Jacob

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 10-08-02 10:13

Fra : jacob nielsen

Dato : 10-08-02 11:14

"Peter Sepstrup" <sepstrup@privat.dk> wrote in message

> [...]
> fralægge sig ansvaret hvis der sker nogen med cyklen, det kunne være man
> væltede den eller noget, mens man flyttede den?

Nej, hvis man beskadiger cyklen er man efter omstændighederne
erstatningsansvarlig.

Mvh.
Jacob

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 10-08-02 09:01

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Din formulering er ikke så skråsikker

Det har du ret i.

> Jeg er nok heller ikke enig med dig. Man må *vel* gerne flytte
> cyklen lidt - eller helt væk.

Teoretisk set har man vel taget loven i egen hånd.

--
Morten http://miljokemi.dk