Endnu flere covercd :-(
Fra : Troels

Dato : 07-08-02 21:34

Hvorfor er det lige at folk bliver ved med at synes det er spændende at
udgive nye med coverversioner af gamle numre? Nu har Brdr. Olsen lige
udgivet en cd der kommer "lige fra hjertet". Hvis der så da bare blev
nytænkt lidt så de ikke lyder fuldstændigt som originalerne, men nej

Øv altså.....

/Troels

Fra : Martin Petersen

Dato : 07-08-02 21:43

"Troels" <tllund@[nof******spam]hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> udgivet en cd der kommer "lige fra hjertet". Hvis der så da bare blev
> nytænkt lidt så de ikke lyder fuldstændigt som originalerne, men nej

Det er jo lettjente penge.... Sålænge flertallet af danskere lader sig
nøje med breck som det, og køber det, bliver det nok ikke anderledes.

> Øv altså.....
>
> /Troels

- Martin

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 08-08-02 19:29

Martin Petersen <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ais0p1$id9$1@news.cybercity.dk...

> Det er jo lettjente penge.... Sålænge flertallet af danskere lader sig
> nøje med breck som det, og køber det, bliver det nok ikke anderledes.
__________

Jeg er glad for at du siger flertallet af danskerne. Nå men altså, de
udgiver sådan noget, fordi det var en musikform som der ikke laves ret meget
mere, af nye grupper.
Nye grupper ser det mere som en udfordring at vise hvad der kan
frembringes af unaturlig lyd fra en computer. Stemmevibrator,
stemmeforvrængning og dunkende kompressorlyde. De har ladet sig påvirke af
de urealistiske lyttermålinger, som der ikke er hovede eller hale på og
udsagn fra fuldstændig virkelighedsfjerne analytikere som knapt nok er stået
ud af barnevognen.

FOLK VIL HAVE SLAGERE - SALGSLISTEN UNDER ANGREB, KAN IKKE MODSTÅ PRESSET
Folk vil have de glade muntre slagere. Vi ser det så tydeligt fra
tv-reklamerne. Slagermusikgrupperne løber storm mod salgslisterne i
øjeblikket, i et veritabelt angreb. Sidst så vi "På slaget Tolv" løbe den
tæppebankende musik over ende, hvorefter 1. pladsen blev erobret og holdt
besat i mange uger. Heidi Hauge har i øjeblikket et angreb igang, hvor hun
nu er nået til 4. pladsen. Også Kristian og Jesper løber storm på listens
øverste pladser. Hjælpetropper i form af "Freddy Brech" og "Tyske
Slchlagerhits" står parat i kulissen. Og selvfølgelig "Brødrene Olsen". Og
det er toppen af listen som er under angreb, bemærk det.
Derfor genopfrisker enkelte grupper, med stor succes, de gamle livlige
slagere, hvor musikinstrumenterne var ægte og det gør de til stor glæde for
den brede befolkning.

SANSYNLIVIS SNART NETVÆRK AF SLAGERRADIOER
Det er sansynligvis kun et spørgsmål om kort tid før garvede radiofolk,
som før nærmest har arbejde i en hypnotisk tilstand hvor slagermusik ikke
eksisterede, vågner op til dåd og de nye realiteter og ser at der intet
kommer ud af at lave enslydende poprock-stationer og kæmpe om det samme
overmættede marked .
Måske ser vi snart et landsdækkende net af "Danmarks Slagerradio". Radio
Limfjord har tilsyneladende set hvor det bærer hen og starter snart Danmarks
første kommercielle slagerdansktop-radio. Jeg har hørt vilde rygter om at
det sker 1. oktober. Ved ikke om tidspunktet er helt korrekt. Måske det kan
udvikle sig til et landsdækkende net?, hvem ved.

Hilsen Åge

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 09-08-02 07:29

> [...]
>
> Jeg er glad for at du siger flertallet af danskerne. Nå men altså, de
> udgiver sådan noget, fordi det var en musikform som der ikke laves ret

<snip en masse andre ligegyldige gentagelser>

Jeg kender en HEL del danske bands som ikke er blevet til noget, selv om de
laver god gedigen dansk POP, sunget på dansk endnu, som ikke har kunnet
sælge, eller som er blevet overset af deres pladeselskab (ingen penge til at
markedsføre dem, efter at man har markedsførst Absolut Lets GrillFest 43),
så det er noget ævl at man er nød til at lave den ene cover cd efter den
anden, fordi "den slags musik ikke laves mere"....

