Faktura koster porto
Fra : Karsten Krambs

Dato : 07-08-02 12:48

Jeg har bestilt noget software over nettet, jeg har modtaget det med
email. Nu har jeg egenligt brug for en faktura .... men leverandøren
skriver :

klip :
"Ønskes faktura + girokort tilsendt, bedes du kontakte
os via email eller telefon og bede om dette. Bemærk porto udgiften er
5 DKK ved fremsendelse af girokort og faktura."

Jeg har betalt med check - men vil jo gerne have en faktura, kan han
virkelig kræver porto penge for den !??

Karsten

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 07-08-02 14:09

On 07.08.2002 13:48, in article s322lug8hthuvvjlhiqljg6774d63llaak@4ax.com,
"Karsten Krambs" <karsten_krambs@hotmail.com> wrote:

> Jeg har betalt med check - men vil jo gerne have en faktura, kan han
> virkelig kræver porto penge for den !??

Hvor tit har du ikke betalt ekspeditionsgebyr ved en eller anden bestilling
??

/kristian

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 07-08-02 14:25

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in
message news:B976E87A.AD13%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> On 07.08.2002 13:48, in article
s322lug8hthuvvjlhiqljg6774d63llaak@4ax.com,

> Hvor tit har du ikke betalt ekspeditionsgebyr ved en eller anden
bestilling
> ??

Spørgsmålet har vel egentlig ikke noget med ekspiditionsgebyr at gøre. Han
spørger om sælger har ret til at kræve betaling for at levere en faktura på
en vare. Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide det samme...

Jeg tror du skal mere se spørgsmålet som havende principiel karakter, end
egentlig et spørgsmål om 5 kr.

Michael

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 07-08-02 15:13

On 07.08.2002 15:24, in article air6ne$248$1@newstoo.ericsson.se, "Michael
Jørgensen" <mijo@REMTHISpc.dk> wrote:

> Spørgsmålet har vel egentlig ikke noget med ekspiditionsgebyr at gøre. Han
> spørger om sælger har ret til at kræve betaling for at levere en faktura på
> en vare. Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide det samme...

Jeg synes da det gebyr de kræver minder ret meget om et ekspeditionsgebyr.
De tager penge for ekspeditionen (af fakturaen).
OT: Hvad nu hvis man vil have en faktura for det ekspeditionsgebyr man har
givet for at få en faktura på varen...

> Jeg tror du skal mere se spørgsmålet som havende principiel karakter, end
> egentlig et spørgsmål om 5 kr.

Det gør jeg skam også. Jeg tror stadig godt man kan tage penge for det.

/kristian

Fra : Martin Møller

Dato : 07-08-02 14:22

"Karsten Krambs" <karsten_krambs@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 5 DKK ved fremsendelse af girokort og faktura."
>
> Jeg har betalt med check - men vil jo gerne have en faktura, kan han

Ja, det kan han faktisk godt.

Martin

Fra : alf

Dato : 07-08-02 17:05

"Martin Møller" <martin.moeller@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det kan han faktisk godt.

Ja..ja..Det er jo også det han gør...
Spørgsmålet er jo bare om der er en lov der forbyder dette...

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 07-08-02 17:10

> Ja, det kan han faktisk godt.

På hvilket grundlag kan han det?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : TGD

Dato : 07-08-02 21:45

<KLIP>

> På hvilket grundlag kan han det?

Lad mig stille et ligeså bødt spm. På hvilket grundlag skulle han IKKE
kunne? Det når man ikke langt med VEL!

I det erhvervsdrivende ikke er forpligtigtet til at lev. en papir faktura,
så hvis den erhvervsdrivende vil have penge for en papirfaktura står det ham
frit for.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 08-08-02 16:37

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev:

> [...]
>
> I det erhvervsdrivende ikke er forpligtigtet til at lev. en papir
> faktura, så hvis den erhvervsdrivende vil have penge for en

Jeg er rimelig sikker på at have set nogle papirer fra Told og skat,
der kræver, at der skal leveres kvitteriinger/fakturaer ved salg.

Hvad det så er værd, at jeg er sikker på det er så en anden sag

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-08-02 17:42

Morten Bjergstrøm wrote:

> Jeg er rimelig sikker på at have set nogle papirer fra Told og skat,
> der kræver, at der skal leveres kvitteriinger/fakturaer ved salg.

Stod der, at de /skulle/ være på papir?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 08-08-02 17:01

Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk> skrev:

> Stod der, at de /skulle/ være på papir?

Så langt rækker min overbevisning ikke.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : TGD

Dato : 08-08-02 21:01

<KLIP>

> Så langt rækker min overbevisning ikke.

