Debatten om "Provokerende slankekur", ny b~
Fra : Henrik

Dato : 07-08-02 12:39

Til de radikale og mindre radikale kurinteresserede vil jeg henlede
opmærksomheden på en ny interessant bog (af Niels Ehler), der anskuer
stofskiftet fra en ny vinkel om insulin og fedtforbrændning, og bruger
glycemisk index som en parameter i kostvalget, for at tabesig uden
kvaler.....og fedtforskrækkelsen får sig en ordentlig medfart, hæ-hæ.
Udgangspunktet er til en vis grad den samme som tidligere nævnt i tråden
"provokernede slankekur", at de hurtige kulhydrater skal begrænses...men
også, at det er fedtet i kroppen, og ikke i kosten, der er problemet for
sundhed og vægt. Således er der ikke nødvendigvis er en sammenhæng mellem
kostens fedtindhold og fedtets oplagring.....fløden og bøffen kan fortsat
indtages med vægttab til følge, hvis der spares på kulhydraterne og gerne
suppleres med grøntsager og frugt, for at få alle nødvendige vitaminer,
fibre og mineraler.

Der er også angivet et relativt nyt begreb, "relativt glycemisk belastning",
der er mere anvendeligt end "glycemisk index", til at vurdere et måltids
bonitet, og iøvrigt en interessant oversigt over antioxidantindholdet i en
række fødevarer, hvor svesker topper!

Han gør op med mange tabuer, bl.a. på cholesterolfronten, og har efter
sigende opnået gode resultater på sig selv og omgivelserne med anvendelse af
de nye betragtninger.

Titlen er: "Lev fedt - bliv slank"

Så, os der kan lide lidt tandsmør og en mayonaisesalat er på den rette hylde
med forfatteren, og han siger at vi uden problemer kan tabe os ½-1½ kg om
ugen, ved at blive opmærksomme på den nyeste viden om stofskiftet.

Anne Larsen....farvel!

H.

Fra : Casper Kvan Clausen

Dato : 07-08-02 13:45

Henrik wrote:
> Så, os der kan lide lidt tandsmør og en mayonaisesalat er på den rette hylde
> med forfatteren, og han siger at vi uden problemer kan tabe os ½-1½ kg om
> ugen, ved at blive opmærksomme på den nyeste viden om stofskiftet.

Det må vel være hans "uden problemer" del der kræver denne nye viden,
for et vægttab kan man jo opnå ved det ganske simple middel der hedder
lavere kalorieindtag. Jeg har i øvrigt hos mig selv observeret at en
kaloriefattig kost automatisk har medført færre kulhydrater, simpelthen
fordi jeg hellere vil bruge mine dyrebare kalorier på bøf end på pasta.

- Kvan.

Fra : Henrik

Dato : 07-08-02 14:28

Næ,
for som jeg læser det, er pointen, at det er meget mere kompliceret end blot
at se stofskiftet som den model, hvor der fyres energi ind...og den energi
der ikke bruges, så oplagres....

Men selvfølgelig er dit overordnede synspunkt stadig gældende, at jo flere
kalorier, jo mere at forbrænde eller lagre....

Dog forstyrres enkelheden ved, at stofskiftet ændrer sig med typen af mad du
spiser....og hvor meget du spiser.....hvis lidt, så går organismen i
hunger-mode, og med for meget af de korte kulhydrater i lang tid, går
organismen i insulinselvsving (syndrom X), medens høj proteinindtagelse i
forhold til hurtige kulhydrater speeder stofskiftet op.....m.m.m......

Så der stadig noget mere at hente......end blot ved at lægge fedtet og
kalorierne på hylden....

Fra : Casper Kvan Clausen

Dato : 07-08-02 14:47

Henrik wrote:
> Så der stadig noget mere at hente......end blot ved at lægge fedtet og
> kalorierne på hylden....

Det jeg bare gerne ville vide var om det er så meget mere effektivt at
det er besværet værd. Men problemet er jo at der er så forbandet mange
psykologiske faktorer i sådan noget som slankekure, som gør det svært at
måle på.

Personligt tror jeg eksempelvis at jeg vil have sværere ved at holde det
end en almindelig diæt, fordi jeg selv med mit nuværende 1500 kcal
budget har en meget større fleksibilitet.

- Kvan.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 07-08-02 22:29

[Casper Kvan Clausen | Wed, 07 Aug 2002 14:44:35 +0200]

>Det må vel være hans "uden problemer" del der kræver denne nye viden,
>for et vægttab kan man jo opnå ved det ganske simple middel der hedder
>lavere kalorieindtag.

Så nemt er det faktisk ikke; som stærkt overvægtig (as in: "fed") gik
jeg til en lægekontrolleret slankekur (med lavt kalorieindtag). Det var
bestemt ikke noget nemt år der fulgte, det var salat, grøntsager,
"cheasy", lidt kød og massere af komplekse kulhydrater - kort sagt var
det r*vsygt :-/

Efter at have prøvet det meste igennem et år, og en konstatering af at
jeg havde et kalorieindtag der var mindre end hans (og han var et
normalt "lille" menneske), ramte vi mod en dør og jeg droppede det...

Et år senere, for et år siden, besluttede jeg derfor at jeg havde prøvet
ALT, og startede derfor på en lavkulhydrat kur (selvom jeg ikke troede
på den), og må indrømme at jeg nyder livet i fulde drag og har alligevel
tab 28 kg.

