Hvor tynd olie bruger i ?
Fra : Morten Juel

Dato : 07-08-02 21:18

hejsa NG

Ja hun sluger jo lidt olie hende min tøs
Jeg bruger 20/50 olie.. er det for tyndt, må jeg gå til en 15/40 eks ??
manualos siger 20/50..
Og skal det være syntetisk eller ikke syntetisk ?
Hvad hulen bruger i andre ?? på jeres ældre cykler...

Og så vare der jo lige en gammel Norton commando 850ccm der kunne følge mig
i nogle overhalinger idag.. det beviser jo lidt om at min cykel mangler lidt
kræfter.. ;o(

Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 07-08-02 21:24

"Morten Juel" <mp@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> hejsa NG
>
> Ja hun sluger jo lidt olie hende min tøs
> Jeg bruger 20/50 olie.. er det for tyndt, må jeg gå til en 15/40 eks ??

Øhh.. en 15/40 er tyndere end en 20/50 !!!

> manualos siger 20/50..

Ville bruge 20/50 viskositet, er afgørende for oliefilmen i dine lejer, hvis
du bruger for tynd olie kan du risikere at oliefilmen brister, og metal mod
metal i lejerne = ARRRGH! Tykkere olie kan forudsage at motoren ikke kan
pumpe de ønskede mængder frem til de steder der skal være, dvs. olietrykket
falder i de vitale punkter, og igen vil olie filmen briste. En tyk olie vil
heller ikke kunne arbejde i samme høje omdrejninger som en tynd. Alt i alt
er viskositeten afstemt ret så nøje til din motor-

Det jeg har beskrevet her er ikke noget der sker ved f.eks. skift fra 15/40
til 20/50 eller omvendt. Men hvis jeg hev en 20/50 i min GSXR250, tror jeg
ikke at den ville nyde det.

> Skal det være syntetisk eller ikke syntetisk ?
> Hvad hulen bruger i andre ?? på jeres ældre cykler...

Min gixxer (produceret i 86 i japan) får kun fuldsyntetisk, dog er det "kun"
delsyntetisk der er krævet. Er blevet skræmt af historier her i gruppen. Jeg
er dog overbevist om at en god delsyntetisk olie er fin, og da forskellen på
en delsyntetisk og en fuldsyntetisk er indholdet af additiver, er jeg sikker
på at bære evnen osv er den samme, forskellen kunne ligge i f.eks. rensende
og inkapslende additiver. Men da gixxeren skal havde olie og filter skiftet
efter 5000km, tror jeg nu at delsyn. er godt nok, men tør ikke løbe nogen
chancer

1. Stop ulykken

mvh Tommy Fer

Fra : Morten Juel

Dato : 07-08-02 21:54

ARGH lorte Louis.de motorbase !! i den står der 20/50 i min haynes står der
10/40 !
Så det skifter jeg sq til nu !

Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 07-08-02 22:21

Morten Juel wrote:

> ARGH lorte Louis.de motorbase !! i den står der 20/50 i min haynes står der
> 10/40 !
> Så det skifter jeg sq til nu !

Mange gange kan det hjælpe med et andet mærke olie. Det lyder forkert, men
virker i praksis. Prøv f.eks Duckhams 20/50. Den er grøn.

Ib Jakobsen

Fra : Morten Juel

Dato : 07-08-02 22:41

> Mange gange kan det hjælpe med et andet mærke olie. Det lyder forkert, men
> virker i praksis. Prøv f.eks Duckhams 20/50. Den er grøn.

Det er netop den jeg køre med

Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 07-08-02 23:16

Morten Juel wrote:

> Det er netop den jeg køre med

Så prøv en anden. Det kan hjælpe.

Ib Jakobsen

Fra : Ksa

Dato : 07-08-02 22:22

> ARGH lorte Louis.de motorbase !! i den står der 20/50 i min haynes står
der
> 10/40 !
> Så det skifter jeg sq til nu !
---------------------------------
Hvis du skifter til en 10/40 olie så kan du være sikker vist på, at du for
et giga olie forbrug på din kværn.