> Hilsen Åge

Lars B. Jensen
http://www.zulfo.dk http://www.sheewaklub.dk

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 08-08-02 07:34

> [...]
> udgivet en cd der kommer "lige fra hjertet". Hvis der så da bare blev
> nytænkt lidt så de ikke lyder fuldstændigt som originalerne, men nej

Og så undrer pladebranchen sig over at det går ned af bakke (eller gør det?)
for pladesalget i Danmark, og medens de prygler løs på deres egen ynglings
prügelknabe, "piraterne", udgiver de flere og flere opsamlingsalbums,
coveralbums og andet skrammel, med de samme numre om og om igen... absolut
sommer 89, absolut lets lut 43, dance chart 79 osv. osv. osv.... Det er den
slags skodalbums som pladeselskaberne skyder penge i at markedsføre, i
stedet for at skyde lidt flere penge i de unge musikere der gerne vil ind på
scenen....

De skulle skamme sig!

> Øv altså.....

Meget!

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-08-02 15:40

> [...]
> udgivet en cd der kommer "lige fra hjertet". Hvis der så da bare blev
> nytænkt lidt så de ikke lyder fuldstændigt som originalerne, men nej

Kære Troels

Det kan da være du ikke er gammel nok til at forstå det. Gamle numre skal
behandles med respekt, og spilles som de skal lyde. Alt andet er blasfemi.
Nytænkning har vi desværre allerede set alt for meget til....Jeg vil igen
tillade mig at henlede opmærksomheden på det gamle Barbi Benton nummer,
Ain't that just the way.......Der så du for nogle år siden, et pragtfuldt
eksemplar af voldtægt mod et ellers sublimt nummer, en sørgesang, lavet om
til folkefest, så det næste bliver vel at hylde WW2. Hvis du tænker et par
år tilbage, så var der igen en gruppe unge drenge, som lavede den gamle Bee
Gee's traver " Words " og de gjorde det så godt, så man troede Bee Gees
drengene var blevet genfødt, og kunne lave deres gamle hit, med ny og
moderne lyd. Faktisk blev Brødrene Gibb så glade for det, så de tilbød at
skrive nye numre til gruppen. Hvilket må siges at være noget af en hæder.
Vi gamle, elsker den musik, og jeg syntes i hvert fald ikke der skal
nytænkes, se bare på den moderne musik, du ville ikke engang kunne høre
det, hvis nogen nytænkte på den. Den store forskel er jo så også der, at
når Brdr Olsen stiller sig op på scenen, så kan de spille numrene, uden at
skulle medbringe 14 lastbiler med electronisk udstyr. Du kan også tage
Nillsson's " Without you ", oprindeligt et nummer fra begyndelsen af
70'erne, som alle pludseligt skulle kopiere, den mest populære kopi var nok
Mariah Carey's version, Du vil opdage, at Mariah Carey også var meget
trofast overfor originalen, og jeg vil tro, at selvom Nillsson også selv kom
med en ny version, så solgte de vist ca lige godt. Jeg vil endda tro, at
dem der købte den ene, også købte den anden. Jeg vil ikke prøve på at
benægte, at Mariah Carey har en meget flottere stemmepragt, end netop
Nillsson. Der findes faktisk flere eksempler på kopiversioner, som er
væsentligt bedre end originalen....Selvom de er meget trofaste mod
originalen. Tag F.eks Cocaine med Eric Clapton, Rock'n'roll i gave you all
the best years of my life med Terry Jacks, begge disse er klart bedre end
den originale version. Bare for at nævne et par stykker. Desværre for Terry
Jacks, så er hans udgave vist ikke særligt kendt, for jeg er næsten sikker
på den ville slå hans superhit " Seasons in the sun " Til gengæld må man så
sige desværre for JJ Cale, så er det vist almindelig opfattelse hos folk at
Cocaine er Eric Clapton's, og der er vel ikke mange der har lagt mærke til
at det ikke er tilfældet.

M.V.H.....Benny..

Fra : Troels

Dato : 11-08-02 17:39

> Det kan da være du ikke er gammel nok til at forstå det. Gamle numre skal
> behandles med respekt, og spilles som de skal lyde.

Hvorfor skal de så overhoved kopieres/genindspilles? Hvis de alligevel lyder
som originalen hvor er den så ikke god nok?

I don't get it.....

/Troels

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-08-02 18:41

> [...]
lyder
> som originalen hvor er den så ikke god nok?

Det var forventet

Hilsen Benny

Fra : Troels

Dato : 11-08-02 22:09

> lyder

> Det var forventet

Og du vil ikke forklarer det eller hvad? Den der måde at argumeneter (eller
hvad vi nu skal kalde det) er lidt for billig. Jeg mener stadig at den der
køber en cd med covernumre der lyder fuldstændig som originalen bliver taget
godt og grundigt i r****.

