Græsplæne og pilehegn
Fra : SonofonoS

Dato : 07-08-02 17:42

Hej NG
Jeg har lige 2 spørgsmål:
Det første spørgsmål er angående det der rullegræs man ser de bruger i
fjernsynet. Kan det betale sig isteddet for at anligge ny plæne? Det drejer
sig om ca. 20m2 så det er ikke en vild investering. Hvordan fjerner man
nemmest de gamle tørv fra plænen uden at miste al for meget jord? Og kan man
bare fylde på med alm. spaghnum bagefter?

Det andet spørgsmål er angående et levende pilehegn. Hvornår og hvordan skal
det plantes/sættes? Hvad er prisen på pilegrene og bliver det et flot
resultat?

Hvis der er nogen der gider at svare og har gode råd eller erfaringer vil
jeg blive meget glad

Med venlig hilsen

Henrik

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-08-02 06:44

On Wed, 7 Aug 2002 18:41:31 +0200, "SonofonoS" <SonofonoS@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>nemmest de gamle tørv fra plænen uden at miste al for meget jord? Og kan man
>bare fylde på med alm. spaghnum bagefter?

Om det kan betale sig er lidt svært at svare på.... det er vist ikke
fordi det er så frygteligt meget dyrere end at så græsset. Men der skal
udføres ca. lige meget arbejde, for underlaget skal stadig være helt
jævnt om det er til at så i eller til at ligge rullegræs på.

Så det må være op til din tålmodighed at bestemme Rullegræs er pænt
med det samme, såes frøene går der 3-4 uger inden det er lige så flot.

De gamle tørv kan man skrælle af med en skovl som er slebet skarp. Med
lidt forsigtighed kan man nemt kun skrælle de øverste 3-4 cm af.
Derefter er det nemt at grave/fræse jorden og få det hele planeret.

>Det andet spørgsmål er angående et levende pilehegn. Hvornår og hvordan skal
>det plantes/sættes? Hvad er prisen på pilegrene og bliver det et flot
>resultat?

Levende pilehegn skal sættes om foråret. Der får man grenene inden de
springer ud, det er nok en gang i april måned. De fleste som sælger
disse har også vejledninger til fremgangsmåden.
Mange af dem som sælger grene kan også findes på nettet. Brug evt.
google.com til at søge efter dem, jeg kender desværre ikke lige på
stående fod nogle adresser.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Keld Nygaard

Dato : 09-08-02 07:38

> [...]
man
> bare fylde på med alm. spaghnum bagefter?

Hvis du vil af med det gamle græs / ukrudt uden at skulle køre for meget
jord væk, så er langt det nemmeste at gi det et pust round up - vente et par
uger og se om der skulle være noget der har overlevet, og så gi det et pust
mere... Så er jorden lige til at gå i gang med at behandle, og du slipper
for en masse bøvl... Husk desuden på at en del ukrudt har rødder der stikker
noget længere ned en græsrødder, så de vil måske overleve hvis du kun
skræller toppen af...

mvh

Keld Nygaard

Fra : gerda

Dato : 13-08-02 17:02

Hej Keld

> [...]
>resultat?
>
>Hvis der er nogen der gider at svare og har gode råd eller erfaringer vil

Prøv engang at se på
http://Smidie.homepage.dk
levende flet...
Jeg ved, de sælger stiklinger. Der er også en e-mail-adresse, hvor man
kan få nogle råd.

Jeg har set deres hegn.
Det er virkelig flot.

Hilsen