Vurdering af G3 som musik-Mac
Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 07-08-02 13:36

Min nevø på 15 år skal købe Mac, primært til musikproduktion.
Har fundet et emne til salg:
-------------------
Powermac G3
Komplet med indbygget liteon-brænder (40-24-12).
Cubase VST, Logic og Reason er installeret samt Pro Tools freeversion.
Midiinterface 1/3 mdflg.
Perfekt til musikbrug.
10 Mbit Netkort, G3 processor, Tastetur og mus
233 Mhz, 17" Apple skærm, 6 GB harddisk, 224 MB RAM
Pris: 3800,-
-------------------
Er det en fornuftig handel/kontiguration?
Er der specifikke krav at holde sig for øje, når det drejer sig om
musik?

/Preben
--
Det er lettere at bedømme et menneskes forstand,
på dets spørgsmål end på dets svar!

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 07-08-02 14:26

Preben Bødker Nielsen <gizmo@NosPAM.dk> wrote:

> [...]
> -------------------
> Er det en fornuftig handel/kontiguration?
> Er der specifikke krav at holde sig for øje, når det drejer sig om

Hej Preben

Prøv at kigge på MacBrugers CD - der er vist nogle Cubase brugere, som
desværre ikke er usenet brugere.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Ben Knudsen

Dato : 07-08-02 14:26

Uhh, jeg ville ikke købe den. Maskinen er for langsom til X, HD'en er for
lille, prisen for høj (medmindre der medfølger licenser til programmerne).
Læg lidt flere penge på bordet og find en billig g4'er.

Ben

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 07-08-02 15:05

> [...]

> -------------------
> Er det en fornuftig handel/kontiguration?
> Er der specifikke krav at holde sig for øje, når det drejer sig om

Det kommer vel også an på hvad man gerne vil gi' for en computer.
Jeg gætter på det er en Beige G3'er desktopmodel. Den er ganske fin, dog
er lyd ind og ud sådan nogle små minijackstik, og lydkortet er ikke
noget at råbe hurra for. Men det virker.

Hvis du vil vide mere om specifikke krav bli'r du nødt til at skrive
lidt om hvad slags musik der skal laves på den. Er det primært audio
baseret eller udelukkende midi ting...

Jeg har en Beige G3'er 266. Og bruger den til musik. Den er ganske
velegnet, men alt efter hvor avanceret det skal være er den ved at være
for gammel. Det er begrænset hvor meget audio/vst plugins der kan
bruges. Processoren kommer hurtigt til kort hvis man skal bruge mere end
8 spors audio og 3-4 plugins. Til midi er der ingen problemer.

De programmer der nævnes er alle topproffesionelle musik programmer der
kan stort set alt. Hvis det er originaler er de meget mere værd end
prisen på computeren.

Umiddelbart vil jeg mene at man ikke kommer udenom en ny og større
harddisk, der er muligvis kun plads til én harddisk, det kommer lidt an
på hvilken model det er. Og det er også værd at overveje om lidt mere
ram vil være godt.

Alt i alt har jeg været afsindig glad for min, og den har været brugt
meget flittigt. Jeg startede i sin tid med Cubase men gik siden hen over
til Logic, så spørg løs hvis der er flere spørgsmål.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Tom

Dato : 07-08-02 15:42

Din søn kommer hurtigt til at mangle et lydkort !
Den omtalte software kræver nemlig en hel masse af lydkortet, der på en mac
er indbygget, men som i realiteten er en chip til fem kroner.

Billige lydkort ligger på 1500-4500 kroner til mac, og er generelt
væsentligt dyrere til mac, end de er til PC.

Et godt bud, kunne være et af de nye Emagic lydkort der dog er til USB,
hvorfor det kan blive nødvendigt at investere i et USB indstikskort til
MAC..

Maskinen lyder som et OK køb, specielt fordi der er installeret software for
omkring 20k.

Det bliver sikkert hurtigt aktuelt med en eller flere hurtige harddiske (
SCSI ) som igen kræver et SCSI kort.. Og så er der jo snart monteret hele
tre kort mere end da i købte maskinen.
Stadig, der er tale om en fin begynder maskine, der kan udvides, og som kan
få afmystificeret en masse ting !
Tom

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 07-08-02 16:47

Tom skrev:

> Din søn kommer hurtigt til at mangle et lydkort !

Hvis han bruger audio i nævneværdigt omfang, ja. Men den har da i den
mindste en lydindgang, hvilket ikke gælder de fleste nye Mac'er. Da er man
tvunget til at købe et lydkort for overhovedet at komme i gang med at optage
noget.

> Maskinen lyder som et OK køb, specielt fordi der er installeret software for
> omkring 20k.

Han skal dog måske være opmærksom på, hvilken version af Cubase der er tale
om. Så vidt jeg ved, er det ikke alle versioner af Cubase, der har hele
Score-delen med til nodeskrivning - hvis altså han overhovedet regner med at
bruge den del.

> Det bliver sikkert hurtigt aktuelt med en eller flere hurtige harddiske (
> SCSI ) som igen kræver et SCSI kort..

Er den indbyggede SCSI-controller ikke fin nok?

> Stadig, der er tale om en fin begynder maskine, der kan udvides, og som kan
> få afmystificeret en masse ting !

Enig.

Jeg bruger selv en G3 233 Mhz beige til musik (Cubase Score 4.1), men har
ikke de store erfaringer med audio - jeg bruger den mest til nodeskrivning
og en smule midi.

Jeg har i øvrigt også selv overvejet Logic, men i hvert fald i tidligere
versioner var noderne efter min smag ikke pæne nok. Her ser Cubase-noder
meget bedre ud.

Vær i øvrigt opmærksom på, at noder, der skal eksporteres til f.eks.
AppleWorks, Word eller et sideopsætningsprogram, bliver bedst, hvis de
eksporteres som PostScript, hvilket så igen kræver en printer, der kan klare
PostScript (typisk en laserprinter).

Til sidst er det måske på sin plads at gøre opmærksom på, at f.eks.
midi-interfacet ikke kan bruges på en nyere Mac; så hvis han på et tidspunkt
skal skifte til en ny Mac, skal han altså også købe nyt hardware.
Tilsvarende med en SCSI-harddisk. Det kan selvfølgelig afhjælpes, men kræver
igen ekstraudstyr. Desuden er programmerne ikke velegnede til at køre under
Mac OS X (hvis de overhovedet kan), som man typisk vil køre på en ny Mac.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Tom

Dato : 07-08-02 17:58

On 07/08/02 17:47, in article B9770D9C.184A3%jjj@cyrk.dk, "Jesper Juellund
Jensen" <jjj@cyrk.dk> wrote:

> [...]
> tvunget til at købe et lydkort for overhovedet at komme i gang med at optage

Hvad når det hele skal optages over på HD.

> [...]
> bruge den del.

> Er den indbyggede SCSI-controller ikke fin nok?

Jo forudsat du blot arbejder med 2-6 spor

> [...]
> eksporteres som PostScript, hvilket så igen kræver en printer, der kan klare

Scsi diske kan sagtens komme over i den nye mac, bare man tager SCSI kortet
med

USB Midi interfaces koster under 500 .-
Tom

Fra : thomas tomcat

Dato : 07-08-02 18:41

in article B9770D9C.184A3%jjj@cyrk.dk, Jesper Juellund Jensen at jjj@cyrk.dk
wrote on 07/08/02 17:47:

> Jeg har i øvrigt også selv overvejet Logic, men i hvert fald i tidligere
> versioner var noderne efter min smag ikke pæne nok. Her ser Cubase-noder
> meget bedre ud.

tankevækkende, når man tænker på at Logic startede som et notator-program
engang.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-08-02 20:14

On Wed, 07 Aug 2002 17:47:08 +0200,

> Er den indbyggede SCSI-controller ikke fin nok?

ikke til hd recordeing, der er tale om mesh SCSI controler, teoretisk
max på 5MB/sek. reelt 3-4 MB/sek uanset disk. den indbyggede ATA3
controler (uden U-DMA) er med sine 16.8 MB/sek langt hurtigere med en
moderne disk.

