Artikel om TungIgen fra Berlingeren
Fra : Pizzaman

Dato : 07-08-02 09:55

Ny mistanke mod slankemiddel

Slankemidlet Letigen mistænkes for at være årsag til blodpropper,
hjerneblødning og dødsfald. Der er udskrevet 800.000 recepter.
Lægemiddelstyrelsen revurderer nu produktet.

Af Henrik Dannemand

»Jeg får en voldsom hovedpine, og ved midnatstid vågner jeg ved, at jeg
hører et kæmpebrag. Jeg er helt forvirret, og min kæreste vågner ved, at jeg
nærmest står inde i klædeskabet, for jeg kan ikke finde ud på toilettet -
selv om jeg har boet i den lejlighed i otte år.«

For to år siden fik den da 28-årige Mette Frederiksen en blodprop i hjernen.
I dag er hun blind i venstre synsfelt på begge øjne og fortsat sygemeldt.

Forbrugerrådets blad Tænk+Test fortæller i sit seneste nummer om ni
alvorlige sygdomstilfælde, som slankemidlet Letigen mistænkes at være årsag
til.

Tabte 17 kilo

Mette Frederiksens sygdom er en af dem. Den 170 cm høje kvinde havde i 1999
fået ordineret slankemidlet, som på et halvt år reducerede hendes vægt fra
77 til 60 kilo.

Forbrugerrådet har i løbet af sommeren fået en række henvendelser fra folk,
som mistænker Letigen for at være årsag til sygdom. I de ni alvorlig
tilfælde har der været tale om blodpropper, hjerneblødning, manisk psykose
og et dødsfald.

Forbrugerrådet kræver nu, at Lægemiddelstyrelsen stopper salget af det
receptpligtige middel, indtil mistanken om bivirkninger er grundigt
undersøgt.

»Så længe, der kan stilles spørgsmålstegn ved den kliniske dokumentation,
kræver Forbrugerrådet, at Letigen bliver fjernet fra det danske marked,«
siger Kirsten Jensen, formand for Forbrugerrådet.

En alvorlig sag

Lægemiddelstyrelsen er i øjeblikket for anden gang i færd med at revurdere
produktet.

»Der er rejst mistanke om alvorlige bivirkninger, og vi ser på sagen med
alvor. Vi fik i juli en henvendelse fra Forbrugerrådet, og den er vi ved at
vurdere. Vi vil nu undersøge, om vi har rapporterne om de sygdomstilfælde,
der omtales i det seneste nummer af Forbrugerrådets blad, og hvis vi ikke
har dem, så skal vi have fat i dem. Vi er interesserede i alle
observationer,« siger overlæge Doris Stenver, Lægemiddelstyrelsen, som
regner med »ret hurtigt« at være færdig med en ny vurdering.

Letigen har været markedsført i Danmark i ti år, og der er udskrevet tæt på
800.000 recepter for midlet.