Men det ændrer ikke på det faktum at sælger gerne må tage gebyr/porto for en
skriftlig faktura hvis en sådanne ønskes udover en selvfølgelig lovlig
udført e-faktura.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 08-08-02 19:21

Morten Bjergstrøm wrote:

> Så langt rækker min overbevisning ikke.

Så må du vel hellere få lidt hjælp fra ToldSkat :

Bekendtgørelser fra 2001
Bekendtgørelse om merværdiafgiftsloven (momsloven) (BEK nr. 192 af 20. marts 2001)
Kapitel 11: Fakturakrav

§ 39. En faktura , herunder afregningsbilag, jf. § 44, skal være forsynet med fortløbende nummer eller tilsvarende identifikation, fakturadato og indeholde oplysning om
sælgers navn, registreringsnummer, (dvs. det relevante CVR eller SE-nummer) og adresse, købers navn og adresse samt leverancens art, omfang og pris. Endvidere skal
afgiftsbeløbets størrelse være angivet på fakturaen, eller det skal af denne fremgå, at afgiften udgør 20 pct. af det samlede beløb. Sælgeren skal angive afgiftsbeløbets
størrelse på fakturaen, såfremt køber er en registreret virksomhed, der anmoder herom. Sælgeren skal tillige efter anmodning fra en sådan køber angive prisen uden afgift
for de enkelte poster på fakturaen.

Stk. 2. Såfremt en faktura , herunder afregningsbilag, også omfatter afgiftsfritagne leverancer, skal det af fakturaen fremgå, hvilke leverancer der er pålagt afgift.
Sådanne leverancer skal opføres for sig med særskilt sammentælling.

Stk. 3. Når en registreret virksomhed leverer varer eller ydelser til en anden registreret virksomhed mod hel eller delvis betaling med varer eller ydelser (byttehandel),
er det tilstrækkeligt, at den ene af parterne udsteder en faktura. Denne faktura skal udover de i stk. 1 nævnte oplysninger indeholde oplysning om art, omfang og pris for
det, der er modtaget i bytte.

Stk. 4. Når en registreret virksomhed udlejer eller leaser personmotorkøretøjer ud til registrerede virksomheder for en periode på mere end 6 måneder, skal det månedlige
fradragsbeløb efter lovens § 42, stk. 4 og 5, fremgå af fakturaen.

§ 40. Ved levering af varer til andre EU-lande, hvor leverancen er omfattet af lovens § 34, stk. 1, nr. 1-2 og 4, skal der på fakturaen udover de i § 39, stk. 1, nævnte
oplysninger anføres virksomhedens og modtagerens registreringsnummer for merværdiafgift.

Stk. 2. Virksomheder, der sælger ydelser i form af sagkyndig vurdering af løsøregenstande, arbejde udført på løsøregenstande, transport af varer og hertil knyttede ydelser,
eller som formidler ydelser uden afgift, til registrerede købere i andre EU-lande, jf. lovens § 17 og §§ 19-21, skal på fakturaen anføre virksomhedens og modtagerens
registreringsnummer for merværdiafgift.

Stk. 3. Udenlandske virksomheder, der er registreret her i landet ved en herboende repræsentant, skal anføre repræsentantens navn og adresse eller dennes
registreringsnummer på fakturaen.

§ 41. Ved salg af varer til private forbrugere kan udstedelse af faktura efter reglerne i §§ 39-40 undlades. Virksomheder, hvis afsætning af varer overvejende sker til
private forbrugere kan ligeledes undlade at udstede en faktura, medmindre køber anmoder herom. Ved salg af tjenesteydelser til private forbrugere kan udstedelse af faktura
ligeledes undlades, hvis det samlede fakturabeløb er mindre end 5.000 kr. indbefattet afgift og køber ikke anmoder herom. Der skal dog altid udstedes en faktura ved
fjernsalg til andre EU-lande, ved levering af nye transportmidler til andre EU-lande, jf. § 42, samt ved leverancer omfattet af § 40.

Stk. 2. Virksomheder, som er fritaget for at udstede faktura efter stk. 1, skal benytte kasseapparat og udlevere en kassebon til køberen. Kassebonen skal indeholde
oplysning om sælgerens navn eller registreringsnummer og salgsbeløbets størrelse. Sælgere med under 100 salgstransaktioner om ugen kan undlade at benytte kasseapparat under
forudsætning af, at der udstedes en faktura i 2 eksemplarer, hvoraf det ene eksemplar udleveres til køber. Fakturaen skal indeholde de i § 39 nævnte oplysninger med
undtagelse af købers navn og adresse.

