van-overhovedetikke-let
Fra : Helle Skoett

Dato : 07-08-02 20:27

Hej gruppe.
Jeg har i et par år haft et hydromatanlæg til at hygge om mine tomater og
agurker. Nu er det næsten slut, fordi jeg er træt af, at det er svært at
regulere, hvor meget vand, de enkelte planter får.
Så nu har jeg købt et Vanlet - i dyyyyre domme efter mange af jer har
anbefalet det.
Og jeg kan ikke få l..... til at virke. (
Jeg satser derfor på, at I nu kan komme med et par velvalgte gode råd, så
jeg igen kan blive i godt humør.
Her er, hvad jeg har gjort.
Delt vandledningen lige under "cisternen", og sendt den ene ud i højden, så
den kan vande hængeplanter. Jeg har fået denne linje til at give vand til
alle planter, der er tilsluttet, efter jeg har lavet en georg gearløs
opbinding, så ledningen "falder" hele vejen. Slutter med en udluftning.
Den anden ledning deler igen ved jordhøjde - kaldet a og b. A-ledning har
hele tiden kørt fint, også efter jeg har "løftet" ledningen op i starten i
et forsøg på at få mere vand over i b-ledning. A slutter med en udluftning.
B er problemet. Første halvdel kører fint, sidste halvdel giver intet. Jeg
har sat en udluftning midtpå ledning b, og en for enden, men det har ikke
hjulpet. Det hjalp lidt, da jeg løftede ledning a - men der er stadig
planter, der ikke får en dråbe. Jeg har så byttet om på potterne, men det
lader til, at problemerne har det med at flytte med.
På a kan ledningen bugte til op og ned uden problemer, men b er super-sart.
Jeg kan få studserne til at give vand, hvis jeg lægger dem fladt ned på
jorden, men lige så snart jeg hæver dem til pottekanten, bliver studsen lige
så tør som Kirsten Piils kilde.
Ledning b er den længste. Den korteste er den høje - den betjener kun 5
planter.
Jeg overvejer, om det kan løse noget, hvis jeg lader den høje fortsætte -
nedad, og flytter planterne fra den bagerste halvdel af b over på
forlængelsen.
Men der skal virkelig rykkes rundt, og hvis nu én af jer erfarne kan give
godt råd, der løser alle mine problemer, vil jeg igen blive lykkelig....
Jeg har i alt sat omkring 70 studse på.

--
jordnær og forhåbentlig snart vandet hilsen
helle s