Maghonivinduer. Erfaringer søges.
Fra : Henning

Dato : 06-08-02 23:07

Hej NG.

Er her nogen som har erfaringer med mahognivinduer og døre.
Nogen siger at træet giver sig så meget ved forskellige årstider at der er
problemer med at åbne og lukke. Er det rigtigt ??

Hilsen

Henning

Fra : Joachim Baltzer

Dato : 06-08-02 23:48

Sikke noget vås. Vi har ingen problemer med vores. Blot sal de slibes og
have olie 2 gange om året. Men det tager ingen tid....
Hej fra Christina

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 07-08-02 18:51

"Joachim Baltzer" <baltzerNOSPAM@post10.tele.dk> wrote in message
> Sikke noget vås. Vi har ingen problemer med vores. Blot sal de slibes
og
> have olie 2 gange om året. Men det tager ingen tid....
> Hej fra Christina

Samme her! (dog kan slibningen springes over hvis man kan leve med en
ikke-perfekt-glat overflade). Olien skal til, men tager for vores ca 20
vindues/dør-partier ca. 4-5 timer. Perfekt til en Lørdag eftermiddag...

Michael.

Fra : Claus Christensen

Dato : 08-08-02 06:50

så har jeg et andet spørgsmål
hvordan holder maghoni vinduer sig i forhold til andre træsorter,og hvor
skal man evt købe dem for at få en kvalitet der er god
mvh Claus

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 08-08-02 18:32

[snip]
> så har jeg et andet spørgsmål
> hvordan holder maghoni vinduer sig i forhold til andre træsorter,og hvor
> skal man evt købe dem for at få en kvalitet der er god
> mvh Claus

Eftersom det er en hårdtræsort (og derfor ikke kan indeholde ret meget
vand), som indeholder olie der i sig selv virker svampehæmmende, vil jeg tro
at Maghoni holder en del bedre end det træ de fleste fyretræsvinduer i dag
laves af. Kun rigtig kernetræ (fyr) kommer i nærheden af den holdbarhed
maghoni har.

Vi købte vinduer og døre i sorten Sipo, med en garanteret vægtfylde på
mindst 750 kg/m3. Sipo er en af de mest ensartede (ingen knaster o.l)
maghonisorter der findes. Og prisen - den snakker vi ikke om (nej det
var faktisk ikke så slemt - ca. 30% mere end tilsvarende fyrretræ, så valget
var ikke svært). Hvor du køber dem tror jeg betyder mindre. Find en tømrer
du stoler på, og sig du vil ha' Sipo med mindst 750 kg/m3. Og så for g..s
skyld - ingen alu-glaslister, vel?!

God fornøjelse!
Michael

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-08-02 19:40

"Michael Jørgensen" <m.jorgensen@fjernmig.mail.dk> skrev i en meddelelse news:3d52aa12$0$53129$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Og så for g..s skyld - ingen alu-glaslister, vel?!

Det må du meget gerne fortælle lidt mere om.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 08-08-02 21:50

Jeg har haft Sipo mahogny vinduer i flere år og kan tilslutte mig de
forskellige indlæg, husk at vinduerne bliver lidt lysere udvendigt, og
derfor skal have farvet olie! du behøver ikke at slibe først, men en god
afvaskning med en skvat salmiakspiritus, ganske lidt.
Og nej, ingen alulister på sådanne fine vinduer, det skæmmer
helhedsindtrykket med disse blanke lister. Få tømren til at lave nogle af
mahogny, de holder ganske udmærket, hvis du giver dem olie lidt oftere end
resten af vinduet. Hvis du vil have alubundlister så køb nogle som er malet
i den rigtige fave (rødbrun).

Thorleif

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 09-08-02 18:22

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> wrote in message
> "Michael Jørgensen" <m.jorgensen@fjernmig.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det må du meget gerne fortælle lidt mere om.

Fair nok - jeg synes alu-glaslister skæmmer uhyggeligt meget! Det blanke
metal mod det flotte, mørke træ dominerer alt for meget.

Det er da muligt maghoni-glaslister skal skiftes om en 15-20 år, men jeg
mener virkelig det er det værd!

Michael.

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-08-02 18:53

> [...]
> metal mod det flotte, mørke træ dominerer alt for meget.
>
> Det er da muligt maghoni-glaslister skal skiftes om en 15-20 år, men jeg

Jeg spurgte fordi vi har købt et hus med fyrretræsvinduer som var dårligt
vedligeholdt og hvor især bundglaslisterne af træ var i meget dårlig stand,
så dårlige at bundfalsene flere steder er blevet lidt bløde i overfladen.