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-08-02 15:54

Hej Tom

Tom wrote:

> Din søn kommer hurtigt til at mangle et lydkort !
> Den omtalte software kræver nemlig en hel masse af lydkortet, der på en mac
> er indbygget, men som i realiteten er en chip til fem kroner.

Det er nu ikke helt rigtig. Hverken Cuabse eller Reaon kræver det helt
store af
selve lydkortet, men de vil til gengæld kræve en hel del af processoren, hvis
de skal kunne køre optimalt.

Og så er lydkortet i netop de Beige G3 nu ikke så dårlig, som du gør det til.
Hvis det havde været det, så tror jeg ikke, at fx. jeg vil kunne have
brugt den
til at lave master CD med. Og som jeg har svaret på Prebens opr. indlæg,
så har
jeg nu lavet et par stks. af slagsen, hvor master CD'en faktisk lyder
bedre end
det oprindelige DAT bånd.

> Billige lydkort ligger på 1500-4500 kroner til mac, og er generelt
> væsentligt dyrere til mac, end de er til PC.

Hm, man skal bare være opmærksom på, at nogle af kortene er identiske
til både
Mac og PC, og at kortet skal flashes på en PC for at kunne køre på en Mac.
Nøjagtig som man gør med nogle netkort for at få dem til at virke på Mac.

> Et godt bud, kunne være et af de nye Emagic lydkort der dog er til USB,
> hvorfor det kan blive nødvendigt at investere i et USB indstikskort til
> MAC..

Det vil jeg fraråde. USB er for ustabilt til de lydkort, og der er en vis
tendens til udfald i lyden ved intensiv brug af fx. 8-16 spors MIDI
eller ved
bare op til 8 spors alm. mixning med en ekstern mixer tilsluttet.

Og så er jeg ikke engang sikker på, at Emagic kortene er kompatible med de
Beige G3, selv hvis der bliver sat et USB kort i. Jeg har læst noget om
det et
eller andet sted.

> Maskinen lyder som et OK køb, specielt fordi der er installeret software for
> omkring 20k.

Ja, bare der er licens til ét af programmerne, så har det betalt resten.

> Det bliver sikkert hurtigt aktuelt med en eller flere hurtige harddiske (
> SCSI ) som igen kræver et SCSI kort.. Og så er der jo snart monteret hele
> tre kort mere end da i købte maskinen.

Der er indbygget SCSI kort i alle Beige G3, og som sagt, så kan den indbyggede
6gb disk meget vel være en SCSI disk og ikke en IDE.

Som jeg ser det - og skrev til Preben, - så er det bedste nok at smide
enten en
40gbn eller 80gb Seagate Barracuda IV disk i den. og så bruge den nuværende
disk til kun styresystemet. Evt. kan man prøve, om man kan få fat i en Fujitsu
36gb 10.000rpm disk med std. 68/50 interface. Der er desværre ikke så
mange af
dem, men de kører faktisk særdeles godt på de Beige maskiner.

> Stadig, der er tale om en fin begynder maskine, der kan udvides, og som kan
> få afmystificeret en masse ting !

En Beige G3, - uanset om det 'kun' er en 233 eller en 333 er ikke bare en
'begyndermaskine'. Det kan i allerhøjeste grad bruges til både
begynderen og
til den endda meget avancerede bruger. De Beige er endda endnu mere velegnede
end både de B/W G3 og G4 maskinerne. På de to andre serier _skal_ du
have et
ekstra lydkort for at kunne bnruge dem med bare nogenlunde gode resultater.

Det er primært softwaren, det kommer an på, samt et evt. eksternt
keyboard ala
en Roland eller lignende.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-08-02 00:00

On Sat, 10 Aug 2002 16:54:14 +0200,

> Evt. kan man prøve, om man kan få fat i en Fujitsu
> 36gb 10.000rpm disk med std. 68/50 interface. Der er desværre ikke så
> mange af
> dem, men de kører faktisk særdeles godt på de Beige maskiner.

uden SCSI PCI kort vil det være fråds idet on-board bussen er en
langsom MESH controller der teoretisk set kan lytte max 5MB/sek.m

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-08-02 00:06

In article <aj6qa4$2k8$4@nidhug.netcetera.dk>,

> uden SCSI PCI kort vil det være fråds idet on-board bussen er en
> langsom MESH controller der teoretisk set kan lytte max 5MB/sek.m

Real-life ligger nærmere omkring 3Mb/s.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-08-02 01:16

On Mon, 12 Aug 2002 01:05:55 +0200,

> Real-life ligger nærmere omkring 3Mb/s.

ja, det er også derfor jeg skriver teoretisk. bussen er primært
beregnet til tilslutning af scannere, jaz og zip drev - ikke til
harddiske.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-08-02 04:32

Hej Morten

- Og som sædvanlig ligger både din og Martins viden og realitet langt
under det, som rent faktisk sker! - Jeg fatter ikke, at du ikke vil
indse 'real-life' men fremturer med dine påstande om hvor dårlige de
SCSI kort er!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-08-02 10:37

On Mon. d. 12 Aug. 2002 kl. 03:31 GMT, Erik wrote:

> [...]
> under det, som rent faktisk sker! - Jeg fatter ikke, at du ikke vil
> indse 'real-life' men fremturer med dine påstande om hvor dårlige de

Før det første skriver jeg intet om kort, men derimod den indbyggede
controler. Dernæst skriver jeg ikke at den er dårlig - kun at den max
kan flytte 5MB/s, hvilket er fint til det tiltænkte formål.

Envidere har jeg selv haft en beige G3 og monteret en
dengang moderne ultra SCSI disk i den...

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-08-02 12:16

In article <aj7vjp$cci$2@nidhug.netcetera.dk>,

> Før det første skriver jeg intet om kort, men derimod den indbyggede
> controler.

Nu skal du huske på at nogen kører med Mac'er hvor der er skiftet ting
og sager ud på bundkortet, så selvom vi andre ikke kan opnå de
overførselshastigheder, så kan nogen godt.

Muligheden for at nogen bygger deres viden på overtro i stedet for
fakta, der er nemme at afprøve, eksister naturligvis også.

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-08-02 01:34

In article <aj6uoh$9s9$3@nidhug.netcetera.dk>,

> ja, det er også derfor jeg skriver teoretisk.

Jeg uddybede skam også bare.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-08-02 00:11

Er de stadig nødvendige, efter du været over konens r..

/Preben

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-08-02 00:33

In article <1fgs38o.1nq4cj6175hcg2N%gizmo@NosPAM.dk>,
gizmo@NosPAM.dk (Preben Bødker Nielsen) wrote:

> Er de stadig nødvendige, efter du været over konens r..

Åbenbart.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-08-02 10:44

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Åbenbart.

Overvej en anden newsserver. news.netsite.dk og sunsite.dk fungerer
pt fint.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-08-02 12:03

In article <kkptwobee0.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Overvej en anden newsserver.

Det er overvejet, men det gids jeg ikke.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-08-02 12:14

> Det er overvejet, men det gids jeg ikke.

Det er også meget svært!

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-08-02 12:18

In article <kk8z3cjpnp.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Det er også meget svært!

Det giver faktisk en del problemer med læst/ulæst.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-08-02 12:19

> Det giver faktisk en del problemer med læst/ulæst.

Læs alle. Skift server. Marker alle som læst. Læs de nyeste 10.
Vupti.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-08-02 12:46

In article <kkznvsiatv.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Læs alle.

Det er lige 40.000 indlæg.

> Skift server. Marker alle som læst. Læs de nyeste 10.

Det er 400 indlæg.

Vupti min bare...

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-08-02 12:56

> Det er lige 40.000 indlæg.

På din GAMLE server!

> Det er 400 indlæg.
>
> Vupti min bare...

Så må jeg jo prøve igen.

På den server du allerede bruger og formentlig er nogenlunde up to
date på:

* Læs de indlæg du mangler.

På den nye server.

* Tilmeld dig gruppen.
* Marker alle som læst

På den gamle server:

* Læs nytilkomne indlæg der dukkede op mens du lavede ovenstående.
* Afmeld gruppen.

Vupti.

Er det fordi din NewsWatcher ikke kan bruges til ovenstående recept at
du er så kontrær? Tillad mig at anbefale at du skifter.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-08-02 13:38

In article <kk1y9447ff.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> På din GAMLE server!