/Troels

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-08-02 22:48

> [...]
> hvad vi nu skal kalde det) er lidt for billig. Jeg mener stadig at den der
> køber en cd med covernumre der lyder fuldstændig som originalen bliver

Jeg har intet imod at forklare, men det sker sommetider at man forklarer
noget, men den man forklarer det til, har åbenbart ikke lyst til at forstå,
eller også kan vedkommende ikke forstå. Så bliver du jo nødt til at starte
med at forklare, " Hvad er det du har imod det "

M.V.H.....Benny..

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 11-08-02 23:05

Benny Mortensen wrote:

> [...]
> lyst til at forstå, eller også kan vedkommende ikke forstå. Så
> bliver du jo nødt til at starte med at forklare, " Hvad er det du har

Jeg vil give Troels helt ret. Hvis man ikke har noget nyt at bidrage med,
skal man lade være med at lave en cover i første omgang. Et forsøg på at
efterabe en klassiker vil per definition altid gå galt, eftersom det bedste,
man kan håbe på, er at lyde _næsten_ som originalen. Og så er det jo stadig
ikke lykkedes. Det er måske fint nok med coverbands live, hvis folket nu
engang vil høre noget "de kender". Men hvorfor kopiere en sang, når den
allerede findes?

Derimod er der kun ét godt argument for at lave en coverversion, nemlig, at
man kan bidrage med en ny vinkel på et gammelt nummer. Det kan være en ny
stemning ved at skifte stil eller tempo, eller ved at sætte numre sammen og
dermed give helheden en ny mening. Kort og godt skal målet med et
covernummer i mine øjne være at bidrage med noget selvstændigt til nummeret.
Hvis man bare vil lave det samme igen kan man lige så godt genoptrykke
originalen; covers med for stor respekt for den oprindelige kunstner fejler
sædvanligvis.

/Nikolaj

Fra : Troels

Dato : 11-08-02 23:06

> Derimod er der kun ét godt argument for at lave en coverversion, nemlig,
at
> man kan bidrage med en ny vinkel på et gammelt nummer.

Tror faktisk der er to grunde til at lave et covernummer. Nemlig at der er
(lette) penge i skidtet. Og jeg er ret sikker på at det er netop derfor at
Brdr. Olsen har udgivet denne her cd.

/Troels

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-08-02 23:31

> [...]
> (lette) penge i skidtet. Og jeg er ret sikker på at det er netop derfor at

Hej Troels

Det bliver sikkert heller ikke let at forklare det, jeg går ud fra du bare
har lyst til at brokke dig over det. Jeg syntes også mine grunde til at
antage det, er ganske åbenlyse. Det vil jo heller ikke hjælpe noget, uanset
hvad jeg angiver som forklaring, så har du jo en anden indfaldsvinkel. Nu
gør du det næsten kriminelt, hvis Brødrene Olsen skulle have lyst til at
tjene penge. Fik du din mulighed for at score let kasse, vil jeg garantere
for at du brugte den. Men hvis du havde fulgt lidt med i TV, ( Bl.a Morgen
TV ) så havde du hørt dem selv give forklaringen. Hvis ikke deres egne ord
på TV er dokumentation nok for dig, hvordan skulle jeg så kunne forklare dig
det, når Olsen ikke engang selv kan. Så det er jeg bange for at jeg opgiver.

M.V.H....Benny..

Fra : Gizmoduck

Dato : 12-08-02 03:45

On Mon, 12 Aug 2002 00:31:06 +0200, "Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>det, når Olsen ikke engang selv kan. Så det er jeg bange for at jeg opgiver.

kunne du tænke dig at genfortælle hvad han gav som grund? til alle os
der ikke lige så morgentv den dag

--

Gizmoduck

Keep on looking for the songs that make you feel
alive, for the songs that are not in the charts, but speak
directly to you. Because they will always be your company
for the rest of your life. And they will always make you
remember ... never forget ...

Fra : Benny Mortensen

Dato : 12-08-02 11:08

"Gizmoduck" <Gizmoand@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> directly to you. Because they will always be your company
> for the rest of your life. And they will always make you

Jeps
Back to where we started

Hilsen Benny

Fra : Gizmoduck

Dato : 12-08-02 11:21

>Jeps
>Back to where we started
>
>Hilsen Benny

enten er jeg blind, eller også har du aldrig nævnt hvad de gav som
forklaring? gider en af jer der har hele tråden quote Benny?

og når du nu har ret, så må det vel være en fornøjelse for dig at
forklare det én gang til?