Stk. 3. Reglerne i stk. 2, 1. og 2. pkt., finder ikke anvendelse, hvor det ikke er teknisk muligt at udstede en kassebon. I stedet skal der for fakturabeløb på over 1000
kr. indbefattet afgift udstedes en forenklet faktura, der er fortløbende nummereret, og som indeholder oplysninger om sælgerens navn samt salgsbeløbets størrelse.

§ 42. Registrerede virksomheder, der leverer nye transportmidler til ikke registrerede virksomheder og privatpersoner i et andet EU-land, og ikke registrerede virksomheder
og privatpersoner, der leverer nye transportmidler til et andet EU-land, skal udstede en faktura, der er forsynet med udstedelsesdato, og som indeholder følgende
oplysninger:

1) Sælgers navn og adresse og eventuelt registreringsnummer.

2) Købers navn og adresse og eventuelt registreringsnummer.

3) Værdi af transportmidlet.

4) Længde for både, vægt for fly samt slagvolumen eller effekt for landkøretøjer.

5) Oplysning om tidspunktet for eventuel ibrugtagning af transportmidlet.

Stk. 2. Registrerede virksomheder skal indsende kopi af den i stk. 1 nævnte faktura til told- og skatteregionen senest 1 måned og 10 dage efter det kvartal, hvori
leverancen har fundet sted.

§ 43. I fakturaer over transport af varer kan anførsel af kundens navn og adresse undlades. Bestemmelsen i § 39, stk. 1, 3. og 4. pkt., finder ikke anvendelse på sådanne
fakturaer. Dette gælder også ved levering til registrerede modtagere. Fragtbreve, post- og banepakkekvitteringer og lignende anses som fakturaer.

§ 44. Køberen kan udstede et afregningsbilag, der træder i stedet for en af sælgeren udstedt faktura, når kun køberen kender den eksakte pris samt ved kommissions- og
agenturhandel og ved auktionshandel.

§ 45. De statslige told- og skattemyndigheder kan for enkelte virksomheder og for grupper af virksomheder dispensere fra pligten til at opfylde bestemmelserne om
fakturering i denne bekendtgørelse.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Henning Petersen

Dato : 10-08-02 08:12

On Thu, 08 Aug 2002 20:21:19 +0200, "Erik G. Christensen"
<egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote:

> Så må du vel hellere få lidt hjælp fra ToldSkat :
>
> Bekendtgørelser fra 2001
> Bekendtgørelse om merværdiafgiftsloven (momsloven) (BEK nr. 192 af 20. marts 2001)
> Kapitel 11: Fakturakrav

Ja, men der står jo ikke noget om at den _skal_ være på papir. En
email eller et pdf dokument som kunden selv skriver ud, er vel ligeså
godt.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 09-08-02 16:36

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev:

> Men det ændrer ikke på det faktum at sælger gerne må tage
> gebyr/porto for en skriftlig faktura hvis en sådanne ønskes udover
> en selvfølgelig lovlig udført e-faktura.

Der er et lovkrav om, at der skal medfølge en faktura el. kvittering så
nej der kan ikke som udgangspunkt kræves særskilt betaling for noget
sådant.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 09-08-02 16:42

Morten Bjergstrøm skrev i news:Xns9265B314B8A0E.miljokemi.dk@172.16.16.111

[klip]

> Der er et lovkrav om, at der skal medfølge en faktura el. kvittering
> så nej der kan ikke som udgangspunkt kræves særskilt betaling for
> noget sådant.

Hjemmel?

Jeg har tit købt noget uden at få en kvittering eller faktura.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : TGD

Dato : 09-08-02 19:30

<KLIP>
> Der er et lovkrav om, at der skal medfølge en faktura el. kvittering så
> nej der kan ikke som udgangspunkt kræves særskilt betaling for noget
> sådant.

Jo - men læs hvad jeg skriver jeg beklager jeg er faktuel. Der er tale om en
EKSTRA faktura!

--
A køber en vare og få en e-mail med fakturaen - det er helt i tråd med gængs
lovgivning.

A ønsker en EKSTRA "papir" faktura fra sælger, sælger siger fint det koster
porto/gebyr.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 09-08-02 20:37

TGD wrote:

> A køber en vare og få en e-mail med fakturaen - det er helt i tråd med gængs
> lovgivning.

Og det har du sikkerhed for, hvor er det udtrykkelig nævnt, at EDBmedia
er lovligt som tilstrækkelig dokumentation for transaktionen ?

> A ønsker en EKSTRA "papir" faktura fra sælger, sælger siger fint det koster
> porto/gebyr.

Næ, det kunne jo være den "rigtige", som ToldSkat kræver. men da der ikke
er email adresse til spørgsmål på deres hjemmeside, så må det vel afvente
en afgørelse.