Ja?

> På den server du allerede bruger og formentlig er nogenlunde up to
> date på:
>
> * Læs de indlæg du mangler.

Skal jeg nu læse de 40.000 indlæg igen?

Jeg har 40 grupper i min gruppeliste. I nogen af grupperne synes jeg
først det er interessant at deltage når der er kommet lidt liv i tråden,
andre smålæser jeg bare lidt i en gang imellem. I visse af grupperne er
der altså adskillige ulæste indlæg.

> Er det fordi din NewsWatcher ikke kan bruges til ovenstående recept at
> du er så kontrær?

Det kan faktisk gøres endnu nemmere med MT-NW.

> Tillad mig at anbefale at du skifter.

Det gør jeg ikke. Det er ikke mindre end det perfekte program til news.

Fra : thomas tomcat

Dato : 07-08-02 16:19

in article 1fgjxcg.lpdwqx1koftqyN%nicolai@robra.dk, Nicolai Brandt at
nicolai@robra.dk wrote on 07/08/02 16:04:

> Jeg startede i sin tid med Cubase men gik siden hen over
> til Logic, så spørg løs hvis der er flere spørgsmål.

Gælder det osse mig?

Kan desværre ikke bidrage så meget til topic; min computerforstand er for
klejn, men offtopic griber jeg lige chancen at spørge:

MIT SPSM: kender du til nogen gode manualer???????

Baghistorie: Jeg har haft Logic i et år nu, og der er stadig rigtig meget,
jeg finder voldsomt vanskeligt at trænge ind i

((((((f.eks. brugte jeg hele dagen igår på at finde ud af, at ja! det _kan_
ikke lade sig gøre i Matrix at vælge subpositions gældende for kun eet
instrument [een tangent] i fx et blandet perc-spor... for Choose Equal
Subpositions kan ikke begrænses lodret; den markerer således alle andre
tangenters MIDIevents, som tilfældigvis ligger på samme tidskoordinat. Altså
måtte jeg ind i Transform, en helt anden editor, og den trykte skodmanual er
mest til nytte _efter_ man har fået grundlæggende hands-on forståelse af en
programfeature -- som instruktion for begynder er den tæt på
ubrugelig..)))))

Fra frontsessions David fik jeg tip om Dave Bellingham: Logic Audio
Macintosh fra forlaget Wizoo (www.wizoo.com) -- men den er tilsyneladende
skrevet til 4.0 i 1999 -- så jeg kvier mig sq ved at smide $30.00 efter den,
når min version er 4.8.

Fra : Tom

Dato : 07-08-02 16:39

Kan du ikke split by channel ! ( selv om at det er den samme midi-kanal )
Så du får hvert enkelt midi node ud i hver sin ( identiske kanal) manipulere
og så efterfølgende samle det.. ( merge )
Kan ikke huske default command !

Men søg efter split eller by eller channel..
Synes jeg har siddet og rodet med noget lignende..

PS
Prøv evt i dk.kultur.musik.produktion der er de altså ret kloge !?

PPS
Vi mangler nogle mac folk derovre.. De snakker hele tiden om noget der
hedder soundfonT og det ved jeg altså ikke lige hvad er !

Fra : thomas tomcat

Dato : 07-08-02 18:38

> Kan du ikke split by channel ( selv om at det er den samme midi-kanal )
> Så du får hvert enkelt midi node ud i hver sin ( identiske kanal) manipulere
> og så efterfølgende samle det.. ( merge )

så er det vist kun en lille bitte smule mere bøvlet at sætte sig ind i
Transform editoren (skal senere bruges til meget andet alligevel)

> Synes jeg har siddet og rodet med noget lignende..

ja, det er jo lissom ret basalt. ufatteligt, at man ikke bare kan vælge een
tangent i Matrix -- at man er nødt til alle mulige krummelurer. Nogengange
kan man betvivle, at de enkelte programdeles designere overhovedet selv
laver musik på andet end legeværelse plan.

> Prøv evt i dk.kultur.musik.produktion der er de altså ret kloge !?

Jo, der er jeg osse mest (uden at være særlig klog).

> PPS
> Vi mangler nogle mac folk derovre.. De snakker hele tiden om noget der
> hedder soundfonT og det ved jeg altså ikke lige hvad er !

ditto (PS macLasse huserer derovre. Både dygtig og flink fyr.)

Fra : thomas tomcat

Dato : 07-08-02 18:39

in article B9770BA0.2D62%tom@mir.dk, Tom at tom@mir.dk wrote on 07/08/02
17:38:

- men du kender altså heller ikke til nogen (andre), så.

forresten tak =-)

/thomas

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 07-08-02 22:11

thomas tomcat <tomcat@pc.dk> wrote:

> in article 1fgjxcg.lpdwqx1koftqyN%nicolai@robra.dk, Nicolai Brandt at

> Gælder det osse mig?

Ja, da

> Kan desværre ikke bidrage så meget til topic; min computerforstand er for
> klejn, men offtopic griber jeg lige chancen at spørge:
>
> MIT SPSM: kender du til nogen gode manualer???????

Kort: Nej.

Lidt længere: Faktisk har jeg altid været sådan lidt antimanual agtig.
Men slår i ny og næ ting op i manualen. Mine erfaringer er heller ikke
mere end et enkelt år gamle, men i forhold til en nybegynder kan jeg nok
luske et lille trick eller to afsted.

Jeg har en webadresse jeg synes er god til begyndere:
<http://www.mu.gymfag.dk/faget/it/logic/lo-index.html>

Som regel bliver indlæringen efter hvilket problem der lige skal løses.
Indlæringskurven er absolut stejl i logic.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : thomas tomcat

Dato : 08-08-02 11:22

in article 1fgkigv.1pjk06kuerda8N%nicolai@robra.dk, Nicolai Brandt at
nicolai@robra.dk wrote on 07/08/02 23:10:

> i forhold til en nybegynder kan jeg nok
> luske et lille trick eller to afsted.

eij, jeg er ikke så'n nybegynder. og det er jeg så alligevel mht de
features, jeg ikke har brugt endnu (fx Transform og Environment)

De avancerede sager er svære at trænge ind i, når manualen ikke rigtig yder
hjælp.

> Jeg har en webadresse jeg synes er god til begyndere:
> <http://www.mu.gymfag.dk/faget/it/logic/lo-index.html>

Ser fin ud, især den der For Vidrekomne

> Indlæringskurven er absolut stejl i logic.

You can say that again.

Thanks mate.

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-08-02 20:40

nicolai@robra.dk (Nicolai Brandt) wrote:

> der er muligvis kun plads til én harddisk, det kommer lidt an
> på hvilken model det er.

Selv en G3 DT har plads til 3 harddiske internt.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 07-08-02 22:11

> Selv en G3 DT har plads til 3 harddiske internt.

Ja, okay, der er også plads til tre i min. Men bussen kan kun køre med
én ad gangen. (forudsat at jeg _ikke_ bruger SCSI)

Og lige en sidste ting. Den ene af hd'erne skal så sidde på bunden af
kabinettet (eller sidder der vist som standard) og hvis man som jeg ikke
vil spændere hvad det koster for en SCSI disk men hellere vil ha' ATA så
findes der så vidt jeg ved ikke et kabel der kan nå fra bunden og så op
igennem kabinettet til toppen af maskinen.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-08-02 22:23

In article <1fgki9y.t2xn1of1677wN%nicolai@robra.dk>,
nicolai@robra.dk (Nicolai Brandt) wrote:

> Ja, okay, der er også plads til tre i min. Men bussen kan kun køre med
> én ad gangen. (forudsat at jeg _ikke_ bruger SCSI)

Det er korrekt på nogen af dem, ja.

> Og lige en sidste ting. Den ene af hd'erne skal så sidde på bunden af
> kabinettet (eller sidder der vist som standard)

Det er standard den sidder der.

> [...]
> findes der så vidt jeg ved ikke et kabel der kan nå fra bunden og så op
> igennem kabinettet til toppen af maskinen.

Prøv og kig på hvor kablet til dit CD-drev kommer op.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 08-08-02 00:09

> Det er korrekt på nogen af dem, ja.