Fra : Kasper Aae

Dato : 12-08-02 13:24

On Mon, 12 Aug 2002 12:20:52 +0200, Gizmoduck
<Gizmoand@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>forklaring? gider en af jer der har hele tråden quote Benny?
>
>og når du nu har ret, så må det vel være en fornøjelse for dig at

Må næsten være den her:

<3d567753$0$52997$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>

Men for mig lyder det som om han mener, at al nyfortolkning per
definition er noget skrammel. Men det er nok bare den gamle diskussion
omkring generationskløften, og ældre menneskers trang til at klamre
sig til det forudsigelige og vante. Tryghedsnarkomani, om du vil.

--
Kasper Aae

E-mail: rbb at rocketmail.com

Fra : Benny Mortensen

Dato : 12-08-02 11:44

> [...]
> directly to you. Because they will always be your company
> for the rest of your life. And they will always make you

Hej Gizmoduck

Gentagelse af sidste svar

Hilsen Benny

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 12-08-02 12:04

Benny Mortensen wrote:
> Gentagelse af sidste svar

Spong?

/Nikolaj

Fra : Gizmoduck

Dato : 12-08-02 15:37

On Mon, 12 Aug 2002 12:44:03 +0200, "Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk>
wrote:

>"Gizmoduck" <Gizmoand@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

>Hej Gizmoduck
>
>Gentagelse af sidste svar
>
>Hilsen Benny

jeg har stadig ikke set nogen steder hvor du citerer hvad Brødrene
Olsen sagde i morgentv? jeg er ikke interesseret i en flamewar, jeg
vil bare gerne høre deres argumenter

--

Gizmoduck

Fra : Benny Mortensen

Dato : 12-08-02 18:01

> jeg har stadig ikke set nogen steder hvor du citerer hvad Brødrene
> Olsen sagde i morgentv? jeg er ikke interesseret i en flamewar, jeg
> [...]
Hej Gizmoduck

Nu har jeg vist givet grunden to gange, lige efter hinanden, det var ikke en
hentydning, det var svaret.....Men siden du ikke tror på mig, så syntes jeg
da du skal spørge dem selv.... Det kan du gøre her

http://www.olsen-brothers.dk

Hilsen Benny..

Fra : Robert Eriksen

Dato : 11-08-02 23:37

Benny Mortensen wrote:

> [...]
> det, når Olsen ikke engang selv kan. Så det er jeg bange for at jeg opgiver.

Det kunne godt nok være klasse hvis Hr. Olsen sad på morgen-TV til
(potentielt)
millioner af seere og sagde "jo altså der var jo alle de her gamle sange
som
har været sikre hits mange gange før. Så vi tænkte at der var jo en god
mulighed
for at score kassen med et minimum af arbejdsindsats"

Fra : Peter G.

Dato : 12-08-02 20:25

> [...]
> eksemplar af voldtægt mod et ellers sublimt nummer, en sørgesang, lavet om
> til folkefest, så det næste bliver vel at hylde WW2.

Jeg tror jeg begynder at forstå hvad det er du mener. Du mener at den
originale version skal behandles med respekt og at mange af de senere
cover-versioner du har hørt har manglet dette. Men mener du ikke også at
man kan tilføje en sang noget nyt samtidig med at man bevarer respekten
for originalen og/eller giver den en hel ny (og tankevækkende) betydning?

Lad os prøve nogle andre eksempler. Hvordan har du det med Jimi Hendrix
cover af "All Along The Watchtower" (Bob Dylan)? Kate Bush med "Rocket
Man" (Elton John)? Shu-Bi-Duas "Midsommervisen"?

Jeg kan godt se at for nogle mennesker er det rart at genkende gamle
numre som bliver fundet frem fra gemmerne og bragt frem i lyset igen af
andre kunstnere. Men jeg ser jeg det netop som manglende respekt overfor
originalen hvis de putter den på en plade uden at at have anden grund end
at tjene penge på den. Hvis man putter en coverversion på en plade, bør
man gøre det af en speciel grund. Nemlig ved at tilføje den noget
originalt og nyt. Ellers kunne man ligeså godt bede folk om at købe
originalen i stedet.

--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Email address works.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-08-02 13:43

"Peter G." <PeterNOSPAMPedal2100@gmx.net> skrev i en meddelelse
> [...]