Hvis jeg var dig ville jeg skiftet til en Bel-Ray Multi-grade olie i 20w/50,
som ikke er så tynd at den pisser lige gemmen din motor.
http://www.bel-ray.com/consumer/productpages/exl.html

Ksa Duc.900SL som køre på 20w-50 olie

Fra : Henrik Mønster

Dato : 08-08-02 06:47

"Morten Juel" <mp@stofanet.invalid> wrote in message
> hejsa NG
>
> Ja hun sluger jo lidt olie hende min tøs
> Jeg bruger 20/50 olie.. er det for tyndt, må jeg gå til en 15/40 eks ??

Hej Morten

Hvia manualen siger 10W-40, så ville jeg prøve det. Det er meget muligt at
det pisser lige igennem, men andet kan også være tilfældet, det kommer
li'som an på grunden til det.

Skyldes forbruget slidte cylindre/stempelringe/olieringe v. ventilerne, så
bliver det nok ikke bedre med en tyndere olie.

Skyldes forbruget at olien er så tyk, at stempelringene ikke kan "skrabe"
tilpas meget olie væk ved høje omdr. så kan en tyndere olie nok hjælpe på
det. Dette kalder jeg for GS500E-syndromet

Skyldes forbruget en tilsodet motor (har ikke lige læst om du har haft alt
skilt ad) så har man også hørt om at en tynd olie nærmest renser motoren.

Har du taget f.eks. kompressionsmålinger for at få et bud på motorens
tilstand? Har du kigget ned i cylinderen og på stemplernes top?

M.v.h. Henrik

Fra : Morten Juel

Dato : 08-08-02 10:13

> Hej Morten
Hejsa Henrik

> Hvia manualen siger 10W-40, så ville jeg prøve det. Det er meget muligt at
> det pisser lige igennem, men andet kan også være tilfældet, det kommer
> li'som an på grunden til det.
Jeg prøver

> Skyldes forbruget slidte cylindre/stempelringe/olieringe v. ventilerne, så
> bliver det nok ikke bedre med en tyndere olie.
Det er det jeg frygter !..

> Skyldes forbruget at olien er så tyk, at stempelringene ikke kan "skrabe"
> tilpas meget olie væk ved høje omdr. så kan en tyndere olie nok hjælpe på
> det. Dette kalder jeg for GS500E-syndromet
heheoki, det vidste jeg ikke kunne ske !

> [...]
> Har du taget f.eks. kompressionsmålinger for at få et bud på motorens
> tilstand? Har du kigget ned i cylinderen og på stemplernes top?
skildt ad og fået ordnet ventiler, og alt koks fjernet Stemplernes top
er fine, den ene cylinder ser "brugt" ud de andre er rigtigt fine..

Så spørgsmålet er om det ikke bare en den ene lortecylinder der æder min
olie.. ;o(

Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750

Fra : Henrik Mønster

Dato : 08-08-02 11:37

> heheoki, det vidste jeg ikke kunne ske !

Hmmm det er en modificering af hvad jeg engang fik at vide hos Lydmuren, da
jeg spurgte hvorfor selv helt nye GS500E'ere bruger olie når de kører med
mere end 7000 omdr. konstant. Heinrich sagde at det er fordi at
stempelringene er brede og dermed trykker med et lavt tryk mod
cylindervæggene, og derfor kan "skøjte" henover olien ved høj
stempelhastighed.

Medvirkende kan selvfølgelig være at olien bliver varm og tynd (men hvad
sker der så i lande hvor det er varmt), så mon ikke der er noget om snakken?
Man kan så selv fantasere videre med tyk olie o.s.v...... om den holder ved
jeg ikke..... men jeg er med på et odds på den slidte cylinder. En honing og
nye ringe? eller er den for ridset?

