Splatkartofler...:o(
Fra : K+K

Dato : 07-08-02 09:27

Hej gruppe.

Kan nogen her fortælle mig hvad der er galt med mine kartofler? Vi er de
lykkelige ny-ejere af en kolonihave, og havde lagt kartofler, som vi glædede
os til at smage, meeeeen!!! Kartoflerne koger ud allerede efter ca. 10 min.
kogetid. Hvad har vi gjort forkert?

M.V.H. K+K.

Fra : Papercut

Dato : 07-08-02 10:02

> [...]
glædede
> os til at smage, meeeeen!!! Kartoflerne koger ud allerede efter ca. 10

Kan det muligvis være på grund af sorten?
Jeg har Bentji i min have, og de har også en tendens til at koge ud. Da jeg
lige havde lagt dem i jorden, fik jeg endda af en anden haveejer (der selv
havde dem sidste år) at vide at de koger meget nemt ud.

Fra : Jørgen Ellermann Sør~

Dato : 07-08-02 14:43

Mange sorter har en periode sidst på sommeren, hvor de nemt koger ud. Det plejer at gå over senere.
Jørgen

Fra : K+K

Dato : 07-08-02 14:47

Hej gruppe.

Jeg tror, papercut har fat i noget af det rigtige. Det er nemlig Bintji
kartofler vi har lagt, så det bliver ikke denne sort til næste år. Er der
nogle sorter, der er anbefalelsesværdige?

M.V.H.
K+K

Fra : Ole Damgaard

Dato : 09-08-02 12:38

> Jeg tror, papercut har fat i noget af det rigtige. Det er nemlig Bintji
> kartofler vi har lagt, så det bliver ikke denne sort til næste år. Er der
> nogle sorter, der er anbefalelsesværdige?

prøv Sava
se: http://www.kartoffelraad.landbrug.dk/videncentret/sorter.htm
mvh ole

Fra : Jens Kloster

Dato : 09-08-02 12:59

Jeg har prøvet exquisa i år og kan varmt anbefale den.

http://www.kartoffelraad.landbrug.dk/videncentret/Sortslinks/exquisa3.html

Jeg skal lige bemærke, at den absolut ikke kun er en salatkartoffel. Den er
fast og lækker til spisning, og størrelsen er tilfredsstillende, hvis man da
ikke lige satser på bagekartofler.