swimmingpool
Fra : gerda

Dato : 07-08-02 20:08

Kan nogen herinde fortælle lidt om glæder og ærgelser i forbindelse
med en swimmingpool i haven ?

Jeg har ledt på nettet og fundet et sted www.mebalux.dk og studeret
det nøje. En pool på ca. 3½ x 5½ x 1,20 m koster omkring 75.000 kr.
Hertil kommer udgravning og bortkørsel af jord, fragt og montage af et
glasfiberbassin, reetablering af haven og moms....
Det løber sikkert op over 100.000 kr.
Herudover findes der en masse extraudstyr, f.eks. solceller på taget
af huset til opvarmning af vandet (3.500 kr. uden moms og montage)
Det skulle ang. kunne hæve tp.på vandet ca. 5 grader, men... jeg har
mange spørgsmål..

1. Kan det pumpeudstyr, der medfølger holde vandet frit for alger ?
Firmaet vil selvfølgelig svare ja, men hvad mener I ?
Har nogen her en sådan pool ?

2. Har nogen her andre slags pool, hvor vandet er fint klart ?

3. Er andre løsninger end glasfiberpools lige så gode ?
Kan man lave installationen billigere end det nævnte ?

4. Er der megen vedligeholdelse ?
Hvordan behandles poolen om vinteren ?
Skal vandet tømmes ud og er der risiko for frostsprængning af pool

og pumpesystem ?

Kærlig hilsen
gerda

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 15-08-02 13:12

"gerda" <g.nicolaisen@mail.tele.dk> wrote in message
> 1. Kan det pumpeudstyr, der medfølger holde vandet frit for alger ?
> Firmaet vil selvfølgelig svare ja, men hvad mener I ?
> Har nogen her en sådan pool ?

sikkert ikke algerne vil typisk sætte sig i kalkaflejringer på bassin
kanten....vendet vil være klart men algerne vil være der....der er kun en
ting der holder algerne skak og det er klor og den rigtige ph balance

> 4. Er der megen vedligeholdelse ?
> Hvordan behandles poolen om vinteren ?
> Skal vandet tømmes ud og er der risiko for frostsprængning af pool
> og pumpesystem ?

kommer lidt an på hvor mange træer/naboer med tagpap på taget osv....for det
vil næsten altsammen havne i pølen, så den skal støvsuges jævnligt (1 gang
om ugen), filter/pumpe skal have timer på så den kører ca 10-12 timer i
døgnet.

hvis rørene ikke er gravet ned i frostfri dybde er det helt sikkert at disse
vil sprænge hvis der er vand i dem(taler af bitter erfaring) normalt kan man
tømme bassinet så meget at skimmer og dyser er over vandet (ca 20 cm), så
skal man tømme rørene for vand, så behøver de ikek at være gravet særlig
dybt ned, filter og pumpe skal også tømmes for vand.

når sæsonen så starter igen kan man genbruge vandet i bassinet ved at shock
klore det og hælde lidt algedims i vandet....eller man kan tømme bassinet
helt, vandet vil i foråret være så godt som klor frit og man kan vande
diverse ting med det....vi plejede at pumpe alt vandet ud...og hælde nyt
i..det er lidt mere lækkert (der normalt er alskens skravl i vandet efter en
vinter...læs mus, orme, frøer.

alt efter om hvor højt grundvandet står, kan man evt også tømme
bassinet/rør/filter helt inden vinteren. vi havde ikke den mulighed da
grundvandet ville samle sig under bassinet og løfte hele baduljen op af
jorden.

håber det lysner lidt....for en pool er en fed ting og børnene elsker
det....og der er ikke noget bedre end at komem hjem fra arbejde på en varm
dag og så bare kaste sig i poolen

Lasse

Fra : gerda

Dato : 15-08-02 16:20

Kære Lasse.

Blade og andet uønsket, der blæser i poolen:
> [...]
>om ugen), filter/pumpe skal have timer på så den kører ca 10-12 timer i
Ja.. Vi regner med at det vil koste 10 kr. i døgnet hele sommeren.

Firmaet vi er i kontakt med inviterede os ud til en kunde, der havde
en fornem overdækning på sin swimmingpool, nærmest som et teleskoprør,
der kunne skubbes fra, så poolen blev under åben himmel, men ellers
var "under tag". Ejeren er umådelig begejstret for sin "boble", hvor
hun kan svømme i blæst og regn under tag. Sommeren bliver forlænget,
der er lunt under overdækningen, vandtemperaturen er øget og holder
tp., så hun ikke længere behøver tilførte varme fra et fyr. Solen
klarer det. Hun fortalte at hun sparede på klor og at der ikke har
været blade ellers snavs i poolen i de 2 år, hvor de har haft
overdækningen.

Det lød forjættende, men prisen for herligheden til en bestående pool
på 3 x 6 m er i dag 54.722 kr. excl. moms

En anden overdækning er en slags sikkerhedspresenning, der kan trækkes
over om natten. Den holder også på varmen i vandet og den holder blade
og skidt væk. Den koster 21.000 kr. excl. moms.

Begge løsninger er dyre synes jeg. Man kunne måske også trække en
almindelig presenning over om natten. Jeg har set Harald Nyborg sælger
nogen 6x10 m for 59 kr. Den er selvfølgelig mere besværlig at tage af
og på, så måske snyder man. (?)
Har i nogen form for overdækning til jeres pool ?