> M.v.h. / Kind regards, Peter.
> Email address works.
> Spampal filter percentage for August to date: 100 %

Hej Peter

Du har fået fat i den rigtige ende. Det mener jeg også at jeg beskrev, da
jeg nævnte en gruppe, som jeg dog ikke lige kan huske navnet på, som
genudsendte det gamle Bee Gees nummer " Words " og gjorde det så godt, at
selv Brødrene Gibb blev imponeret, og tilbød at skrive flere numre til
gruppen.
Så helt klart, Love Grows, behøver ikke blive spillet af Edison Lighthouse,
hvis den behandles med respekt. Men jeg går ud fra, at alle ville blive
forargede, når de lytte til " Ain't that just the way " i en disco version.
Det er blasfemi, og som Troels nævnte, et forsøg på at score let kasse.
Folk med Troels opfattelse, ville aldrig købe Brdr Olsens nye cd, hvor
kommer så den lette kasse ind, for jeg tror ikke at nogen ville mistænke
Jørgen & Noller for at gå efter den lette kasse. Nu må jeg indrømme, at jeg
selv ikke er så pokkers pjattet med Jimi Hendrix, til gengæld kan jeg godt
dyrke Kate Bush. De har dog begge det tilfælles, der er ikke mange der kan
efterligne dem. Jeg kender ikke lige nogen der kan byde sin stemme det som
Kate Bush byder sin i
" Wurthering Heights " Eller for den sags skyld mange andre af hendes numre.
Det sker vel at mærke, uden frygt for at blive opfordret til at gøre det
live. Altså at kunne gøre det på Scenen, uden de 14 lastbiler med digitalt
udstyr, som kan lave den gode stemme, hun har den bare. Tænk F.eks på Suzy
Quatro i gamle dage, en helt utrolig stemmepragt der var gemt i hendes 164
Centimeter. Hun må dog lide den tort, at den ikke er helt så glansfuld
mere, og er blevet lidt rusten, men der er også blevet slidt hårdt på den,
men alligevel er hun stadig vældig populær, og kan stadig trække folk til.
Jeg kan godt lide musik, men ikke uorganiseret støj, og jeg er til næsten
alle stilarter. Det vil sige, at jeg lytter gerne til Black Sabbath, men
jeg lytter lige så gerne til Lis & Per, Før nogen brokker sig, så vil jeg
da lige komme dem i forkøbet, altså med Lis & Per..... De har da kunnet
indspille deres plader, uden at skulle have 6 måneder på et mentalt sygehus.
Det har F.eks næsten været fast tradition med F.eks Black Sabbath. Eric
Clapton måtte også den vej, det generede ham nu ikke særligt, han var mere
skuffet over, at der skulle en udsendelse i TV til, for at hans medpatienter
genkendte ham. Sjov episode, men det bliver den jo ikke mindre sand af....
Men det kan man jo så bare bruge som bevis, den lette kasse inden for
musik, den tror jeg ikke på eksisterer. Der skal arbejdes hårdt for pengene.
Langt de fleste bliver jo stadig udsat for den pinlige bemærkning, når de
søger andet arbejde, " Hvad lavede du før - Jeg var musiker, ( Lang
Pause ) - Glimrende svarer arbejdsgiveren så, vi mangler også en
akkordarbejder.

M.V.H.....Benny

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-02 15:21

> [...]
> udgivet en cd der kommer "lige fra hjertet". Hvis der så da bare blev
> nytænkt lidt så de ikke lyder fuldstændigt som originalerne, men nej

Ja, som en anmelder skrev: Det lyder som om Brdr. Olsen har mere brug for de
gamle numre, end de gamle numre har brug for Brdr. Olsen. Så det er vel
begrænset hvad de har tilført numrene af nyt.

Carina

Fra : Troels

Dato : 09-08-02 16:24

> [...]
> udgivet en cd der kommer "lige fra hjertet". Hvis der så da bare blev
> nytænkt lidt så de ikke lyder fuldstændigt som originalerne, men nej

Det faldt mig lige ind at hvis Brdr. Olsen skulle gøre noget sjovt og
anderledes burde de inspille coverversioner af nye numre, når nu der er så
mange både nye og gamle kunstnere der trækker på det gamle "guld" og
indspiller det.

Prøv f.eks. at forestil jer Junior Senior - Move your feet eller Kylie
Minogue - Can't get you out of my head indspillet i "åge-udgaver" ag Brdr.
Olsen.... anderledes....

/Troels

Fra : AJC

Dato : 09-08-02 20:11

"Troels" <tllund@[nof******spam]hotmail.com> wrote in message
>[snip]
>
> Prøv f.eks. at forestil jer Junior Senior - Move your feet eller Kylie
> Minogue - Can't get you out of my head indspillet i "åge-udgaver" ag Brdr.
> Olsen.... anderledes....

Ja, det ville uden tvivl hæve kvaliteten af de nævnte sange betydeligt!

Mvh
AJC.