Fra : Henning Petersen

Dato : 10-08-02 08:15

On Fri, 09 Aug 2002 21:36:57 +0200, "Erik G. Christensen"
<egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote:

> Næ, det kunne jo være den "rigtige", som ToldSkat kræver. men da der ikke

??? "rigtig" ???

Om en samling tegn er udskrevet på min eller din printer er vel
ligegyldigt. Det giver da hverken mere eller mindre sikkerhed for at
"originalen" ikke er forfalsket, hvis det er det man bange for.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 09-08-02 16:53

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : TGD

Dato : 07-08-02 21:43

> [...]
> os via email eller telefon og bede om dette. Bemærk porto udgiften er
> 5 DKK ved fremsendelse af girokort og faktura."

I flg. "købeloven" skal der medflg. en faktura dog er der intet krav om at
denne skal leveres i papirform, så der er intet til hinder for at han kan
kræve porto for en ekstra papir faktura.

> Jeg har betalt med check - men vil jo gerne have en faktura, kan han
> virkelig kræver porto penge for den !??

Iflg. www.net-tjek.dk (kig under "Køb og levering") er der intet til hinder
for det.

I ovenstående går jeg udfra at du har modtaget en "e-faktura"

Fra : Karsten Krambs

Dato : 07-08-02 23:16

>I ovenstående går jeg udfra at du har modtaget en "e-faktura"

Det har jeg ....

I selv mail body er der listet pris og hans firma navn.
Jeg bad om en faktura og der blev foreslået at jeg kopierede det over
i notepad og printede det.

Jeg er ikke sikker på at min revisor godkender den type biliag.
Jeg har før modtaget .pdf filer som jeg selv printede ud, det fungerer
fint.

Karsten

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-08-02 02:41

Karsten Krambs wrote:

> Det har jeg ....
>
> Jeg er ikke sikker på at min revisor godkender den type biliag.
> Jeg har før modtaget .pdf filer som jeg selv printede ud, det fungerer
> fint.

Du kunne jo spørge din revisor, men hvorfor skulle han dog ikke godkende
en sådan faktura?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : TGD

Dato : 08-08-02 08:54

"Karsten Krambs" <snabelulrich@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det har jeg ....
>
> I selv mail body er der listet pris og hans firma navn.
> Jeg bad om en faktura og der blev foreslået at jeg kopierede det over
> i notepad og printede det.

Du kan da "bare" kopiere e.mailen ud.

> Jeg er ikke sikker på at min revisor godkender den type biliag.
> Jeg har før modtaget .pdf filer som jeg selv printede ud, det fungerer
> fint.

Print du mailen ud så skulle der ikke være problemer, jeg vil derimod have
betænkligheder ved en faktura der var overført til notepad.

Fra : alexbo

Dato : 08-08-02 10:26

Karsten Krambs <snabelulrich@hotmail.com> skrev

> Jeg er ikke sikker på at min revisor godkender den type biliag.

Nu skal han hverken godkende eller ej, han har de bilag der findes, eller
han selv skaffer.
Hvis han er meget utilfreds, kan han skrive en note i regnskabet.

Det er forøvrigt ikke noget problem, jeg har både ind og udgående bilag, der
kun findes som mails og regneark på diskette.

Du kan fortælle ham, at fakturaen ligger i æsken varen kom i.

mvh
Alex Christensen

Fra : Karsten Krambs

Dato : 08-08-02 11:58

> [...]
>
>Det er forøvrigt ikke noget problem, jeg har både ind og udgående bilag, der
>kun findes som mails og regneark på diskette.

Ok - det gør jeg så.

Jeg kan fortælle at told og skat sidste år ikke godkendte mit regnskab
pga. at nogle bilag manglede CPR / SE nummer.
Der krævede en del unødigt detektiv arbejde.

Karsten

Fra : Henning Petersen

Dato : 10-08-02 08:37

On Thu, 08 Aug 2002 12:57:37 +0200, Karsten Krambs

> Ok - det gør jeg så.
>
> Jeg kan fortælle at told og skat sidste år ikke godkendte mit regnskab
> pga. at nogle bilag manglede CPR / SE nummer.
> Der krævede en del unødigt detektiv arbejde.

Det er jo ikke et spørgsmål om hvordan bilagene var kommet til dig,
men derimod om de indeholdt de nødvendige oplysninger.

Fra : agh

Dato : 09-08-02 00:06

Som I sikkert også har set på tlfregninger fra teledanmark tager man gebyr,
hvis man ikke er tilmeldt betalingsservice.
dette forelagde jeg for forbrugerombudsmanden.
han har tidligere fastslået, at "det må man godt"

Utroligt: Endnu en måde at få penge ud af folk på:
Mange bække små gør en stor å.