Lejemål og aftaler
Fra : raneman

Dato : 07-08-02 12:16

Hejsa,

vi er kommet i et mindre heldig situation vedrørende et
lejlighedsskifte som vi gerne ville høre jeres meninger omkring hvis
det er ok :)

Situation:

I slutningen af Juli opsagde vi vores lejlighed (der er 3mdr
opsigelsesfrist) og vores udlejer sætter en annonce i den lokale avis.
Cirka 6 dage efter annoncen ringer en gut til os, efter at have set
lejligheden 2 gange. Han meddeler os at de gerne vil have lejligheden
og gerne vil flytte ind snarest muligt - han ringer samtidig til vores
udlejer og siger det samme.

I den tro at nu var lejligheden afsat finder vi så idag en fin
lejlighed og siger ja til den og til at flytte ind snarest muligt
(engang midt/ultimo august) - derefter ringer vi til ham gutten for at
sige at vi har fundet noget og snart flytter, så han og hans kæreste
nok kan flytte ind temmelig snart.

Så siger han imidlertid at vi ikke behøver skynde os med at finde
noget, idet der er opstået uklarhed ang. vores lejlighed - åbenbart er
enten han eller kæresten kommet i tvivl - men han ville ringe til
vores udlejer og til os engang senere idag.

HVIS nu de beslutter sig for IKKE at leje vores lejlighed - så kan det
da ikke passe at vi skal betale yderligere husleje hvis den ikke
bliver udlejet inden 1. september?

Vi siger jo ja til snarlig indflytning i ny lejlighed i god tro og
velvidende at vores lejlighed ER afsat.

Hvordan står vi i denne sag?

mvh
Lene og Rene

Fra : Martin Møller

Dato : 07-08-02 12:34

"raneman" <ranemanCUTstyrer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bliver udlejet inden 1. september?
>
> Vi siger jo ja til snarlig indflytning i ny lejlighed i god tro og

Da der ikke foreligger en klar aftale, en underskrevet lejekontrakt, er jeg
bange for at I stadig hænger på huslejen i de 3 måneder indtil den er lejet
ud.

Martin

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 07-08-02 12:57

[snip]

> [...]
jeg
> bange for at I stadig hænger på huslejen i de 3 måneder indtil den er

Er der ikke noget med at udlejer i visse områder har genudlejningspligt, der
begrænser (til en del mindre end 3 mdr.) hvor lang tid en tidl. lejer kan
hænge på lejemålet? Det er vist noget med i de områder der er boligmangel,
typisk større byer.

Michael

Fra : Tom Christensen

Dato : 08-08-02 12:06

"Michael Jørgensen" <mijo@REMTHISpc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hænge på lejemålet? Det er vist noget med i de områder der er boligmangel,

Ikke i visse områder men alle steder, jfr. LL § 86, stk. 3. Udlejer skal dog
kun bestræbe sig på det og man derfor ikke generelt sige, at udlejer har
tilsidesat sin pligt bare fordi lejemålet ikke genudlejes inden
opsigelsesvarslets udløb. Heller ikke i København. Det kommer an på en
kokret vurdering.

/Tom Christensen

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 08-08-02 13:55

[snip]

> [...]
> tilsidesat sin pligt bare fordi lejemålet ikke genudlejes inden
> opsigelsesvarslets udløb. Heller ikke i København. Det kommer an på en

Vi fik information fra LLO for et par år siden at vi i Århus ville slippe
for huslejen allerede efter nogle få uger, selvom udlejer evt. ikke havde
genudlejet vores 72 kvm 3-vær lejlighed. Men vi har dog også erfaret at LLO
ikke rigtig kendte retspraksis på en række områder, idet vores advokat (da
det blev nødvendigt) med 143 boligretslige sager bag sig, kunne oplyse os om
hvordan retspraksis var på de pågældende områder...

Mvh
Michael.

Fra : raneman

Dato : 07-08-02 13:06

On Wed, 7 Aug 2002 13:33:38 +0200, "Martin Møller"
<martin.moeller@tiscali.dk> wrote:

>Da der ikke foreligger en klar aftale, en underskrevet lejekontrakt, er jeg
>bange for at I stadig hænger på huslejen i de 3 måneder indtil den er lejet
>ud.

Jo, men er en mundtlig aftale ikke lige så bindende som en skriftlig?

Vores udlejer har tilmed også undladt at gen-indsætte avisannoncen i
denne uge, som jo tydeligt viser at den er udlejet.

Fra : Martin Møller

Dato : 07-08-02 14:21

> Jo, men er en mundtlig aftale ikke lige så bindende som en skriftlig?
>
> Vores udlejer har tilmed også undladt at gen-indsætte avisannoncen i
> denne uge, som jo tydeligt viser at den er udlejet.

Hvis den er genudlejet har udlejer da ingen interesse i ikke at fortælle det
til jer. Han kan jo alligevel ikke indsætte den nye lejer før I er flyttet.

Martin

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 07-08-02 14:49

On Wed, 07 Aug 2002 14:06:29 +0200, raneman <ranemanCUTstyrer@hotmail.com>
wrote:

>Jo, men er en mundtlig aftale ikke lige så bindende som en skriftlig?

Jo, men kan I indgå den aftale? Jeg ville tro at den aftale skal indgås mellem
ny lejer og udlejer.

Venlig Hilsen/Kind Regards

Kim Kolmorgen
Homepage: http://home19.inet.tele.dk/kimkolmorgen/
Spamprotection: "From" address may change without prior notice. Delivery delays to be expected.

Fra : Knud Thomsen

Dato : 07-08-02 16:14

> Vi siger jo ja til snarlig indflytning i ny lejlighed i god tro og
> velvidende at vores lejlighed ER afsat.
>
> Hvordan står vi i denne sag?

Formentlig ikke ret godt - I er ikke i nogen TRO - heller ikke god tro.
Sålænge der ikke er lavet en aftale / kontrakt mellem udlejer og den ny
lejer har I absolut intet at have Jeres forhåbninger i.
I har formentlig blot været lidt naive og skyndt Jer for meget (hvis man kan
sige sådan) med at finde noget andet. Medmindre der dukker en ny lejer op,
som vil indgå lejekontrakt, hænger I på huslejen i hele opsigelsesperioden.

Venlig hilsen
knud

Fra : raneman

Dato : 07-08-02 20:16

On Wed, 7 Aug 2002 17:14:00 +0200, "Knud Thomsen"
<knud.thomsen@privat.dk> wrote:

> [...]
>som vil indgå lejekontrakt, hænger I på huslejen i hele opsigelsesperioden.

Jeg mener aldeles ikke vi har været naive. Gutten virkede meget
troværdig og opsat på at flytte ind snarest muligt. Fejlen må nærmere
ligge hos udlejeren - for ikke at have lave en bindende aftale med det
samme.

Når vi modtager et opkald fra både udlejeren og ham gutten, der
bekræfter at de vil have den (og endda flytte ind så hurtigt som
muligt) - er det da meget naturligt at vi slår til med det samme med
den nye lejlighed, da den passer os perfekt.

Vi har overhovedet ikke skyndt os - vi fandt bare hurtigt det rigtige
for os. Og iøvrigt mener jeg vi er mere i god tro end i ond tro i
denne situation.

Men ok, nu må vi håbe at vi kan finde en ny interesseret lejer
hurtigst muligt - og forhåbentlig vil udlejeren gøre sig en tand mere
umage næste gang

Rene