Jeg tror det var det jeg prøvede at slrive

> Det er standard den sidder der.

Ja, selvfølgelig, jeg var bare ikke helt sikker.

> Prøv og kig på hvor kablet til dit CD-drev kommer op.

Jeg har skam kigget. Jeg tror måske at problemet med netop den G3'er jeg
havde mellem hænderne. Det er en 300Mzh'er med Zip drev. Men mener du
det er muligt at ha' 2 diske (en i bunden) CD-drev og zip sat til på
samme tid?

Muligvis hvis man koblede disken i bunden sammen med CD-drevet? Og så
bare havde det sidste drev på den anden bus... Jeg mener at Zip drevet
er sat på SCSI bussen?

Lyder som om du har prøvet det. Gi'r du et godt råd?

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-08-02 01:32

In article <1fgko36.1rfx60aycojdcN%nicolai@robra.dk>,
nicolai@robra.dk (Nicolai Brandt) wrote:

> Jeg tror det var det jeg prøvede at slrive

Det anede mig, jeg skulle bare være sikker på at vi snakkede om det
samme.

> [...]
> havde mellem hænderne. Det er en 300Mzh'er med Zip drev. Men mener du
> det er muligt at ha' 2 diske (en i bunden) CD-drev og zip sat til på

En 300MHz'er skulle meget gerne kunne køre med slavediske, så det skulle
gerne kunne lade sig gøre.

> Muligvis hvis man koblede disken i bunden sammen med CD-drevet? Og så
> bare havde det sidste drev på den anden bus...

Det burde være muligt.

> Jeg mener at Zip drevet er sat på SCSI bussen?

Fisk.

> Lyder som om du har prøvet det.

Nøeh, men jeg har rodet med indmaden af de maskiner så jeg kan splippe
dem ad i atomer og samle dem igen med bind for øjnene.

> Gi'r du et godt råd?

Nu må vi se

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 08-08-02 14:17

> Det anede mig, jeg skulle bare være sikker på at vi snakkede om det
> samme.

Jamen så tror jeg nok at vi er enige.

> En 300MHz'er skulle meget gerne kunne køre med slavediske, så det skulle
> gerne kunne lade sig gøre.

Jamen det kan det. Jeg har tjekket specs. på maskinen med hvad der står
på forskellige opskure netsider. Det skulle meget gerne være en rev.2.

> Det burde være muligt.

Men har du prøvet? Det interessante er om der er nogen der lavet
stuntet.

> Fisk.

Så vil jeg gerne be' om dine 8'tere

> Nøeh, men jeg har rodet med indmaden af de maskiner så jeg kan splippe
> dem ad i atomer og samle dem igen med bind for øjnene.

Splippe... Jeg plejer bare at skille dem ad. Men du har selvfølgelig
også bind for øjnene mens du gør det.

> Nu må vi se

Hva' nu hvis man siger please

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-08-02 16:20

In article <1fglrlq.1llyjast1zngN%nicolai@robra.dk>,
nicolai@robra.dk (Nicolai Brandt) wrote:

> Jamen det kan det. Jeg har tjekket specs. på maskinen med hvad der står
> på forskellige opskure netsider. Det skulle meget gerne være en rev.2.

Fino. Er der stik til både master og slave på dine IDE-kabler?

> Men har du prøvet? Det interessante er om der er nogen der lavet
> stuntet.

Jeg har ikke prøvet, men hvorfor gør du det ikke bare?

> Så vil jeg gerne be' om dine 8'tere

Pas.

> Splippe... Jeg plejer bare at skille dem ad. Men du har selvfølgelig
> også bind for øjnene mens du gør det.

Jaja, og du "slriver".

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 08-08-02 22:42

> Jeg har ikke prøvet, men hvorfor gør du det ikke bare?

Jeg har skam prøvet. Det endte med jeg måtte gi' op halvejs. Jeg kunne
ikke få stikkene til at nå. Dog fik jeg ikke testet hvor kablet gik fra
hd'en i bunden og til cd-drevet. Men jeg må nok hellere prøve igen ved
lejlighed.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-08-02 23:58

In article <1fgm8lw.1tcerjalso59kN%nicolai@robra.dk>,
> [...]

> Jeg har skam prøvet. Det endte med jeg måtte gi' op halvejs. Jeg kunne
> ikke få stikkene til at nå. Dog fik jeg ikke testet hvor kablet gik fra

Der skulle meget gerne være et hul i "overdelen" lige bag CD-drevet som
du kan føre kablerne igennem.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 09-08-02 00:17

> Der skulle meget gerne være et hul i "overdelen" lige bag CD-drevet som
> du kan føre kablerne igennem.

Jeg må hellere få prøvet igen ved lejlighed. Maskinen står desværre ikke
ved siden af mig, men der skulle være en god mulighed for at se på det i
næste uge

Hvis det er interessant kan jeg da gi' en tilbagemelding.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-08-02 00:59

In article <1fgmjg5.ytqt33tre23iN%nicolai@robra.dk>,
nicolai@robra.dk (Nicolai Brandt) wrote:

> Hvis det er interessant kan jeg da gi' en tilbagemelding.

Tilbagemeldinger er altid interessante. Så får man ide om, om det man
rabler af sig giver nogen mening andet end i ens eget hovede.

Mere tekst

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-08-02 16:05

Hej Nicolai

Nicolai Brandt wrote:

> Ja, okay, der er også plads til tre i min. Men bussen kan kun køre med
> én ad gangen. (forudsat at jeg _ikke_ bruger SCSI)

Hvis du har en rev.2 eller 3 Beige DT model, så kan du køre med op til 4
IDE diske, hvis CD drevet afmonteres, og der ellers er fysisk plads. Rev.2
og 3 understøtter Master<->Slave opsætning, det gør en rev.1 ikke.

> [...]
> findes der så vidt jeg ved ikke et kabel der kan nå fra bunden og så op
> igennem kabinettet til toppen af maskinen.

I min 233DT sidder begge diske ovenover hinanden til venstre for CD drevet
- faktisk et godt stykke oppe i maskinen - helt ud mod fronten - og ikke
nede på bunden. Det kabel, der ligger der, er ikke lang nok til, at det kan
nå helt ned til bunden, hvis man monterer en disk dér. (min er en rev.3)

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 11-08-02 05:17

> Hvis du har en rev.2 eller 3 Beige DT model, så kan du køre med op til 4
> IDE diske, hvis CD drevet afmonteres, og der ellers er fysisk plads. Rev.2
> og 3 understøtter Master<->Slave opsætning, det gør en rev.1 ikke.

Nu var det lige min egen maskine jeg tænkte på og da det er en rev.1 er
der ikke mulighed for ekstra slaver, selvom der er plads til ihvertfald
to HD'er mere...

> [...]
> nå helt ned til bunden, hvis man monterer en disk dér. (min er en rev.3)

Men når der nu allerede sidder et ZIP drev så er der jo kun plads til
en HD'er. Den anden er jo' så nød til at ligge i bunden.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-08-02 05:48

Hej Nicolai

Nicolai Brandt wrote:

> Nu var det lige min egen maskine jeg tænkte på og da det er en rev.1 er
> der ikke mulighed for ekstra slaver, selvom der er plads til ihvertfald
> to HD'er mere...

Det regnede jeg også med, derfor skrev jeg også som jeg gjorde.

> Men når der nu allerede sidder et ZIP drev så er der jo kun plads til
> en HD'er. Den anden er jo' så nød til at ligge i bunden.

Ja, det kan jeg godt se... Kan kablet ikke føres ned lige bag zipdrevet. - Eller
hvis du har en SCSI disk, så læg den ned i bunden, svjv. er SCSI kablet noget
længere end IDE kablet.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 08-08-02 11:21

Preben Bødker Nielsen <gizmo@NosPAM.dk> wrote:

> Min nevø på 15 år skal købe Mac, primært til musikproduktion.

Tak for mange nyttige svar indtil videre.
Har installeret MacSOUP på broders/nevøs Mac.
Så kan de selv følge tråden op.
(de er imponerede over den enorme viden og hurtige respons, som findes
her i gruppen).

/Preben

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-08-02 02:13

Hej Preben

> [...]

