lydfiler ....
Fra : rasmus carlsen

Dato : 07-08-02 07:14

Jeg har nogle lydfiler, som skal kunne afspilles fra hjemmesiden. Formatet
er RealOne ... hvordan gør jeg det? Skal jeg bare lave et link og henvise
til den fil?

ras

Fra : rasmus carlsen

Dato : 07-08-02 07:40

glem det ... har løst problemet.
ras

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-08-02 07:45

Wed, 7 Aug 2002 08:13:44 +0200, skrev "rasmus carlsen"
<rasmus.carlsen@tdcadsl.dk>:

>Jeg har nogle lydfiler, som skal kunne afspilles fra hjemmesiden. Formatet
>er RealOne ... hvordan gør jeg det? Skal jeg bare lave et link og henvise
>til den fil?

Det afhænger jo af, hvad du vil.

Må folk uden videre kunne downloade, så skal du bare lave et
link.

Skal det være streamning, åbn i playeren:

1.Upload denne fil.
2. Åbn Notepad og skriv den fulde sti til filen, f.eks.
http://domæne.dk/musik/music.rm.
Der skal kun være denne linje og der må ikke være nogen tomme
felter bagefter eller klikkes enter
Gem den som music.ram.
Link til music.ram på din hjemmeside og folk skulle kunne
afspille den.

Som på http://home13.inet.tele.dk/smedpark/musik.ram.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 07-08-02 08:25

Formatet

> Det afhænger jo af, hvad du vil.
>
> Må folk uden videre kunne downloade, så skal du bare lave et
> link.

- ja det må de sådan set gerne ... men det tager jo tid, nogle af filerne
fylder 5, 10 og 15 mb ...så den skulle helst bare åbne i playere ...

> Skal det være streamning, åbn i playeren:

- ja det skal det vel så ...

> [...]
> felter bagefter eller klikkes enter
> Gem den som music.ram.
> Link til music.ram på din hjemmeside og folk skulle kunne

- det forstår jeg ikke helt ...

havd er det for en fil? Jeg har lagt mine lydfiler på ftp og linket til dem,
så langt så godt ... men hvad er det præcist du siger jeg skal gøre, for at
lyden bare bliver afspillet?
Egentlig laver jeg det i dreamweaver, men jeg kan efterhånden en smule html

ras

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-08-02 08:58

Wed, 7 Aug 2002 09:25:17 +0200, skrev "rasmus carlsen"
<rasmus.carlsen@tdcadsl.dk>:

>- ja det må de sådan set gerne ... men det tager jo tid, nogle af filerne
>fylder 5, 10 og 15 mb ...så den skulle helst bare åbne i playere ...

En real lydfil, der fylder så meget?
Det lyder utroligt.

> [...]
>så langt så godt ... men hvad er det præcist du siger jeg skal gøre, for at

Hvis folk skal kunne hente den, så kan de jo først afspille den,
når det hele er hentet, det klarer du med et alm. link, skal de
kunne høre den mens de downloader den og ikke umiddelbart have
lov til at gemme, så bruger du ovennævnte måde.

Du har en lydfil, der hedder music.rm, den uploader du.
Åbner notepad og skriver den absolute sti på en linje uden tomme
felter bagefter. og laver ikke linjeskift til sidst, gemmer som
music.ram og linker så til den.
Så kan man afspille lyden mens den er i gang med downloadning og
bliver ikke gemt på harddisken og folk kan ikke umiddelbart gemme
den (medmindre de ved, at man kan se stien i ramfilen og at den
kan åbnes i en texteditor).

Prøvede du at klikke på det link, jeg skrev?
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/musik.ram

Fra : rasmus carlsen

Dato : 07-08-02 09:07

> En real lydfil, der fylder så meget?
> Det lyder utroligt.

.... tjae. En times varighed ukomprimeret ...!

> [...]
> bliver ikke gemt på harddisken og folk kan ikke umiddelbart gemme
> den (medmindre de ved, at man kan se stien i ramfilen og at den

- aha ... jeg laver en lille fil i notepad med stien og kun stien til det
sted, hvor lydfilen ligger ... fra hjemmesiden linker jeg til notepadfilen -
der så automatisk starter lydfilen ... er det rigtig forstået?
Og skal notepadfilen ligge i samme mappe som selve lydfilen?
Men hvad med lyfilen? Er den automatisk en ram-fil? (Hedder det ikke sådan?)

- det er ikke så vigtigt om folk kan stjæle den eller ej ... jeg tænker bare
på brugbarheden.

> Prøvede du at klikke på det link, jeg skrev?
> http://home13.inet.tele.dk/smedpark/musik.ram
- yes, der var noget rockmusik

ras

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-08-02 09:13

Wed, 7 Aug 2002 10:07:00 +0200, skrev "rasmus carlsen"
<rasmus.carlsen@tdcadsl.dk>:

>Men hvad med lyfilen? Er den automatisk en ram-fil? (Hedder det ikke sådan?)

Nej, den skulle hedde *.rm.
*.ram er den fil du laver i notepad ogem som en sådan filtype,
den gør at folk kan høre den med det samme.