Nå... Foreløbig er vi i planlægnings og overvejelsesfasen.
Skal vi have en pool eller skal vi ikke ?
Hvor meget vil vi komme til at bruge den ?
Uden overdækning af nogen art, men med udstyr til pumpe og renholdelse
vil den løbe op i 118.000 kr. Det er dog en slags penge, så....
men her i sommervarmen er lysten stor til at tage en dukkert i haven.
Vi har tidligere boet i ½ times kørsel fra vesterhavet, og er nu
flyttet til Randers. Der er meget smukt heromkring, men der ER langt
til havet.

Poolen vi har kik på er støbt i bunden, bygget op med fundablokke på
siderne, isoleret og foret indvendig med Alcorbelægning.

> [...]
>i..det er lidt mere lækkert (der normalt er alskens skravl i vandet efter en

Nej da hvor ulækkert.
>håber det lysner lidt....for en pool er en fed ting og børnene elsker
>det....og der er ikke noget bedre end at komem hjem fra arbejde på en varm
>dag og så bare kaste sig i poolen

Åh ja... og sådan en dag som i dag. Her er bare for varmt uden en vind
og så er man vor doven til at lave noget i haven. Græsplænen må vente
til solen er væk engang i aften.
Tak for dit svar Lasse.

Med venlig hilsen'
gerda

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 16-08-02 09:05

> [...]
> og på, så måske snyder man. (?)
> Har i nogen form for overdækning til jeres pool ?

Vi har ingen overdækning haft på noget tidspunkt, det har ikke været
nødvendigt. blade og den slags havner i skimmeren, men det flis der er på
tagpap går lige til bunds.....ditto sand / jord og tildels græs....men det
tager støvsugeren , vores pøl(7m i Ø) var rund, og med god cirkulation i
samlede alt skidtet sig fint på midteten, og var nemt at fjerne, problemerne
opstod da filten i bunden begyndte at rykke på sig..og dugen ikke længere lå
helt jævnt lænegere...så begyndte skidtet at ligge sig i de små
fordybninger...men igen en ½ time om at støvsuge den og den var fin igen.
MHT temperaturen lå den minimum på 17 grader....men med bare en smule sol
nåede den hurtig op på de 20 grader (læs ca en dag om at komem derop)
en overdækning set med mine øjne er kun for at holde børn og skidt ude af
pølen. man må for guds skyld ikek bruge en pressening....hvis nogen ryger i
oven på den vil den "vakum" pakke sig rundt om personen, og gøre det meget
vanskeligt at bevæge sig, og der er god chanche for at man bliver kvalt
eller drukner

en overdækning ka måske hæve temperaturen et par grader, men når vandet er
20 er det varmt nok til at man kan bade i timevis, man skal jo også op af
pølen...ud i hjørnet af haven tager tilløb og lave bomber....så varmen skal
man nok holde , vi lavede vores egnen lille solvarmer, ved at købe 200
meter sort slange, og lægge dem på vores flade tagpap tag....og så lod
filteret pumpe lidt af vandet ud i slangen, og ned i pølen....det hævede
temperaturen ca 2 grader og kostede ca 500 kr at lave..og var mest for
sjov....det blev pillet ned efter sæsonen da vi ikek syntes det var
nødvendigt....nogle af vores venner havde beklædt en solside af hans garage
med gamle radiatore og malet dem sorte og så ladet vandet flyde igennem
dem....han sagde det gav ham 5 grader...hans pøl lå da også på ca 22-23 hvor
vores var på 20 uden noget

> Nå... Foreløbig er vi i planlægnings og overvejelsesfasen.
> Skal vi have en pool eller skal vi ikke ?
> Hvor meget vil vi komme til at bruge den ?

i skal huske at hele haven skal hegnes ind og der skal være lås(bare sådan
en der skal løftes for at man kan komme ind) på jeres havelåge så børn / dyr
ikek kan åbne den.

og så skal der evt betales for bortkørsel af jord, vi valgte dog at grave ½
ned og den jord vi fik lagde vi så op af siderne så der var ikek noget at
fjerne, og vi gravede selv hullet med skovl og trillebør...og hjælp fra
naboerne ....

> [...]
>
> Poolen vi har kik på er støbt i bunden, bygget op med fundablokke på
> siderne, isoleret og foret indvendig med Alcorbelægning.

i kunne også overveje en billigere løsning med et metal bassin, de ser ud
til at være billigere og kommer med 10 års garanti....og skulel den
gennemtære, koster selve bassinet ikke mere end i kan få 4 af dem til samme
pris som for et fiber bassin.

og overdækning, støvsuger robot, solvarme og alt det fine tilbehør de vil
sælge kan jo godt vente til i ser om der virkeligt er brug for det...det man
har brug for er bassin, filter/pumpe, og en støvsuger på en teleskop
stang.....så er man godt kørende.

> Nej da hvor ulækkert.

sårn er det bare, der er dyr i haven og nogle af dem vil springe i, nogen
for at få slukket deres tørst, andre fordi de bare skvatter i, vi har haft
nok det meste fra den danske have fauna i bassinet....tragisk var nok en
puddel der røg i om vinteren, der havde været et uheld hvor den havde
stukket fra ejeren...så havde den gravet sig ind under trådhegnet i hækken
og skvattet i

> Tak for dit svar Lasse.

det var da så lidt.....