> Perfekt til musikbrug.
> 10 Mbit Netkort, G3 processor, Tastetur og mus
> 233 Mhz, 17" Apple skærm, 6 GB harddisk, 224 MB RAM

Det er billig! En Beige G3 er et fremragende stykke værktøj til
musikproduktion. Jeg har selv brugt en tilsvarende 233DT indtil januar,
hvor jeg fik min nyindkøbte 333AV'er igang.

> Er det en fornuftig handel/kontiguration?

Ja, særdeles fornuftig. Den har dog et par 'mangler' set i forhold til
det, din nevø vil bruge den til. Den bør have mere RAM - helst mere end
384mb - gerne de max 768mb. Og med en 6gb HD kommer man ikke særlig
langt, hvis man først begynder med overdub, redub og resampling og andre
sjove ting i multispors MIDI, - så bliver der virkelig stillet krav til
både RAM og HD. Processoren skal nok følge med. - Man kan jo ikke optage
hurtigere end musikken spiller....

Så jeg vil anbefale, at der indkøbes 3x 256mb RAM moduler til den. Husk,
at når det er til 233DT, så skal det være den specielle lavprofil RAM.
Det kan med endda meget stor fordel købes hjem fra
www.otherworldcomputing.com. Og du kan på deres site se nøjagtig, hvilken
RAM, der skal anvendes.Vælg OWCs eget mærke 'Mercury', - det er primært
Texas Instruments, der leverer modulerne til denne RAM. Pt er prisen
$42,95 USd for 256mb - gang tallet med 11,4, så har du ca. prisen når den
er kommet til din/hans dør. her er link med mere info om selve RAM'en:
<http://eshop.macsales.com/Catalog_Item.cfm?ID=3423&Item=OWC100SD256324>.
Både Cubase VST og Reason er særdeles 'sultne', når det gælder RAM, - des
mere de får, des bedre arbejder de..

Mht. HD, så kunne det tyde på, at det er en SCSI disk og ikke en ATA/IDE
disk. For ca. 850 kr. kan man i dag købe en Seagate Barracuda IV
7200rpm/4mb buffer cache, og for ca. 12-1300kr. en 80gb tilsvarende
Barracuda IV - ATA100 disk, og den vil køre aldeles forrygende på netop
de Beige G3 maskiner. Jeg fik i min egen 'kun' en Quantum Fireball 30gb
7200rpm/2mb cache, men den fungerer også glimrende - dog knap så hurtig
som de 2x Barracueda, jeg har nu i 333AV'eren.

Det, I også skal være opmærksomme på, er, om det er en rev.1, 2 eller 3
maskine. Rev.1 understøtter ikke master<->slave på IDE bussen, og der kan
derfor kun sidde 1 IDE disk + CD drevet på den. Brug Apple Systemprofiler
og kig under 'Produkt Oplysninger'. ROM version skal helst være
$77D.45F2, - så er det en rev.2 eller3 maskine. Hvis der står $77D.44F2
er det en rev.1, - altså skal tallet efter puntum være '45F', så har den
mulighed for 2 master + 2 slave. Er det en 6gb IDE disk, så vil jeg også
tro, at det mindst er en rev.2 model, da jeg mener at huske, at 6gb
disken ikke kunne leveres som std. i en rev.1. Er det en SCSI disk, så er
det jo ligegyldig, så er der altid plads til en IDE disk sammen med
CDdrevet.

Vælg Mac OS 9.2.2 som styresystem til den, så får I både et hurtigt og
meget stabilt system. Vælg enten US eller DK versionen, - ikke Z/IE, der
er et eller andet med den, der gør, at den er knap så stabil som både DK
og US. Jeg har selv Z-9.2.2 på en partition, og den kører ikke godt,
selvom den er i en 'clean' installation. Jeg har ikke kunnet tracke
fejlen, så jeg specifikt kan sige, at det er det eller det, men jeg har
et par mistanker, og de retter sig primært mod AppleEnet,
ApplicationSwitcher og OpenTransport.

> Er der specifikke krav at holde sig for øje, når det drejer sig om
> musik?

Ja, masser af RAM og store diske, - det har jeg nævnt. Desuden skal/kan
man overveje lydkortet og dets muligheder. 233DT har kun de alm. 3.5mm
stereominijacks til både IND og UD, og IND stikket er det samme også til
mikrofonen (PlainTalk).

Jeg går ud fra, at MIDI interfacet kører via et PCI kort?, - i det
tilfælde er kravene til ind- og udgangene knap så store, som hvis det
kører over std. stikkene.

På netop de Beige G3 behøver man reelt ikke investere op til flere
tusinde kroner i et nyt lydkort. Det indbyggede kort er faktisk særdeles
godt i betragtning af de få indgangsmuligheder, der er på den med de små
jackstik. I kan evt. overveje om I kan finde en lille god mixer - fx. en
Behringer MX-802. Den har mange muligheder trods det lille str. på selve
mixeren. Jeg var selv heldig at finde en brugt til ca. 1000kr., og den er
rigeligt pengene værd. Men finder I en sådan MX-802, skal I ikke bruge
for lang tid til at tænke i, - de rives væk, da der er leveringstid på
selv de nye af samme model.

Men i øvrigt er lydkortet i de Beige G3 langt bedre end i nyere B/W G3 og
i G4 modellerne. Kun i de specielle AV udgaver - 266AV og 333AV er
lydkortet endnu bedre og har flere indgangsmuligheder, - bl.a. RCA
phonostik.

Men en Beige G3/233 er en udmærket både begyndermaskine og til endda ret
avanceret brug. Jeg har lavet indtil flere Master CD'er på min 233DT'er,
og det med så gode resultater, at man ikke kan høre eller måle forskel på
den master, der kom ud af det og så det oprindelige DAT bånd!

Et par gode højttalere vil heller ikke være af vejen. Fx. laver Trust
nogle rigtig gode og temmelig kraftige halvprofessionelle versioner - fra
ca. 550kr.. Jeg har selv en Trust SoundWave 3D-1000 sæt med 2 satellitter
og en subwoofer. Pris ca. 1100kr.. Udover, at de kan spille tordnende
højt, så har de et rigtig flot og meget nuanceret lydbillede i hele
frekvensområdet 20-20000hz. De leverer en total effekt på 480w PMPO -
svarende til ca. 2x30w ved 4 ohm efter HIFI normen IEC4507, - altså
rigelig effekt til selv ret krævende lyttejobs. De har desuden
hovedtelefonstik på fronten.

Det eneste i konfigurationen, jeg ikke er helt tryg ved, er brænderen.
LiteOn er usædvanlig svingende i kvalitet og holdbarhed. Nogle drev kører
bare, mens andre i bogstaveligste forstand brænder af for et godt ord.
Selve laserhovedet i dem er det svageste led sammen med drevets
motorspindel, der ligger i nylonlejer. Det giver godt nok meget lydsvage
drev, men til gengæld slides de også ret hurtig. Jeg ville have været
langt mere tryg, hvis det havde været enten en Plextor PlexWriter eller
en Creative Multiflex.

Men generelt betragtet, så er det en rigtig både fornuftig pris og en
fornuftig maskine at bruge netop til lyd.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 10-08-02 13:47

> [...]
> sjove ting i multispors MIDI, - så bliver der virkelig stillet krav til
> både RAM og HD. Processoren skal nok følge med. - Man kan jo ikke optage

KLIP
Overvejelserne omkring diske, ram etc. har jeg selv rimeligt styr på.

> [...]
>
> Jeg går ud fra, at MIDI interfacet kører via et PCI kort?, - i det
> tilfælde er kravene til ind- og udgangene knap så store, som hvis det

Det er specifikt erfaringer/anbefalinger omkring lydkort/midi etc.
jeg/vi savner.
Min brug af lydmuligherne på en Mac begrænses til overspilning af gamle
medier til MP3.

> Et par gode højttalere
KLIP
Min nevø (og bror) har et helt værelse fyldt med musikudstyr.
Kæmpe højttalere, keybords, guitarer etc., gamle midibokse, mikserpulte,
rytmeboks (det må jeg ikke kalde den), you name it.
Deres manglende viden går altså primært på kombinationen Mac/externt
udstyr og musikproduktion på Mac.

