filmhistorie
Fra : The Twinkie

Dato : 07-08-02 11:01

Hejsa, - jeg er ved at lave en opgave, og vil i den forbindelse gerne skrive
lidt om dansk filmhistorie.

Er der nogen der kender en hjemmeside hvor man kan læse om de første
Directors/Producers - og evt. en kronologisk list over filmudgivelser mv.?

Hvem der instruerede "Far til 4" mv.Udgivelsesår mv..

På forhånd tak

--
/The Twinkie

.....calvo turpius est nihil compto

Fra : Jeppe Møller

Dato : 07-08-02 12:17

> Hvem der instruerede "Far til 4" mv.Udgivelsesår mv..

www.imdb.com

Søg på far til fire og du får lsite over alle filmene frem med årstal og du
kan også gå ind og læse mere om hver film

En decideret dansk side kan jeg ikke hjælpe dig med, men mon ikke der er en
anden der kender til en sådanne?

/Jeppe M;

Fra : The Twinkie

Dato : 07-08-02 12:28

> En decideret dansk side kan jeg ikke hjælpe dig med, men mon ikke der er
en
> anden der kender til en sådanne?
>
> /Jeppe M;

Tak for svaret
Ved du / nogen, tilfældigvis, hvem der var de første filminstruktører i
Danmark?
På forhånd tak

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 07-08-02 12:40

"The Twinkie" <the@twinkie.com> writes:

> Ved du / nogen, tilfældigvis, hvem der var de første filminstruktører i
> Danmark?

Peter Elfeldt i 1896 med filmen "Kørsel med grønlandske hunde"

Jeg vil forøvrigt anbefale at du tager ned på dit lokale bibliotek. De
har sikkert en bog om dansk filmhistorie.

Fra : Jakob Madsen

Dato : 07-08-02 12:29

Prøv her: http://www.danskefilm.dk/

--
mvh:// Jakob Madsen
mail:// jakob@zoidberg.dk

Fra : The Twinkie

Dato : 07-08-02 14:31

> Prøv her: http://www.danskefilm.dk/
>
> --
> mvh:// Jakob Madsen
> mail:// jakob@zoidberg.dk
> http://zoidberg.dk

Er der nogen begrænsninger på de internationale filmfestivaller? Jeg mener,
skal man komme fra et bestemt geografisk område (eg. europa) for at deltage?
Jeg tænker på Bodil og Palmerne mv.?
Endnu en gang på forhånd tak
/Twinkie

Fra : Uffe Paulsen

Dato : 07-08-02 17:09

Jakob Madsen wrote:

> Prøv her: http://www.danskefilm.dk/

eller her: http://www.dfi.dk/sitemod/moduler/soegeside/index.asp?pid=2750
Filminstituttets officielle danske filmografi.

-Uffe.

Fra : Michael N. Petersen ~

Dato : 08-08-02 14:24

Når du nu er i gang med at skrive om filmens historie, kunne
du overveje om du vil have lidt omkring udviklingen af lyd
på mediet.

Du vil kunne finde nogle svar på dolbys hjemmeside
www.dolby.com.

God fornøjelse.