Så, udover at jeg har det fint, er et lavere kalorieindtag i sig selv,
altså slet ikke kompleks nok til at virke for mange...

René
www.rene.hjorth.com & www.lowcarb.dk

Fra : Casper Kvan Clausen

Dato : 08-08-02 06:22

Rene' Hjorth wrote:
> [Casper Kvan Clausen | Wed, 07 Aug 2002 14:44:35 +0200]

> Så nemt er det faktisk ikke

For nogle er det, men det var jo også derfor jeg skrev at "uden
problemer" delen måtte være det der krævede den nye viden.

Jeg har f.eks. ingen problemer med at nyde livet på 1500 kcal, selvom
det sgu ikke er meget.

Der er ingen tvivl om at lavkulhydrats-diæter kan give et vægttab, og at
det i hvert fald for nogle mennesker er en meget lettere (eller den
eneste mulige) metode. Det jeg gerne så noget forskning i er udelukkende
hvor effektive de er i forhold til "almindelig" velbalanceret kost i små
mængder, forudsat at man i øvrigt ingen problemer har med sidstnævnte.

- Kvan.

Fra : Henrik

Dato : 08-08-02 16:08

Pointen er måske større end bare effektivitet i forhold til en traditionelt
"afballanceret" diæt....for som forfatteren oplyser, så er eventuel diabetes
og andre følgesygdomme af en stærkt pendlende blodsukkerkoncentration også
ganske alvorligt...udover at han hævder at det almindelige velbefindende
bliver bedre, når kontrollen med blodsukkeret kommer i orden ....(og dermed
ikke sagt at "alle" har kludder i det.)

Efter nu i et par dage selv at have været opmærksom på
kulhydratindtagelsen...og bemærket supermarkedets allokering af plads til
disse produkter, så kan man hurtigt erfare at vi traditionelt er ganske
optagede af at spise hurtige kulhydrater, (kig bare på morgenmaden) og at
det nok er en tanke værd, om vores krop egentlig er skruet sammen til det?

H.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 08-08-02 17:38

[Henrik | Thu, 8 Aug 2002 17:07:31 +0200]

> [...]
>det nok er en tanke værd, om vores krop egentlig er skruet sammen til det?

Jeg tror at du har ganske ret i din idé (men Atkins giver dig jo også
ret

Der er ingen tvivl om at jeg har det bedre, men det mest
bemærkelsesværdige, for mig, er at de evige problemer jeg havde med
mavesyreproduktion og begyndende mavesår er 100% komplet væk!

Min mavesyremedicin, der ellers var noget skrapt noget jeg tog 3-4 gange
om ugen), ligger nu på hylden; allerede efter en uge på Atrkins
forsvandt ethvert syntom.

Så jeg kan i hvertfald se på min egen fordølelse, at mængden af
letomsættelige kulhydrater betyder meget for hvor godt/skidt jeg
fungerer og har det.

Fra : Peter Westh

Dato : 08-08-02 07:16

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse
<snip>

> www.lowcarb.dk

Interessant! En ting jeg savner, er en ingrediensliste på nogle af
produkterne. Hvad laver I f.eks. karameller af, polydextrose?

Jeg har prøvet at lave flødekarameller af polydextrose (Atwell), og de
smagte faktisk fantastisk, men man fik diarre og mavesmerter af dem.

MVH

Peter
PS: Der er stadig en del sprogfejl

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 08-08-02 21:39

[Peter Westh | Thu, 8 Aug 2002 08:15:33 +0200]

>Interessant! En ting jeg savner, er en ingrediensliste på nogle af
>produkterne.

Ja, du har helt ret - jeg kan kun sige at det ER på vej; jeg har bare
lidt for travlt :)

>Hvad laver I f.eks. karameller af, polydextrose?

Opskriften ikke færdig, men kommer bl.a. til at indeholder glutenpulver,
isoleret protein, maltitol, polydextrose og naturlige smagsstoffer.

>Jeg har prøvet at lave flødekarameller af polydextrose (Atwell), og de
>smagte faktisk fantastisk, men man fik diarre og mavesmerter af dem.

Ikke for at være krakilsk, men det er vel nærmere tarmsmerter du fik...
Problemet med polydextrose (og f.eks. maltitol) er at kroppen ikke
opfatter dem som kulhydrater og derfor lader dem passere ufordøjet.

Bakterierne der lever i tarmsystemet derimod opfatter det som en ren
fest, aldrig før har de fået så meget næring på én gang, hvorfor de ikke
arbejder som normalt, men istedet - bl.a. - generer en forfærdelig masse
luft.

Sukkeralkoholer og polydextrose skal derfor ikke indtages i store
mængder; hvor meget hver person kan "klare" er meget individuelt.

>PS: Der er stadig en del sprogfejl

Suk ja, arbejder for meget - hvis du påtaler dem mere konkret, retter
jeg dem med taknemmelighed, men det burde nok ikke være hér i gruppen :)

Fra : Peter Westh

Dato : 09-08-02 07:04

> [Peter Westh | Thu, 8 Aug 2002 08:15:33 +0200]
> Ikke for at være krakilsk, men det er vel nærmere tarmsmerter du fik...

Du har helt ret - men MINE tarme sidder da i maven ;)

/P

Fra : Henrik

Dato : 09-08-02 07:26

.....kommer luften så ud af navlen?