De har i øvrigt besøg sælgeren og var vilde for at købe.
Jeg har bedt dem slå koldt i blodet og søge lidt mere info her og inet
generelt inden et køb.
I øvrigt var softwaren _ikke_ med licens. Jeg troede Cubase var med
hardware-dongle!

Nu må jeg se at få dem punked til at skrive/læse her selv

/Preben (som jo også bliver klogere på)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-08-02 02:08

Hej Preben

> I.....I

> Overvejelserne omkring diske, ram etc. har jeg selv rimeligt styr på.

Det regnede jeg nu også med, men efter du skrev, at du havde sat 'suppen' op,
så de kunne læse gruppen selv, så skrev jeg lige så meget med din nevø i
tankerne...

> Det er specifikt erfaringer/anbefalinger omkring lydkort/midi etc.
> jeg/vi savner.

Hvad angår MIDI direkte til computer, så er mine erfaringer stort set lig 0,
men med div. mixerudstyr og opsætninger med instrumenter, har jeg da en del.

Lydkortet i de Beige ikke-AV modeller kan sagtens trække fx. en ekstern
mixer, hvis MIDI er koblet til mixer + keyboard. Her skal man så bare sørge
for, at udgangsniveauet på mixerens udgang til computerens indgang ikke
overstiger 0,775 volt 33kohm +/-3db, - ellers risikerer man at brænde både
indgang og lydkort af. Det bedste er her at bruge en mixerpults TAPE udgang.
De er som regel standardiserede, så de passer til alle typer af båndmaskiner.

Hvis man vil bruge MIDI direkte via et seperat lydkort, så er en 233mhz for
langsom. Man vil jo så også bruge dels et keyboard og dels en software
baseret sampler. Og her _skal_ man op på mindst en _500mhz_ - helst højere -
fx. en QS 733 + et lydkort + evt. seperat MIDI kort, som fx. fra Emagic, som
Tom nævnte. Det kan en 233DT ikke trække i et fornuftigt tempo! Risikoen for
'a total nervous breakdown' er alt for stor.

> Min brug af lydmuligherne på en Mac begrænses til overspilning af
> gamle medier til MP3.

Nå ja, men det kan nu da også kræve en hel del, hvis man vil 'pille' lidt, så
de bliver mere til at holde ud at høre på...

> [...]
> rytmeboks (det må jeg ikke kalde den), you name it.
> Deres manglende viden går altså primært på kombinationen Mac/externt

Sålænge man sørger for, at de eksterne moduler, keyboards, rytmebokse,
samplers, instrumenter og hvad andet, der kan være, - er koblet på en mixer,
så er der ingen problem med at optage på en Mac, hverken i den
standardiserede 2-kanals stereo eller via et specielt fler-spors lydkort. Men
hvis mixerpulten ikke er med digitale udgange, så vil man heller ikke kunne
processere lyden digitalt til computeren. - Fra mixer til computer vil lyden
så være analogt, og vil så blive digitaliseret i et evt. optage- og
samplingsprogram. Det giver både fordele og ulemper. - Flest ulemper bl.a. i
form af et kæmpearbejde med redigering.

Kort sagt kan man jo sige, at når det hele er kørt på en ekstern mixer, så
vil en computer jo 'kun' være en optager, - godt nok med bedre
redigeringsmuligheder end med en alm. DAT eller analog båndoptager.

Og for at udnytte det digitale fuldt ud, _skal_ der et fler-spors PCI lydkort
med mixermuligheder til. - Her er som sagt en 233DT ikke hurtig nok. Heller
ikke de andre Beige AV modeller vil kunne klare de opgaver tilfredsstillende.

> De har i øvrigt besøg sælgeren og var vilde for at købe.
> Jeg har bedt dem slå koldt i blodet og søge lidt mere info her og inet
> generelt inden et køb.

Det tror jeg er en god idé. Elelrs er jeg bange for, de vil blive meget
skuffede, når det så viser sig, at den rent CPU mæssigt ikke kan klare at
trække et evt. fler-spors lydkort/mixermodul.

Så de bør kigge efter mindst en 500mhz helst en 733mhz for at kunne udnytte
den teknik. - Men til selve optagelse og færdigbehandling, dér er de Beige
uovertrufne!

> I øvrigt var softwaren _ikke_ med licens. Jeg troede Cubase var med
> hardware-dongle!

Av! - Så bliver det en dyr fornøjelse... - Svjv. er det CD'en - vel at mærke
kun den originale, - der er 'dongle' til Cubase.

> Nu må jeg se at få dem punked til at skrive/læse her selv

Nok ikke så tosset en idé, - og så kunne du jo lokke dem med, at du nok
skulle være deres 'Mac supporter', når de så endelig får købt sig det rigtige
udstyr...

Og endelig burde det vel ikke være så vanskeligt igen at finde en G4/500
brugt, nu da de nye maskiner vinder frem, så bliver der hele tiden brugte til
salg, men de nøjes så ikke med ca. 5-6000kr., når den er klar til brug.
Istedet er de nærmere 15-16000kr....

Fra : thomas tomcat

Dato : 11-08-02 02:47

in article 3D55B8E1.8D476BF0@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 11/08/02 3:08:

> [...]

tilfældig sammenligning: i det nye nummer af britiske Computer Music, under
free reader ads, er der en g3 til salg.

233 MHz
64 Mb RAM
4.5 Seagate HD
17" monitor

£200 ono -- dvs £200 eller nærmeste bud

jeg gætter, at der vel er assorteret software i. når folk i DK downloader
Logic og Cubase og Reason -cracks, gør englænderne det nok osse. En grund
til, at han ikke skriver det, er nem: Magazinet kører hård linie.

Frit slag for sammenligninger.

PS. evnt homework med knægten: kig www.computermusic.co.uk
- masser af informative artikler fra tidligere numre, og måske er et eller
andet musiksoftware eller lydkort, du har kig på, blevet testet og
sammenlignet med andre kort i samme prisleje...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-08-02 04:38

Hej Thomas

thomas tomcat wrote:

> tilfældig sammenligning: i det nye nummer af britiske Computer Music, under
> [...]

Hm... Der står jo intet om, at det er en 'ægte' G3. Det kan ligeså godt være
en opg. PM 73/75/7600. Der står heller ikke hvilken monitor, om det er en
Apple eller evt. en billig Amstrad eller KFC. Og endelig, så lyder det lidt
underligt med den 4,5gb HD i en G3, hvis altså det er en ægte G3/233DT. Den
jeg har siddende i min er en 4.2gb i.e. 1kb = 1000bytes - altså en 4.09gb
(ca.) efter normale 1kb = 1024bytes.

> £200 ono -- dvs £200 eller nærmeste bud

Prisen lyder også mere som en opgraderet PM 7xxx series maskine. Den sidste
pris, jeg så på en tilsvarende ægte G3/233DT på en US site var $199USd for en
std. konfig. med 32mb RAM og en 4,2gb HD og uden OS og monitor. Tilsvarende
var der en opg. PM 7300/100 med et G3/250 (LittleJoe) kort til $169USd med
64mb RAM og en 2.1gb Fireball HD.

> jeg gætter, at der vel er assorteret software i. når folk i DK downloader
> Logic og Cubase og Reason -cracks, gør englænderne det nok osse. En grund
> til, at han ikke skriver det, er nem: Magazinet kører hård linie.

Højst sandsynlig, men det kan jo også være, at maskinen virkelig er tømt for
alt andet end det originale software, som er OS 8.1.

> Frit slag for sammenligninger.

Ikke så frie endda. Du kan nemlig ikke umiddelbart sammenligne priserne i
Danmark med priserne i hverken England eller USA. For at kunne gøre det, må du
samtidig også sammenligne nyprisen på et tilsvarende produkt de tre steder.

Fx. eMac i AppleStore:
Flg. kurser er brugt. $ = 763,46, £ = 1168,80 pr. 100Dkr.
eMac G4/700 $1099.00USd (= 8390,43Dkr.)
eMac G4/700 10990,00Dkr. (= $1439,50USd = £940,28GBp)
eMac G4/700 £899,00GBp (= 10507,51Dkr.)