Men til så stor fil ville jeg nok blot lave et alm. link og så
lade folk downloade den.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 07-08-02 09:20

> Nej, den skulle hedde *.rm.
> *.ram er den fil du laver i notepad ogem som en sådan filtype,
> den gør at folk kan høre den med det samme.

-jojo, men er rm ikke en forkortelse af ram?

> Men til så stor fil ville jeg nok blot lave et alm. link og så
> lade folk downloade den.

- hvorfor? Det vil jo tage en krig! Jeg har også andre, der kun fylder få kb

nuvel: Jeg leger lidt med det, men kan ikke få det til at virke:
D:\hjemmsider\ksr5\lyd\Konkurrence skaber ikke kvalitet - Dagens spids, Egon
Clausen
- har jeg skrevet i notesblokken og gemt det som spids1.rm ... den linker
jeg så til, men lortet virker ikke. spids1.rm ligger i samme mappe, som
selve filen.

ras

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-08-02 09:25

Wed, 7 Aug 2002 10:20:19 +0200, skrev "rasmus carlsen"
<rasmus.carlsen@tdcadsl.dk>:

>D:\hjemmsider\ksr5\lyd\Konkurrence skaber ikke kvalitet - Dagens spids, Egon
>Clausen

Skal vel hedde D:\hjemmsider\ksr5\lyd\Konkurrence skaber ikke
kvalitet - Dagens spids, Egon Clausen.rm

rm er jo filtypen, det skal med.

>- har jeg skrevet i notesblokken og gemt det som spids1.rm ... den linker
>jeg så til, men lortet virker ikke. spids1.rm ligger i samme mappe, som
>selve filen.

Den du laver i notepad skal hedde ram til sidst.
Virker også kun, når det er via en server.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 07-08-02 09:27

Egon

> Skal vel hedde D:\hjemmsider\ksr5\lyd\Konkurrence skaber ikke
> kvalitet - Dagens spids, Egon Clausen.rm
>
> rm er jo filtypen, det skal med.

-hehe, jamen det hedder den ikke!

> Den du laver i notepad skal hedde ram til sidst.
> Virker også kun, når det er via en server.

- altså spids1.ram og ikke spids1.rm??
ras

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-08-02 09:33

Wed, 7 Aug 2002 10:27:04 +0200, skrev "rasmus carlsen"
<rasmus.carlsen@tdcadsl.dk>:

>- altså spids1.ram og ikke spids1.rm?

Ja.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 07-08-02 09:38

> Ja.
godt, tak
ras

Fra : rasmus carlsen

Dato : 07-08-02 09:44

den skriver "unsupportet document type"

ras

Fra : Cocktail-Henning

Dato : 07-08-02 13:12

rasmus carlsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> den skriver "unsupportet document type"
>
> ras

altså et rigtig godt raad er at undgaa alle former for
specialtegn i filnavne....,
ikke noget med mellemrum/blanke, ?-tegn, kommaer og æøå gir sgu
altid problemer paa et eller andet tidspunkt... hold dig til smaa
bogstaver... !

Jeg tror det er hér problemt ligger (og brug heller aldrî
ápó'strof¤er !!!)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : rasmus carlsen

Dato : 07-08-02 13:12

> [...]
> bogstaver... !
>
> Jeg tror det er hér problemt ligger (og brug heller aldrî

hehe ... jeg ser pointen ... jeg forsøger igen!
ras

Fra : rasmus carlsen

Dato : 07-08-02 13:32

det virkede heller ikke ...!

ras

Fra : N/A

Dato : 07-08-02 09:26

Fra : rasmus carlsen

Dato : 07-08-02 09:26

> Det virker kun når det kører gennem en server.

- ok, jeg prøver at smide det på ftp'en og ser hvad der sker.
I øvrigt har min notesblokfil og lydfilerne jo samme ikon ... det bliver da
noget frygteligt rod at finde rundt i ... bør jeg kalde notesblokfilen det
samme som selve lydfilen og så skrive et eller -linkfil eller noget efter
navnet, så jeg kan kende forskel?

ras

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-08-02 09:33

Wed, 7 Aug 2002 10:25:36 +0200, skrev "rasmus carlsen"
<rasmus.carlsen@tdcadsl.dk>:

>I øvrigt har min notesblokfil og lydfilerne jo samme ikon ...

Det skulle de ikke have, er du sikker på at den ikke hedder *.txt
til sidst?

Fra : rasmus carlsen

Dato : 07-08-02 09:37

> Det skulle de ikke have, er du sikker på at den ikke hedder *.txt
> til sidst?

jeg skriver stien ... trykker gem og kalder den for spids1.ram
så kan jeg i filtype vælge mellem *.txt og alle filtyper ...

så den hedder vel *txt

ras

Fra : rasmus carlsen

Dato : 07-08-02 10:28

lortet viker stadig ikke ...!

I filen spids1.ram står der
D:\hjemmsider\ksr5\lyd\Konkurrence skaber ikke kvalitet - Dagens spids, Egon
Clausen.rm

den fil linker jeg til, men jeg får bare fejlmeddelelse ... "unsupportet
doctype" eller "invalid metafile"

jeg kan kun gemme spids1.ram som txt ...

ras