Hjælp
Fra : Q

Dato : 06-08-02 22:00

Jeg har for nyligt solgt en ældre bil privat årgang 87, km 270.000.
I kontrakten har jeg skrevet som følger:
" Slutseddel.
Bekræfter herved i henhold til nedenstående betingelser og gældende købelov
at have solgt som beset uden garanti:"

Endvidere har jeg skrevet købers navn+ adresse + cpr.nr.. Desuden har jeg
skrevet stel.nr., km-tæller og evt. udstyr + kontantprisen i DKK.

"Særlige regler:

Ejendommensretten forebeholdes sælger så længe købesummen ikke er erlagt.
Endvidere gælder følgende bestemmelser så længe købesummen ikke er betalt:
Køberen må ikke sælge eller pantsætte motorkøretøjet. Køberen er pligtigtig
at behandle moterkøretøjet på en ordentligt måde og holde det i forsvarlig
stand. Væsentlige reparationer skal udføres på et af sælger angivet
værksted. Køberen bærer ene og alene risikoen for motorkøretøjets stand og
vedligeholdelse"

Endvidere er der dato og underskrift af både køber og sælger.

Det skal lige siges at jeg har fået pengene for bilen kontant.

Mit problem er som følger: Efter at jeg havde afleveret bilen, var køber
utilfreds med handlen og var meget interesseret i at få sine penge tilbage.
Hvordan står jeg rent juridisk? Jeg vil selvfølgelig helst ikke
tilbagebetale pengene og tage bilen retur, da bilen er købt som beset uden
garanti. Er der nogen, der så kan fortælle mig, om han kan kræve at få sine
penge tilbage, og evt. om jeg kan modregne noget i beløbet, udover
reg.afgift til nr.plader. Jeg mener, hvad kan man få af bil for 14.000.- Man
kan jo ikke forlange at bilen er som ny. Det skal lige siges at bilen ikke
er solgt nysynet, og at køber var gjort opmærksom på dette.
Håber at I kan hjælpe mig med dette.

Fra : Peter G C

Dato : 07-08-02 07:03

"Q" <r-l@mail.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Mit problem er som følger: Efter at jeg havde afleveret bilen, var køber
> utilfreds med handlen og var meget interesseret i at få sine penge
tilbage.
> Hvordan står jeg rent juridisk?

Hvorfor vil køber have pengene tilbage? Er bilen i en dårlig stand? Fortæl
noget mere om bilen og, hvorfor køber er utilfreds.

/Peter

Fra : Henning

Dato : 07-08-02 08:28

>Mit problem er som følger: Efter at jeg havde afleveret bilen, var køber
>utilfreds med handlen og var meget interesseret i at få sine penge tilbage.

Ingen købelove giver mulighed for at fortryde handlen - kun postordre.

Fra : henrik hansen

Dato : 07-08-02 11:49

> Mit problem er som følger: Efter at jeg havde afleveret bilen, var køber
> utilfreds med handlen og var meget interesseret i at få sine penge tilbage.
> Hvordan står jeg rent juridisk?

da der er tale om et civilkøb (både køber sælger er private personer)
er der ikke lovhjemmel til at hæve et køb. Køberen er ikke beskyttet
af købelovens regler omkring forbrugerkøb.

Konklusion:
Aftalen er bindende og køber kan ikke hæve købet. Du skal ikke
tilbagetale pengene for bilen.

Ovenstående kan kun gøres gældende under forudsætning af at køber ikke
har handlet i ond tro og undladt at fortælle væsentlige forhold vedr.
bilens stand. Vel og mærket forhold som køber ikke havde mulighed for
at observere i forbindelse med gennemgangen af bilen.

MVH

Henrik

Fra : Peter G C

Dato : 07-08-02 12:35

"henrik hansen" <hansehen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> da der er tale om et civilkøb (både køber sælger er private personer)
> er der ikke lovhjemmel til at hæve et køb.

Den påstand kan du vel dokumentere?

> Køberen er ikke beskyttet
> af købelovens regler omkring forbrugerkøb.

Det er vi enige om.

> Konklusion:
> Aftalen er bindende og køber kan ikke hæve købet. Du skal ikke
> tilbagetale pengene for bilen.

Der kan hæves, hvis der er væsentlig mangler. Det, der er svært at afgøre
er, om der foreligger væsentlige mangler. Herunder skal afgøres, hvilken
retsvirkning det generelle forbehold har.

/Peter