Som du kan se, så ligger nyprisen for den billigste eMac næsten identisk i
England og herhjemme men ca. 2200kr. billigere i USA. Alle priserne er taget
inkl hhv. dansk moms og UK/US VAT.

Brugtpriserne i England ligger noget lavere end i Danmark, mens de ligger en
del højere i USA end i England, men generelt stadig noget lavere end her.
Mærkelig nok er fx. en PM 7200/90 forholdsvis dyr set i forhold til mange
andre modeller.

Fx. ligger brugtprisen for en PM 7200/90 m. 32mb RAM og 1gb HD på typisk
$89-119USd, hvilket er højt i forhold til herhjemme, hvor man vel typisk kan
få mellem 500 og 800kr. for den samme maskine. Mens du tilsvarende vil komme
til at give ca. 300-400kr. for den i England.

Og jeg har stadig mine tvivl om, at din 'g3' er en ægte G3 med de specs, der
er opgivet. Og det siger jo heller ikke en pind om, i hvilken stand maskinen
er. Ser den ud som ny, eller er den på det nærmeste ødelagt, ridset, bulet,
revnet i kabinet osv.osv..

Og hvis du endelig vil sammenligne, skal du sammenligne identiske
konfigurationer. Ellers er en sammenligning fuldstændig uden værdi.

Fra : thomas tomcat

Dato : 11-08-02 15:28

in article 3D55DBED.20E48A3@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 11/08/02 5:37:

> [...]
>
> Og hvis du endelig vil sammenligne, skal du sammenligne identiske
> konfigurationer. Ellers er en sammenligning fuldstændig uden værdi.

jeg skrev jo netop 'Tilfældig Sammenligning', fordi jeg slog op på siden
"læsernes annoncer" i det nyeste nummer af bladet.

der er andre annoncer, det var blot den allerøverste i denne måned.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 11-08-02 05:17

> [...]
> De er som regel standardiserede, så de passer til alle typer af båndmaskiner.

Jeg benytter aux send på min mixer. Det giver lidt flere muligheder end
tape udgangen da den altid sender "det hele" og styres af master. Det
kræver dog at den benyttede mixer har aux sends.

> [...]
> Tom nævnte. Det kan en 233DT ikke trække i et fornuftigt tempo! Risikoen for
> 'a total nervous breakdown' er alt for stor.

Jeg tror du overreagere lidt. En 233 kan altså godt trække både midi og
lyd på samme tid. Jeg bruger et serielt midi interface som fås for
omkring 2-300 og opefter. Og hvis man bare gerne vil igang er det nok
den billigste løsning og så vente med en investering i et lydkort. Der
findes nogle enkelte keyboards der har et serielt stik så man slipper
for midi interfacet. De gamle Atari computere havde midi som standard
(det var tider).

> [...]
> så være analogt, og vil så blive digitaliseret i et evt. optage- og
> samplingsprogram. Det giver både fordele og ulemper. - Flest ulemper bl.a. i

Men en digital mixerpult koster jo' en bondegård (eller 2).

> [...]
> ikke de andre Beige AV modeller vil kunne klare de opgaver tilfredsstillende.

Igen må jeg sige at du undervudere 233'eren. Jeg har en kammerat der for
en del år siden (da de beige G3'ere var nye) benyttede den sammen med et
laila (layla?) kort og Cubase 4. Det fungerede ganske tilfredstillende.
Der er selvfølgelig visse begrænsninger i forhold til større maskiner.
Man kan nok ikke trække mere end 8 audio kanaler på samme tid.

> [...]
> den teknik. - Men til selve optagelse og færdigbehandling, dér er de Beige

Altså det indbyggede lydkort er et helt almindeligt skod kort. Det er
ikke specielt godt. Jeg vil påstå at samtlige PCI lydkort man kan købe
er bedre. Dermed ikke sagt at man ikke sagtens kan bruge det indbyggede,
det gør jeg da selv. Det virker og kvaliteten er til almindeligt brug
ganske god.

> [...]
> salg, men de nøjes så ikke med ca. 5-6000kr., når den er klar til brug.

Jeg synes man skal starte med en pris. Hvad vil man betale og så se hvad
man kan få for det. Der er altid ting der er lidt dyrere og lidt bedre.
Jeg har en Beige 266'er (godt nok i MT udgaven) og har været yderst
tilfreds med den. Som tidligere skrevet så kører den nu med logic 4.7 og
et midi interface. Mine begrænsninger ligger i audio delen hvor der
"kun" er plads til 8 spor og 3-4 virtuelle instrumenter. Jeg har
overvejet at nedgradere min version men det er stadig blevet ved tanken.
Midi fungere stort set problemfrit sammen med OMS. Og jeg har ikke
tjekket efter hvor mange midi spor den kan trække. Jeg bruger sjældent
mere end de 16 kanaler der er standard for midi.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-08-02 16:33

Hej Nicolai

Nicolai Brandt wrote:

> Jeg benytter aux send på min mixer. Det giver lidt flere muligheder end
> tape udgangen da den altid sender "det hele" og styres af master. Det
> kræver dog at den benyttede mixer har aux sends.

Det er rigtig, men du skal så være opmærksom på, at det signal, der kommer ud fra
en SEND altid vil have samme styrke som den på MASTER, - altså noget kraftigere
end de normale signaler på TAPE og MONITOR. Hvis du ikke passer på, så risikerer
du at brænde indgangene af i computeren.

> [...]
> den billigste løsning og så vente med en investering i et lydkort. Der
> findes nogle enkelte keyboards der har et serielt stik så man slipper

Hm, jeg tænker nu mest på det, at man kører signalerne sammen og ved en evt.
bearbejdelse af både MIDI og AUDIO IND signaler i multispór med mere end 8
kanaler, så vil en 233 nok kunne køre det, men det vil være sejt og CPU'en vil
hele tiden være nødt til at yde max præstationer, og så skal der ikke meget til,
før den går ned, - og så må man jo begynde forfra igen.

Det fremgår jo også af Prebens svar til mig, at hans nevø just ikke lader til at
være nybegyndere på musikområdet, men nok med computerbaseret msuik. Og efter
omtalen af det udstyr, de allerede har, vil jeg mene, at de kan lave forarbejdet
uden for computeren, men som sagt, så bliver computeren kun en optager og ikke
både mixer, sampler og optager. Og det er, når du lægger alle funktionerne wsammen
i computeren, jeg mener, en 233 ikke vil være stærk nok.

Jeg bruger skam selv stadig min 233 til en del ting, når det gælder musik, men jeg
har også bemærket, at hvis jeg bruger en del af de store VST plug-ins, og så er
det ligegyldigt, som det er i AMadeus eller PEAK, så begynder den at 'vakle' lidt,
og jeg kan se, at den arbejder hårdt for ikke at gå i knæ. Processerne bliver
ualmindelig langsomme, og til tider går de næsten i stå, men den har da holdt sig
igang endnu. Så jeg er skam ikke ude på at undervurdere en 233DT - tværtimod, - så
havde jeg nok ikke i første omgang anbefalet den så stærkt, som jeg trods alt gør.

> De gamle Atari computere havde midi som standard
> (det var tider).

...ren nostalgi.. - men enig...

> Men en digital mixerpult koster jo' en bondegård (eller 2).

Nåh... De er nu ved at begynde at komme ned i pris. Jeg har set en brugt Yamaha
til under 15.000kr. nu. Men det er da rigtig, hvis du vil købe nyt, så koster de
fra ca. 32.000kr. og opefter for en lille model med ca. 12 kanaler.

> [...]
> Der er selvfølgelig visse begrænsninger i forhold til større maskiner.
> Man kan nok ikke trække mere end 8 audio kanaler på samme tid.

Jeg prøvede for sjovs skyld at oprette 24 spor i SoundEdit på min, da jeg havde OS
8.1 på den. Det gik skam udmærket, så længe, jeg indspillede det samme signal på
alle spor, Så lavede jeg noget redub og overdub og flyttede til nogle af de andre
spor og lagde dem sammen, - så jeg i alt kom ned på 16 spor, - det skulle jeg ikke
have gjort.... Den gik ned, da jeg lagde kanaler sammen... Resultatet vil jeg
slet ikke nævne. Det lød rædselsfuld. - Så jeg tror, at man skal 'begrænse' sig
lidt ved at undlade at opgradere til de absolut nyeste versioner af et givet
software, når man bruger de lidt ældre og langsommere maskiner, - så kan man
'nøjes' med en Cubase 4.0, så er der ingen grund til at opg. til en 5.0, hvis man
ved det får problemer med at trække programmet.

