Trække et tal rundt
Fra : Harald

Dato : 07-08-02 21:44

Hej

Jeg har et billede i en TImage. Jeg har brug for at indsætte nogle texter i
dette billede men det skal virke sådan:
Man trykker et sted i billedet og teksten kommer frem hvor man nu trykker,
sålænge man holder musse knappen nede kan man trække teksten rundt og først
når man slipper knappen bliver texten skrevet fast.
Nogen ideer til hvordan man bedst løser det?

Mvh
HK

Fra : Casper A. Hansen

Dato : 12-08-02 11:45

"Harald" <swobu@kroning.dk> wrote in message news:<3d518678$0$89532$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
> når man slipper knappen bliver texten skrevet fast.
> Nogen ideer til hvordan man bedst løser det?

Det var godt nok et kompliceret problem.
Du kan vel bare lave en gennemsigtig label (Transparent := True) som
du flytter rundt med oven på dit image vha. OnMouseMove event.
Tilsidst skriver du bare teksten i dit image ved at lade en canvas
pege på dit image og kalde DrawText eller lignende på den canvas.

/Casper

Fra : Harald

Dato : 12-08-02 15:17

"Casper A. Hansen" <cah@skygate.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Tilsidst skriver du bare teksten i dit image ved at lade en canvas
> pege på dit image og kalde DrawText eller lignende på den canvas.

Tja!

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 12-08-02 15:28

"Harald" <swobu@kroning.dk> skrev i en meddelelse news:3d57c35c$0$53108

> Tja!

Det behøves ikke at være så kompliceret igen. Hold en kopi af dit billede.
Hver gang brugeren bevæger musen, når denne er i "tekstplaceringsmode",
kopierer du den stump af billedet teksten "dækker" fra kopien over på
brugerens billede, noterer den nye X,Y position, og skriver derefter teksten
ud det nye sted. På den måde vil tekst nemt kunne blive trukket rundt indtil
brugeren slipper musen - når den slippes undlader man således blot af
"nulstille" det område teksten sidst blev skrevet ud på...Størrelsen af det
område af billede du skal genopfriske hvergang kan i øvrigt findes med
funktionerne TextWidth og TextHeight, så det er ikke meget kode du skal lave
førend det virker. Flimrer resultatet for meget kan du sætte DoubleBuffered.
Et godt tip er iøvrigt at sætte nogle nedre grænser for hvornår brugeren
rent faktisk har flyttet musen - mindst 2 eller 4 pixels i én af retningerne
plejer at være tilstrækkeligt - lavere "opløsning" kan hurtigt se en smule
uproffesionelt ud, da teksten vil flimre kraftigt som følge af de mange,
repetetive opdateringer af billedet.

Fra : Harald

Dato : 12-08-02 16:40

"David A. D. Konrad" <david_konrad@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> uproffesionelt ud, da teksten vil flimre kraftigt som følge af de mange,

LOL, nej nu har jeg lavet det med en label. Jeg havde først lavede det med
en TImage oven på min Image som jeg så trak rundt. Det virkede fint men blev
aldrig rigtig pænt, teksten der blev trukket rundt var uldent i kanterne,
det var self. kun et lille problem mens man trak texten rundt. Hvorfor jeg
ikke tænkte på at bruge en label ved jeg virkelig ikke :)

Mvh
HK

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 13-08-02 07:25

"Harald" <swobu@kroning.dk> skrev i en meddelelse news:3d57d6d7$0$53121

> LOL,

?? Det er ellers en ganske kendt og benyttet metode.

> [...]
blev
> aldrig rigtig pænt, teksten der blev trukket rundt var uldent i kanterne,

Præcis. Du har slet ikke samme grad af kontrol med en label - og kan
endvidere ikke style labelen, f.eks have første karakter i bold etc...

Fra : Harald

Dato : 13-08-02 10:58

> ?? Det er ellers en ganske kendt og benyttet metode.

Ok sorry, jeg troede det var en vittighed for det er da lidt lettere bare at
trække en label rundt.

> blev
>
> Præcis. Du har slet ikke samme grad af kontrol med en label - og kan
> endvidere ikke style labelen, f.eks have første karakter i bold etc...

Næ, men sålænge det er simpel text, i mit tilfælde et tal mellem 1 og 266,
så virker det fint med en label.

Mvh
HK