Vi har skiftet bundglaslisterne til alu som endnu står blanke, men som skal
males i vinduernes farve. Bundglaslister af alu har i mine øjne den fordel
at bundfalsen er ventileret, og det hjælper en del også selvom bundfalsen
egentlig ikke har tilstrækkeligt fald udaf.

Vel kan man bruge træ, men jeg har set alt for mange vinduer med forkert
udført bundfals, forkert monterede bundglaslister og mangelfuld vedlige-
holdelse.

Interessant nok er det ofte folk der får monteret nye vinduer eller bygget
nyt hus som forsømmer vedligeholdelsen. De tror åbenbart at de fine vinduer
holder evigt, helt uden at man skal gøre noget ved dem. Sådanne mennesker
burde straffes for at lade samfundsværdier gå til grunde.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 09-08-02 23:19

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> holder evigt, helt uden at man skal gøre noget ved dem. Sådanne mennesker
> burde straffes for at lade samfundsværdier gå til grunde.

Jeg tror at www.raadvad.dk/restaurering vil falde i din smag. Når du skriver
at du vil ventilere dig ud af en bundfals med forkert hældning i stedet for
at lave den rette hældning ligger der mange fornøjelige time forude på denne
side.

mvh

Stig Bang-Mortensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-08-02 07:20

"Tappe & Bang-Mortensen" <sbm@mortensen.mail.dk> skrev i en meddelelse news:3d543fff$0$43930$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Når du skriver at du vil ventilere dig ud af en bundfals med forkert hældning i
> stedet for at lave den rette hældning ligger der mange fornøjelige time forude
> på denne side.

Ah ja, bundfalsene har kun få graders fald udad, men så længde termoruderne sidder
i, har jeg ikke mod på at ændre formen, men har blot givet dem træbeskyttelse.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 10-08-02 08:54

> Ah ja, bundfalsene har kun få graders fald udad, men så længde
termoruderne sidder
> i, har jeg ikke mod på at ændre formen, men har blot givet dem
træbeskyttelse.

Træbeskyttelse er også godt nok. Problemet opstår når man går udfra at
termoruder er vedligeholdelsesfri. Jeg morer mig en gang i mellem med at
drille lokale vinduesfabrikanter der tilbyder 10-25 års garanti på vinduer.
Jeg beder om at få samme garanti som dem i mit hus der har siddet mere end
150 år. De kigger på mig som om jeg er åndsvag.

Jeg glemte i går at anbefale følgende bog. " Bogen om Huset" af Søren
Vasegaard, Borgens Forlag. Den beskriver det meste og er for tiden på udsalg
( fra 449- til 129- ).

mvh

Stig Bang-Mortensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-08-02 10:09

"Tappe & Bang-Mortensen" <sbm@mortensen.mail.dk> skrev i en meddelelse news:3d54c6a7$0$51595$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Træbeskyttelse er også godt nok. Problemet opstår når man går udfra at
> termoruder er vedligeholdelsesfri.

Næh, det er de bestemt ikke, eller rettere, ruderne kan man vel ikke vedligeholde,
højst behandle korrekt (håndtering og montering). Vi har en stor rude som nu
er punkteret, for to år siden var der intet at se. De fleste andre er skiftet omkring
1990 (huset er fra 1970).

Vedligeholdelsen er derimod væsentlig for rammerne.

> [...]
> Jeg beder om at få samme garanti som dem i mit hus der har siddet mere end
> 150 år. De kigger på mig som om jeg er åndsvag.

Ha, det kan jeg tænke mig, men det burde de faktisk tage alvorligt. Man kunne
tænke sig en serviceordning hvor firmaet inspicerede vinduerne med regelmæssige
mellemrum. f. eks. hvert andet år, og beskrev den nødvendige vedligeholdelse.
Så burde de kunne give garanti på 50 år hvis serviceordningens anbefalinger
blev fulgt.

Men mange vil jo helst sælge vinduerne som vedligeholdelsesfri.

> Jeg glemte i går at anbefale følgende bog. " Bogen om Huset" af Søren
> Vasegaard, Borgens Forlag. Den beskriver det meste og er for tiden på udsalg
> ( fra 449- til 129- ).

Tak for tippet. Jeg har lånt bogen på et tidspunkt, og havde tænkt mig at købe den.

Venlig hilsen
Erik Olsen