> [...]
> er bedre. Dermed ikke sagt at man ikke sagtens kan bruge det indbyggede,
> det gør jeg da selv. Det virker og kvaliteten er til almindeligt brug

Den diskussion har vi haft før, og den vil jeg ikke genoptage. Jeg tilbød dengang
at sende en fil, der var kørt gennem det indbyuggede lydort til div. skeptikere,
men det blev ikke taget særlig 'nådigt' op. - Og nu har jeg såmænd gjort det igen,
denne gang dog på 333AV'eren, som har et endnu bedre lydkort...

> [...]
> tjekket efter hvor mange midi spor den kan trække. Jeg bruger sjældent
> mere end de 16 kanaler der er standard for midi.

Når nu de mennesker allerede har en del udstyr til den eksterne side af en vis
kvalitet, så vil jeg nok starte modsat og spørge mig selv, - "Hvad har jeg brug
for, for at det her kan komme til at virke, som det skal - og kan udnytte, det jeg
allerede har optimalt?" - Og først _derefter_ se på priserne. - Men OK, jeg er nok
mange gange for kræsen til bare at ville nøjes med det næstbedste - selv i
begyndelsen....

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-08-02 16:36

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Sikke da en gang ævl og sludder!

Først skriver du, at man ikke må påtrykke indgangen mere en 775mv og
bagefter skriver du + 3 dB

Regn lige lidt på det og fortæl så, hvilken spænding, du så kommer frem
til....

Claus

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-08-02 17:14

Hej Claus

Det er ikke spor 'ævl og sludder', som du kalder det. Enhver norm, der er
opgivet, er opgivet iflg. en vis standard, DIN 45500 (DIN-A), DIN45501 (DIN-B),
DIN45509, IEC, IEC4507, IHF, IHF2, NECstd. osv..

DIN45507 og IEC4507 er på langt de fleste punkter ens, - bl.a. ved
spændingværdierne på div. udgange. Og her er normen sat til 0,775volt 33kohm
+/-3db. Og det betyder ganske enkelt, at for at opnå den givne norms ydelse ved
std. værdi, så er der en tolerance på +3 db opad og -3 db nedad. Ligger
spændingen dér, vil du stadig opnå den maksimale kvalitet. Begge disse normer
er målt ved -1db/VU i hele frekvensområdet 20-20000hz

Tager du derimod IHF2 normen, vil den tilsvarende norm se sådan ud: 0,835 volt
50kohm +1,0db/-1,5db. Denne måling er lavet ved 0db/VU.

Og den helt gamle DIN45500 og DIN45501 siger tilsvarende: 0,775volt 47kohm
+/-3db v/ -20db. Hvilket betyder at målingen er foretaget ved en
referencemåling, hvor et 1000hz sinussignal er indstillet på et måleinstrument
til -20db i forhold til 0db/VU efter DIN-A og ved -3db efter DIN-B.

Så enkelt er det..., - at det er et spørgsmål om ind- og udgangenes
toleranceområde. Den tolerance skal være der. Hvis der kommer et peak signal,
der overstiger de givne normer, kan dette signal meget let overskride de
opgivne std. værdier, og hvis der ingen tolerance var, så vil et peak signal
lynhurtig brænde en ind-/udgang af.

mvh. Erik Richard

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-08-02 22:45

[...]

Bla bla bla..

Du svarede ikke på mit spørgsmål. Hvilken spænding kommer du frem til med et
linje signal på 775mv + 3db?

Claus

Fra : Mikael Kern

Dato : 10-08-02 21:39

> [...]

> rytmeboks (det må jeg ikke kalde den), you name it.
> Deres manglende viden går altså primært på kombinationen Mac/externt

Hvor i landet bor de glade musikanter? Min søn i Århus har en 7300/200, som
han eksperimenterer musikalsk på. Og Logic kan godt køre på den, det er så
min plan at opgradere den med et G3 kort eller til en beige G3, når den på et
tidspunkt bliver flaskehalsen i systemet. Men til at begynde på er det RAM og
HD som er vigtigt - og så de kreative talenter. Man kan ikke købe sig til
kunne lave musik - musik er indhold. Det er jo altid rart at kende nogen med
de samme interesser og problemer...

mvh Mikael Kern

--
Arbejde søges - gerne noget med video, foto, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman - EFP/OB/SNG
Rentals

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-08-02 21:51

In article <3D5579D4.4D6C7ED6@kern.dk>, Mikael Kern <spam@kern.dk>
wrote:

> [...]
> min plan at opgradere den med et G3 kort eller til en beige G3, når den på et
> tidspunkt bliver flaskehalsen i systemet.

Undskyld, men bliver bussen ikke problemet iden CPU'en gør, til dette
formål?

Fra : Mikael Kern

Dato : 11-08-02 00:48

> Undskyld, men bliver bussen ikke problemet iden CPU'en gør, til dette
> formål?

Jo, måske. Jeg bygger min store viden om musik på Mac på andres erfaringer...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-08-02 02:59

Hej Mikael

Bussen kan blive et problem, men nok ikke, hvis det er en lidt ældre version af
Logic, og hvis man ikke har et stort eksternt lydkort (PCI kort). Jeg tror dog
ikke problemet er så stort på en 7300. Jeg tror faktisk, den vil være større på
en Beige G3/233DT.

Nogle af de der 7xxx modeller er enormt 'stærke' og er næsten umulige at kvæle.
Jeg har en 'lille' PM 7600/120mhz 120mb RAM og OS 9.1, hvor jeg har prøvet Bias
PEAK og DECK II. De kørte ualmindelig stabile - men langsomme i
redigeringsfasen, og jeg kunne se, at der virkelig blev krævet noget af både
system og CPU med de programmer.

Jeg fandt ihvertfald ud af, at de programmer ikke ville være velegnede til at
bruges i det musiknetværk, jeg er på vej til at få op at stå. Hvis jeg skulle
køre med det system, jeg regner med med 'Direct Recording To Transfer' (DRTT)
via ethernet til en redigeringsmaskine, så vil der blive 'huller' i
transmissionen i ethernet, og den fil, jeg så vil få frem til redigering vil
være mere eller mindre defekt.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-08-02 01:49

Mikael Kern <spam@kern.dk> wrote:

> Hvor i landet bor de glade musikanter?

2750 Ballerup

>Min søn i Århus har en 7300/200, som
> han eksperimenterer musikalsk på. Og Logic kan godt køre på den

KLIP
Min bror har på eget initiativ downloadet ProTools.
Forsøgt installering på en PM7300, men manglende OMS!
ProTools anbefaler i øvrigt min. G3.
Så nu hænger jeg på den installering

> min plan at opgradere den med et G3 kort eller til en beige G3, når den på et
> tidspunkt bliver flaskehalsen i systemet. Men til at begynde på er det RAM og
> HD som er vigtigt -

Min anbefaling til dem går også på min. G3

>og så de kreative talenter. Man kan ikke købe sig til
> kunne lave musik - musik er indhold. Det er jo altid rart at kende nogen med
> de samme interesser og problemer...

Ja, kreative det er de sgu.
(kreative mennesker = tekniske problemer

/Preben

Fra : Mikael Kern

Dato : 11-08-02 08:19

> Min anbefaling til dem går også på min. G3

Ja, hvis jeg ikke havde haft en 7300 stående, ville jeg have fundet en brugt
G3 - så sparede jeg lige 3.000,-

Mvh Mikael Kern

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-08-02 00:54

"Preben Bødker Nielsen" <gizmo@NosPAM.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Perfekt til musikbrug.
> 10 Mbit Netkort, G3 processor, Tastetur og mus
> 233 Mhz, 17" Apple skærm, 6 GB harddisk, 224 MB RAM

Hvs det er original software, så vil jeg da også gerne købe til den pris,
men jeg tvivler på, at det er med licenser og så er softwaren ikke noget
salgsargument...

Claus