M.v.h. Henrik

Fra : Armand

Dato : 23-08-02 03:42

Henrik Mønster <nina.henrik@mobilixnet.dk> skrev i en

> [...]
> stempelringene er brede og dermed trykker med et lavt tryk mod
> cylindervæggene, og derfor kan "skøjte" henover olien ved høj

Ud fra omtale af Heinrich her på gruppen har jeg stor respekt for
menden; men dén snak vil jeg alligevel lade falde ind under kategorien:
"Mekaniker-bullshit" :-|

Det er ikke stempelringene der "skraber olie" - Stempelringene er
kompressionsringe hvorfor stemplet til bortskaffelse af oliefilm på
cylindervæggen har behov for dét sæt olieskraberinge der sidder nederst
blandt ringene på stemplet.
Netop p.g.a. dette specifikke job er olieringene særdeles tynde og er
derfor arrangeret som et sæt á to tynde ringe, der igen p.g.a. ringe
egenspænding assisteres af en oftest bølget fjeder-ring bag/imellem
sig.
En GS500 har ikke(!) tykkere olieringe end andre modeller, højest
tykkere kompressions-ringe!!

--
Armand.

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 08-08-02 10:12

Morten Juel <mp@stofanet.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:airusn$ae1$1@sunsite.dk...
> [...]
> GPZ 750
>
> Jeg ville uden tvivl vælge 20W/50 da det er en Norton. Men det olietallene
viser er jo viskositeten ved de 2 temperaturer, så det er jo
temperaturbestemt hvilken olie at bruge; altså også om der i givet fald er
oliekøler. Aktuelt fik jeg for nogen år siden af et oliefirma fortalt at den
maksimale temperartur en olie må køre ved er bestemt af temperatur der
aflæses i logarimeskemaet hvorpå olier jo er indtegnede, ved at nedfælde den
lodrette fra skæringen mellem linen gennem logaritmeværdien 7 og så linien
for olien. Linien for olien er jo den rette linie gennem
viskositetsværdierne ved 40 og 100 grader Celsius. For en Mobil
fuldsyntetisk 15W/50 giver dette 144 grader Celsius.
Jeg kører selv med 5W/50 eller helst 20W/50 i min BMW R100S fra 1976. For
5 år siden kørte jeg med 5W/40 olie men blev da af Castrol fortalt at jeg
kunne køre med 0W/30 olie hvilket jeg så gjorde. Efter kun 40 km`s kørsel -
de sidste 7 - 9 km på motorvejen med 120 km/tim og de første med kun
tilladelige 50 og 80 km/tim - klaprede motoren. Det viste sig at de næsten
nye plejlstangs lejepander var krympet sammen. Altså smøringen brudt
igennem. Efter dett skiftede jeg til 50ér olier. Jeg har for nogen måneder
siden fået et olietermometer i BMWén og kan se at jeg om sommeren ligger
mellem 110 og 130 grader Celsius. Da jeg nu flytter til Thailand har jeg
bestilt en oliekøler til BMWén. For øvrigt slides olien hurtigere - har
kortere levetid - ved højere temperaturer. Og desuden siger man også at hvis
man skifter til fuldsyntetisk olie han man gå 5 ned i værdi; men det er
vigtigst at tænke på temperaturen.

Mvh Gert Thorgersen

Fra : Morten Juel

Dato : 08-08-02 17:41

så fik hun 10/40 olie i.. og FØJ hvor hun røg.. men så holdte hun op ?!?!?
Men hun kan stadigt finde på at blinke olietryk.. men jeg tror nu det er
føleren, for det gjorde hun også lidt i starten da jeg fik hende, men holdte
op igen !

Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750

Fra : Armand

Dato : 23-08-02 03:40

> [...]
er
> føleren, for det gjorde hun også lidt i starten da jeg fik hende, men

Tro(!) du blot dét - Indtil topstykket brænder af :-/
(=> en (snart) traditionel MJ-løsning?)

--
Armand.